Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Caspar, tirsdag 29. november 2011, klokken 22:43

« forrige - neste »

elektrolux

Helt rått!

Trenger mer detaljer om dette, da jeg akkurat har montert 140V LiFePo i egen Think, og godt kunne tenkt meg å økt effekten til 140V*250A=35 kW!

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Kjempelett, jeg laget en PWM av noe smårask fra en Gocart, men har bestilt en litt mere proff herfra. http://www.jameco.com/Jameco/Products/ProdDS/120539.pdf

Jeg bestilte 2 siden jeg antok at noen sikkert ville ha, så du kan sikkert overta den ene. Det er bare å lodde sammen denne og fore signalet inn på 36 på motorcontrolleren så kan du skru til den effekten du vil.
Skandale at ingen har kommet opp med dette før  ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Har selv bygget 2 slike i sin tid, men har de ikke lengre. Tar gjerne den du har ekstra.

Som du sier er det rart ingen tidligere har eksperimentert med dette. "Alle" har vel vært på tanken, men noen må ta skrittet ut.

På NiCd bilene hadde det vært nyttig å redusert effekten til 150A, men Litium godt kan klare fra 275A og opp, avhengig av type celler.

Har et prosjekt på gang med et 125 Litium batteri som tåler 1400A utladestrøm. Her er det fristende å kompensere for redusert spenning med å kjøre strømmen til maks.

Det beste med dette er jo at en beholder Classic'ens regenerering, og parkbrems, som ellers forsvinner når en øker effekten.

Lurer også på å få laget en Robometer basert pulsgenerator, slik at effekten kan styres automatisk, og ut fra ladetilstanden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

10% lavere utveksling, 20 % mindre vekt og 15 -20 % høyere spenning under pådrag, 20 % høyere strøm .......

Da hender det vel kanskje at du blir først over krysset?  :o
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. mai 2012, klokken 07:45
Har selv bygget 2 slike i sin tid, men har de ikke lengre. Tar gjerne den du har ekstra.

Som du sier er det rart ingen tidligere har eksperimentert med dette. "Alle" har vel vært på tanken, men noen må ta skrittet ut.

På NiCd bilene hadde det vært nyttig å redusert effekten til 150A, men Litium godt kan klare fra 275A og opp, avhengig av type celler.

Har et prosjekt på gang med et 125 Litium batteri som tåler 1400A utladestrøm. Her er det fristende å kompensere for redusert spenning med å kjøre strømmen til maks.

Det beste med dette er jo at en beholder Classic'ens regenerering, og parkbrems, som ellers forsvinner når en øker effekten.

Lurer også på å få laget en Robometer basert pulsgenerator, slik at effekten kan styres automatisk, og ut fra ladetilstanden.
Det er vel det en BMS har som en av flere oppgaver?  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

Sitat fra: Caspar på mandag 28. mai 2012, klokken 22:47
Skandale at ingen har kommet opp med dette før  ;D
Det har du helt rett i, det måtte en kunnskapsrik Caspar med Fluke skopmeter til!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hva er forholdet mellom pulsbredde og pådrag? Slik det fremstår er det 80 % høye pulser, er det samsvarende med at kontrolleren trekker 80% av en eventuell maks?

Hvis maks ved 99% høy er 290 A, vil 80% være 235 A, det kan virke sannsynlig.
Hvis høy blir fast, vil da motoren trekke 293 A, eller trenger den 1 % lav for å få "klarsignal"?

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

petersv

TIllater meg å svare på den, ja den er avhengig å ha flanke for å trigge. Jeg tenkte det samme som deg og foreslå konstant høyt signal, men det fungerte ikke.

Caspar

Den trakk over 300A når jeg hadde skrudd "redusert effekt" helt ned, men den orginale sikringen på Thinken er vel på 300 A så jeg "skrudde" tilbake til rundt 250 A og bilen er ingen sinke i trafikken med det.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

Original hovedsikring er på 250A desverre
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Caspar

Ops, da er den litt "sei" for jeg har vært over 300 i noen korte drag
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Da har jeg loddet sammen byggesettet og det ser veldig greit ut. Ikke noe problem å stille inn riktig både frekvens og puls. Den brøt minuskretsen så jeg måtte bruke en transistor for å vende polariteten slik at jeg får et pulset + signal. Transistoren på 3A er sikkert i stand til å drifte dette signalet til samtlige 1150 Think Classic som er bygget, men gleden over å bruke noe man finner i garasjen overskygger det.  :) Billigere trimming en dette finnes vel ikke ?



Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Da er vi i mål og i dag er skiltene skrudd på plass. Bilen går som et skudd. Stor takk til Elektrolux, ElRayo, Hens, PearBear, 2EL og alle dere andre jeg har plaget med mer eller mindre kloke spørsmål til alle døgnets tider. Dette hadde ikke vært lett å få til uten dette forumet.

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hans Håvard Kvisle

Hei Caspar,
Det hadde vært helt utrolig kult om du kunne komme med denne Minien i elbilparaden mandag morra. Jeg skal garantere deg plass blant de aller første i kortesjen.
Hva sier du til det?
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA