Hovedmeny

32A/230V Industristøpsel.

Startet av Pneg, lørdag 09. februar 2019, klokken 15:41

« forrige - neste »

Pneg

Jordfeilvern type B? Sitter det i ladekladden på ledningen? Mye 32 stikk rundt omkring. Har det både i garasje og på jobb
Dette 32A støpselet leveres med bilen.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

AndreasRingdal

Det er i sikringskapet.  Jeg har 32a sikring i huset som går til garasjen og en egen 20A med B vern til industrikontakten. (Haugaland kraft lar oss ikke få mer)
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

M8Biker

Veldig mange ladere leveres nå med Jordfeil bryter type - B i laderen. Da slipper du å tenke på oppgradering i sikringsskapet.

Pneg

Det som er litt spesiellt her er at bilen leveres med 32A blå industri stikk på ledningen med «ladekladden» på. Det betyr vel at man skulle kunne bruke disse vegg kontaktene rundt om? Så det kun var 3 pinner i den for den bruker vel bare den ene kursen maks 6,6kw eller om kladden struper ned?
Ellers så følger det selvfølgelig med en vanlig type2 kabel som man bruker imot veggboks.
2018 Leaf til salgs

trd-73

Jeg tror du må ha en annen lader enn kladden for å få mer enn 16 A, for det står i bruksanvisningen at den selv finner ut hvor mye strøm den kan trekke, og det eneste den kan vite er om den har schuko, rød, eller blå sladd tilkoblet, ikke om det er 16A eller 32 A kurs på blått industristikk, da lå den vel isåfall være synsk?

Pneg

Det var ikke til hensikt og dra igang en gjettekonkurranse håpet noen visste ;)

Dette er utstyr som faktisk følger bilen, ladekladden med utbyttbar Shuko eller blå 32A. Altså samme ladekladden hvor man bare bytter endestykker. så da er det sikkert naturlig at ladekladden registrerer hvilke kontakt man bruker.  Og ja det er sikkert naturlig at den trekker 16A med blå industristikk og 8-10 på Shuko.
Så spørsmålet var om jordfeilvern type B ble ivaretatt med industristikk i bruk? Jeg tenker begge disse løsningene er ment for sporadisk lading da regelmessig lading krever vegg boks om jeg har forstått det rett?

Skal signere kontrakt i morgen og skal spørre. Spørs om de vet da..
2018 Leaf til salgs

Tiger_Ninja

Det må monteres b-vern i sikringsskapet for for å bruke schuko og industrikontakt. De fleste ladeboksene har innebygget godkjent b-vernløsning.

trd-73

Jeg vurderer å sette inn en sånn i sikringsskapet, og benytte kladden med industristikk montert med den holderen og så se det an et års tid om de kommer med induksjonsplaten. Da håper jeg det bare er å plugge den i industrikontakten. Hva tror dere? En dårlig plan? https://elby.no/jordfeilautomat-type-b-elbil-lader-16a-30ma-4mod-ga-1631002.html

AndreasRingdal

Sitat fra: trd-73 på søndag 10. februar 2019, klokken 15:24
Jeg tror du må ha en annen lader enn kladden for å få mer enn 16 A, for det står i bruksanvisningen at den selv finner ut hvor mye strøm den kan trekke, og det eneste den kan vite er om den har schuko, rød, eller blå sladd tilkoblet, ikke om det er 16A eller 32 A kurs på blått industristikk, da lå den vel isåfall være synsk?

Dette avhenger av kladden. På den jeg fikk med fra Tesla så kan vi lade opptil 24A 1-fase fra blå industrikontakt eller 13A på vanlig stikkontakt. Hva som er mulig fra rød industrikontakt (400v) husker jeg ikke.

Vet ikke hva som er spec på Audi sin men blir overasket om den ikke klarer
Tesla owners club har en fin tabell her over ladehastigheter osv, mye der er overførbart til andre merker.

Audi har også litt info om den som følger med bilen her
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/sjekkliste-for-hjemmelading.html
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

shb

Er vel lik Tesla sitt system. Schoko 13A(10A), blå 230 V industri 32A 1 fase som er 7.4 kW og 16A rød 400V som gir 11 kW. En bytter ut de 3 adapterene, som så blir registrert av bilen. Så lades det etter dette. Lade strømmen blir bestemt av motstand i signal kretsen, de 2 tynneste lederene i Type 2 kontakten.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

trd-73

Tror den røde som følger med (om en velger rød) er 32A, vet ikke om det fins 16A versjon(er).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA