Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Biler med "City of Amsterdam" til Stavanger, Bergen, Ålesund og Trondheim

Startet av elbil, tirsdag 26. februar 2019, klokken 15:15

« forrige - neste »

SEC

Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 27. mars 2019, klokken 20:01
Hvordan vet du at bilene gikk til Oslo?

Jeg har ikke hatt VIN stående under RN, men har en Final Invoice med VIN på. Har ikke fått noe sms med utsettelse.. Lurer på om jeg er glemt av egentlig.

Fikk heller aldri noe VIN stående under RN, men Invoice med VIN. Vet ikke hvorvidt det har noen betydning?

CaRloz

VIN forsvant også for meg under RN etter de endret "bekreftet levering" fra 29.3 til 10.4. Noe forarget at man da ber om full betaling 7 dager før levering og deretter utsetter levering med nesten 2 uker. Hvis min bil var på denne båten så virker det suspekt at utlevering skal bli såpass forsinket.
Tenker jeg kommer til å følge med på nyreg. M3 på teslastats.no, hvis min VIN dukker opp der registrert annet sted i Norge så blir det en ubehagelig telefonsamtale for noen hos Tesla.

Macnus

Jeg fikk aldri VIN på Tesla sine sider, kun på FI. I tillegg var det mye tull med den sida, hva som stod osv. Forstår frustrasjonen til alle her, jeg var en av de som var oppgitt og som ventet og ventet.. bestilte også i desember og følte meg forbigått.. :-[

Men stol på meg, alt er glemt når dere får bilen!  8)
Og sett i ettertid var jeg nok litt for lite avslappa til det, litt for utålmodig og ville ha bilen NÅ!  :P

Men de prøver virkelig, og det er maaange biler som skal ut. I tillegg er det storm som gjør at et bilskip ikke kan seile. Og dette er ikke bare Tesla! Jeg har hatt to nybiler siste fire årene, og det var transport som ikke kom, utsettelser, bortforklaringer og bil som ikke var der når jeg skulle hente den osv osv.. og det var med en nybestilt bil, og en fra inventory (ikke Tesla) som skulle være helt kurant å få opp!
Så prøv å pust rolig, det blir snart, og gled dere om dere kan! ;D

geirci2

Tesla gir deg utleveringsdato og samtidig et VIN-nummer (for forsikring for å kunne registrere bilen i ditt navn).

Tesla krever at du tegner forsikring før utlevering - du gjør det.
Tesla krever innbetaling av hele kjøpesummen 7 dager før avtalt utlevering - du gjør det.
- og ordner du ikke dette så "spyr" Tesla ut sms og e-post om manglende forsikring/betaling.

Ok, da har du tegnet/aktivert forsikring og betaler for det (slik er det i Storebrand).
Du har "gitt" Telsa over 500.000 NOK - 7 dager før varen er levert.

Du venter så i 7 dager for å få utlevet varen etter avtale/lovnad/fastsatt dato og klokkeslett.

Du får meldinger om utsettelse av utlevering, opptil flere ganger og for enkelte med 2 uker eller flere ukers utsettelse.

Hva med det økonomiske i denne forbindelse (og også "arbeidet" med å spør seg fri fra jobben/avbestille og bestille nye tog- eller flybilletter for å hente bil etc. - opptil flere ganger)?

Kunden (vi) taper penger på dette. Betale forsikring for en vare vi ikke har; miste renter på halvmillionen, bruke tid på å ordne/arrangere forhold vedr. utlevering etc.

Det eneste Tesla kommer med er: "Vi beklager ubeleiligheten".

Og ikke kom å si at forsinkelser skyldes værforhold. Det er flere (her i dette forumet og på facebook) som har fått beskjed om at bilen står i Trondheim - og likevel får utsatt utlevering - pga været. Tesla skulle ALDRI ha sendt ut såkalt booking-varsler om utlevering FØR bilene fysisk var til stede på utleveringsstedet.

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Fornybarbil

Agreed. Dette er grunnen til at jeg nekter å betale eller bestille flybilletter før delivery kan fortelle meg at de har fysisk tatt på bilen i Trondheim.

tmn

Det er nevnt tidligere at båten var forsinket fra Zeebrugge. Det skyldes også uværet som gikk innover Nordsjøen. Etter værkartet og AIS dataen begynte båten å seile mandag i det den så et åpent vindu, og den seilte langsomt opp langs engelske kysten før den fikk gode forhold over Nordsjøen og mot Bergen. Den la vel til kai i Bergen 45 minutter etter planlagt tid idag tidlig, og rettet snuten rett mot Ålesund i det den var ferdiglosset i Bergen. Det er rolig nå, men mot morgendagen så blåses det opp til nytt uvær langs Trondheimsfjorden og den blir derfor stående noen dager til.

Bilene med de respektive VIN-numrene skulle ha vært på den båten, og er nok fortsatt på den båten selv om de er borte fra Tesla-kontoen. De har ikke på magisk vis flydd til Oslo. Det er jo forståelig at mange blir skuffet, men det er jo ikke noe vits å kjefte på Tesla fordi de ikke fikk fram bilen før helga nå. Den var jo tros alt på veg. Men vær og vind lar den ikke komme frem før det har roet seg. Etter deres oppsatte seilingsplaner så skulle den ha vært her nå. Og utlevert i disse dager.

Natt til førstkommende mandag er det vel akkurat 3 år siden jeg la inn min reservasjon, med bestilling første uka i desember. Jeg skulle gjerne hatt bilen min for 1 mnd siden også. Men akkurat nå er det jo veldig greit den ikke kommer frem som pinneved.

Forsikringsselskaper skal ikke ta betaling for en forsikring som ikke er gyldig. Du har ikke fått bilen registrert enda, og derfor finnes ikke bilen, derfor har de ingenting å forsikre. Jeg tegna forsikring for 1 mnd siden (UPDATE: på min VIN), og har fått beskjed fra forsikringsselskapet at den ikke blir aktivt før bilen er registrert på meg. De nesten 600k som jeg har sendt avgårde hadde jeg sendt avgårde uansett.

Til info, jeg fikk Final Invoice 27. feb med VIN og estimert levering 22. mars, sms om levering 29. mars, og nå 9. april (dog, den siste der er litt lei...). :)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

geirci2

1) Ad båttrafikk og været: det er derfor jeg skriver at Tesla IKKE skulle ha sendt ut utleveringsvarsel med dato og klokkeslett FØR bilen fysisk var på selve utleveringsstedet - og ikke langt ute i Nordsjøen en tilfeldig plass.

2) Storebrand KREVER en aktiv forsikring for å kunne stå "forsikret" for registrering hos Vegvesenet - og det er VIN-nummeret som er "bilen" og ikke EV-nummeret. Dette har jeg avklart med Storebrand tidligere i mars.

geirci2

Forøvrig så er CoA snart inne til Ålesund, beregnet ankomst er fremskyndet en time - god bakvind sørger for god fart på båten :-)

Og der vil den bli liggende til søndag...

tmn

Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

tmn

Sitat fra: geirci2 på onsdag 27. mars 2019, klokken 21:53
2) Storebrand KREVER en aktiv forsikring for å kunne stå "forsikret" for registrering hos Vegvesenet - og det er VIN-nummeret som er "bilen" og ikke EV-nummeret. Dette har jeg avklart med Storebrand tidligere i mars.

Jeg kjenner ikke til hvordan Storebrand gjør ting, og du har jo fått klar beskjed. Men for min del da, så lurer på om jeg hadde villet stilt dem et liiite kontrasprørsmål. For siden VIN ikke finnes i registeret som en bil. Hva er det du da betaler for :S  Gjensidige blant annet "takker og bukker" for kjøp av forsikring på oppgitt VIN-nummer, men sier de ikke kan aktivere den før den er blitt registrert.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Duncan_EL

Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 27. mars 2019, klokken 21:45
Agreed. Dette er grunnen til at jeg nekter å betale eller bestille flybilletter før delivery kan fortelle meg at de har fysisk tatt på bilen i Trondheim.

Men hva skal man stole på ? Nå har ikke jeg bestilt billetter pga at noen andre henter bilen for meg, men mannen på telefon sier rett fram at bilen min står i trondheim. Bekreftet leveringen og sier at bilen vil bli registrert i dag eller i morgen. Man får jo lyst å klikke internasjonalt når man tre timer seinere får beskjed om endret levering.

tmn

@Duncan_EL

Jeg opplever at de som tar kontakt / svarer på henvendelser sitter på HQ i Amsterdam. De ser på skjermen at etter plan så står den allerede her. Her burde de jo helt klart ha hatt bedre oversikt, men de svarer deg ut fra hva de ser på skjermen. De vet jo ikke at den ikke står her før transportøren rapporterer tilbake at de ikke kommer fram i tide. Også har vi oss som sitter og forsker på værkart og AIS-data som i grunn har mye mer oversikt enn dem.

Tipper svarene hadde vært bedre om det var delivery-teamet som tok imot bilen i Trondheim som hadde svart. :/
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Duncan_EL

Sitat fra: tmn på onsdag 27. mars 2019, klokken 22:14
@Duncan_EL

Jeg opplever at de som tar kontakt / svarer på henvendelser sitter på HQ i Amsterdam. De ser på skjermen at etter plan så står den allerede her. Her burde de jo helt klart ha hatt bedre oversikt, men de svarer deg ut fra hva de ser på skjermen. De vet jo ikke at den ikke står her før transportøren rapporterer tilbake at de ikke kommer fram i tide. Også har vi oss som sitter og forsker på værkart og AIS-data som i grunn har mye mer oversikt enn dem.

Tipper svarene hadde vært bedre om det var delivery-teamet som tok imot bilen i Trondheim som hadde svart. :/

Veldig godt poeng. Tenkte det samme i ettertid.
Er bare håpløst for folk som skal reise til trondheim ifbm utlevering at de ikke kan stole på infoen man får.
F.eks Bodø - trondhein koster samme som 10kilo heroin, hvis man skal booke fly dagen før.

Fornybarbil

Sitat fra: Duncan_EL på onsdag 27. mars 2019, klokken 22:11

Men hva skal man stole på ? Nå har ikke jeg bestilt billetter pga at noen andre henter bilen for meg, men mannen på telefon sier rett fram at bilen min står i trondheim. Bekreftet leveringen og sier at bilen vil bli registrert i dag eller i morgen. Man får jo lyst å klikke internasjonalt når man tre timer seinere får beskjed om endret levering.

Jeg vet ikke. Jeg ringer delivery i Trondheim og sier at jeg ikke betaler eller henter bilen før en av de kan fortelle meg at de har sett bilen stå der. Nekter de så får jeg heller bite i det sure eplet og ringe de hver dag til de gjør det.

7340 1532 mener dette er nummeret og så kan man gjøre valg for å komme til levering.

Duncan_EL

Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 27. mars 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Duncan_EL på onsdag 27. mars 2019, klokken 22:11

Jeg vet ikke. Jeg ringer delivery i Trondheim og sier at jeg ikke betaler eller henter bilen før en av de kan fortelle meg at de har sett bilen stå der. Nekter de så får jeg heller bite i det sure eplet og ringe de hver dag til de gjør det.

Hva er nummeret til delivery Trondheim ? Sikkert ikke vits å ringe dit uansett.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA