Hovedmeny

Levering av e-Niro

Startet av Trond.m, fredag 15. februar 2019, klokken 12:42

« forrige - neste »

advale

Morsomt at du skal begynne å trekke frem hestekrefter i sammenligning av elbiler?!  8)

Hva skjedde med praktisk nytte, bagasjerom, rekkevidde? Gått helt tom for argumenter så da må du trekke frem hestekrefter?  :laugh:

Kaller du det å cherrypicke når prisdifferansen er på 100 000? Ja du kan godt kalle det cherrypicke hvis du kjører rundt i en full-versjon av e-Tron til 950 000, da skal du få lov å kalle det cherrypicke...

e-2008 har så og si likt bagasjevolum og samme størrelse som e-Niro, og den skal gå 320 km (ikke fastsatt ennå) og skal koste fra 286 600 med app. Regn med ca 20-30 000 for fullversjonen så havner vi på ca 310 000. Det er 100 000 mindre enn det e-Niro 2020 med app vil koste.

Når ble du interessert i hestekreftene og *kremt* cherrypicke som du selv sier? Du glemte å cherrypicke ladefarten blant annet.

edit: "ikke råd til bilen, pissur" etc. shit ass, er du Kia-tøff? Jeg kunne få e-Niro feb 2019, men sa nei siden behovet ikke var der ennå. Og videresalg på den tiden var på ca 10-15k så syns ikke det var verdt bryet(og delvis jeg var på en lengre ferie når BOS tok kontakt).  Det er hva jeg får inn på 2-4 dager ved å "gå hjemme og slappe av" uansett takk.

Elbilbjorn

eNiro er en premiumbil slik jeg ser det, iallefall når vi snakker om first edition med alt av utstyr. For oss som kjører premiumbil(Mercedes,BMW,Audi etc. i toppsjiktet) i fossilklassen til vanlig er ikke eNiro noe steg ned, iallefall til elbil å være.

Med sin størrelse innvendig og med bagasjerommet vil jeg si den er klasseledende om man vekter mot pris. Å sammenligne eNiro med golf, up, leaf, zoe blir helt feil. Dette blir småbil i forhold. Det er bedre å sammenligne med ipace og etron. Her er det ingen som slår Kia på verdi for pengene. Vi runder snart 15 000km og jeg håper det blir bedre tilgang fra Kia fordi jeg rett og slett unner alle å få tak i en eNiro. Så bra bil er det.

arthur

Sitat fra: advale på tirsdag 17. desember 2019, klokken 17:47
Jeg kunne få e-Niro feb 2019, men sa nei siden behovet ikke var der ennå. Og videresalg på den tiden var på ca 10-15k så syns ikke det var verdt bryet(og delvis jeg var på en lengre ferie når BOS tok kontakt). 

Jeg tok ut en Niro i begynnelsen av juni år og solgte den umiddelbart (avtale gjort før utlevering) med en oppkjøper og gjorde vel rundt 35.000 i mellom. Var forøvig bortreist på ferie i utlandet i seks uker så har aldri sett bilen. Hadde jeg vært hjemme og solgt den privat så hadde jeg trolig gjort 20.000 til.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

advale

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. desember 2019, klokken 19:39
Jeg tok ut en Niro i begynnelsen av juni år og solgte den umiddelbart (avtale gjort før utlevering) med en oppkjøper og gjorde vel rundt 35.000 i mellom. Var forøvig bortreist på ferie i utlandet i seks uker så har aldri sett bilen. Hadde jeg vært hjemme og solgt den privat så hadde jeg trolig gjort 20.000 til.

Som jeg skrev, på den tiden gikk de for ca 10-15'. Og det var rundt feb og da var det de største batchene kom. Og utsikten for resten av året skulle være god tilgang til biler. Derfor var det rundt 10-15'. Men så strupet Kia antall bilene uten å si et kvekk i noen mnd etter det. Før de slapp katta ut av sekken rundt sensommeren/høsten og sa at det var full stopp. Perioden etter det så steg bruktprisene ganske markant.

Sitat fra: Elbilbjorn på tirsdag 17. desember 2019, klokken 18:34
eNiro er en premiumbil slik jeg ser det, iallefall når vi snakker om first edition med alt av utstyr. For oss som kjører premiumbil(Mercedes,BMW,Audi etc. i toppsjiktet) i fossilklassen til vanlig er ikke eNiro noe steg ned, iallefall til elbil å være.

Med sin størrelse innvendig og med bagasjerommet vil jeg si den er klasseledende om man vekter mot pris. Å sammenligne eNiro med golf, up, leaf, zoe blir helt feil. Dette blir småbil i forhold. Det er bedre å sammenligne med ipace og etron. Her er det ingen som slår Kia på verdi for pengene. Vi runder snart 15 000km og jeg håper det blir bedre tilgang fra Kia fordi jeg rett og slett unner alle å få tak i en eNiro. Så bra bil er det.

Kia er ingen premium bil, mye plastikk og dekkstøy. Elbil er selvfølgelig en klasse over fossilbil generelt. Skal man sammenligne så får man sammenligne elbil mot elbil. Et tips, du får si Kia e-Niro er like bra som e-Tron til 950 000 - på e-Tron-forumet! Da lover jeg deg det blir moro der inne.

Leaf er en klasse under? Den tar kun 1 bananeske mindre takk, både sete opp og sete nede. Jaguar i-Pace som du mener er i samme klasse som e-Niro tar 1 mindre enn Leaf. Så tror du bør lære deg opp alt på nytt.

navyelsen

Er enig med gr.
Da jeg kjøpte bil ble det vektlagt

• Bakseteplass: god plass til barnesete
  • Bagasjeplass: plass til barnevogn og annen bagasje
  • Taklast: Bruker takboks til ski og annen bagasje
  • Rekkevidde: Ønsket minimum 400km WLTP (men er noe fleksibel)
  • Pris: Maks 400.000 (opprinnelig budsjett 350k, men dette viste seg å være urealistisk)
Dette er ikke urimelige krav, og jeg tror mange familier kan kjenne seg igjen med behovene for rekkevidde og plass.

Aktuelle biler som mer eller mindre tilfredsstilte:

• Kia e-Niro
  • Tesla Model 3 SR+
  • Tesla Model S (brukt)
  • Nissan Leaf e+
  • Opel Ampera-e
Med disse alternativene er det ganske tydelig at Nissan og Opel stiller svakest og ble eliminert ganske kjapt. Jeg var skeptisk til en eldre 1st gen Model S, og det var i realiteten bare to konkurrenter. Usikker leveringstid til SR3+(på daværende tidspunkt) gjorde valget enkelt.

Poenget her er at det i realiteten er svært få konkurrenter i samme prisklasse som kan tilby det samme i form av rekkevidde og plass. Det lanseres heller INGEN nye biler i 2020 som seiler opp som en umiddelbar konkurrent. Ja, mange lanseringer, men alle har sine begrensninger i forhold til rekkevidde og plass, eller er altfor dyre!

E-Niro vil være en knallbil også i 2020. Og enda bedre med nytt infotainment og app. Til mitt bruk gir den utvilsomt mest nytteverdi for pengene, og prisene på finn vitner om at mange fortsatt ønsker ønske å kjøpe denne. Hvis bare Kia kan levere...
SR3+ er også en god konkurrent, men andre produsenter ligger langt etter når det gjelder bang-for-the-buck. Håper vi får se flere gode alternativer i 2021, gjerne en rimelig elbil med krok!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Mr Oizo

Hvordan står 2020 Kona og 2020 E-Soul seg i konkurransen mot 2019 E-Niro?
E-Soul får man til 350 tusen ved gråimport, og ser bra utstyrt ut. Disse har jo telematikk blant annet hvertfall.

navyelsen

Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 18. desember 2019, klokken 10:12
Hvordan står 2020 Kona og 2020 E-Soul seg i konkurransen mot 2019 E-Niro?
E-Soul får man til 350 tusen ved gråimport, og ser bra utstyrt ut. Disse har jo telematikk blant annet hvertfall.

Skal man sammenligne, så må man sette likt utstyrte modeller opp mot hverandre. E-Niro First Edition er å regne som toppspekket utgave med alt av ekstrautstyr (utenom soltak), og koster i dag fra 382.400 kr (2019).

Topputstyrt e-Soul (2020, Exclusive 64kWh + SUV pakke) koster 380.800 kr. (diff. 1.600 kr)
Topputstyrt Kona (2020, Premium + Skinnseter) koster 365.900 kr. (diff. 16.500 kr)

Kona er mindre bil, med mindre baksete og mindre bagasjeplass. e-Soul har også mindre bagasjerom.
Føler derfor at 2019 e-Niro holder seg bra opp mot disse to.

Å dra frem gråimport blir ikke sammenlignbart, da utstyret på enkelte modeller kan variere (f.eks. manglende varmepumpe). Lavere og rimeligere utstyrte modeller av e-Niro er også mulig å oppdrive ved gråimport. F.eks. var innstegsprisen på 64 kWh e-Niro rundt 335.000 for i Nederland (uten VAT). Men norsk importør valgte å bare ta inn topputstyrt bil.

geear

advale, du får si det med hestekrefter til de som betaler en million ekstra for 300 hester ekstra (M5) i en BMW 5-serie. Altså at hestekrefter ikke teller, og at det er du som har fasiten.

Du fortsetter å si at Kia tar betalt 100k mer enn e-2008, men det er en helt annen bil. Det blir ikke det samme, og du vet ikke engang hva pysjå skal ta for en tilsvarende utstyrt bil - som uansett ikke blir sammenlignbart på grunn av at de faktisk ikke har bil med tilsvarende egenskaper.

I mine øyne er Leaf dyr i forhold til e-Niro. Hadde ALDRI kjøpt den. Hadde en som lånebil i fem uker, og der var jammen nok. Grei plass, men omtrent tre klasser bak e-Niro på langtur på grunn av horribelt forbruk og håpløs lading, og assistansesystemene var helt krise. Måtte slå av filvarsling helt.

Store mengder biler i februar?? Bare tull. Fikk bil fra båt to selv, i begynnelsen av mars, på reservasjonsnr 13x, og fikk også se listen over biler som stod på båtene, for hele landet. Var null problem å dra inn 30-35k på det tidspunktet.

Du får si hva du vil, men jeg har faktisk en e-Niro, og det ER en knallbil til sitt bruk/i sin klasse. Jeg har også Model X, men har ingen problemer med å ta e-Niroen på langtur i stedet. Dessuten har den mye mer realistiske forbrukstall enn alt annet jeg har hatt/kjørt. Å velge Leaf, ZOE eller e-Golf over Model X på langtur er en helt sinnsykt fjern tanke. Har mye erfaring med alle tre.

PS: EQC har 417 km WLTP, og nå kom BMW med 440 km for iX3. Altså er selv nyere modeller fra premiumprodusentene fortsatt bak e-Niro.

advale

Hva jeg prøver å si til deg er at det er komisk å dra frem at man kjøpte e-Niro pga hestekreftene! De som kjøper e-Niro er pga familiebil-profilen! Da havner hestekreftene i bakerste rekke.

Hva er ikke tilsvarende egenskaper på en e-2008 vs e-Niro? Kan du liste opp det? Begge er så og si likt størrelse på karosseriet, SUV profil med god bagasjeplass etc.

Leafen ble sett som et knallkjøp, men nå blir den sett som middelmådig. Jeg har vel aldri sagt e-Niro er dårlig, bare at den er grovt overpriset når vi biker 2020. Du klager fælt på e-2008 når du ikke engang vet hvordan den er. e-208 har iallfall fått meget gode skussmål. E-Niro uten app og du skriker fortsatt hallejula. Jaja..

Jøss, kverulere over hva bilprisen gikk for akkurat i den perioden  :-X. Jeg titta kjapt på Finn og så de var lagt ut for ca 10-15k over. Er det noe å krangle over? Spør en forhandler hva han fikk for sine elbiler 2 uker før/etter Model 3 ble utlevert da vel. Markedet kan snu i løpet av noen uker. Så du mener du fikk 2 e-Niro levert samtidig og fikk solgt på Finn til annonsert pris over 30-35k nypris? Eller bare kverulerer og synser du som vanlig?

Tiger123

* Båt nr 2 mener gr, ikke at han kjøpte og solgte to stykk.

* Rimeligste e-niro som er ny ligger til 425`, 35-40k over nybilpris

navyelsen

Sitat fra: advale på onsdag 18. desember 2019, klokken 23:35
Hva er ikke tilsvarende egenskaper på en e-2008 vs e-Niro? Kan du liste opp det? Begge er så og si likt størrelse på karosseriet, SUV profil med god bagasjeplass etc.

Vel, først det praktiske: Rekkevidden på Niro med sine 455 km knuser jo nye 2008 med bare 310 km. Bagasjeplass på Niro er 455 liter vs. 2008 med sine 405 liter. Kia leverer 7 års garanti, mens Peugeot har bare 5 år.
Videre følger kjøreegenskapene: Niro har 204 hk og drar 0-100 på på 7,8 sek. 2008 har 135 hk og trenger 9 sek til 100.

Konklusjonen må derfor være at Niro fremstår som en mer praktisk bil, så da gjenstår bare prisen:
Topputgaven av Niro (FE) koster i dag 382k. Topputgaven av 2008 (GT + skinn+ Qi lading) koster 357k.
Differansen er på knappe 25.000 kroner, men da får man altså mer plass, lengre rekkevidde, utvidet garanti og bedre kjøreegenskaper.

Jeg har vel aldri sagt e-Niro er dårlig, bare at den er grovt overpriset når vi biker 2020.

Kan du da nevne én annen dugelig familiebil på markedet, eller som kommer i 2020 som har rekkevidde over 400km WLTP og koster under 400.000 kroner? Hvilke alternativer kan du trekke frem? Ampera? Kona? Niro overgår dem begge! ID3? For lite bagasjeplass og mangler taklast...

navyelsen

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 19. desember 2019, klokken 07:07
* Rimeligste e-niro som er ny ligger til 425`, 35-40k over nybilpris

Feil! Jeg sjekket finn og de de rimeligste ligger til 410.000:

• En helt ny uten vinterdekk til 410k tilsvarer et påslag på rundt 20.000
  • Alternativt en nesten ny som har rullet 3000km inkludert vinterdekk. 410k tilsvarer omtrent kostpris fra forhandler.

geear

Eller bare kverulerer og synser du som vanlig?
Kommer det altså fra han som verken har eller har hatt en e-Niro, og allikevel bruker ufattelig med energi på å fortelle alle andre at det er et dårlig kjøp, basert på sammenligninger som ikke henger på greip? Ironien...

arthur

Hva jeg prøver å si til deg er at det er komisk å dra frem at man kjøpte e-Niro pga hestekreftene! De som kjøper e-Niro er pga familiebil-profilen! Da havner hestekreftene i bakerste rekke.

Som (tidligere) eier av en Niro så kan jeg for egen del si at jeg IKKE kjøpte den pga familie-profilen, men grunnet pris/kjørelengde/hestekrefter, men solgte den igjen da det ble helt klart at man kunne glemme hengerfeste samt god fortjeneste. 2008 er utelukket grunnet (manglende) kjørelengde så setter nå min lit til Skoda som kan tilby både kjørelengde og hengerfeste og til en forhåpentligvis akseptabel pris. Med andre ord er ikke alle like, heldigvis, så man bør ikke generalisere fullt så kraftig som du synes å gjøre her.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mr Oizo

Fikk telefon i dag om å skrive kontrakt, kønr ca 2800. Frist 15 januar.
Blir nok avbestiling, dette har tatt for lang tid. Jeg tenker at det er verst mulige timing for å kjøpe denne bilen. Liten mulighet for å "flippe", om 4-5 måneder kommer biler med telematikk, innen 6 mnd er kanskje ID3 på veiene. 1 år for sent Kia, dette holder ikke, da kan jeg heller vente på andre, ferske modeller fra produsenter som vil levere biler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA