Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Overhaling av motor - noen som har erfaring med det?

Startet av Go-carter, torsdag 01. desember 2011, klokken 22:53

« forrige - neste »

Go-carter

Ja, nå har vi fått et lass med nye Leaf-eiere som forhåpentligvis også har massevis av konkurranseinstinkt ;D

Så da er det bare å gjøre seg klar for Zero rally 2012! I år skal jeg være med på hele driden!  :D

http://www.zerorally.no/zero-rally-2012-avholdes-langs-201dgreen-highway201d-2013-verdens-lengste-elbil-vei

450km ila ett døgn... det årdner vi :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ladefabrikken

Jeg skal være med, prøver å fåmed boren min med den ombyggde 106en også ;D

(Jeg skal ikke kjøre med 2EL :D)
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Go-carter

Hehe  :)

Var snaue 700km fra Oslo til Sundsvall, så blir vel bilhenger herfra og dit ser det ut som.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Seieren der går garantert til et Privatbygg.

Dagens originalbiler har for liten rekkevidde, og for lang ladetid til å være en reell trussel på et slikt rally. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

#4
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. november 2011, klokken 12:35
Seieren der går garantert til et Privatbygg.

Dagens originalbiler har for liten rekkevidde, og for lang ladetid til å være en reell trussel på et slikt rally. ;D

Håper at rallyet baserer seg på etapper langsmed veien, slik som de tidligere løpene...

Uansett så vinner ikke Thinken, blir vel med for at det er morro ;) En rolig versjon av Gumball 3000 :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Håper egentlig at det blir enkle regler.

Først til mål.

Da vil riktig valg av bil, og ladestruktur spille en større rolle. Tenk en liten energieffektiv bil kunne klart hele etappen i ett strekk, mens en Leaf, måtte stoppet og ladet 3-4 ganger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. november 2011, klokken 14:47
Håper egentlig at det blir enkle regler.

Først til mål.

Da vil riktig valg av bil, og ladestruktur spille en større rolle. Tenk en liten energieffektiv bil kunne klart hele etappen i ett strekk, mens en Leaf, måtte stoppet og ladet 3-4 ganger.

Morsomt blir det uansett :) Får jeg ikke solgt -08 Thinken vår så kan det jo tenkes jeg tar den, da holder det med ett 10-timers ladestopp. Evt så klarer jeg det på to stopp med min og... ;)

Blir det første mann til mål, så må det jo nesten premieres klassevis også. Vi får se ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lunde

#7
Har vært med flere år faktisk å standard elbiler har så absolutt noe der å gjøre. I fjor gikk en hurtiglader i bakken å dermed røk iMiev ut av konkuransen. Den var avhengig av denne for å fullføre. Forøvig gikk det fint med LEAF, THINK mens Fiat og Volvo C30E slet i perioder :-)

Må innrømme at jeg så smått har begynt å leke med tanken om å delta. Morro å kjørt til start og hjem fra Trondheim på egne hjul. Etter Bergens turen i høst føler jeg at den er innenfor om man tar seg tiden som kreves. Om det blir noe av har sannsynligvis min TH!NK 90 000Km bak seg før start  ;D

Ille om rallygutta med Tesla skal slippe billig unna neste år, de sliter litt med å følge TH!NKen, men  skjønner ikke hvorfor  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Go-carter

...jeg akal passe på å få slengt på gti-understellet og coilovers før rallyet ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lunde

Det behøver du ikke stresse med synes jeg  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

arnejorg1

Jeg tengte ikke ladestasjonene på denne strekningen var ferdig oppsatt?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Go-carter

Virker som det er satt opp en del ladestasjoner.

Om det derimot er noen hurtigladere, det vet jeg ikke.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

arnejorg1

#12
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. november 2011, klokken 14:47
Håper egentlig at det blir enkle regler.

Først til mål.

Da vil riktig valg av bil, og ladestruktur spille en større rolle. Tenk en liten energieffektiv bil kunne klart hele etappen i ett strekk, mens en Leaf, måtte stoppet og ladet 3-4 ganger.


Siden biodieselbiler og hybridbiler også kan delta er det jo opplagt hvem som vinner. (Fyll bensin og kjør videre) Her må det jo kåres vinnere i flere klasser. Så var det det med fartsgrensen da. Enkelt og bryte fartsgrensen og dermed ha en fordel.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

hens

Skal en kjøre langt med elbil på kortest mulig tid, er det om å gjøre å kjøre sakte, ikke fort.
Øker en hastigheten øker forbruket og ladetiden mer enn det innsparte.
Ca 50 km/t har vært optimalt for gammelthinken, da kommer en oppmot 10 mil på en 6 timers lading på 10 A, eller 4,5 timer med 15A lading.

Med hurtiglader vil forholdet bli annerledes, men det er foreløpig langt mellom disse.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Hva skal man si til at de fleste bilene som skal delta på Zero-rallyet blir fraktet på vogntog tur-retur fra diverse steder i Skandinavia?
Et vogntog som skal frakte biler Oslo-Østersund og Trondheim-Oslo må kjøre ca 250 mil for å utføre denne jobben.
En bilfrakter har sannsynligvis "returlast" Oslo-Trondheim når bilene skal hentes etter rallyet og man kan da trekke fra 50 mil.
200mil med et gjennomsnittlig forbruk på ca 4 liter pr mil blir 800 liter. Deler man det på 8 biler blir det 100 liter pr elbil!
Det blir 266kg CO2 utslipp pr bil for å kjøre 250km-
Eller mer brutalt 4 LITER/MIL = 1065 gram CO2/km
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA