Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Laderutiner

Startet av Baltor, tirsdag 06. desember 2011, klokken 10:13

« forrige - neste »

Baltor

I min eldste Think oppdaget jeg i sommer at laderen hadde en tendens til å ta pauser. Den ene kjølevifta var dårlig, så jeg antok at dette var årsaken. Så en gang feilmeldingen "serial link fault" (temporary) på Nikometeret.

Satte inn nye vifter (Papst), fjernet også litt korrosjon ved 3 pinner i enden av den lange multipluggen på laderen.
Laderen så nå ut til å fungere, og bilen flyttet med ene sønnen til Kristiansand.

Men laderen sviktet stadig oftere, og ble etterhvert helt umulig. En frisk lader ble sendt til Kristiansand, Ken hjalp til med byttet.  :) :)
Første gangen ladet den etter det jeg har fått høre normalt, men så begynte også denne å slå seg av. Noen ganger startet den opp igjen etter å ha vært av i timer. Bilen har Robometer så det var mulig å følge med på ladestrømmen. Det hører med til historien at det 2 år gamle 12V Euroglobe batteriet begynte å svikte.
Sønnen fikk med multimeter, Nikometer, diverse verktøy og nytt 12v.
230V tilførselen er stabil, tempsensorer i batterikassa viser riktige verdier, men feilmeldingen serial link fault kommer hele tiden.
Noen tips?
Hva tror du Ken?
Agder lufta eller LOS strømmen?
For å ta det enkleste først tenkte jeg å få ham til å rense de 2 runde kontaktene under serviceluka.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

BauDemo

I have observed the following - sometimes the charger can "hang" and not start charging if the nikometer is connected and in "charger" mode. If you then plug the charging cable to the grid the charging lamp starts blinking but there is no current coming in. If you then switch the nikometer to "bms" the charging starts. When the charging has started, you can switch back to "charger" mode to log and observe parameters.
I have noticed this only then the nikometer is in "charger" mode.

Could this be the problem with the charger?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Ken

Trist å høre at du har fortsatt problemer med bilens lader Baltor, men greit å finne ut om at den gamle lader er OK ;)
Ser etter en ladestopp melding i ladeparameter i Nikometer. Er det BMS som stopper laderen? Overledning fra batteripakke?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

#4
Takk for svar!
Sitat fra: OneMore på torsdag 24. november 2011, klokken 16:48
Fikk du testet den gamle laderen i annen Think ?
Nei ikke enda, men den skal inn i en bil som venter.
Sitat fra: BauDemo på torsdag 24. november 2011, klokken 18:45
-sometimes the charger can "hang" and not start charging if the nikometer is connected and in "charger" mode.
Could this be the problem with the charger?

I know about this bug, but theese charging problems started long before he brought the Nikometer to Kristiansand. ;)

Sitat fra: Ken på torsdag 24. november 2011, klokken 23:55
Ser etter en ladestopp melding i ladeparameter i Nikometer. Er det BMS som stopper laderen? Overledning fra batteripakke?
Ville ikke en overledning gitt en annen feilmelding?







Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#5
Sitat fra: Ken på torsdag 24. november 2011, klokken 23:55
Er det BMS som stopper laderen?
Det er en rekke kriterier for at BMS skal la batteriet lades:
* batteritemperatur (eventuellt feil i tempføler, kontakter, ledninger)
* batterispenning - øvre og nedre grense
* isolasjonsfeil - ørliten lekkasjestrøm mellom batteri og chassis
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hei,
"Fjernet korrosjon på 3 pinner i enden på kontakten"
Da må det være i kommunikasjonsdelen av kontakten.  Der sitterpinne 16, 17, og 34, 35
17 og 35 er signalkommunikasjon lader-bms, og 16,34 er diagnosekontaktforbindelse.
Åpne stikkontakten og se på baksiden inne i kontakten om det er irr der også.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Sitat Baltor:

Ville ikke en overledning gitt en annen feilmelding?


Til vanlig vil en overledning/ isofeil gi feilmelding på displayet.
Ser etter ladestopp melding når laderen tar en pause.








Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

Sitat fra: hens på lørdag 26. november 2011, klokken 09:46
Hei,
"Fjernet korrosjon på 3 pinner i enden på kontakten"
Da må det være i kommunikasjonsdelen av kontakten.  Der sitterpinne 16, 17, og 34, 35
17 og 35 er signalkommunikasjon lader-bms, og 16,34 er diagnosekontaktforbindelse.
Åpne stikkontakten og se på baksiden inne i kontakten om det er irr der også.

Dette var et viktig tips Hens. Selvfølgelig burde kontakten blitt sjekket også på kabelsiden. Det at feilen ser ut til å utvikle seg kan stemme med korrosjon for eksempel her.

Sitat fra: Ken på søndag 27. november 2011, klokken 19:58
Sitat Baltor:

Ville ikke en overledning gitt en annen feilmelding?


Til vanlig vil en overledning/ isofeil gi feilmelding på displayet.
Ser etter ladestopp melding når laderen tar en pause.


Sønnen min har med seg Nikometer og skal teste dette enda en gang, han mente at han hadde sett ladestoppmelding.
Til ElRayo: Batteritemp mm er ok, bilen har heller ikke hatt feilmeldinger som indikerer iso feil. Batterispenning er ok, bilen er frisk og i daglig bruk.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

Vi har en annen tråd som omhandler det samme.
Dårlig forbindelse mellom lader og batteri vil gi samme symptomer, og ladelampen blinker ustabilt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor


Sitat fra: Baltor på tirsdag 29. november 2011, klokken 20:03
Sitat fra: hens på lørdag 26. november 2011, klokken 09:46
Hei,
"Fjernet korrosjon på 3 pinner i enden på kontakten"
Da må det være i kommunikasjonsdelen av kontakten.  Der sitterpinne 16, 17, og 34, 35
17 og 35 er signalkommunikasjon lader-bms, og 16,34 er diagnosekontaktforbindelse.
Åpne stikkontakten og se på baksiden inne i kontakten om det er irr der også.
Dette var et viktig tips Hens. Selvfølgelig burde kontakten blitt sjekket også på kabelsiden. Det at feilen ser ut til å utvikle seg kan stemme med korrosjon for eksempel her.
Sitat fra: Ken på søndag 27. november 2011, klokken 19:58
Sitat Baltor:
Ville ikke en overledning gitt en annen feilmelding?


Til vanlig vil en overledning/ isofeil gi feilmelding på displayet.
Ser etter ladestopp melding når laderen tar en pause.

Sønnen min har med seg Nikometer og skal teste dette enda en gang, han mente at han hadde sett ladestoppmelding.
Til ElRayo: Batteritemp mm er ok, bilen har heller ikke hatt feilmeldinger som indikerer iso feil. Batterispenning er ok, bilen er frisk og i daglig bruk.

Det går ganske sakte framover med denne feiltestingen kan en si. Bilen er i Kristiansand og ting skjer sporadisk og via telefon.  I dag ble den store pluggen på laderen tatt av og renset på nytt, den ble også åpnet. Inne i pluggen var alt ok, ledningene forsvinner ned i hull som er fylt med en blå limtype.

Tidligere var det slik at laderen kunne jobbe en periode og så slo den seg av. Nå kommer den ikke på i det hele tatt, det vil si at det kommer et klikk fra HV boksen, og den lader i ca 1-2 sekund (kan observeres på Robometer), så slår ladingen seg av igjen, prøver på nytt etter ca 10 sek.
På Nikometer kan en først se temporary fault: seriell link fault, etterhvert stop ordre.
Hvis dette skyldes en dårlig kontakt på kobling mellom lader og batteri, for eksempel under den fire polige pluggen på HV boksen, skulle en vel ikke få seriell link fault?
Alle gode tips er velkomne.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

PerBear

Sitat fra: hens på torsdag 08. desember 2011, klokken 00:13
Vi har en annen tråd som omhandler det samme.
Dårlig forbindelse mellom lader og batteri vil gi samme symptomer, og ladelampen blinker ustabilt.

Hypotese:
Lader forlanger RS485 kommunikasjon med BMS for å lade.
Det er sannsynlig at RS485 data fra BMS inneholder spenning over batteriet målt av BMS.
Dersom lader vet spenning over batteriet når den leverer ladestrøm er det lett for lader å sammenligner disse med egne verdier for ladespenning.
Dersom verdiene viser for stort spenningsfall i ladekabel til batteriet slås lader av for å unngå overoppheting i strømførende forbindelser som ellers kan føre til brann.

Forslag: Sjekke ut protokoll/datatrafikk mellom lader og BMS (RS485)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

OneMore

Har du testet den gamle laderen nå da ?
Kan vel gi mye verdifull informasjon  :o
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

PerBear

Står på benken i garasjen. Den er ikke synlig brent inni men vil ikke starte lading selv om den får datatrafikk fra BMS...


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Yeyeye

#14
Hei PerBear.
Fant du noen gang ut hva som var feilen?
Har hatt like symptomer på en av våre thinker, byttet lader og det ble i orden, nå noen mnd senere er feilen der på nytt. En kan se at laderen til tider starter, men ofte gir den seg etter bare et par sekunder. Ladelampen blinker selvsagt som alt er i orden, men det skumleste er at når laderen virker over litt lengre tid for så å kutte, så kommer energimeteret plutselig og feilaktig opp på 100%. Dette lurer selvsagt samboern til å tro at bilen er toppladet og fin, og kan gi henne problemer. Eneste feilmelding var tidligere på laderen, og da temporary error med ett eller annet "high voltage" husker ikke helt, ble ivrig og slettet. På bms på nikometeret får jeg opp alt som normalt, men på laderen får jeg ikke opp volt osv.
Skal se om jeg orker ut å forske litt igjen nå.

Arild
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA