Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Carwings

Startet av Aspiranten, lørdag 03. desember 2011, klokken 00:12

« forrige - neste »

Aspiranten

Flytter denne diskusjonen til egen tråd da det er såpass alvorlig at man kan ødelegge sin bil for flere hundre tusen ved å dra på ferie at vi er nødt til å diskutere dette :-)

Temaet er 40 minus på Røros og Leafens manglende mulighet for å beskytte seg selv mot strømbrudd, gåen sikring, pøbler og vandaler som har klippet kabelen m.m. mens brukeren er på ferie eller annet uten mulighet for å overvåke bilen via mobilen.

Det er også tema at Leaf klarer å tappe sitt eget batteri under samme situasjon men i plussgrader i syden- og likevel ødelegge sitt eget batteri da den suger det tomt.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. november 2011, klokken 13:40
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 22. november 2011, klokken 13:16
Jeg lurer på hvordan rekkevidden blir med -17 i batteriet.  :)

Og jeg er også spent på forsikringsvilkårene rundt dette med biler som blir hensatt uten tilkobling. F.eks. kan det gå sport i å rive ut pluggen fra støpselet blant folk som vil straffe de som er på ferie. En sur eks, eller bare en taper som generellt hater elbiler.

Batterivarmeren vil også hente energi fra batteriet, så lenge dette har over 30% igjen. Hensettes bilen med 100% på batteriet og ikke plugget i vil den alikevel holde batteriet over frysepunktet i mange dager. 300W trengs neppe kontinuerlig, jeg antar 50-100W vil være mer en nok.  Så en til to uker i sprengkulde går antageligvis greit, men da kommer du nok ikke langt uten å lade etterpå.

Heldigvis kan vi jo sjekke dette via mobilen og evt. få noen til å ordne opp om noen har vært "slemme".

Jeg for min del drar gjerne på to ukers med telt og ski uten mobildekning overhodet, så jeg kan ikke ordne opp med mobilen dersom det har kommet en løk med hettegenser og vært slem.

Man må forberede seg på den verste tenkelige situasjon, og bygge produktene deretter synes jeg :) Derfor kunne vi gjerne hatt en diskusjon om hvis hva hvordan. F.eks. leste jeg på det amerikanske Nissan Leaf forumet om en som dro på ferie og glemte å skru av noe i leafen når han dro. Da han kom hjem igjen var bilen tappet for strøm. Det jeg skjønte ut ifra diskusjonen i tråden var at hovedbatteriet kontinuerlig hadde ladet det lille 12v batteriet og dermed tømt seg selv. Da han kom hjem måtte han ringe assistanse og få jumpet bilen igang igjen, da normal lading ikke fikk start på systemet.

Så hvis batteriet skader seg selv når det et uttappet, hvorfor er det da mulig å tappe det ned når man ikke er hjemme?

Nissan Leaf

sven erik

siden han kunne få jelp sån så hvar det nok 12 volts batteriet  som hvar  helt nede  da er det ikke altid bilen lader
jeg har selv en reva  der har jeg fått noe fint det er en hoved bryter  da kann man la bilen stå bare koble alt ut  med fult batteri å koble på i jenn når du kommer jem  å lade   eneste som fungerer er varmen til bateriet  når den er  koblet fra  å med det lille den tar kan  en stå i 3 måneder

Thomas Parsli

Lading av 12v batteri kan avsluttes når traksjonsbatteriet faller under en hvis spenning.
Dette bør være mulig å gjøre med en firmwareoppdatering og jeg er litt overrasket over at Nissan har oversett denne.

De omtalte advarselene om kalde temperaturer ("Do not store a vehicle in temperatures below −138F (−258C) for over seven days.") gjelder lagring -ikke bruk. Hvis man skal til syden midt på vinteren (og forventer -25 en hel uke) er det sikkert mulig å finne en garasje. [1]
Når jeg ser siste års statisikk for Røros på yr.no (http://www.yr.no/place/Norway/Sør-Trøndelag/Røros/Røros/statistics.html) ser det jo ikke ut som om den var en hel uke denne vinteren under -25?

Ellers tror jeg det er like greit å forholde seg til temperaturen Nissan oppgir [1]:
Operating temperature: −35 - +458C
Storage temperature: −40 - +808C

I fremtidige versjoner av Carwings får vi kanskje mulighet for push av informasjon fra bilen?
Da kan jo bilen sende en SMS om at den er i ferd med å bli utladet -eller at temperaturen på batteriene er i ferd med å gå utenfor grenseverdiene.
At Nissan får gjort noe med været -eller løkhuer med hettegensere tviler jeg på;)

Thomas
[1] http://www.nissan-techinfo.com/refgh0v/og/Leaf/2011-Nissan-Leaf.pdf
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Ikke kjøp elbil om du bor på Røros. Det er faktisk endel mensker som bor slik at elbil egentlig ikke er praktisk, så vi bør ikke true elbil på alle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. november 2011, klokken 14:38
Ikke kjøp elbil om du bor på Røros. Det er faktisk endel mensker som bor slik at elbil egentlig ikke er praktisk, så vi bør ikke true elbil på alle.

Det er dette jeg er redd for ja, at elbil ikke er en mulighet for Norge.

Thomas Parsli: Det er ingen muligheter for oss å lagre bilen i en garasje, og vi bor også såpass til at vi ikke har slekt i nærheten som kan ta vare på bilen. Vi reiser aldri til syden =) Men vi drar på skiturer. Lange skiturer... Å oppbevare bilen forsvarlig vinterstid vil bli ett problem for oss fordi den vil være utsatt for både sabotasje/herværk og strømbrudd/sikringsbrudd.

Hvordan kan man løse slike situasjoner?
Nissan Leaf

hkaspenberg

Elbiler har best av å være i bruk, så hvis du trenger "løvpasser" så bare si ifra!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

gbzdoc

Det kan løses på samme måten man gjør mer katter: Få en god nabo til å passe på bilen og ta inn posten. (Evt. også mate katten om man har en slik...)

Aspiranten

Så man er avhengig av å skaffe seg barnevakt altså?

Jeg tenker nå at dette er informasjon som burde vært tydeligere kommunisert til kunder. Heller en høy visshet før kjøp enn at man står der med en skokk kunder som har fått bilene sine ødelagt i ettertid.
Nissan Leaf

Lunde

Ikke alle steder bil er tema enkelte ganger uansett. Overnattet på Drevsjø på jobbreise en gang. Våknet til minus 38 . Volvoen fyra, men den kliss nye Mercedesen 320CDI what ever fyra aldri under 20 minus sa han som eide den. Godt han hadde en folkevognbuss som backup  ;D

Forøvrig holder mitt batteri 270 grader pluss uansett hvor kaldt det blir. 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Kallagtunet

Sitat fra: Lunde på tirsdag 22. november 2011, klokken 18:23
Forøvrig holder mitt batteri 270 grader pluss uansett hvor kaldt det blir. 

Hvor lenge uten støm tilkoblet?

Det er vel heller ikke noe prob å ha Leaf'en lagert i 60 blå hvis den er koblet til strøm og batterivarmeren går som den skal når det er så kallt.

Noen som vet hvor skadelig kulde og frysing er for ett Leaf batteri? Jeg trodde det var varme som var det største problemet mhp levetid på li ion pakker?

Thomas Parsli

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 22. november 2011, klokken 15:45
Det er dette jeg er redd for ja, at elbil ikke er en mulighet for Norge.

Thomas Parsli: Det er ingen muligheter for oss å lagre bilen i en garasje, og vi bor også såpass til at vi ikke har slekt i nærheten som kan ta vare på bilen. Vi reiser aldri til syden =) Men vi drar på skiturer. Lange skiturer... Å oppbevare bilen forsvarlig vinterstid vil bli ett problem for oss fordi den vil være utsatt for både sabotasje/herværk og strømbrudd/sikringsbrudd.

Hvordan kan man løse slike situasjoner?


Det er selvfølgelig umulig å beskytte seg mot hærverk, det gjelder alle biler.

Hvis man bor -eller ferierer steder- hvor det er under -25 grader en hel uke i strekk og man ikke har tilgang til garasje, passer rett og slett ikke en elbil med Li-Ion batterier.
Problemet er batteriteknologien, ikke produsenten, bare så det er sagt.

Det Nissan prøver å beskytte seg mot, er batterier som blir ødelagt av å stå i -40 over lang tid (Canada). Det er få steder det er så kaldt, så jeg synes ikke det er et problem om det passer dårlig med elbil de stedene.

Kanskje du skal se etter en brukt Think med Zebra-batterier?


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

Sitat fra: Lunde på tirsdag 22. november 2011, klokken 18:23
Ikke alle steder bil er tema enkelte ganger uansett. Overnattet på Drevsjø på jobbreise en gang. Våknet til minus 38 . Volvoen fyra, men den kliss nye Mercedesen 320CDI what ever fyra aldri under 20 minus sa han som eide den. Godt han hadde en folkevognbuss som backup  ;D

Forøvrig holder mitt batteri 270 grader pluss uansett hvor kaldt det blir. 
Satan...henter Think med Zebra varme fra batteriet til kupeen ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lunde

Så lenge det er energi er det håp. er batteriet fullt når du forlater bilen er det tomt i løpet av ca 10 dager enten det er sommer eller vinter.
Haken ved teknologien er at den må holdes varm og bør derfor stå tilkoblet når du skal ut å reise.

Batteriet er derfor ikke like energieffektivt som litium ved bruk grunnet høyere indre motstand og tap ved belastning og ikke minst varmetapet som utgjør vel 2kWh i døgnet.

Dog har batteriet sine lyse sider som jeg setter stor pris på .  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 22. november 2011, klokken 18:58
Det er selvfølgelig umulig å beskytte seg mot hærverk, det gjelder alle biler.

Hvis man bor -eller ferierer steder- hvor det er under -25 grader en hel uke i strekk og man ikke har tilgang til garasje, passer rett og slett ikke en elbil med Li-Ion batterier.
Problemet er batteriteknologien, ikke produsenten, bare så det er sagt.

Det Nissan prøver å beskytte seg mot, er batterier som blir ødelagt av å stå i -40 over lang tid (Canada). Det er få steder det er så kaldt, så jeg synes ikke det er et problem om det passer dårlig med elbil de stedene.

Kanskje du skal se etter en brukt Think med Zebra-batterier?

40 minus var bare ett eksempel. Det skal ikke mer til enn 17 minus før varmeren slår inn og tapper batteriene.

http://www.yr.no/sted/Norge/Møre_og_Romsdal/Rauma/Isfjorden/statistikk.html

I nabodalen i fjor var det flere lengre kuldeperioder som potensielt kunne tappe batteriene. At jeg reiser dit og klatrer opp i fjellet med halvt batteri er helt og holdent mulig. Det betyr at jeg ikke kommer meg hjem igjen etterpå. Og hva om jeg blir liggende værfast på hytta der oppe?

Greit å problematisere slik på forhånd og ta forhåndsregler, synes jeg. Nissan gjør ihvertfall ikke en god jobb i å opplyse om hva Leafen ikke kan brukes til.
Nissan Leaf

gbzdoc

Det følger jo med veihjelp som også gjelder ved tomt batteri, så ned kommer du jo. Så får vi håpe batteriet ikke blir uten strøm så lenge at det tar skade.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA