Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruker nr 200

Startet av Radiobil1, torsdag 15. november 2007, klokken 01:24

« forrige - neste »

Radiobil1

Burde ikke Think satse på å lage en større utgave enn den de har i dag ?
Hvorfor ikke lage en 5 seter som kan brukes som en normal familiebil i nærområdet. Bil nr 2 går stort sett i nærheten av hjemmet, til å hente å bringe barn, handle osv.

Har snakket med mange som gjerne ville kjøpe Norsk bil, både Th!nk og Buddy - men de er for små, og en konvensjonell bil er da eneste mulighet. Synd !!

Noen som vet om dette er vurdert ?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

GotMeTeslaMS

Nå finnes det i og for seg en bil allerede som er 5-seter og som når ca 150 km mellom hver lading. Den har også en makshastighet på 120 km/t. Denne er riktignok ikke norsk produsert, og jeg tenker da på Fiat Doblo (til salgs hos Enviro Elbilsalg i Drammen). Veldig interessant bil. Men, med en pris på over kr 460.000,- så skal det vel noe til at salget tar av helt.

Think har nok av utfordringer med prisen på sin lille nye modell. Tipper at de ikke tørr å gape enda høyere før batterikostnadene har stupt og "lille Think" har vist til greie økonomiske resutater.
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

froland

Hei på dere! Jeg har nå hatt Think i over 6 år. Kjørt 123000 km. Jeg kjøpte den ny da. Har hatt småunger som skal hit og dit hele tiden. Jeg har sjelden hatt problemer med å få ungene avgårde. Det at folk vil kjøpe elbil hvis såfremt i fall tror jeg ingenting på. Jeg har hørt det hele tiden. De tør ikke, det er mitt synspunkt. De er redde for å dumme seg ut for naboen, redd for at batteriene ikke holder osv osv. De sa til meg den vil aldri holde, batteriene er for dårlige osv. Husker hvor folk lo av meg når jeg kom i bilen de første mnd her i mitt nærmiljø. Vel nå ler jeg av de når jeg ser de står å fyller bensin og Diesel på stasjonen. Når folk klager på drivstoffprisene, ja da ler jeg bare. Og de verste mobberne er de som står frem i dag som det største miljøforkjemperne. De vil sansynlig ikke kjøpe før det lønner seg. Helst inntjening av bilen på 2 år. Nei skal elbilen bli allmanneie må vi gå foran, tør å dumme oss ut litt. Drit i naboene, de forstår ikke noe alikevel. ;) Vel det var nå noen tanker fra en gretten Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

bosonic

Jeg slutter meg 100 % til dine betraktinger froland.

Redselen for å drite seg ut er meget stor her i landet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Jeg skjønner hva du mener, men jeg føler likevel ikke at jeg driter meg ut. Folk ler kanskje litt, men når jeg forklarer dem hvor mye penger de bruker på bil ift. meg blir det fort stille. Mulig det er noe med min bekjentskapskrets, men har inntrykk av at mange i det minste vil vurdere elbil seriøst neste gang de skal ha bil.

ilmar
Polestar i bestilling

Boogie

#5
Sitat fra: ilmarw på lørdag 17. november 2007, klokken 13:30
Jeg skjønner hva du mener, men jeg føler likevel ikke at jeg driter meg ut. Folk ler kanskje litt, men når jeg forklarer dem hvor mye penger de bruker på bil ift. meg blir det fort stille. Mulig det er noe med min bekjentskapskrets, men har inntrykk av at mange i det minste vil vurdere elbil seriøst neste gang de skal ha bil.

Jeg må si meg veldig enig her. Det er stadig fler som spør om hvordan bilene fungerer, hva er fordeler/ulemper, hvilke biler er aktuelle osv.

I det siste er det flere som har spurt om jeg kan hjelpe dem å få tak i bil også.

Jeg har forøvrig en Peugeot Partner som jeg skal selge nå. Den har kun to seter, så derfor er den ikke aktuell for de som spurte meg om bil.

Det er en 2000 mod som har gått litt over 30000 km. Batteriene er fra -99. De har kun gått 16000 km og er spreke som bare det. Jeg har brukt et halvt år på å kjøre de inn.
Det er langt mellom biler med samme potensiale i dag.

Jeg har seter også dersom noen ønsker sette inn disse selv/få noen til å gjøre det.
Setene er originale og ubrukte.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Vi i Agder Elbilforening prfilerte oss i dag på en julebasar i det lokale miljøet. Kjørte rundt med noen unge som er kanskje fremtidens elbileiere. Det var litt skepsis blant de som var nysgjerrig i bilene men ikke så mye. Mye handler om hvordan det er å kjøre de bilene mens trucker og SUVer suser forbi. Trygghets faktor er viktig særlig når vår lokal Avis slaktet den Reva bilen i det siste.

Det er bare galskap at folk må kjørerstørre og enda større biler til å føle seg trygge.

Det er bare trist at vi ikke kan henvise folk til hvor de kan få tak i elbiler. Vi venter og venter. Fikk hører i idag at Phoenix elbiler skal importeres til Kristiansand over nyttår. Det blir spennende. En annen skal importere Ford Ranger pickup EV. Ikke rart kanskje fordi vi bor i Norges Silicon Valley!!

Hilsen Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Radiobil1

Er ikke redd for å drite meg ut. Har kjørt Skoda i 10 år lenge før VW tok over, med de ting det medførte...

Jeg trenger en bil med 4 og helst 5 seter, men vil helst ha norsk.

Kan det være så vanskelig å lage en som er litt større da ?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

hens

Det sitter vel litt fast i regelverket.
Biler har en maksimal totalvekt, og når denne brukes opp av batterier, må antall lovlige passasjerer ned.
En mulighet er VW citystromer. Denne har nesten 500 kg blybatterier. om disse erstattes med nicad vil lastekapasiteten økes og det blir mulig med  en  full 5 seter.

Henning


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Arnie

For familier med små barn vil den nye Think som kommer om et par måneder by på en brukbar løsning: Den kan leveres som 2+2, men klappseter bak der to barn under 12 år kan få plass i tillegg til to voksne foran.

Ellers må jeg si meg enig med mye av det som er sagt tidligere i denne tråden - det er skuffende hvor skeptisk en del "tradisjonelle bilbrukere" er til å prøve noe nytt som elbil.

Jeg var vel egentlig også litt skeptisk den gangen for snart syv år siden da jeg tok spranget over i Think, som var tenkt som nummer to bil, men som etter knappe 14 dager så desidert var blitt nummer en bil. Bare det at det er blitt en "fanatisk menighet" av elbilbrukere burde jo bære bud om at dette har noe for seg også for den alminnelige bilbruker.

Vil også nevne - for de som ikke har lagt merke til det - at Trondheim kommune har bestilt 20 nye Think til internt bruk for kommuneansatte. Bensinleasingbiler fases ut til fordel for den nye Think. Kommunens målsetting er å redusere CO2-utslipp fra tjenestekjøring med 40 prosent.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

elektrolux

Sitat fra: Arnie på lørdag 02. februar 2008, klokken 11:20
For familier med små barn vil den nye Think som kommer om et par måneder by på en brukbar løsning: Den kan leveres som 2+2, men klappseter bak der to barn under 12 år kan få plass i tillegg til to voksne foran.

Samme mulighet har vel strengt tatt Reva også. Den er 2+2, men registrert som 3 seter. I praksis kan et barn under 12 år tas med i tillegg dersom det kan spennes fast i baksetet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cobos

Personlig venter jeg på at Think skal strekke på Thinken rundt 60cm slik at den matcher Mini'en i størrelse og de kan øke til 4/5 seter. Jeg vil veldig gjerne ha en elbil som kan erstatte min ICE bil og da trenger jeg minst 4 seter... Vi får se kanskje om noen år finnes det noen varianter.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Harry the Satman

#12
redigert: ser nå at dette egentlig ikke hører hjemme i dette emne "Think-biler". Legger den derfor også under "andre biler". Sorry  ::)

Hei,

Mitt første innlegg i dette forum. Er meget opptatt i å bidra med noe i denne gale verden, med priser som øker som aldri før. Også vi, en familie med 5 barn føler konsekvensene av alle prisøkninger, og føler at man må tenke nytt for å forbedre økonomien.

Strøm og bensin/diesel er en av de utgiftsposter som grundig må revurderes. Med et strømforbruk på 25000 Kwt og diesel til 20000 km årlig er det klart at det blir en utfordring å gjøre noe med dette. Jeg har derfor begynt å jobbe på et utvidet prosjekt hvor det skal være mulig å ta i bruk ny teknologi som gir oss billig strøm OG bruk denne strøm til bl.a. lade elbilen, i tillegg til alt annet man trenger strøm for hjemme. Bare tenk deg: en husholdning som forsørger seg selv med strøm, og dermed kan spare opp til kr.30.000- årlig. Urealistisk? Ikke ifølge de bedrifter jeg er i kontakt med...

Så er det dette med elbil. Jeg har, som de fleste her på forumet, undersøkt alt fra norske elbiler "à la Think", egen-konverterte "ICA" til EV bil, importerte konverterte biler, og ny generasjon EV biler fra fabrikken "à la Phoenix".

Og det er nok her det stopper opp. Hver gang jeg tar kontakt med biltilsynet, virker det helt håpløst å få et ikke-byråkratisk svar, stoppet med uavgjorte spørsmåltegn, formulert i mystiske gåter. Det ser ut som ingen klarer å gi et fornuftig svar på en enkel problemstilling. Det finnes en utrolig potensiell mulighet der ute for å kjøre en elbil som folk kan forholde seg til når det gjelder kravene de har når det gjelder vanlig personbil, både på sikkerhet og komfort.

Ken har skrevet i November 2007 om at Phoenix kommer til Sør-Norge etter nyttår. Phoenix har også fått min oppmerksomhet, med at de har laget en flott 5-seter SUV som virker meget brukbart her i "vinter"-Norge. Pris i USA: USD 45.000,- eller kr.230.000,-. Mye av dette må seg nok bevise, for det finnnes ingen rapporter om dette selvsagt. Og de har en 5-dørs basert på samme modell også.

I helheten av mitt prosjekt tok jeg forrige uke kontakt med Phoenix Motor Cars i USA, og spurte om de hadde en forhandler eller kontakt i Norge. Det hadde de dessverre ikke, og har ikke vurdert å jobbe med forhandlere i utlandet før 2009. De har satset på 500 elbiler i 2008, og rund 3000 stukk i 2009, først og fremst til lokal salg.

Så jeg er meget spent om bilen som er annonsert til å komme til Norge virkelig kommer. Phoenix Motor Cars har invitert meg til å sende en forhandlerssøknad, noe som jeg gjorde samme kvelden. Så vi avventer nå. I mellomtid forsetter jeg jakten på andre EV biler, nybygget og konvertert. Men jeg kommer til å ha bruk for litt hjelp med dialogen med Biltilsynet. Er det noen på Norstart jeg kan snakke med? Noen som har erfaring med dette?

Jeg håper å få forretningsplannen ferdig i løpet av sommeren. I mellomtid må vi bare forholde oss til de høye strøm- og bensin/dieselpriser. Men jeg har lovet meg selv og bidra med noe, og det kommer jeg til å gjøre. Hvis det er noen her på forumet som ønsker å bli involvert i dette prosjekt, så gjerne si i'fra.

Hilsen, Harry

Ken

Jeg ønsker selv å kutte strømforsyningen totalt noen ganger så bare holde oss informert om hvordan det går- du får mye støtte her.

Det med Phoenix elbiler : det er noe som ikke stemmer her. Jeg tror at det er ikke noe avtale med de som ønske å importere bilene. Salgs lokalen er ikke klar og ingen biler står rundt forbi. Bare håper at ingen har forhånds betalt.

Om jeg få snakke med tiltaksinnhaver så holde jeg dere informert. Sorry hvis forventninger har blitt opphøyd.

Bilen selv er basert på en Ssang Yong SUT omdannet til el drift av Phoenix. Til lease avtale bare.

Det finnes en god del innlegg her om vei gjennom biltilsynet. Har du noen i familien som heter Stoltenberg?? Tror det er press ovenfor som vil gjør biltilsynet mer brukervennlig. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Harry the Satman

Så vidt jeg ble informert av Phoenix, er det ingen som har bekreftet at salget har startet. Kun at de har satset på et mindre antall biler i år, og kommer til å øke kapasiteten i 2009.

Jeg leste et sted at begrensningen har å gjøre med at batterileverandøren ikke kunne levere mer en 500 stk i 2008... Hvem skal si?

Det er ikke heller noen som har sagt at de har avtaler med de som ønsker å importere. Jeg skrev:
"og spurte om de hadde en forhandler eller kontakt i Norge. Det hadde de dessverre ikke, og har ikke vurdert å jobbe med forhandlere i utlandet før 2009."

I mellomtid fikk jeg bekreftet av en annen leverandør i USA at den første konverterte Porsche-EV har kommet til Norge. Jeg venter på tilbakemeldingen av han som står for fortolling og turen innom Biltilsynet. Spennendes ::)!

Snakkes!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA