Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Målt forbruk display/tripteller

Startet av Futurecar, tirsdag 26. februar 2019, klokken 04:50

« forrige - neste »

Futurecar

Hei
Bilen oppgir forbruk pr kilometer i displayet. Typisk 330 watt på vår x75 siden forrige lading. Ifølge telleren har vi kjørt 80.3 kilometer og brukt 26.5 kilowatt.

Bilen ble fulladet 100% på fredag natt og vi har brukt den til litt småturer og 40 kilometer på en reise.

Batteriet har 44% strøm igjen og på en x75 vil det si at vi har brukt 42kwh.

Hvor har de 15.5 kwh forsvunnet? Hva inngår i bilens beregning av faktisk forbruk? Kun fremdrift og ikke oppvarming?

Reelt forbruk basert på forsvunnet energi og kjørte kilometer er da 520 watt pr kilometer (56% av x75 batteri kjørt 80.3 kilometer)

Har i perioden ikke brukt forvarming.




Futurecar

En ting til, opplever av og til at bilens lys tennes samt at den låses opp og igjen uten at vi gjør det. Har ikke gjort det i denne perioden meg bekjent.
Kan dette skje dersom en av nøklene ligger i bilen og en ligger inne i huset? At den ene låser  opp og den andre låser igjen?
Når dette skjer så står den med lys på/opplåst i ett lite minutt før den låses.
Står i privat garasje.

Cries

En X75 har ca rundt 72/73kWh tilgjengelig på batteriet før "brick protection", som er på ca 4kWh. Denne energi får du "aldri" tak i, da det er beskyttelsen for batteriet, slik at det ikke skal kunne gå helt tomt. Det vil si at du har rundt 68-69kWh tilgjengelig fra 0-100 på batteriet.

Du nevner at du har brukt 26,5kWh på turen på 80km. Da er det igjen (69-26,5) 42,5kWh umiddelbart etter kjøring. 44% tilsvarer ca 30kWh, som vil si en differanse på ca 10-12kWh. Avhengig av bruken til bilen, så kan en del gå med på "ikke registrert forbruk"

Avhengig av hvor lenge bilen sto mellom målingene så høres ikke dette unormalt ut. Typisk forbruk på en bil som står i ro er 2-4% pr dag, som tilsvarer 2-3kWh pr dag. I tillegg vil bilen rapportere mindre tilgjengelig strøm dersom batteriet er kaldt. Hvis bilen ble ladet på Fredag, og du leste av forbruket i dag, er det 4 virkedager her, som fort blir 8-12kWh som stemmer bra med forventet tap over tid ved normalt standby-forbruk.

Typisk
- Varme i bilen under parkering
- Vampire drain = bilens standby-forbruk til instrumenter
- Varmetap i batteri pga utetemperatur

Men dersom du ønsker å bevare batteriets tilstand, så bør du absolutt ikke lade til 100% til daglig, og helst kun når du trenger det. Mulig du er klar over dette fra før, men greit å nevne. På 36 000km har jeg ladet til 100% ca 8-9 ganger til sammenligning.

Vedrørende tenning av lys gjør bilen dette når den registrerer nøkkelen, som gjerne kan komme av at signalet fanges opp enten ved at noen har nøkkel i lommen og kommer for nære, eller at nøkkel ligger i bilen. At lysene står på i 1 minutt er vanlig ved dette

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA