Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felgtråden

Startet av TRM, fredag 08. februar 2019, klokken 23:31

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Amoss på onsdag 08. mai 2019, klokken 15:39
Sitat fra: ganton på fredag 15. februar 2019, klokken 14:04
Noen som vet med sikkerhet at 17" felger ikke passer (ikke-performance) ? Lavprofil vinterdekk er ikke optimalt på slapseføre som vi ofte har hatt her i Østfold (men dekk er en annen tråd :-) )

Var for noen dager siden for å bytte til sommerhjul på ett dekkhotell jeg bruker. Satt og bladde i en norsk felgkatalog mens jeg ventet og fant til min overraskelse at det var tre forskjellige 17" felger tilgjengelig for Model 3. Den minste var en 7½/17" felg. Akkurat da var min bil klar, og jeg la i fra meg katalogen uten å merke meg hverken navn på felgene eller katalogutgiver eller rekke å slå opp på bilder av disse felgene :p

Så ut over at de faktisk listet disse opp for Model 3 har jeg ikke noe mer å tilføye... Andre har påpekt at klaringene nok blir i minste laget, og det har de nok også sikkert rett i.

Det kommer an på felgene, hvor tykt gods det er. Dinedekk i Bergen har f.eks montert 18" på flere TMX. Men det betyr ikke at alle 18" med samme innpress og boltsirkel passer.

Amoss

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 08. mai 2019, klokken 15:56
Det kommer an på felgene, hvor tykt gods det er. Dinedekk i Bergen har f.eks montert 18" på flere TMX. Men det betyr ikke at alle 18" med samme innpress og boltsirkel passer.

Ja, er klar over dette. Men bare poengterer at jeg altså ikke vet noe om hvordan dette forholder seg på disse felgene jeg nevnte.
Model S 85D

thomas_ja27

Hei. Vurderer å kjøpe disse (https://tempedekk.no/content/tesla-model-3-judd-t815-felgpakker-sommer-20?)når jeg skal hente bilen i neste uke. er det noen som har bilder av de på bil? Har googlet over alt men finner ingen ting :)
Tesla Model 3 LR m/HF, HW3 og FSD
Nissan Leaf Tekna 2018 (solgt mai 2019)
Peugeot ION 2015

Elgolferen

Bare sånn til info. Disse koster 70k++, så kommer frakt i tillegg. Ba om pris på mail til firmaet som lager de. Synd for de var kledelig..

ApeX

Noen som har erfaring med å bestille felger fra Tsportline?
Liker virkelig arachnid-felgene, så vurderer disse.. men greit stiv pris. $ 2.360 ink. frakt. Ender på nesten kr. 26.000 for bare felger og TPMS. 

https://tsportline.com/collections/19-tesla-wheels-model-3/products/19-tss-tesla-wheel-set-of-4-model-3?variant=21417418883132

NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

HalvorV

Er rett frem å bestille derfra, kjapp levering.
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

helge89

Ingen problemer med å bestille fra TST. Bestilte 19" turbin der selv, og det tok ca en uke før mannen i budbilen ringte på døra. Tollregninga kommer fra fedex noen dager senere.

Kanskje fordel å bestille med dekk, da de bruker Roadforce til balansering, noe jeg enda ikke har funnet hos en dekkomlegger her i byen. Det blir jo fort dyre sportshjul med stive sidevegger på sånt.

Men det er dyre felger ja. Jeg må selv selge mine grunnet fattigdom.

handyman72

Får levert bilen med originale 18" aero på sommerdekk. Bytter gummi på disse og har de til vinterhjul. Skal finne meg et sett 20" nå til sommerhjul. Ser de originale performance hjulene har innpress 35 og forsvinner for mye inn i hjulbuen synes jeg. Noen som har prøvd innpress på 30 rundt hele bilen og ev hvilken dim på dekk og felg?

offpist

Endelig et TUV godkjent senkesett for AWD/Performance!
https://shop.brakes.no/h-r-senkefjaerer-til-tesla-model-3-4wd.html

De andre produsentene er nok også like rundt hjørnet.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

bno

Sitat fra: offpist på fredag 14. juni 2019, klokken 10:48
Endelig et TUV godkjent senkesett for AWD/Performance!
https://shop.brakes.no/h-r-senkefjaerer-til-tesla-model-3-4wd.html

De andre produsentene er nok også like rundt hjørnet.
Så det, men synes senking med 30mm er veldig mye. Fint å høre fra andre om akkurat det. 20 hadde vært OK slik jeg vurderer det..

offpist

Performance er vel 1 cm lavere enn LR, så dette blir 2 cm lavere enn Performance.
Syns det bør være såpass.

Tipper det er rundt 3 cm de fleste vil sikte seg inn mot, men kanskje kommer det senkesett som er på 2,5 cm.

Jeg har i alle fall bestilt et sett, tenker å montere det selv.
Kjører:

bno

OK  :+1: vurderer dette på min LR. Har ikke peil, men vil HF ha noe å si her...(dumt spørsmål kanskje)

offpist

Jeg sjekket på statens vegvesen en bil med hengerfeste og tilatt akselvekt er lik.
Så med mindre det står noe i TUV godkjenningen at det IKKE er godkjent med hengerfeste så burde det gå bra.
TUV godkjenningen kan lastes ned ser jeg men kun på tysk.

Jeg har forøvrig hørt og lest om folk som har fått avslag på Statens vegvesen når man kommer og skal få det godkjent inn i vognkortet, om TUV godkjenningen kun er på tysk.

Men det tror jeg avhenger veldig av hvem du møter på.

EDIT: jeg kjørte hele dokumentet via Google Translate, og det ble ganske lesbart.
Blir jo ikke noe original dokument, men tenker det skader ikke å ta med seg en printet utgave av det.
Finner ingen merknader om at hengerfeste ikke er tilatt.

Det står også at det er heller ikke noe krav til originale hjul eller dekk dimensjoner:

"There are no technical objections to the use of standard as well as other wheel / tire combinations in conjunction with the described suspension change, if the following conditions are met: There are separate ABE- / Teilegutachten for the wheel / tire combinations before and there Listed conditions are met, eg requirements regarding sufficient clearance and adequate wheel covers except the requirement for standard"

Lysene må også være "sjekket".
"The setting of the headlamps is to be checked."

Og autopiloten må kalibreres på nytt, på samme måte som om man har byttet frontrute.
Dette gjør vel bilen selv, men det må aktiveres av Tesla.

"itting of the coil springs, the subsequent suspension alignment as well as a required calibration of The driver assistance system is made according to the guidelines of the vehicle manufacturer as well as the modification instructions of H & R"

Kjører:

hemi

mye kult her, lyst på noe annet, men har hosta opp pengene for 2 sett org 20", og vet ikke om jeg ønsker ta tapet ved å bytte, men begynner uten tvil komme mye kult nå.

bno

@offpist
Fiiine den. Takk for info... :+1: :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA