Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Miev-ladekabel til Nissan

Startet av EMN-student, fredag 02. desember 2011, klokken 09:40

« forrige - neste »

GRS

#15
"Alle" kommer "aldri" til å ta bussen/reise kollektivt på tradisjonell måte. Det vil i såfall måtte planlegges og bygges helt nye byer og samfunn rundt denne tanken.

Det som derimot kommer til å skje er at folk må gi slipp på "eierskapet" til kjøretøyet, og hente/få levert en "pod" ved behov. Akkurat som med bysykler. Dette vil utfra alle miljømessige og fornuftige hensyn være det eneste riktige. Ingen vil kjøre rundt i større/mer energikrevende kjøretøy enn de har behov for (den dagen). "Podene" vil kunne returener til næreste "stasjon" på egenhånd for å redusere behovet for parkeringsplasser. Første skritt i denne retningen vil være at bysyklene får elmotor.

Kravet til kollisjonssikkerhet går ned, fordi man vil endre fokus fra å redusere skadeomfang ved treff, til noe mye enklere; Å unngå treff. Hvordan vil det bli løst:

- Alle som beveger seg i trafikken (ink. fotgjengere) får sender/mottaker som registrerer avstand til andre "objekter" og tilpasser farten
- Ved "uregelmessigheter" vil hastigheten til alle kjøretøy innefor et visst geografisk område kunne reduseres
- Fartsgrenser vil variere med behov/tid på døgnet
- Trafikkbildet blir roligere, tryggere og mindre støyende
- Overvåkningen vil foregå fra luften, med fjernstyrte "droner" som kan "slå ut" kjøretøy som ikke innordner seg
- Kameraer (varmesøkende) og andre systemer vil oppdage dyr/objekter i kjørebanen og aut. redusere farten

På denne måten blir alle del av det samme transportsystemet, men det er tilpasset individuelle behov. Det kan ikke sies om kollektivtransporten pr. idag, som krever at brukeren tilpasser seg systemet og ikke omvendt. Dette vil være ok for 90% av befolkningen. De som fortsatt krever egen bil eller mc, kan selvsagt ha det, men kjøretøyet på tilpasses det samme systemet.

Man vil ikke slippe inn i byer med andre typer kjøretøy. All bruk av hobbykjøretøy, veteraner og all annen form for "lek med motor" vil foregå på lukkede områder/i kontrollerte former.
TM3P sort/sort

cra

GRS, det du skisserer her trur jeg ikke vi ser før i 2200, ikke 2020. ;)  (Med mindre man ser på The Jetsons eller liknende tegnefilmer da)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

GRS

#17
Jeg er fortsatt i 2050 :).....men jeg tror det skjer mye frem mot 2020 også. Man er kommet langt med disse tankene allerede.....mye av det finnes og er under utprøving og kommer i biler iløpet av kort tid. Det som vil bli mest krevende vil være å endre folks innstilling fra å måtte eie, til å være fornøyd med å kunne disponere bil ved behov.

For å si det slik, jeg tror de neste 10 årene blir VESENTLIG mer spennenede enn de 10 vi har lagt bak oss ;D.

Det vil selvsagt ta tid før alle systemer og muligheter samkjøres, og danner et komplett og helhetlig transportsystem. Det skjønner jeg også. Men å leke med tankene er spennende! ;)

Her er mine spådommer:

2020 - El-bysykler, scootere og småbiler (type Buddy) tilbys i stor målestokk. Behovet for egen bil i byområder reduseres.
2020 - El-bil er helt vanlig, og et naturlig valg ved kjøpe av ny bil. 50-75 mil rekkevidde og hurtigladestasjoner "overalt".
2020 - El-alternativer finnes ialle bilklasser
2020 - Fartsgrenser vil variere med behov/tid på døgnet.
2020 - Trafikkbildet blir roligere, tryggere og mindre støyende. Store deler av sentrumområder stenget for privatbiler.
2020 - Kameraer (varmesøkende) og andre systemer vil oppdage dyr/objekter i kjørebanen og aut. redusere farten.

2030 - Elbiler utgjør en betydelig andel av bilparken. Minimum 30-40%.
2030 - Konvertering er helt vanlig, og det dukker opp mange spesialiserte verksteder for dette.
2030 - Ved "uregelmessigheter" vil hastigheten til alle kjøretøy innefor et visst geografisk område kunne reduseres.

2050 - Overvåkningen vil foregå fra luften, med fjernstyrte "droner" som kan "slå ut" kjøretøy som ikke innordner seg
2050 - Alle som beveger seg i trafikken (ink. fotgjengere) får sender/mottaker som registrerer avstand til andre og tilpasser fart

2075 - Trafikkbildet er totalt endret, og består av kollektivtransport og "poder" i ulik størrelse. Krav om nullutstlipp på kjøretøy.¨
2075 - "Systemet" kan overta kontroll over kjøretøyet for å øke effektivitet og trafikksikkerhet.
2075 - "Pod"-soner og områder for gående/syklende blir adskilt fra hverandre.

2100 - Byene er blitt roligere og preges av gående og folk på (el)sykkel, (el)long-board, frisk luft, solfangere/paneler og grønne lunger 8).
2100 - Energi/strøm produseres "overalt" og av alle. Men nå er jeg LANGT utenfor topic......for lenge siden :)
TM3P sort/sort

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA