Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Caspar, tirsdag 29. november 2011, klokken 22:43

« forrige - neste »

Caspar

Det er stille i denne avdelingen for tiden og det er jo synd. Vinteren burde jo være "primetime" for litt garasjeaktivitet når det gjelder ombygging. Jeg restaurerte en 66 Minipickup for noen år siden og planen den gang var å bygge den med elmotor. Jeg hadde aldri sittet i en Elbil noen gang, og kjøpte inn en defekt Think Classic som var ment som donor. Jeg tenkte at det var lettere å reparere den mens den var komplett og før jeg begynte å demontere deler. Når jeg endelig fikk Thinken i gang, så ble jeg så glad i den at jeg ikke hadde hjerte til å "slakte" den. Bilen har vært i Thinks eie i alle år og den har 105 i chassinummeret og 0089 i reg.nummeret så jeg bestemte meg for å la den leve. Nå har jeg kjørt 20K kilometer med den og har bestemt at den skal få "evig liv. Derved ble det bensin i Minien og det fungeret helt fint, selv om tanken på el aldri slapp taket. I høst kjøpte jeg en historieløs US Think og planene for El i minien ble hentet frem igjen.

Det er ikke så lenge siden bilen gjennomgikk et grundig 5.linjes vedlikehold så jeg slapp å begynne med alt det som var kjedelig. Thinken ble demontert på en god formidag og jeg bestemte meg for å bruke motor, girdrev, motorkontroller,DCDC konverter. Batteriene var brukbare men ble forkastet til fordel for 40 x 100Ah Lithium.

Thinkmotoren passer nesten rett inn og bare med noen små modifiseringer på miniens frontramme så var det "bolt on". Think er definitivt en perfekt donor for ombygging av biler med motoren over drivhjulene.

Motoren ble sittende dypt i motorrommet og jeg trodde det ville bli god plass til alt det andre som skulle oppi der. Slik ble det ikke. Jeg bygget en ramme over motoren for å ha noe å feste motorkontroller etc. i og det viste seg å bli ganske fullt. Jeg venter på lader fra Kina, men i følge målene så skal den gå inn på toppen av alt det andre med 1 cm. klaring til panseret.

Laderen skal da inn på toppen av alt dette. Den grå boksen foran til venstre er tiltenkt ledningsnettet. Jeg vurderte å bruke ledningsnettet komplett fra Thinken, men slo det fra meg fordi det var et nybygget el. anlegg i Minien som jeg hadde brukt mye tid på og den har en rattstamme fra Chevrolet med tilt (jeg er 195 cm. høy) og da ville ikke brytere etc. kunne brukes. Løsningen ble da å splitte opp Thinkledningsnettet og skille ut de delene som var nødvendig for å "kjøre". Jeg ender derfor opp med 2 helt adskilte ledningsnett som deler få komponenter. Egentlig blir det ganske ryddig har jeg funnet ut.
Tar med et "før" bilde tilslutt her, all respekt til A-seriemotor, det er en hyggelig motor både å skru og kjøre, men nå er det slutt.




Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Du legger vel denne fine historien, og fortsettelsen, inn på elbilwiki ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Imponerende stykke arbeid.

Ser ut som noe Morris selv hadde bygget. Ser spendt fram til fortsettelsen på denne tråden.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Caspar på søndag 20. november 2011, klokken 17:38
Jeg vurderte å bruke ledningsnettet komplett fra Thinken, men slo det fra meg fordi det var et nybygget el. anlegg i Minien
Det er nok det beste. Alt man trenger å fjerne er jo ledningen mellom batteriet starteren og ledningen til feltet i generatoren. Ladeledningen fra generatoren kobles til DC/DC omformeren.

Brukte du Mini-kryssene inne ved diffen eller CV-leddene fra Th!nk?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

#4
Sitat fra: El rayo på mandag 21. november 2011, klokken 20:54

Brukte du Mini-kryssene inne ved diffen eller CV-leddene fra Th!nk?

Thinkdrivakslene er tykkere enn miniens så planen var å kappe de og spline de til ytterdelene fra minien. Men akslene er så merkelig herdet så jeg tok av innerleddene fra Thinken (den har vanlig tripode som er tredd på splines) og laget to helt nye aksler

Jeg trenger også noen deler fra Think som jeg ikke har fått tak i enda. Jeg skal bruke en CanBuslader i kombinasjon med Thinkens orginale grå fordelingsboks, og da trenger jeg ledningene fra en Thinklader, både inn og ut. Med så mange defekte ladere så må vel det være mulig å få tak i ? I tillegg så må jeg skjøte den ledningen som går fra den grå boksen og bakover til HV boksen, hvis jeg hadde fått tak i den så hadde jeg sluppet unna med en skjøt
Jeg slulle også gjerne fått tak i 20 mm oransj rør til strømkablene
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Da ble det tid til litt garasjetid igjen. Jeg har kjøpt denne BMSen http://elektromotus.lt/nb/produkter/bms og det ser så langt veldig lovende ut.
Ryddig leverandør som svarer godt på spørsmål. Jeg skal ha CanBus kommunikasjon med laderen så når den kommer fra Kina begynner det sikkert å bli spennende ! BMSen hadde strømsensor av typen som skal kobles i serie. Jeg diskuterte litt med leverandøren muligheten for å bruke den som satt i HV boksen fra før, siden det ville bli en elegant "inboardløsning" men han var ikke så lysten på det. Løsningen ble da å sette den nye strømsensoren inn i HV boksen og derved slippe for mye løse deler i batterikassen. Det ble trangt å entre, men når den tilslutt satt der så det helt greit ut.





Takknemlig med plass til batterier på planet !
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Go-carter

Ser kjempekult ut! Gleder meg til fortsettelsen :)

Skal du skru opp effekten, eller la den være? Må vel også være rimelig kurant å få godkjent, mht. at alt av det elektriske er brukt/godkjent fra før.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Caspar

Ja jeg er ikke så redd for godkjenning, det skal nok gå bra. Den eneste utfordringen jeg har nå er å få øket turtallet på motorkontrolleren. Jeg hadde ikke tenkt å endre noe på effekt i første runde. Det viktigste nå er å få det til å rulle uten problemer. Siden jeg bruker den orginale kontrolleren fra Think så er jo den begrenset turtallsmessig til 90km/h, men med Miniens 10``hjul blir det bare litt over 70 km/h. Så jeg må inn i kontrolleren og endre parametre, evt. endre inngangssignalet fra motoren og inn i kontrolleren slik at den tillater noe høyere turtall.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ladefabrikken

Ja dette ser nydelig ut. Morro at du har kommet så langt allerede.  Leste litt på svensk elbilforum om en fyr som slet mye med BMS kortene som ikke likte fuktighet. Resultate var at noen av BMS kortene tappet cellene når de selv følte for det. Fyren kassta ut hele driten etter at BMSen hadde drept to tre celler for han. Bra at du har batterikassen din langt fra veisøl.  Vi håpe det stemmer som leverandøren sier at de er sikret mot fukt.
Pass på de 10 første gangene du lader og ikke sett på laderen om natten før du vet 110% sikkert at systemet fungerer
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Fluxno

Sitat fra: 2EL på mandag 28. november 2011, klokken 09:44
J Leste litt på svensk elbilforum om en fyr som slet mye med BMS kortene som ikke likte fuktighet. Resultate var at noen av BMS kortene tappet cellene når de selv følte for det. Fyren kassta ut hele driten etter at BMSen hadde drept to tre celler for han. Bra at du har batterikassen din langt fra veisøl.  Vi håpe det stemmer som leverandøren sier at de er sikret mot fukt.
En veldig fin måte å beskytte kortene ekstra mot fukt er å lakkere de med elektrolakk eller pensle de med flytende teip.
Fuktighet vil det alltid være i biler, så kondens er noe som kan dannes på alle elektriske kort i en bil. Derfor er nesten alltid ECU kort lakkert feks.

Elektrolakk: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=80-802-29
flytende teip: http://www.ebay.com/itm/Liquid-Tape-Waterproof-Brush-On-Auto-Boat-Electrical-/320630764735?pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr&hash=item4aa71534bf

Caspar


Noen som har noe tips om hvor jeg kan få tak i følgende:

Kabelsko til 70mm2 kabel med 8 mm øye
Oransj teip
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

PerBear

Phoenix Contacts har 70mm2 kabelsko med 8mm hull: koden er C-RC 70/M8 DIN og varenr 3240116. Selges av Digi-key som 3240116-ND
Link: http://search.digikey.com/us/en/products/3240116/3240116-ND/2525134
Desverre tar Digi-key USD 165 for 100 stk som er minimumsantall.
Alternativ er å godsnakke med Phoenix her i norge http://www.phoenixcontact.no/

RS-components har disse to alternativene som koster under hundrelappen ved kjøp av ti stk:
RS 531-920 er 70mm2 med 12mm hull
RS 531-914 er 70mm2 med 10mm hull
RS tar moms og frakt i tillegg, Digi-Key tar ikke frakt ved pris over 65 € men der kommer fortollingsgebyr og moms i tillegg.

Orange krympestrømpe er vel bedre enn tape? Disse har rimelig shrink-tube i oransje polyolefin (2:1) :http://cstechnicalsales.com/heatshrinktubing/2to1polyolefin.htm
Ellers er det krav til både farge og kabelkvalitet til spenningsførende kabel i godkjent kjøretøy når spenning regnes som farlig. Sjekk liste over elbilstandarder. Bl.a. Lapp kabel leverer kabel godkjent for elbil (www.lapp.de)

Utrolig spennende(!) elbil :) har biltilsynets ombyggingsinspektør sett på prosjektet ditt? Hvis ikke bør du diskutere med dem - det er psykologisk smart strategi - de blir lettere involvert på den måten og da har du større sjanse for å få det godkjent  ;)


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hens

Think har orange korrugert strømpe på alle hovedkabler, men jeg er litt usikker på om de har plass til 70 mm kabel.  Originalt benyttes 35mm, men 50mm burde gå bra.

Stokstad? de har vel både lader ut inn og batterikabler.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar


Det gikk fint å presse 70mm2 kabel gjennom den oransje orginalstrømpen fra Think. Ellers er jeg igang med å koble opp batteriene, teip fikk jeg tak i fra Elfa, men den var litt brunere enn jeg hadde håpet på. Etter tips fra Elekrolux så har jeg brukt pinneskruer og mutter under printkortet. 2 av kortene lyste ikke ved tilkobling så jeg har sendt en mail til leverandør og spurt om hva som kan være årsaken til det. Laderen fra Kina ligger hos Fedex på Gardermoen og jeg er spent på om jeg får plass til den under panseret. I følge tommestokken skal det gå med noen mm klaring.


Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Har lagt ved noen bilder av min Think Classic ombygging som bruker samme type celler. Her ser du at jeg brukte 2 muttrer. En for strømskinnen, og en for BMS som er E-posche sin siste versjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA