Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Carwings

Startet av kula, søndag 04. desember 2011, klokken 01:25

« forrige - neste »

kula

Hei
Noen som kan gi råd om oppgradering av frontlys?
Bedre lys med mindre strøm??? Er det mulig?
Xenon HID konvertering - funker det?
Gir det mere radiostøy (som det er nok av fra før..), noen med erfaring?
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Go-carter

Jeg skal bestille hid-kit på neste lønning iallefall, så da får dere se resultatet av det... :)

Tror det er det enkleste, med mest "bang for the bucks". Jeg og sliter kraftig med mine. På dagtid bruker jeg kun LED-lysa, som forsåvidt hjelper en del om kvelden og(spesielt med å se reflekser)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Tarpoon

Har du link og pris for en slik oppgradering?
Er ikke akkurat imponert over lyset når jeg kjører oppover rv120 i høstmørket...
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

kula

Har prøvd å lese meg litt opp på hid-kit, mulig jeg misforstår, men jeg mistenker at det ikke er fjernlysmulighet? (Er ikke særlig bil kyndig som mange av dere andre.. Og trenger litt inn med teskje..)
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Go-carter

Sitat fra: kula på torsdag 24. november 2011, klokken 20:57
Har prøvd å lese meg litt opp på hid-kit, mulig jeg misforstår, men jeg mistenker at det ikke er fjernlysmulighet? (Er ikke særlig bil kyndig som mange av dere andre.. Og trenger litt inn med teskje..)

Joda, du kjøper et vanlig H7 HID kit, og da får man hele pakka.

http://www.ebay.co.uk/itm/12V35W-HID-XENON-CONVERSION-BALLAST-KIT-H7R-6000K-BULBS-/260767883972?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cb6fa22c4

Der, for eksempel. 250,- inkl frakt. Men det er 6000K farge på pærene, jeg kommer til å bestille 4300K som er det biler leveres med fra fabrikk. 6000k er en anelse blått.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

#5
Litt kaldt vann...!
Xenon lamper gir bedre lys, men når det blir montert av amatører (!) blir det ikke særlig behagelig å møte. Den blåhvite fargen gjør lyset langt mer blendende, og med Thinkens korte akselavstand skal det lite last til i bagasjerommet før justeringen blir feil.

Når føret er tørt og sikten god, er det tilstrekkelig med vanlige halogenpærer, i regnvær med møtende trafikk ser en lite uansett,  hva er vitsen da?

Dessuten er det ulovlig å ettermontere fordi det ikke er automatisk justering, noe som er et krav til xenon for at de skal være lovlige.
Og da koster det penger i form av bøter, og må demonteres!
Spør selgeren av slikt utstyr om de er villige til å betale boten og ta utstyret i retur.
Prisen tyder på at selger er blitt oppmerksom på forholdet, og prøver å bli kvitt produktet.

Jeg så forresten H4 led pærer på nettet, og kjøpte noen for moro skyld. De bruker 0,3 A på fjernlys, og 0,1 på nærlys. Selger påsto at de var erstatning for halogenpærer.
http://www.ebay.com/itm/290598909540?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Blender som bare det, og totalt ubrukelige som lys for å se noe. Ender nok som kjøkkenlys på hytta! Sendte tilbakemelding til selger, nå går de 2 for 1.

Hilsen en grinete gammel bilelektriker som kjenner regelverket. >:(
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

#6
Sitat fra: hens på fredag 25. november 2011, klokken 11:00
Litt kaldt vann...!
Xenon lamper gir bedre lys, men når det blir montert av amatører (!) blir det ikke særlig behagelig å møte. Den blåhvite fargen gjør lyset langt mer blendende, og med Thinkens korte akselavstand skal det lite last til i bagasjerommet før justeringen blir feil.

Når føret er tørt og sikten god, er det tilstrekkelig med vanlige halogenpærer, i regnvær med møtende trafikk ser en lite uansett,  hva er vitsen da?

Dessuten er det ulovlig å ettermontere fordi det ikke er automatisk justering, noe som er et krav til xenon for at de skal være lovlige.
Og da koster det penger i form av bøter, og må demonteres!
Spør selgeren av slikt utstyr om de er villige til å betale boten og ta utstyret i retur!

Jeg så forresten H4 led -pærer på nettet, og kjøpte noen for moro skyld. De bruker 0,3 A på fjernlys, og 0,1 på nærlys. Selger påsto at de var erstatning for halogenpærer

Blender som bare det, og totalt ubrukelige som lys for å se noe. Ender nok som kjøkkenlys på hytta!

Hilsen en grinete gammel bilelektriker som kjenner regelverket. >:(

Ja - jeg burde kanskje føye til enkelte ting.

Som sagt - dette er ulovlig. Og skal det først gjøres, anbefaler jeg det KUN på de Think'er som har linselys og lysjustering. Slik at det blir minimalt med strølys, og at man i tillegg kan justere ned lyset for møtende trafikk.

Det som egentlig hadde vært en bedre løsning, tatt i betraktning at det er fjernlys spesielt jeg savner, er dette:

http://www.visionxusa.com/LED-Solstice_Series/c1_48/index.html



5x5cm størrelse, går antakeligvis i de nederste hullene i frontfangeren. Drar 10w pr stk, og lyser ca 200m med 10* pencilbeam. Men dette er DYRE godsaker...  ;) 1200,- stk.

Jeg kjører forøvrig 6 mil hver dag på E18 med ekstrem elgfare, der siste påkjørsel av elg var i går kveld... Så jeg skal ha LYS!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Hvis fjernlyset monteres lavt, får du lite lys på veien, og lyktene blir fort fulle av møkk,
Prøv heller å finne lyktepusser til originallyktene. ;D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

Sitat fra: hens på fredag 25. november 2011, klokken 11:36
Hvis fjernlyset monteres lavt, får du lite lys på veien, og lyktene blir fort fulle av møkk,
Prøv heller å finne lyktepusser til originallyktene. ;D

Godt poeng, men tror det ser dumt ut med fjernlys på taket på en Th!nk...  :P hehe...

På en annen side.... Så mener jeg å huske å ha lest om fjernlys som monteres slik:



..men de fant jeg selvfølgelig ikke igjen nuh.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Tarpoon

Hva sier regelverket om montering av eksta fjernlys? Et par Hella Comet 200 Xenon ville hjulpet mye i høstmørket...
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Go-carter

Du kan ha inntil to ekstra fjernlys lovlig. Jeg vurderer å bestille opp noen LED-fjernlys i stedet for HID, men vi får se. Fant noen rimelige fra australia... :)

Husk at disse ekstra-fjernlysene kan være xenon, og fremdeles lovlig.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

#11
Sett på hella comet 200 xenon, de gir! utolig godt lys. Har faktisk unngått elgkolisjon på grunn av disse!

Men vil du skjule dem i frontruta er dette en glimrende løsning (sikkert dyrt...): http://www.visualeyes.se/brands

Og til sist en henstilling: IKKE SETT INN XENONPÆRER I HALOGENLYKTER
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Sitat fra: Lynet på torsdag 26. april 2012, klokken 18:21
Sett på hella comet 200 xenon, de gir! utolig godt lys. Har faktisk unngått elgkolisjon på grunn av disse!

Men vil du skjule dem i frontruta er dette en glimrende løsning (sikkert dyrt...): http://www.visualeyes.se/brands

Og til sist en henstilling: IKKE SETT INN XENONPÆRER I HALOGENLYKTER

Noen som har prøvd LED-fjernlys enda? Har ikke fått kjøpt de jeg så på enda.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Har ikke prøvd dem, men de finnes:
http://www.hella.com/MicroSite/soe/en/truck/highlights/luminator_LED.html

Et sett koster nok like mye som en delethink på auksjonen!!!!!
Og pent blir det nok ikke på snuten av Thinken......
Bra lys blir det helt sikkert  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Jeg tenkte å kjøpe meg noen pencilbeam led-fjernlys fra hongkong, og bygge de inn i panseret. Felle de inn bak, og lage et blankt deksel foran som det kan lyse igjennom :) Bare å kopiere et panser i plastmaskina på skolen :p
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA