Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: gte-bjørn på tirsdag 05. desember 2023, klokken 19:51Bra med mer på Dombås, det ble fullt mens jeg ladet der lille julaften ifjor. Men er det flere totalt? 150 eller 360 kW spiller ingen rolle for meg da jeg ikke kan lade mer enn ca. 120. ::) Chargefinder viser 6 stk. 180, Bilkraft har ingen av disse men istedet 4 stk. 360 hvorav to står som ute av drift.  ???

Jeg ville heller hatt 6 stk. 180 enn 4 stk. 360....

Eviny sine ladere er normalt/ofte slik at 2x CCS-biler og 1x ChaDeMo-bil kan lade samtidig, eventuelt 1x CCS + 1xCCS/ChaDeMo (altså max 2 samtidig ladende).

Så egentlig bedre om de kan dele 350 kW, så burde de teoretisk kunne gi 2x kunne lade på 175 kW fremfor 2x 100 kW, alternativt 2x 70/100 + 150 kW.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ser at Eviny Elektrifisering AS har søkt Enova midler for utbygging på E6 ved Skibotn Hotell. Det blir ett viktig tilskudd til infrastrukturen her, selv om jeg skulle ønske det var en ladestasjon på E8 for de som kjører mellom Tromsø og Finland. Blir 9 km avstikker. Håper lokasjonen på E6 blir bra. :+1:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. desember 2023, klokken 23:07Ser at Eviny Elektrifisering AS har søkt Enova midler for utbygging på E6 ved Skibotn Hotell. Det blir ett viktig tilskudd til infrastrukturen her, selv om jeg skulle ønske det var en ladestasjon på E8 for de som kjører mellom Tromsø og Finland. Blir 9 km avstikker. Håper lokasjonen på E6 blir bra. :+1:
Har jo Tesla SuC, som bare er 6,8 km omvei, men du regner da t/r. Er jo kun 3,4 km fra krysset, selv om jeg skjønner at det føles litt tufsete å kjøre i feil retning bare for å få ladet  8)

Ellers så er det flere alternativer i Nordkjosbotn 72,5 km fra Tromsø, og hele strekka fra Tromsø til K-Market Kilpishalli er 167 km.

Er ikke så lange omveien egentlig, bare 3,4 hver vei. Da er det værre med at det er få ladere ved K-Market, og så er neste mulighet i Karesuanto 104 km unna. Og så er det enda lengre unna til neste sted, om man skal helt til kysten.

Ser Tesla og Ionity har noe på gang, men ikke veldig mye nært grensa til Norge, før du kommer litt lengre sør, type veien over fra Narvik og Bodø/Fauske. Det synes jeg høres værre ut, spesielt om vinteren.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: RJK på tirsdag 05. desember 2023, klokken 23:52
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. desember 2023, klokken 23:07Ser at Eviny Elektrifisering AS har søkt Enova midler for utbygging på E6 ved Skibotn Hotell. Det blir ett viktig tilskudd til infrastrukturen her, selv om jeg skulle ønske det var en ladestasjon på E8 for de som kjører mellom Tromsø og Finland. Blir 9 km avstikker. Håper lokasjonen på E6 blir bra. :+1:
Har jo Tesla SuC, som bare er 6,8 km omvei, men du regner da t/r. Er jo kun 3,4 km fra krysset, selv om jeg skjønner at det føles litt tufsete å kjøre i feil retning bare for å få ladet  8)

Ellers så er det flere alternativer i Nordkjosbotn 72,5 km fra Tromsø, og hele strekka fra Tromsø til K-Market Kilpishalli er 167 km.

Er ikke så lange omveien egentlig, bare 3,4 hver vei. Da er det værre med at det er få ladere ved K-Market, og så er neste mulighet i Karesuanto 104 km unna. Og så er det enda lengre unna til neste sted, om man skal helt til kysten.

Ser Tesla og Ionity har noe på gang, men ikke veldig mye nært grensa til Norge, før du kommer litt lengre sør, type veien over fra Narvik og Bodø/Fauske. Det synes jeg høres værre ut, spesielt om vinteren.
Eller ser jo egentlig ikke kartet så ille ut. Her er bare CCS og 100 kW og opp...
Bosted Oslo

vinterdekk

Neida, er ikke så ille. Men det er få ladeuttak i Kilpis rett over grensen i Finland, deretter er det ødemark før man finner Tesla og Recharge i Kaaresuvanto. Skibotn har og vil få flere lynladere om det blir Tesla og Eviny der, men det frister ikke å ta omveien med familie om det eneste kafetilbudet i nærheten er stengt. Må bli for ett kort ladestopp i såfall. ;)

Håper derfor at Skibotn Hotell blir en bra ladedestinasjon.

(For de som ikke er så lokalkjent, så er det ett gap mellom Nordkjosbotn og Kaaresuvanto på 20 mil og stigning hvor man må velge mellom å kjøre en liten avstikker for å lade i Skibotn eller satse på at det ikke er fullt eller problemer i Kilpis.)

RJK

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 06. desember 2023, klokken 06:54Neida, er ikke så ille. Men det er få ladeuttak i Kilpis rett over grensen i Finland, deretter er det ødemark før man finner Tesla og Recharge i Kaaresuvanto. Skibotn har og vil få flere lynladere om det blir Tesla og Eviny der, men det frister ikke å ta omveien med familie om det eneste kafetilbudet i nærheten er stengt. Må bli for ett kort ladestopp i såfall. ;)

(For de som ikke er så lokalkjent, så er det ett gap mellom Nordkjosbotn og Kaaresuvanto på 20 mil og stigning hvor man må velge mellom å kjøre en liten avstikker for å lade i Skibotn eller satse på at det ikke er fullt eller problemer i Kilpis.)
Hadde min mest nervepirrende kjøretur den veien, dog riktignok med ICE. Mitsubishi Carisma 1,6L med tilhenger med flyttelasset til søsteren min.

Klarte å "overse" og passere siste bensinstasjon (skulle jo være et stort skilt som meldte "siste stasjon før Kilpis"), så trodde jeg skulle få en til (er ikke veldig lokalkjent der).

La merke til at for hver km jeg kjørte, så forsvant 2 km på rekkevidde-indikatoren. Når jeg endelig stoppet ved første pumpe ved Neste stasjon et stykke forbi grensa, så viste indikatoren 4 km igjen, altså knappe 2 km reell rekkevidde.

Og jeg hadde selvsagt ikke med meg reservekanne selv da, og det er jo sannsynligvis timer mellom hver bil, virket det som. Og den veien er ØDE! knapt noen hytter som sees fra veien, når man er kommet nær grensa.

Aldri hatt så rekkevidde-angst som da, verken før eller siden!  8) :angel:
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på onsdag 06. desember 2023, klokken 09:48
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 06. desember 2023, klokken 06:54Neida, er ikke så ille. Men det er få ladeuttak i Kilpis rett over grensen i Finland, deretter er det ødemark før man finner Tesla og Recharge i Kaaresuvanto. Skibotn har og vil få flere lynladere om det blir Tesla og Eviny der, men det frister ikke å ta omveien med familie om det eneste kafetilbudet i nærheten er stengt. Må bli for ett kort ladestopp i såfall. ;)

Hadde min mest nervepirrende kjøretur den veien, dog riktignok med ICE. Mitsubishi Carisma 1,6L med tilhenger med flyttelasset til søsteren min.

Klarte å "overse" og passere siste bensinstasjon (skulle jo være et stort skilt som meldte "siste stasjon før Kilpis"), så trodde jeg skulle få en til (er ikke veldig lokalkjent der).

La merke til at for hver km jeg kjørte, så forsvant 2 km på rekkevidde-indikatoren. Når jeg endelig stoppet ved første pumpe ved Neste stasjon et stykke forbi grensa, så viste indikatoren 4 km igjen, altså knappe 2 km reell rekkevidde.

Og jeg hadde selvsagt ikke med meg reservekanne selv da, og det er jo sannsynligvis timer mellom hver bil, virket det som. Og den veien er ØDE! knapt noen hytter som sees fra veien, når man er kommet nær grensa.

Aldri hatt så rekkevidde-angst som da, verken før eller siden!  8) :angel:

Også Elbilforeningen kom i trøbbel på denne strekningen da en av bilene i følget hoppet over lademulighet i Kilpis på vei mot Kaaresuvanto. Det er en utfordrende strekning.

https://www.youtube.com/watch?v=w-rgA-9L7is

gte-bjørn

Jeg kjørte der med min Golf GTE sommeren '17. Ville normalt ikke gidde å fylle på morgenen med 120km å gå på men så innså jeg at det var 105 km til neste bensinstasjon. Så da ble det fylling i Kilpisjärvi før avreise. :D

vinterdekk

Eviny har dukket opp på Tromsøya, nærmere bestemt i parkeringsanlegget på Nerstranda kjøpesenter i sentrum. Har ikke fått sjekket det ut selv men dette var jammen en kremplass.

Ja takk til flere Eviny-stasjoner i nord.  8)

vesttrønder

Eg lada ein kWh i dag (halvårs-prosjekt for å ikkje miste Bilkraft-bonus). Då begynte ladaren å prøve å starte Autocharge (trur eg det stod), men det fekk den jo ikkje til. Eg finn heller ingen informasjon på Eviny sine sider om dette. Har dei sett opp ladarar som er for fancy for eigne tenester? :D.

Dette var på Solsiden i Trondheim. Bilen er EV6 '23.

gte-bjørn

Bilkraft-bonus? Oops, det hadde ikke jeg oppdaget at fantes. :-[  Jeg ser at jeg ladet 11 ganger på Eviny fra juli til desember ifjor så ville ha kunnet bruke den. Hvor mye gikk jeg glipp av?  ::)

RJK

Vet ikke om du har mistet noe...

Jeg har ladet 6x hos Bilkraft siden jeg registrerte meg i 2019, og har opparbeidet meg nesten 140,- kroner i bonus.

Bonusen har bare økt for hver lading, intet som har blitt borte.
Bosted Oslo

gte-bjørn

Ja men da har jeg jo gått glipp av endel da, siden jeg ikke opparbeidet noe bonus på de ladingene. :(

goggo

Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 27. januar 2024, klokken 22:34Bilkraft-bonus? Oops, det hadde ikke jeg oppdaget at fantes. :-[  Jeg ser at jeg ladet 11 ganger på Eviny fra juli til desember ifjor så ville ha kunnet bruke den. Hvor mye gikk jeg glipp av?  ::)

Hvis du lada i desember 2023 så har du helt fram til mai med å bruke bonusen evt. fylle/vedlikeholde bonusen ved å lade en gang til. Du ser i Bilkraft APPen hvor mye bonus du har tilgode.

Vær OBS på at bonusen kan brukes også på AC ladestolpene til Eviny, ikke bare hurtig/lynladerne. Det fant jeg ut når jeg lada Twizyen på AC stolpene til Eviny i Grimstad i høst :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på søndag 28. januar 2024, klokken 18:16
Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 27. januar 2024, klokken 22:34Bilkraft-bonus? Oops, det hadde ikke jeg oppdaget at fantes. :-[  Jeg ser at jeg ladet 11 ganger på Eviny fra juli til desember ifjor så ville ha kunnet bruke den. Hvor mye gikk jeg glipp av?  ::)

Hvis du lada i desember 2023 så har du helt fram til mai med å bruke bonusen evt. fylle/vedlikeholde bonusen ved å lade en gang til. Du ser i Bilkraft APPen hvor mye bonus du har tilgode.

Vær OBS på at bonusen kan brukes også på AC ladestolpene til Eviny, ikke bare hurtig/lynladerne. Det fant jeg ut når jeg lada Twizyen på AC stolpene til Eviny i Grimstad i høst :)

Mvh
Hugo

@GTE-Bjørn!

Har du lada med bilkraft-appen eller brikke knyttet til denne, eller har du "roamet"? Finner du ladingene i historikken i appen? Kan det være at det har skjedd en feil her?

@Goggo!

Jeg har som sagt 6 ladinger utført via appen. 2 i juli/agust -20, 2 i juli/august -21, og så de neste i tilsvarende måneder men i -23.

Jeg har riktignok ladet endel via appen i -23 i borettslaget, fordi de byttet til BKK-appen som betalingsløsning ved inngangen til -23, men som så ble byttet igjen nå ved nyåret igjen.

Jeg skulle da vært uten bonus på de 4 første ladingene, men intet er forsvunnet/tapt. Så hvordan taper man bonusen?
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA