Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skvettlapper

Startet av Saxo, mandag 05. desember 2011, klokken 15:40

« forrige - neste »

Saxo

Hei !

PSA bilene har en likestrømsmotor med børster. Leaf leveres med Synkron motor iht Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf. Synkron motor fungerer slik iht Wiki : http://no.wikipedia.org/wiki/Synkronmotor.

Spørsmålet er da: Er Leafen utstyrt med en frekvensomformer som forvandler DC batteri spenning til vekselstrøm ? Er det noen som vet hvor effektivt dette er ?

Er det denne frekvensomformeren man hører ett ørlite snev av i bilen ?

Er det noen der ute som kan si noen fagre ord om dette ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

gbzdoc

Med en sykron motor (ofte kalt børsteløs motor i f.eks. RC verden) er det en elektronisk motorstyring som veksler strømen til magnetene i forhold til ønsket rpm.

(I steden for den mekaniske metoden i en børste basert motor.)

En slik motor er vesentlig mer energi effektiv, og har ofte mye kraftigere dreimoment.

Kort fortalt.

Er nok "noen" her inne med mer vitenskaplige forklaringer. ;-)

Griffel

#2
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 23. november 2011, klokken 17:46
Med en sykron motor (ofte kalt børsteløs motor i f.eks. RC verden) er det en elektronisk motorstyring som veksler strømen til magnetene i forhold til ønsket rpm.

(I steden for den mekaniske metoden i en børste basert motor.)

En slik motor er vesentlig mer energi effektiv, og har ofte mye kraftigere dreimoment.

Kort fortalt.

Er nok "noen" her inne med mer vitenskaplige forklaringer. ;-)

Om ikke vitenskaplig, så i ethvertfall et forsøk på en enkel forklaring:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11.msg200.html#msg200
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Synkronmotor betyr at rotoren roterer med samme turtall som magnetfeltet. Dette magnetfeltet blir laget av viklingene som får 3-fas fra en inverter som regulerer både frekvens og strømstyrke.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#4
Sitat fra: Lynet på tirsdag 29. november 2011, klokken 20:58
Synkronmotor betyr at rotoren roterer med samme turtall som magnetfeltet. Dette magnetfeltet blir laget av viklingene som får 3-fas fra en inverter som regulerer både frekvens og strømstyrke.
Men siden batteriene er kraftkilde kan inverteren istedet for å lage en 3fas AC kommutere likestrømmen til vilklingen slik at en får et roterende magnetfelt. Dett gir en litt enklere inverter og er grunnen til at disse motorene også kalles børstløse likestrømsmotorer.
Invertern styrer egentlig ikke strømstyrken, motoren trekker det den trenger i forhold til belastningen, men inverteren må sørge  for at motoern ikke blir overbelastet, det gjøres med å tilpasse frekvensen.

Altså en Børsteløs likestrøms og en synkronmotor er samme sak men måten den styres på av invertern kan være litt ulik. For burker er dette selvfølgelig uten betydning. En asynkron motor derimot styres av en 3 fas inverter. Rent dynamisk er synkronmotoren/børsteløse DC motor mest presis.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

En børsteløs likestrømsmotor kan også være en stepmotor, noe som ikke er det samme som asynkronmotor.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA