Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Caspar, tirsdag 29. november 2011, klokken 22:43

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 13. april 2012, klokken 10:54
Sitat fra: la2ula på fredag 13. april 2012, klokken 10:44
Da er det jo en mulighet for at det skal gå bra alikevel :) :)

Jeg ringte litt rundt i dag og pratet med en meget hyggelig fyr som heter Knut Eikrem, han kunne fortelle meg litt mere og var veldig god til å forklare.

Jeg hadde fundert en lang stund på hvilken bil type som egnet seg for å oppgradere denne citystromeren min og har tengt på både golf og eller en passat..stasjonsvogn ville vert flottest for meg vil jeg tro. så jeg spurte han om mulighet for å få dette til.. det kunne vere vanskelig fordi nyere biler er med airbag og med ABS bremser...  altså har bilen abs så kan jeg ikke bruke regennerering...  og jeg kan ikke ha airbagger fordi motoren og kontrolleren er så gammel fra min citystromer at det ikke har noe elektromagnetisk støy garanti for dette...  så de vil sansynligvis ødelegge for utløstningen av airbaggene.

men kansje man kan fjerne ABS og Airbagger?  og få den godkjent slik..  det må jeg finne ut av :)

ABS-bremser og regenerering burde vel ikke skape noen problemer. ABS-sensorene slår jo ikke inn før hjulene er blokkert. Både nye Think, trillingene og Leaf har ABS/regen. Har er jeg på tynn is: Sitter ikke akselerasjons-sensorene for airbaggene i airbaggene selv?

;-D Hans


Sensoren pleier å sitte mellom forsetene, eller under baksetet.

De som bygde om bobla på Høyskolen i Gjøvik tror jeg fikk tatt målinger.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

EVlithium.net

det kan la seg gjøre altså...  man må bare kjenne de rette folkene vil jeg tro...

airbagger kan ikke fjernes heller ikke abs..det vil fororsake at det utløsrt krav til masse dokumenter osv...

Men regen kan utkobles..   og staykravet kan vel oppfylles så da er det håp ;)

eller så må man finne måten å deatktivere regen når abs slår inn..dvs abs må styre regen.
Webstore: www.evlithium.net

Caspar

Da er det på tide med litt garasjetid igjen. Minien har jo mekanisk speedometer og det finnes ikke noe Wireuttak på Thinkgirkassen. Jeg fant et firma i US som leverte en boks som genererte roterende wire etter pulssignal men den var på størrelse med en margarinpakke og kostet 450$. Løsningen ble da innmaten fra et T-bane speedometer donert av Hens. Etter litt filing og tilpassing så sitter innmaten nå på plass i det klassiske Smithspeedometerert til Minien. Lampene måtte byttes ut med LED pga. plassen og i hulle for tankmåler fikk feillampe og low bat. lampe plass.






Ellers begynner det å nærme seg oppstart, men jeg har fremdeles noen løse ledninger . Hvor skal denne?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Interresant. Litt vanskelig å se detaljene på instrumentet, så får ta deg på ordet.

Ledningen du lurer på er sens ledning som skal via lite sikring til + batteri. Hadde du brukt Actia lader kunne du "justert" omslagspuntet mellom fase 1 og fase 2 lading ved å velge hvor mange blokker/celler den skal måle.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Ok hva ler lite sikring ? og mener du plussiden på selve hovedpakka ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Picosikring på 1/5-1/2 A, og tilkoblet + på traksjonsbatteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar


Høytidsstund i garasjen i dag. På plass med de siste ledningene og så startet bilen på første forsøk.  ;D ;D ;D
Når det gjelder den røde kabelen fra HV boksen så blir det nok 1-0 til Rogaland og Eletrolux. Motorstyreenheten var avhengig av å kunne måle batterispenning via den for å akseptere at bilen skulle starte. Nå gjennstår det bare å programere laderen,rydde i en kilometer ledning inne i bilen og lage kasse til strømkablene under bilen så er vi klare for asfalten
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Veldig bra!

Ser helt nydelig ut. Krysser alt som kan krysses for at du snart er på veien med gliset ditt.

Går ut fra at du satser på EL skilter?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar


Ja jeg skal selvsagt ha EL skilter. (jeg kjører inn Mosseveien hver dag  ;D)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Sitat fra: Caspar på tirsdag 24. april 2012, klokken 21:50
Når det gjelder den røde kabelen fra HV boksen så blir det nok 1-0 til Rogaland og Eletrolux
Takk, tusen takk, da er det nok derfor mitt drivverk som ligger utover garasjegulvet ikke vil gå.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

#70
Da var dagen for å stikke inn kontakten kommet, men det ble ikke helt suksess.
Jeg har jo brukt den orginale HV boksen og den orginale grå boksen fra motorrommet på Thinken og når en Think står "passiv" så er det jo ikke noen steder i motorrommet hvor det er 125V DC, det må jo bety at for å få strøm fra laderen og bakover på batterienen så må det være en funksjon i HV boksen som "åpner" og slipper ladestrøm inn i batterikassen. I den runde pluggen som går ned i HV boksen er det 4 kabler som går til den orginale BMSen og en av de gir sikkert et signal til HV om å åpne under lading. Noen som hvet hvilken ? det er nr. 5, 7,8 og 9 på den runde kontakten. I strømskjemaet på side 11 er det et signal som heter ladestart på org BMS nr.8 som går til HV boksen, kanskje et bra sted å begynne ?
Alternativt får jeg måle på Thinken min når jeg setter den på lading
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#71
Tror du kan legge pinne 5 på den rundre pluggen "BMS request" til jord. Pinne 6 på den pluggen har jeg notert "not connected". Innvendig i HV-boksen styrer pinne 5 og 7 "vent request" samme rele, AUX-releet.

Har notert meg at dette er samme signal som "DC/DC low", så ikke bli forundret om 12V batteriet lades og vannpumpa starter.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Da er det nytt forsøk til helgen  ;D
Da må jeg fikse det slik at den bare ligger til jord når 230 DC er koblet til ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Sitat fra: Caspar på mandag 07. mai 2012, klokken 22:34
Da er det nytt forsøk til helgen  ;D
Da må jeg fikse det slik at den bare ligger til jord når 230 DC er koblet til ?
Ja, originalt er det BMS som ordner det, etter ordre fra releet som sitter i interfaceboksen og dersom BMS finner at alle batteridata tillater lading. Kontaktene til releet er normalt lukket. Relekontaktene går til den runde 2-pins pluggen på siden av interfaceboksen.

Det skulle ikke være så vanskelig og koble om relekontaktene til normalt åpen, som du trenger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

#74
Sitat fra: Caspar på lørdag 14. april 2012, klokken 22:30
Da er det på tide med litt garasjetid igjen. Minien har jo mekanisk speedometer og det finnes ikke noe Wireuttak på Thinkgirkassen. Jeg fant et firma i US som leverte en boks som genererte roterende wire etter pulssignal men den var på størrelse med en margarinpakke og kostet 450$. Løsningen ble da innmaten fra et T-bane speedometer donert av Hens. Etter litt filing og tilpassing så sitter innmaten nå på plass i det klassiske Smithspeedometerert til Minien. Lampene måtte byttes ut med LED pga. plassen og i hulle for tankmåler fikk feillampe og low bat. lampe plass.



Genialt Caspar 8)

Kan du poste linken til dette firmaet? Please.

Drømmen er å bygge om min Kewet Mod 5 slik at CarComputeren kan fjernes. Da trenger jeg et nytt spedometer. (Bruker den originale elektroniske pickupsensoren).
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA