Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf

Startet av GRS, torsdag 08. desember 2011, klokken 09:48

« forrige - neste »

GRS

Har en idé jeg vil lufte og få litt råd til her inne. Vet ikke hvor godt kjent dere er med luftkjølt vw-motor, men det er en enkel konstruksjon. Den har (selvsagt) en starter, og en kjølevifte som er mekanisk drevet. Denne sitter på akslingen som går gjennom alternatoren/dynamoen.

Det er her kreativiteten min "løper løpsk". Kjølevifta "stjeler" ca. 8 hk. Det er mye på en motor med lite effekt i utgangspunktet. Det jeg tenker er å bytte ut alternator/dynamo med en elmotor som kan:

- Fungere som starter
- Lade
- Drive/øke effekten på bilen ved behov
- Drive kjøleviften

Tanken er å ha en liten/lett batteripakke for å ha strøm til å tilføre power til drivlinja, samt til å drive kjølevifta. Denne skal kunne lades fra motor, fra strømnett og eventuelt med solcellepaneler. Virkningen til elmotoren må kunne switches mellom lade og drive modus etter behov. Det vil selvsagt bli bygget en mye kraftigere tannreimsbasert overføring mellom el-motor og motor og feste vil bli bygget om/forsterket.

Ser for meg en kompakt/lett elmotor på (minimum) rundt 20-30 hk, som totalt vil gi en effektgevinst på 25-35 hk. Det er betydelig på en originalmotor.

Skjønner om ikke motivet mitt er helt på "miljølinja", men det vil jo være mulig å kjøre i byen korte strekninger, og i tillegg lage en egen stopp/start funksjon :).

Er jeg HELT på jordet, eller kan denne idéen ha noe for seg? Veldig takknemlig for tips til motorer og forslag til løsninger.

Vedlagt er bilde av en motor. Det er selvsagt alternatoren jeg vil bytte med en elmotor, samt forsterke/bygge om overføring og feste. Ved litt ombygging er det plass til en relativt stor motor. Eventuelt kan kjølevifte/viftehus også bygges om.
TM3P sort/sort

El rayo

Det er en genial idé og brukes i formel 1 biler. Batteriet lades ved bremsing og ellers når full motoreffekt ikke trengs til framdrift. Elektromotoren hjelper til ved akselerasjon.

Det er vel ikke begrenset til luftkjølte VW motorer, alle biler har jo generator som er reimdrevet. Men det er sikkert enklest å modifisere en luftkjølt VW motor.

Tror at en passe stor vekselstrøms elektromotor kan brukes enten for 230V eller 400V 3-fas. Motorstyringen bestemmer om batteriet skal lades (regenerering) eller om motoren skal hjelpe til med framdrift.

Ulempen er at bensinmotoren alltid må gå ettersom kraften fra elmotoren går via veivakslingen. Teoretisk sett vil det være smartere å koble til elektromotoren mekanisk mellom gearkassa og clutchen slik at kun elektromotoren kan drive bilen, men det er veldig vanskelig å få til i praksis.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Det kan løses meget enkelt, selg bobla og kjøp en Prius!

Jeg lagde en løsning på dette  i 1979.
En løs ledning med diode fra bremselyset til generatoren, og justert regulatoren til 13 volt.
Lett berøring av bremsepedalen aktiviserte bremselyset, og generatoren ga full effekt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

GRS

#3
@El rayo: "Batteriet lades ved bremsing og ellers når full motoreffekt ikke trengs til framdrift. Elektromotoren hjelper til ved akselerasjon."

Det er akkurat dette jeg vil oppnå. Har du noen konkrete råd til motor og styring som kan utføre begge oppgavene? Akslingen må/bør være gjennomgående, slik at man har "tapp" i begge ender. Viften kommer på ene siden, og drift/overføring på andre siden. Jeg har sett på TransWarp (7/9), men er usikker på hvordan disse motorene takler regenerering. (Når jeg tenker meg om kan jeg bruke Porsche 911 vifte/viftehus, da trenger ikke akslingen være gjennomgående)

Jeg vil ha mest mulig power i minst mulig format...... :)

Jeg forstår at man kan få samme gevinst på andre motorer også, men bonusen på luftkjølt er som sagt at man fjerner effekt-tapet (10-12%) fra drift av kjølevifte og dynamo/alternator. Regner med tapet ikke er så stort på en vannkjølt, der man slipper viften. Man vil jo få redusert effekt ved "normal" kjøring/regenerering, men det er hele poenget. Lav effekt ved "lunting" og lading. Power ved behov.

TransWarp:
http://www.go-ev.com/PDFs/002_05_00_TransWarP_7_Sales_Sheet.pdf

911 kjøling:
TM3P sort/sort

El rayo

Sitat fra: GRS på onsdag 30. november 2011, klokken 09:14
Jeg vil ha mest mulig power i minst mulig format...... :)
Da synes jeg du skal se på Lynx eller andre skivemotorer. Dette er motorer med permanentmagneter. 2EL her på forumet har brukt en skivemotor i sin elektrifiserte Citroën 2CV.
http://www.lynxmotiontechnology.com/introtosema1.htm

Både DC- og AC-motorer kan brukes til regenerering. Det er motorstyringen som tar seg av regenererings-biten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Kjøleviften på gamlebobla er dimensjonert for Sahara. Her i Norge trengs ikke samme kjøleeffekten, og vifteeffekten kan reduseres ved å sette på en større remskive på dynamoakselen. Hvis turtallet halveres, trekker den betydelig mindre effekt, som kan leveres til drivhjulene.
Samtidig må alle wireforbindelser til varmeapparatet smøres og justeres, slik at spjeldene  åpner og lukkes fritt. Sjekk også at alle papprørene er hele. Til slutt setter du inn en liten elektrisk vifte som sørger for varme når turtallet på motoren er lavt.

Effekttapet på kjøleviften er ubetydelig ved lave turtall, og kveler motoren når turtallet er høyt, og en trenger motoreffekt.
Derfor vil bensinforbruket reduseres ved å geare om viften.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA