Hovedmeny

Mye penger spart!

Startet av Kris Lukas, lørdag 23. februar 2019, klokken 11:01

« forrige - neste »

Kris Lukas

Først vite hvor mye det koster å kjøre en bensin- eller dieselbil
*eksempel - 6 liter bensin/ 10 mil (bensinprisen er 16,5 kroner per liter).

Bensin/Diesel 600 L ( 10 000 km) = 9900 kr /// 20 000 km/år = 20.000 kr 

Elbil  ----- 1200 KW ( 10 000 km) = 1200 kr /// 20 000 km/år = 2400 kr

Elbilen sparer ca. 17.000 kr per år med 20 000km.

Div spam fjernet fra innlegg av moderator.

Kris Lukas

Sammenligning av de mest populære elbilene !

elbil-1

Veldig bra regnestykker.

På en større bil som etron, tesla x etc vil besparelsen være ennå større da en bensin suv av samme størrelse bruker opp mot 0,8-1.0L /mil.

Og el-suv bruker 2 - 2,5 kwh/mil

Forskjellen blir da 16,50 kontra 2,50 pr mil.

Ved 2000 mil sparer man raskt 28.000,- i året.

Generalisert kan man si at en elbil minst er 10,- pr mil billigere enn tilsvarende fossilbil

Kris Lukas

Riktig korreksjon!  :)
Alt dette gjelder hvis man kjører pent og økonomisk.

arthur

Min pris på bensin er omtrent 14,- i snitt over året, kanskje mindre når alle rabatter er regnet inn, mens jeg ikke får kjøpt strøm for tiden til en krone så besparelsen er nok en del mindre enn tall nevnt her, men fortsatt betydelig. I tillegg kommer jo besparelse i årsavgift og bompenger samt service.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Regnestykket er feil.

Prisen pr. kWh er ca 1.3 kWh inkl alle avgifter. I tillegg kommer utgifter når man event. hurtiglader hvor ladehastighet
betyr mye ettersom man betaler pr. minutt. Tesla har en annen tariff - så den lar jeg ligge.

2000 mil x 2.5 kwh/mil x 1.3 kroner = 6500,-

La oss si en hurtiglader 10% av kjørte mil så ligger snittkostnaden på ca 3 ganger prisen på hjemmelading.

Da har vi følgende regnestykke :

2000*0,9*2,5*1.3 + 2000*0,1*2,5*1,3*3=5850 + 1950 = 7800,-

Klart billigere enn ren fossil som bruker f.eks 0.7 liter bensin på mila som da får en kostnad på : 2000*0,7*15=21000
Nå slipper f.eks Toytota en ny Corolla stasjonsvogn som en kan kjøre på ca 0.4 i snitt og da er man nede i :
2000*0,4*15=12.000

I tillegg til drivstoffkostnadene er vedlikeholdskostnader lavere på elbiler,bommer er billigere osv..
Men det er ikke noen tvil om at kostnadene ved å eie en elbil er lavere enn fossiler, men ekstremt mye billigere er det ikke.
Ulempen er jo at elbiler ofte er høyere priset enn tilsvarende fossiler. Du kan få ganske mye fossil bil til 350k og du har mye å velge mellom, men du får ikke så stor elbil til den prisen - og utvalget er lite. Videre finnes det ingen elbiler i denne prisklassen
som har hengerfeste - hvilket for noen er et must.

arthur

Å benytte 1.30 per kWh som kostpris er alt for høyt. Vårt snitt ifjor hjemme var 0,96, men akkurat nå i vinter er det vel rundt 1,20. Å sammenligne en elbil med forbruk på 2,5kWh (Tesla model X?) med en fossilbil som bruker 0,4 liter per mil blir enda mere feil, men for så vidt enig med deg i at alt i alt er ikke en elbil så mye billigere som det ofte hevdes, dog avhengig av hvor mye man kjører, bruker på bompenger/ferge osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Hvor mye du må betale for strømmen er avhengig av hvor du bor (nettleie) - og hvilke pris på kraften du betaler
Jeg hentet ut kraftpriser her :
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Monthly/?view=table

Og nettleiepriser her :
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten-for-energi-rme-marked-og-monopol/nettjenester/nettleie/nettleiestatistikk/nettleiestatistikk-for-husholdninger/

Tok så kraftprisene fra Aug.2018 og frem t.om. jan 2019 og regnet så ut prisen pr. kwh hver måned gitt forskjellig bosted.
Da kom jeg ut med total priser pr. kwh på mellom 1.10 og 1.25 kwh pr. mnd i Oslo
I sogn og fjordane (som har høyest nettleie) kom prisen pr. kwh på mellom 1.26 og 1.40

Så det varierer en del fra sted til sted.

Når jeg, dette blir jo en personlig preferanse, skal sammenligne biler grupperer jeg bilene i familiebiler og små pendlerbiler.
Som familiebiler regner jeg at en må ha minst 550 liter bagasjerom og hengerfeste. Da sitter jeg igjen med KUN TMX, Audi e-tron og I-Pace å sammenligne med. Det er bakgrunnen for 2.5 kwh/mil.  Det finnes jo ikke rimeligere elbiler i familiesegmentet (slik jeg har definert det med min bagasjerom på 550 liter OG hengerfeste) å oppdrive. Med dette som krav blir det jo ikke lønnsomt å kjøpe elbil i familiesegmentet. Isteden har vi kjøpt en elbil og hybrid. Summen av disse er omtrent på nivå med EN TMX, men nå har vi dekket alle behov og har også for samme sum penger to biler i familien - en til hver av de voksne.
Og vi dekker det meste av km med KUN strøm - hvilket kanskje er et viktigste for å spare penger.....

arthur

Hvis man sammenligner en Corolla og en Tesla Model X så vil nok svaret bli at Corollaen er billigst hvis man i regnestykket også tar med renter og verdifall, vesentlige elementer i mitt regnestykke i alle fall.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

handyman72

Hvis man kjøper en fullt utstyrt model X må det påregnes et verditap på 20% første året. Altså et verditap på 250.000,- på et år. Når svært mange av disse er fullfinansiert og man legger til renteutgifter og ulempen ved å binde opp så mye kapital, som heller kunne vært investert i noe som gir avkastning så blir dette et helt annet regnestykke.
Det er mulig å fylle svært mye fossilt drivstoff for disse summene.
Ja jeg har hatt flere elbiler, men med mitt kjøremønster har det ikke vært noe som helst besparelse å skrive hjem om.

emmern

Sitat fra: handyman72 på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:53
Hvis man kjøper en fullt utstyrt model X må det påregnes et verditap på 20% første året. Altså et verditap på 250.000,- på et år. Når svært mange av disse er fullfinansiert og man legger til renteutgifter og ulempen ved å binde opp så mye kapital, som heller kunne vært investert i noe som gir avkastning så blir dette et helt annet regnestykke.
Det er mulig å fylle svært mye fossilt drivstoff for disse summene.
Ja jeg har hatt flere elbiler, men med mitt kjøremønster har det ikke vært noe som helst besparelse å skrive hjem om.

det er nå så, men i en fossilbil ville de "ekstra" pengene forsvunnet i skatt, og dermed inn i et svart hull der du aldri få se pengene igjen...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

hELgenen

Hvor pengene forsvinner er vel egentlig knekkende likegyldig - en bil koster hva en bil koster - og når kjøperen står der og skal velge så er det hva man får for pengene som teller. I alle fall er det slik for meg.  En TMX 100D er en fantastisk bil når en ser på ytelsene, men når en kikker på totalpakken mot en tilsvarende priset fossil så synes jeg ikke valget er så enkelt lenger. Det er ikke ALLE som ser BARE på ytelsen - det er totalpakken om gjelder og alle biler i denne prisklassen har mer enn nok ytelser. Da blir det fort også andre egenskaper som vektlegges. Å drifte en Model X er vesentlig billigere enn en tilsvarende priset fossil. Men som nevnt tidligere er det først og fremst verdifallet (og rentene for de som tar opp lån) - som er de store kostnadene her. Tesla er jo nærmest verdensmester med å komme med fantastiske finansieringsordninger med 0,25% rente.. Det alene er som en honningkrukke for mange som ønsker å være en del av Tesla familien. Og da er det mange som setter opp kontantstrøm regnskap de neste 3 år og gir blanke i dagen bilen skal selges........

handyman72

Jeg har hatt flere elbiler og vurderte og kjøpe en fullt utstyrt model X i fjor. Hadde jeg gjort det ville jeg lagt opp til et tap på nærmere 300.000,- med verditap og renteutgifter første året.
Jeg valgte heller å kjøpe meg en dieselbil. De 300.000,- som jeg ville tapt satset jeg på aksjer. Det står nå 436.000,- på den aksjekontoen. Det er betydelig mer enn 0,- som jeg ville hatt igjen ved en investering i model X. Jeg passerer svært sjelden bommer i mitt bruksmønster. For 436.000,- kan jeg fylle mye diesel.
Så at pengene forsvinner i et svart hull er ikke min opplevelse.

elbil-1

Man må sammenligne tilsvarende biler.

Tmx/etron med volvo xc90 / bmw x5

Blir mer korrekt.

Disse har omtrent samme pris og egenskaper.

Forbruk på disse to ligger på  0,75 - 1,1 l/mil ved fossil drift.

1000kwh

Ja, man kjøper ikke en Model X for å spare penger hvis man klarer seg med en Kia Rio.

Utover rente og verdifall er det vesentlig mindre  utgifter med en elbil. Denne differansen har nok mange lagt i en dyr Tesla.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA