Hovedmeny

Erfaringer fra eNiro i bruk

Startet av Limodriver, onsdag 13. februar 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

Olemann

Nokså lite interessant å sammenligne utstyr, som jeg også delvis gjorde for Ae og eN.  Blir lett feil, men viktigere er at det er jo noe alle kan sjekke bare ved å sammenligne forhandleres brosjyrer.

Viktigere er selvsagt de mer subjektive opplevelser, som kjøreegenskaper, praktisk plassutnyttelse etc, som ikke framkommer av brosjyrene.  Jeg skrev også endel om det, så det får stå igjen som mitt bidrag i denne tråden.

Det morsomme er også at jeg har en hypotese som jeg tror stemmer, nemlig at om jeg poster samme innlegg i Ae delen av forumet så vil folket ha energi på å redusere verdien av kritikk av Ae, mens det her i denne tråden var motsatt.  Handler kanskje om at de fleste her inne har valgt eN og ønsker bekrefte eget valg, mens de som har valgt Ae tenker akkurat likt om sin bil...

Jeg har som sagt eid begge, i tillegg til flere andre elbiler, og er ikke i tvil om at eN er bilen som passer meg best. Selv om som også sagt, på noen områder er Ae bedre, men det er færre og mindre vesentlige områder enn der eN er best.  For meg, selvsagt.

Elbilbjorn

Sitat fra: lirekassa på lørdag 13. april 2019, klokken 23:16
Det var en del e-Niro'er som fikk feilmelding omtrent med én gang de kom ut fra forhandler, og måtte rett inn igjen for software-oppdatering. Men KIA har nok bedre anledning til å behandle disse 'småtingene' raskere enn Tesla har.

Hvilket oppspinn er dette? Jeg var en av de første i Norge som fikk bil og dette stemmer jo overhodet ikke. Det er heller ingen av Kia forhandlerne jeg har vært i kontakt med som har hørt om dette. Hvis du skal komme med slike påstander bør du dokumentere det her på forumet, med lenke til troverdig artikkel eller offisiell informasjon. Det er nok av oppspinn, folk som har hørt noe og rykter her inne fra før.

trykkertor

Enig med Elbilbjorn.
Fikk også vår e-Niro som en av de aller første. Opplevde ikke noe av det som beskrevet.
Så enten fikk KIA oppdatert dette for de aller aller fleste før utlevering, eller så er det en ikke-sak.

geear

Hadde heller ikke dette på vår, var opprinnelig 13x. Har ikke hørt det før. Var ikke det noe som skjedde med e-Tron eller i-Pace?

ProsjektX

Nei, det var en eller annen bug som de < 200 hadde. husker ikke eksakt hva det var nå. finner sikkert noe på facebook gruppa om du er veldig interessert. forhandler oppdaterte ihvertfall min før utlevering, og da hadde visst fikset kommet et par dager før.

Ikke noe big deal..
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

trykkertor

Altså diskuterer vi her en ikke-sak.  :+1:

geear

Med mindre det var årsaken til at de ble et par måneder forsinket. Og selv om de hadde levert to måneder før så var det også forsinket i forhold til det de sa om 1000 biler i 2018.

Cral

Ca 5500km siden 1. mars.

Sammenlignet med Soulen jeg hadde før Niro, så er den bedre på samtlige områder. Kommer ikke på en eneste ting jeg savner fra Soulen.

Sammenliget med e-Golfen før der igjen, så blir det ikke fult så enkelt. Der var vel golfen bedre på alt unntatt bagasjerom og rekkevidde. Det sagt, jeg syntes Soulen var en helt greit bil, og hadde nok vært svært fornøyd med den som bil, om jeg ikke hadde kommet fra golfen og over i den. Og siden Niro er bedre på alt, så er Niroen en bil jeg syntes er helt ok. Irritasjonmomentene er ikke store (Litt dårlig spredning på spylerdysene, ikke beskyttelse over ryggekamera, så det blir fort skittent, ikke oppvarming av radarhus, så det slutter å virke i snøvær)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Kårepåsporet

Sitat fra: Cral på torsdag 02. mai 2019, klokken 10:56
Ca 5500km siden 1. mars.

Sammenlignet med Soulen jeg hadde før Niro, så er den bedre på samtlige områder. Kommer ikke på en eneste ting jeg savner fra Soulen.

Sammenliget med e-Golfen før der igjen, så blir det ikke fult så enkelt. Der var vel golfen bedre på alt unntatt bagasjerom og rekkevidde. Det sagt, jeg syntes Soulen var en helt greit bil, og hadde nok vært svært fornøyd med den som bil, om jeg ikke hadde kommet fra golfen og over i den. Og siden Niro er bedre på alt, så er Niroen en bil jeg syntes er helt ok. Irritasjonmomentene er ikke store (Litt dårlig spredning på spylerdysene, ikke beskyttelse over ryggekamera, så det blir fort skittent, ikke oppvarming av radarhus, så det slutter å virke i snøvær)

Jeg har hatt en rekke diesel VW, har vært kjempefornøyd, når VW ID kommer så blir nok det også en vinner.

Helix

Sitat fra: Elbilbjorn på onsdag 01. mai 2019, klokken 12:41
Sitat fra: lirekassa på lørdag 13. april 2019, klokken 23:16
Det var en del e-Niro'er som fikk feilmelding omtrent med én gang de kom ut fra forhandler, og måtte rett inn igjen for software-oppdatering. Men KIA har nok bedre anledning til å behandle disse 'småtingene' raskere enn Tesla har.

Hvilket oppspinn er dette? Jeg var en av de første i Norge som fikk bil og dette stemmer jo overhodet ikke. Det er heller ingen av Kia forhandlerne jeg har vært i kontakt med som har hørt om dette. Hvis du skal komme med slike påstander bør du dokumentere det her på forumet, med lenke til troverdig artikkel eller offisiell informasjon. Det er nok av oppspinn, folk som har hørt noe og rykter her inne fra før.

Det stemmer at det var et noen biler som fikk en feilmelding rett etter utlevering. Jeg fant innlegg fra 12.feb på e-Niro forum på FB. Det var også en som hadde fått samme feilmelding på en demobil. Melding i display sa kort og greit "Sjekk bremsene". Dette kom det kjapt en fiks på. Jeg fikk ut min bil 22. februar og denne ble oppdatert til siste software før utlevering. Denne software versjonen kom 1 eller 2 dager før klargjøring av min bil.

Elbilbjorn

Bare tull. Jeg fikk første bil i februar.

Ragged_Glory

Hvordan kan du si at det er tull bare fordi du ikke har opplevd det?

Min bil har fått denne feilmeldingen med ujevne mellomrom siden februar ( to ganger i dag, men over en måned siden sist).

Da jeg var innom og sa ifra i midten av februar, hadde de ikke hørt om det. Men flere har opplevd dette. Jeg har ikke hatt tid eller giddet å gjøre noe med det ennå.

Bilen slutter å regenerere, og det lyser som et juletre på dashbordet. Men det er bare å stoppe og starte igjen så er den tilbake til normal.

K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Elbilbjorn

Bare tull at det kom en oppdatering 1-2 dager før 22. februar. Det finnes ingen offisielle oppdateringer fra Kia. Problemet du har screenshottet kan like gjerne være problemer med vinterfelg og bremseskiver.

Ragged_Glory

Jeg har ikke påstått noe om oppdatering. Feilmeldingen har kommet både på vinterhjul og sommerhjul.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

ProsjektX

Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:49
Bare tull at det kom en oppdatering 1-2 dager før 22. februar. Det finnes ingen offisielle oppdateringer fra Kia. Problemet du har screenshottet kan like gjerne være problemer med vinterfelg og bremseskiver.
...Og Volvo Sonett har 6 forgassere!!! (om du husker Rolv Wesenlund som tannlegen)

Hva er poenget med å kverrulere på fakta? Dette var en reell sw bug, og min forhandler oppdaterte min bil før den ble levert ut rundt 15. februar. Er ikke dette fakta?

ser ikke poenget med å diskutere dette egentlig. over og ut!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA