Er det noe poeng å bestille "Fastmontert veggboks levert av DEFA"?

Startet av kodax, tirsdag 12. februar 2019, klokken 22:39

« forrige - neste »

Trond.m

Ja, og selv blandt de med 400V i eksempelvis leilighetsbygg, så er det nok få som har hovedsikring som er stor nok til 3Fas 32A. Er jo dumt om du ikke kan bruke komfyrtoppen når du lader bilen  :)

De færreste har vel behov for 22 kW lading hjemme, og med tanke på kommende endringer i nettleie kan det bli en dyr fornøyelse å lade bilen. På den annen side, har man kapasitet nok, så kan man vel montere 32A og eventuelt redusere effektuttaket til 11 kW hvis det lønner seg. Med e-tron er det uansett ikke noe problem da den har maks på 11 kW likevel.

Er det om å gjøre å få flest km/ladetime så kjøp heller en BMW i3 som lader 11 kW og bruker halvparten så mye strøm som e-tron  ;)

Gitzern

Poenget er vel å kunne lade bilen hurtigst mulig når behovet er der. Ikke prisen på strømmen. Normalt vil man jo ikke ha behov for mer enn 11 kwh, men når kapasiteten er der og man allerede betaler nettleien for 400V 40A bør man vel klargjøre for dette til bilen også.

Taben

Hei. Jeg har fått vite av Møller at det ikke er montert ombordlader på e-tron som gjør 22 kwh kapasitet mulig, mulig dette er feil. Den kan max lade på 400v, 3 fas, 16A. Møller sier også at bilene som utleveres i 2019 ikke kan oppgraderes til større ombordlader senere.  Men, hvem vet helt sikkert?
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Gitzern

Er ikke noe krise med max 11 kwh, men tror jeg uansett rigger opp til 22kwh på hytta. Da er den klargjort for fremtiden. Blir nok bare elbil på oss fremover.

Orbit

Har funnet litt mer fra bilens koblingsskjema ang lading. I standardversjon er ladekontakten koblet rett til laderen. Dersom en velger ekstra ladekontakt også på høyre side, kommer det med en ekstra koblingsboks (SX4, merket med grønt på bildet) som samler kablene fra ladekontaktene, og fordeler dette videre til laderen (på toppen).

Når ekstra lader (for 22kW totalt) blir tilgjengelig, er det allerede en ledig kontakt på SX4 for å koble på denne så den kan tilføres AC fra vilkårlig side. AC-siden ser derfor ut som en 15-min jobb å montere dobbeltlader. Men på DC-siden skal da begge laderne inn på et felles koblingspunkt før batteriet, som ikke er med på dagens biler. Så her kan det muligens være litt mere jobb, inkl bytte av kabler, for å oppgradere lader i etterkant.

[attachment id=0 msg=765407]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gitzern

Har satt selgeren min på saken ang om bilen jeg får kan oppgraderes til 22kwh senere. Kommer tilbake med svaret.

tallyho

Sitat fra: kodax på torsdag 14. februar 2019, klokken 06:25
Og bare for å være sikker: For å kunne få 22kW, så må man ha 400V, noe de fleste vel hverken har hjemme eller på hytta, da IT nett er mest vanlig?
Det viktigste poenget med 22 kW lading er at man kan utnytte type 2-stasjonene på tur. Hjemme greier man seg helt fint med 5-6 kW, på hytta har man det ikke travelt og greier seg med et 16A stikk. Behovet for rask lading på privaten er sterkt overdrevet, med mindre man har helt ekstremt spesielle behov.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

tallyho

Sitat fra: Gitzern på torsdag 14. februar 2019, klokken 08:05
Er ikke noe krise med max 11 kwh, men tror jeg uansett rigger opp til 22kwh på hytta. Da er den klargjort for fremtiden. Blir nok bare elbil på oss fremover.
Vi snakker om 11 og 22 kW, ikke kWh 8).
Men med 22 kW lading er du utvilsomt rigget for astronomiske nettleie:-)
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Gitzern

Ettersom det allerede er rigget opp med 400V og 4x40A betaler jeg nettleien allerede. Fastleien er på ca 6000 i året mener jeg. Klarer meg helt klart fint med 11kw også.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tallyho

Sitat fra: Gitzern på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:54
Ettersom det allerede er rigget opp med 400V og 4x40A betaler jeg nettleien allerede. Fastleien er på ca 6000 i året mener jeg. Klarer meg helt klart fint med 11kw også.
Det er effektavgift på gang om er par år. Da blir det blodig å fyre opp 22 kW på billading. Dobbelt så dyrt som 11:)
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Gitzern

Med en smart e-range kan man vel styre både effekt og tidspunkt for lading etter når det er billigst. Greit å ha mulighet for å lade fort om behovet slulle være der.

jkirkebo

Sitat fra: tallyho på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:13
Sitat fra: Gitzern på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:54
Ettersom det allerede er rigget opp med 400V og 4x40A betaler jeg nettleien allerede. Fastleien er på ca 6000 i året mener jeg. Klarer meg helt klart fint med 11kw også.
Det er effektavgift på gang om er par år. Da blir det blodig å fyre opp 22 kW på billading. Dobbelt så dyrt som 11:)

Eller billigere. Om det f.eks blir null effektavgift mellom 00 og 06. Da bør man ha rask nok lading til å fullade i det tidsrommet.

En slik løsning er ganske realistisk. Det er liten folkelig støtte for å ha effektavgift på tider der det ikke er kapasitetsproblemer i nettet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tallyho

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:27
Sitat fra: tallyho på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:13
Sitat fra: Gitzern på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:54
Ettersom det allerede er rigget opp med 400V og 4x40A betaler jeg nettleien allerede. Fastleien er på ca 6000 i året mener jeg. Klarer meg helt klart fint med 11kw også.
Det er effektavgift på gang om er par år. Da blir det blodig å fyre opp 22 kW på billading. Dobbelt så dyrt som 11:)

Eller billigere. Om det f.eks blir null effektavgift mellom 00 og 06. Da bør man ha rask nok lading til å fullade i det tidsrommet.

En slik løsning er ganske realistisk. Det er liten folkelig støtte for å ha effektavgift på tider der det ikke er kapasitetsproblemer i nettet.
Hvor realistisk det er vet vi intet om. At det blir dyrt å lade med 22 kW bør vi ta høyde for. At det blir billigere å lade med 22 kW i framtiden enn i dag er uansett helt urealistisk.  Politikerne bestemmer, ikke folket.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Orbit

Politikerne i Oslo har i alle fall gjort det billigere å lade med 22kW enn 11kW på de offentlige stolpene. Prisen er kun basert på tid (10 kr /time på dag, 5 kr/time på natt), uavhengig om du trekker 11 eller 22 kW. Tidsbegrensing på tre timer på dagtid gjør også at du kan få fylt på maksimalt ~35% på en 11kW e-tron, mot 70% med fremtidig 22kW-lader, før du må flytte bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA