1400 km (Lillestøm - Brekstad - Bodø) i E-Up på 3 dager

Startet av Rs2-GTi, mandag 18. februar 2019, klokken 16:08

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Da har jeg vært i Lillestrøm å hentet oss en 2014 E-Up, og siden jeg valgte å kjøre den hjem til Bodø, så tenkte jeg å dele erfaringen med å kjøre så langt i en elbil med relativt kort rekkevidde. Grunnen til at jeg kjørte den hjem var mest økonomi, det kostet 8000 kr å få den fraktet, og siden jeg likevel skulle til Oslo i et møte, så tenkte jeg - hvorfor ikke. Men samtidig er det jo også gøyalt å prøve noe som ikke så mange andre har gjort før meg, også får man jo virkelig prøvekjørt bilen og oppdaget eventuelle feil med en gang.

For oss stod det i mellom E-Up og Leaf når vi skulle kjøpe, men vi endte på E-Up fordi det er en bil som er stram i oppsettet, og gøyal å kjøre på svingete veier. Leafen er mere romslig og dermed praktisk for mange, men vi har ikke bruk for den plassen, og syntes Leafen er en mindre pen bil rett og slett. Leafen føles også litt amerikansk ut i fjæringen, og ruller mye i svinger - ikke helt for oss det. Vi var bevisste på å prøvekjøre begge biltyper i forkant hos venner, og det gjorde utslaget for oss.

Etter å ha kjørt 1400 km på litt over tre dager, med en Trønderfest midt oppe i dette, så har jeg jo gjort meg noen betraktninger om bilen, og det er veldig lite som skuffer på denne bilen. Selvfølgelig tar jeg med i betraktningen om at dette ikke er en X5, men en liten bybil - men likevel - jeg som har kjørt langtransport i 10 år, stiller jo noen krav til hvordan ting skal være.

Det eneste negative jeg finner på bilen er smal sporvidde, og når man treffer på skikkelig glatt og sporete føre i det man passerer nordnorge-porten, så blir bilen liggende å vandre i mellom brede lastebilspor. For å ha marginene på rekkevidden på min side, så la jeg dekktrykket på 2.9 bar, i mot de anbefalte 2.8 bar (2.4 på comfort) fra VW, så det bedret selvfølgelig ikke den situasjonen.

Ellers er det mye bra å spore. Bilen er retningsstabil, responderer knallgodt mot underlaget og selv om det er en billigbil, så merker man at bilen er levert fra en fabrikk som kan det å lage biler. Setene er litt korte for min 187 cm lange skrott, men jeg blir heller overhodet ikke sliten på turen. Bilen er rett og slett gøy å kjøre, og absolutt innafor hva comfort angår.

Rekkevidde var noe jeg leste mye om i forkant, Leaf vs E-Up, og hvordan blir dette på turen oppover. Kort forklart, på en gjennomsnittlig Norsk vei uten å skulle over en fjellovergang, så kjører du fint 8 mil på en lading på vinteren. Jeg prøvde å kjøre første etappe (Lillestrøm - Espa) i Eco mode, og kjørte da 78 km og hadde 31 km igjen, så ved behov skulle jeg klart 10-11 mil på Eco mode. Jeg startet bevisst med en liten test av rekkevidden, så jeg kunne vite litt hvilke marginer jeg hadde, om det skulle bli behov for det senere - f.eks om en ladestasjon var ute av drift.

Men jeg fant tidlig ut at å fryse i tre dager og 1400 km for å spare meg 30 minutter i lading, det gidder jeg ikke. Jeg slukte raskest kilometer ved å lade opp til 80%, også kjøre ned mot 20-30%, fant jeg ut. (under 15 km rekkevidde så slår varmen seg gradvis av, så jeg forsøkte å styre unna det) Så etappene ble lagt opp til 50-70 km, og det fungerte kjempebra. Tommelfingerregelen er vel at det ble 45-50 min kjøring etterfulgt av 10-15 minutter lading.

Angående lading var det en ting som slo meg - nå blir dette litt subjektivt, siden jeg ikke har satt meg ned å studert tallene - men jeg opplevde Fortum sine ladestasjoner som raskere enn Grønn Kontakt sine. Fortum tok typisk 14-16 minutter, mens Grønn Kontakt, nesten alltid ble på 20+ minutter - men med et lite forbehold her, siden jeg ikke har regnet på dette.

Ladekostnadene på turen ble:
Grønn kontakt 182,50 kr
Fortum 610 kr
Bilkraft 130 kr

Totalt 922,50 kr (Jeg fikk bilen fulladet, og en gratis lading på overnatting på Øyer)

I tillegg har jeg passert bommer for 508 kr i fullpris, men har ikke oversikt på om elbilen blir belastet på noen av dem.

Turen var for øvrig helt problemfri. Ingen feil eller ulyder på bilen, med unntak av noen hickups på ladestasjonene, men det har jeg skjønt visst er helt vanlig. Som tidligere langtransportsjåfør, så tenkte jeg bøygen skulle bli stor med all denne ladingen, fordi jeg er vant til å kjøre lange strekker. Men det gikk overraskende bra, plugger i, drikker litt vann, sjekker Facebook - også er ladingen over. Det gjorde også at jeg slapp den sedvanlige syndingen med å sjekke telefonen mens jeg kjører.

For øvrig er det en veldig fin ting med E-Up - liten og lett bil med lavt forbruk og lite batteri - dermed går det jo veldig fort å lade den opp. Nå var jeg ekstremt trøtt på slutten av turen, brukte 15 timer Trondheim - Bodø (mot normalt rundt 9-10), men de siste 20 milene var det snøfokk og jeg var ekstremt trøtt, så det gikk ikke særlig fort.

Ville jeg valgt denne bilen om jeg ofte pendlet 70 mil? Nei, det ville jeg ikke. Men det er heller ikke poenget, poenget er at dersom du, som oss, normalt sett kjører i og rundt byen, og har noen turer ut av byen i ny og ne - så er ikke det en utfordring, med det ladenettverket vi har rundt oss i dag.

Tar gjerne i mot tilbakemeldinger på det jeg har skrevet. Har også lastet opp bilder av forbruk m.m. for hvert enkelt stopp som dere finner her: https://www.facebook.com/groups/139791333348760/permalink/299656464028912/

Ladingene:
Espa
Brummundal

Overnatting hos familie med lading i Øyer

Vinstra
Dombås (Ladet ca 85% på Vinstra, 75 km med mye oppover - bare 3 km igjen, litt marginalt)
Hjerkinn
Oppdalsporten
Støren
Orkanger
Brekstad
Orkanger (kjører innom Trondheim en runde for å se litt)
Malvik
Gråmyra
Steinkjer
Snåsakroa
Trones
Majavatn
Trofors
Mosjøen
Korgen
Mo i Rana
Krokstrand
Røkland
Fauske

... og hjem til Bodø

1Ampera

Du må skaffe bombrikke for å slippe belastning på bommer. Den kan bestilles og gi beskjed om at den skal være aktiv fra den dagen du hentet bilen.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Rs2-GTi

Sitat fra: 1Ampera på mandag 18. februar 2019, klokken 17:16
Du må skaffe bombrikke for å slippe belastning på bommer. Den kan bestilles og gi beskjed om at den skal være aktiv fra den dagen du hentet bilen.

Den aktiverte jeg på nett samtidig som jeg hentet bilen :)

Roy Aasen

Elmo

Fin oppsummering. Selv har jeg ikke kjørt lenger enn Oslo - Bergen (og retur), og det var sommerstid.

Sitat fra: Rs2-GTi på mandag 18. februar 2019, klokken 16:08
Men jeg fant tidlig ut at å fryse i tre dager og 1400 km for å spare meg 30 minutter i lading, det gidder jeg ikke. Jeg slukte raskest kilometer ved å lade opp til 80%, også kjøre ned mot 20-30%, fant jeg ut. (under 15 km rekkevidde så slår varmen seg gradvis av, så jeg forsøkte å styre unna det)
Du vet det kanskje men . . .   Når bilen går i Eco første gang så kan du slå det av igjen sånn at du kan komme helt ned i 9-10km restrekkevidde før det ikke er mulig å få varme.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Radiobil1

Stemmer greit med min tur fra Stavanger til Kristiansand i rundt 3-5 grader. Maks 80-90 km på en lading, ved å følge fartsgrensen+.

Ser greit den med at sporvidden på Upen er smal, men på sørlandet er ikke vinter noe stort issue.

Mens jeg kjører, så prøver jeg å bikke litt mellom nomal, eco og eco+. Veldig liten forskjell, mellom normal og eco er det et par kilometer og kanskje 8-10 på eco+ på full "tank", mye større forskjell på Golfen, men også større batteri.

odahle

Tøft gjort! Jeg hadde meg en tur sommeren 2015, Stavanger-Oslo (56 mil). Det gikk helt fint, sett bort fra at det på den tiden var veldig få ladestasjoner sammenlignet med dagens situasjon. Samtidig var det færre biler og sjeldent kø.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model X og VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D, 2022 Opel Mokka-e, 2023 VW ID Buzz, 2023 Tesla Model 3 og 2023 Tesla Model Y.

jorang

Informativt! Takk for at du la ut denne oppsummeringen!

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Rs2-GTi

Sitat fra: odahle på tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:46
Tøft gjort! Jeg hadde meg en tur sommeren 2015, Stavanger-Oslo (56 mil). Det gikk helt fint, sett bort fra at det på den tiden var veldig få ladestasjoner sammenlignet med dagens situasjon. Samtidig var det færre biler og sjeldent kø.

Måtte ikke vente en eneste gang på turen :) Faktisk var det vel kun på Espa det var andre biler som ladet samtidig

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA