EcoLite ladestasjon typ 2, 11 kwh. Tidsforbuk på lading?

Startet av lintho, tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:47

« forrige - neste »

gruffalo

Fordelen med å kunne lade med høy effekt er at det er lettere å få til lading når strømmen er billigst.  Feks hvis man er kunde hos Tibber.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

E-tron 55 sportback 2022

Handyman

Sitat fra: gruffalo på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:09
Fordelen med å kunne lade med høy effekt er at det er lettere å få til lading når strømmen er billigst.  Feks hvis man er kunde hos Tibber.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
....helt til høye effektuttak blir ilagt høye tilleggsavgifter. Det er effekttoppene everkene sliter med, og med innføringen av AMS ligger det i kortene at høye effektuttak skal "straffes".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

S4e

Er det bekreftet at TM3 også klarer å utnytte 3 fas kvasi ladning på IT nettet?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Handyman

Sitat fra: S4e på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:04
Er det bekreftet at TM3 også klarer å utnytte 3 fas kvasi ladning på IT nettet?
Med TWC, men ikke UMC gen2 som følger med, den er bare enfase.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lintho

Vi må søke her i Trondheim og, men det var ikke noe problem i følge elektrofirmaet
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

olavxxx

Sitat fra: lintho på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:20


Her fant jeg oversikten ja. 11kwh er som han sier max input på tm3. Lik ladehastighet på 11 og opp.
@trådstarter på 400V kan du lade som du ser her 69 km i timen. Det er da 11 kW.

Hvor lenge du må lade er jo avhengig av SoC når du plugger inn. Selv har jeg bare 8.6 kW pga 230V 32A 3 fas. Men selv med Model X var det mer enn raskt nok.

Men uansett setter du lading til maks i stasjon og hvis du ønsker å lade tregere, setter du det i bilen.

Electrix

Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:28
Sitat fra: gruffalo på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:09
Fordelen med å kunne lade med høy effekt er at det er lettere å få til lading når strømmen er billigst.  Feks hvis man er kunde hos Tibber.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
....helt til høye effektuttak blir ilagt høye tilleggsavgifter. Det er effekttoppene everkene sliter med, og med innføringen av AMS ligger det i kortene at høye effektuttak skal "straffes".
Men effekttoppene blir mindre om man lader med 11kW om natta enn om man lader med 2kW fra man kommer hjem fra jobb fordi effektbelastningen i nettet er mye høyere på ettermiddagen enn sent på kvelden/natta. Hvis netteier skal redusere belastningen i nettet vil de spare mye mer penger på å gi lavere nettleie/effektavgift om natta, men vi vet jo ikke hvordan det blir, det er ikke alltid den smarteste løsningen velges.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Handyman

Sitat fra: Electrix på onsdag 13. februar 2019, klokken 10:13
Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:28
Sitat fra: gruffalo på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:09
Fordelen med å kunne lade med høy effekt er at det er lettere å få til lading når strømmen er billigst.  Feks hvis man er kunde hos Tibber.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
....helt til høye effektuttak blir ilagt høye tilleggsavgifter. Det er effekttoppene everkene sliter med, og med innføringen av AMS ligger det i kortene at høye effektuttak skal "straffes".
Men effekttoppene blir mindre om man lader med 11kW om natta enn om man lader med 2kW fra man kommer hjem fra jobb fordi effektbelastningen i nettet er mye høyere på ettermiddagen enn sent på kvelden/natta. Hvis netteier skal redusere belastningen i nettet vil de spare mye mer penger på å gi lavere nettleie/effektavgift om natta, men vi vet jo ikke hvordan det blir, det er ikke alltid den smarteste løsningen velges.
Du har helt rett i dette, men det er en del som tyder på at høye effektuttak uansett vil straffes. Og som du sier er det ikke alltid den beste løsningen velges. Det er mange interessenter her, noe den rotete prosessen så langt har vist. Uansett kan det være noe å ha i bakhodet, og at de fleste ikke har behov for rask lading når man har et stort batteri.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

S4e

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:23
Sitat fra: S4e på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:04
Er det bekreftet at TM3 også klarer å utnytte 3 fas kvasi ladning på IT nettet?
Med TWC, men ikke UMC gen2 som følger med, den er bare enfase.

Og EcoLite ladestasjon også håper jeg?

Hvilke ladefart får en på henholdsvis 16A og 32A med 3 fas og IT nettet?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Handyman

Sitat fra: S4e på onsdag 13. februar 2019, klokken 16:48
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:23
Sitat fra: S4e på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:04
Er det bekreftet at TM3 også klarer å utnytte 3 fas kvasi ladning på IT nettet?
Med TWC, men ikke UMC gen2 som følger med, den er bare enfase.

Og EcoLite ladestasjon også håper jeg?

Hvilke ladefart får en på henholdsvis 16A og 32A med 3 fas og IT nettet?
Se tabellen her:
https://www.tocn.no/ladeveiledning/
Når det gjelder IT 230V trefaselading så er Tesla spesiell, og en TWC som er satt opp for dette, kan så vidt jeg vet ikke brukes til andre merker (husker ikke om det er helt riktig, og om det gjelder alle andre merker)
Om andre ladebokser enn TWC kan settes opp slik vet jeg ikke, men det må leverandøren kunne svare på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. februar 2019, klokken 17:50
Når det gjelder IT 230V trefaselading så er Tesla spesiell, og en TWC som er satt opp for dette, kan så vidt jeg vet ikke brukes til andre merker (husker ikke om det er helt riktig, og om det gjelder alle andre merker)

De kan så vidt jeg har forstått ikke brukes av andre biler som har støtte for 3-fase lading. Biler med kun 1-fase lading skal visstnok fungere helt greit.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: S4e på onsdag 13. februar 2019, klokken 16:48
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:23
Sitat fra: S4e på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:04
Er det bekreftet at TM3 også klarer å utnytte 3 fas kvasi ladning på IT nettet?
Med TWC, men ikke UMC gen2 som følger med, den er bare enfase.

Og EcoLite ladestasjon også håper jeg?

Hvilke ladefart får en på henholdsvis 16A og 32A med 3 fas og IT nettet?

EcoLite bør fungere bra med 230V 3-fase på Model 3 ja.

Med 16A 3-fase får du i så fall 4,2kW og med 32A 3-fase får du 7,4kW.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

lintho

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:02
Sitat fra: S4e på onsdag 13. februar 2019, klokken 16:48
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:23
Sitat fra: S4e på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:04
Er det bekreftet at TM3 også klarer å utnytte 3 fas kvasi ladning på IT nettet?
Med TWC, men ikke UMC gen2 som følger med, den er bare enfase.

Og EcoLite ladestasjon også håper jeg?

Hvilke ladefart får en på henholdsvis 16A og 32A med 3 fas og IT nettet?

EcoLite bør fungere bra med 230V 3-fase på Model 3 ja.

Med 16A 3-fase får du i så fall 4,2kW og med 32A 3-fase får du 7,4kW.

Og med 400v så får jeg max med 11kW sant?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

ladov

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. februar 2019, klokken 12:15
Sitat fra: Electrix på onsdag 13. februar 2019, klokken 10:13
Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:28
Sitat fra: gruffalo på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:09
Fordelen med å kunne lade med høy effekt er at det er lettere å få til lading når strømmen er billigst.  Feks hvis man er kunde hos Tibber.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
....helt til høye effektuttak blir ilagt høye tilleggsavgifter. Det er effekttoppene everkene sliter med, og med innføringen av AMS ligger det i kortene at høye effektuttak skal "straffes".
Men effekttoppene blir mindre om man lader med 11kW om natta enn om man lader med 2kW fra man kommer hjem fra jobb fordi effektbelastningen i nettet er mye høyere på ettermiddagen enn sent på kvelden/natta. Hvis netteier skal redusere belastningen i nettet vil de spare mye mer penger på å gi lavere nettleie/effektavgift om natta, men vi vet jo ikke hvordan det blir, det er ikke alltid den smarteste løsningen velges.
Du har helt rett i dette, men det er en del som tyder på at høye effektuttak uansett vil straffes. Og som du sier er det ikke alltid den beste løsningen velges. Det er mange interessenter her, noe den rotete prosessen så langt har vist. Uansett kan det være noe å ha i bakhodet, og at de fleste ikke har behov for rask lading når man har et stort batteri.
Det først og fremst NVE som vil høy effekt til livs, egentlig *bare* NVE når jeg tenker meg om..

De har prestert et forslag til effekttariff som har fått kjeft fra *alle* kanter. Så mye kjeft at de faktisk ser seg nødt til å komme med nytt forslag, uten at jeg har helt store trua på at de klarer å komme opp med noe bedre. Til det var det første forslaget for dårlig..

Sånn konkret så er NVEs effekttariff basert på flat effektkurve over hele døgnet. Om det skulle være masse ledig effekt i nettet om natta så vil det fortsatt koste deg blod å fyre i gang 22kW-laderen din..

Løsningen heter 'dynamisk timeprising', en modell NVE nevnte som en av 4 mulige kandidater til prismodell, hvorfor de ikke valgte den er smått ubegripelig. Nesten så man skulle tro NVE har en beslutningskomite fylt opp av elbilhatere..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: lintho på onsdag 13. februar 2019, klokken 20:44
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:02
Sitat fra: S4e på onsdag 13. februar 2019, klokken 16:48
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:23
Sitat fra: S4e på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:04
Er det bekreftet at TM3 også klarer å utnytte 3 fas kvasi ladning på IT nettet?
Med TWC, men ikke UMC gen2 som følger med, den er bare enfase.

Og EcoLite ladestasjon også håper jeg?

Hvilke ladefart får en på henholdsvis 16A og 32A med 3 fas og IT nettet?

EcoLite bør fungere bra med 230V 3-fase på Model 3 ja.

Med 16A 3-fase får du i så fall 4,2kW og med 32A 3-fase får du 7,4kW.

Og med 400v så får jeg max med 11kW sant?

Korrekt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA