Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 07. desember 2011, klokken 21:52

« forrige - neste »

Elghost

Har fått hørt litt på musikkanlegget i Leaf'en og synes i ikke lydkvaliteten er så mye å skryte av. Nissan har nok spart inn noen kroner på høyttalerelementene, ja. Noen som har gjort seg noen tanker om å skifte ut høyttalerne? Jeg har i hvertfall tenkt at jeg vil bytte de ut.

Ser at det finnes noen tråder på det amerikanske forumet.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=36&t=3308

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=36&t=5908&start=50
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Thomas Parsli

Jeg vurderer det, men må få bilen først  :P

Har lest en del om andres erfaring og oppsummert blir det:

* Tar lang tid, hvis man ikke har gjort slikt før.
Ser ut som konsensus er nesten en dag på alle fire dører (og en proff gjordet det på et par timer;)

* Mye som bør gjøres for å få best mulig lyd
De fleste taper eller legger matter i døren, dette er både arbeidskrevende og lite "servicevennlig".

* Det er ikke så stor forskjell, hvis man ikke kjøper dyre høytalere
Flere sier forskjellen er hørbar, men ikke "så" stor

Jeg tror man må trå til med dyre høytalere og tape/isolere dørene ordentlig for at det skal være verd alt arbeidet.
Et alternativ er kanskje en sub i bagasjerommet?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

Jeg hadde også lest dette og var skeptisk, men må si jeg ble meget positivt overrasket over lyden til anlegget i bilen.

Men så klart, i HiFi verden er det svært store sprik til hva en mener er "god lyd"..  8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RogerB

Det er Boose anlegg i Audien så det er stor forskjell på det, men om jeg bare hadde fått en linje ut til en liten aktiv sub hadde det blitt bedre.

Som standard anlegg i bil er det helt ok i Leifen.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Aspiranten

Jeg synes anlegget i Audien vår er helt grusomt også jeg. Umulig å få god lyd når man skrur opp volumet litt. Er derfor spent på hvordan det er i Leafen.
Nissan Leaf

RogerB

Om du har standard anlegg i Audien din så blir du positivt overasket over Leifen, men om du har fullt Boose anlegg så kan du bli skuffa.
29000km 11.10.2012

BE

Jeg vil nok tro at lyden i originalhøyttalerne er tilstrekkelig for flertallet av brukerne. Noen klarer ikke la være å bytte disse uansett hvordan det låter. Audiofile påstår sågar de hører forskjell på kabler av sammen dimensjon, derfor er det tydelig at psyken slår inn på lydoppfattelsen til enkelte individer.

Jeg er enig med daggad, til mitt bruk, og sansynligvis de aller-aller fleste, er det utmerket lyd i originalinstallasjonen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

Sitat fra: RogerB på fredag 25. november 2011, klokken 13:58
Om du har standard anlegg i Audien din så blir du positivt overasket over Leifen, men om du har fullt Boose anlegg så kan du bli skuffa.

Det er nok standard anlegg. Jeg pleier ikke å betale for ekstra dilldall i bilene mine. Det blir ikke brukt og går bare i stykker til slutt :-)
Nissan Leaf

Go-carter

Sitat fra: RogerB på fredag 25. november 2011, klokken 13:44
Det er Boose anlegg i Audien så det er stor forskjell på det, men om jeg bare hadde fått en linje ut til en liten aktiv sub hadde det blitt bedre.

Som standard anlegg i bil er det helt ok i Leifen.

Det er det, så vidt meg bekjent, ikke på Leaf'en. Derfor må du ha en modul, som de på mynissanleaf har brukt, som "sniffer" line out fra høyttalerkablene til originalstereoen. Kenmyh her på forumet, som får bilen sin i februar, skal gjøre en full stereo-overhaling på bilen sin når han får den  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mariowing

Sitat fra: Aspiranten på fredag 25. november 2011, klokken 14:00
Sitat fra: RogerB på fredag 25. november 2011, klokken 13:58

Det er nok standard anlegg. Jeg pleier ikke å betale for ekstra dilldall i bilene mine. Det blir ikke brukt og går bare i stykker til slutt :-)

Gøyalt med folk som vil ha i pose og sekk :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Sitat fra: mariowing på fredag 25. november 2011, klokken 17:05

Det har seg slik at vi har kjøpt bruktbiler, og det er litt begrenset hva man kan huke av på lista og velge i :) Bruktbiler er gjerne litt polarisert. Enten null og niks ekstrautstyr, eller så er de velutstyrte og koster 20% mer. Da kjøper jeg heller en nyere bil enn en velutstyrt en.

Men i og for seg at Audi A4 er en premium bil, så burde anlegget som er der originalt være vesentlig bedre. I nåværende tilstand så er det på ett lavnivå som jeg forventer i f.eks. en Mazda. Og da er jo hele poenget med å betale ekstra for en "premium bil" borte.
Nissan Leaf

kenmyh

Ja, som Go-carter sier, så skal jeg bytte ut alle stereokomponenter som kan byttes. Anlegget i Leafen er visstnok ekstremt dårlig i forhold til en del andre biler. Jeg som er stereofyr kommer nok til å høre relativt stor forskjell.

Det er dessuten ikke så altfor stor jobb å bytte høyttalere i en bil. Det som er problemet med Leafen, er at det ikke finnes noen linje utganger på radio/hovedenheten, som go-carter sa. Og det er det som evt. vil ta tid for en som skal bytte til et anlegg med litt bass i.

Men morsomt prosjekt er det uansett! :D
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

RogerB

Kommer til å følge med på det kenmyh, jeg er gammel stereobygger selv, men da jeg kjøpte Audi A6 med fullt boose anlegg så giddet jeg ikke å bygge bare for litt bedre lyd.

Jeg har RF kicker kasse stående på kjellerstua for å få stereo sub på hjemmekinoen nå, men volumet på den er i overkant av bagasjeromet på Leifen.

Har oxo RF toveis 5" front liggende etter det bygget som var i den golfen.

Blir spennende å se på hva du får til  :)
29000km 11.10.2012

TimeBandit

Jeg leste om anlegget på mynissanleaf forumet jeg også, og forventet meg ikke stort. Derfor hørte jeg med forhandleren (Brennes, Sarpsborg) om de kunne bytte høyttalere for meg dersom jeg kjøpte inn det jeg skulle ha av høyttalerelementer selv. Og det kunne de gjøre :-)
Men når jeg fikk bilen synes jeg ikke det var på langt nær så ille som de skulle ha det til der på are sia ta dammen.
Teller fortsatt på knappene, men heller nok mot at jeg ikke gidder å gjøre noe med standard-høyttalerne.

TB
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

mariowing

Sitat fra: Aspiranten på fredag 25. november 2011, klokken 18:04
Sitat fra: mariowing på fredag 25. november 2011, klokken 17:05

Det har seg slik at vi har kjøpt bruktbiler, og det er litt begrenset hva man kan huke av på lista og velge i :) Bruktbiler er gjerne litt polarisert. Enten null og niks ekstrautstyr, eller så er de velutstyrte og koster 20% mer. Da kjøper jeg heller en nyere bil enn en velutstyrt en.

Men i og for seg at Audi A4 er en premium bil, så burde anlegget som er der originalt være vesentlig bedre. I nåværende tilstand så er det på ett lavnivå som jeg forventer i f.eks. en Mazda. Og da er jo hele poenget med å betale ekstra for en "premium bil" borte.

Oki, skjønner :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA