Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Caspar, tirsdag 29. november 2011, klokken 22:43

« forrige - neste »

EVlithium.net

Hvor skaffer du din TUV godkjenning for bilen da?
Webstore: www.evlithium.net

Caspar

Min bil er fra før 1971 og skal godkjennes etter kjøretøyforeskriften fra 1946
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

EVlithium.net

Ja der har du det.. jeg fant ut av akkurat det her og og da blir de jo nøtt til å gokjenne min også :)  så flott a gitt ! ;)

Foresten jeg har 486 laptopp med siadis på her som jeg har brukt mot min simovert opp til flere hundre ganger ....
Webstore: www.evlithium.net

Caspar

Hva har du gjort de flere hundre gangene ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

EVlithium.net

simoverten kan man konfigurere som man vil.. i min golf har jeg en 40kw (6sv lang) verson dette er egentlig en 100kw bare med mindre kondensatorer 160volts...  den kan man lett bare bytte ut til kondensatorer med høyere spenning og bruke som en 100kw om man vil.
din simovert er en 100kw. den tåler vel opp mot 500volt vil jeg tro.
siadis mot simoverten har diagnose og sier hva som er feil om noe går galt.
siadis har også voltmeter, ampermeter osv

jeg repparerer også simoverter.
Webstore: www.evlithium.net

Caspar

Da høres det ut som om du vil bli invitert på vafler i garasjen etter påske  :)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hens

Topphastighet?
Prøv først med originaloppsettet og koble ut regenereringsbremsen.
Med litt høyere spenning kan hende topphastigheten holder.  ???
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

EVlithium.net

jeg sysler med taken om å la min gamle 95mod Citystromer være donorbil for en ny konverterig..
jeg teker å fienne meg en golftype 4 stv montere alle biteneover på....  hva tror du om dette?

hvor skal jeg begynde i tilfelle?
Webstore: www.evlithium.net

elektrolux

Omtrent samme tankene jeg har/hadde for min konvertering av en Citroen C1 diesel til strøm. Tenkte å bruke C1 EV'ie  min som donorbil. :D

Men har gitt opp etter alt for mye motgang. Klarer jeg å få godkjent 80-90% av originalbilene jeg impoterer får jeg være fornøyd med det. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

 Uansett hvilken bilhobby man bedriver i Norge så vil forholdet til lover og regler for godkjenning fort bli et tema. Aktuelle forskrifter kan lastes ned fra nettet hvis du har en ny bil. ( Lovdata.no) Har du en bil som er fra før 95 eller før 71 er det reglene fra den gang som gjelder, og de er ikke like lett å finne på nettet. Er bilen eldre en 71 er det kjøretøyforskriften fra 1943 som gjelder, og er bilen fra perioden mellom 71 og 95 er det KTK (Krav til kjøretøy) som gjelder. Det finnes ikke noe spesifikke regler for ombygging til EL og det er derfor de generelle lovtekstene som må benyttes

Det første du må gjøre er å finne ut av om det du skal gjøre med bilen kvalifiserer til "Oppbygd bil" eller "Ombygd bil". Dette er to viktige definisjoner som avgjør om bilen blir å betrakte som et nybygget kjøretøy som i tillegg til å utløse registreringsavgift også må tilfredstille dagens tekniske krav. (nyeste versjon av Kjøretøyforskriften)
Styr unna Oppbygging da dette i praksis er umulig å gjennomføre både med tanke på den økonomiske belastningen og kravet til teknisk dokumentasjon. Det er fullt mulig å gjøre omfattende ombygginger uten å komme i kategorien "Oppbyggd" hvis man gjør ting riktig.
Ser du i KTK kapittel 4 § 4 punkt 7 så er det her listet opp krav til den dokumentasjon du trenger for å få godkjent en teknisk endring på kjøretøyet. Avsnittet ser omfattende ut, men det er siste setning som er viktig her.

Krav om dokumentasjon
          For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
          Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Mange tror faktisk det motsatte, men Norge er faktisk et av de landene i Europa med de mest liberale reglene for godkjenning av modifiserte kjøretøy. Hvis du holder deg unna totalvektsøkning (kap. 10) så er det faktisk opp til den enkelte tjenestemann på din lokale Trafikkstasjon å vurdere/godkjenne en ombygging. Det er den enkelte Trafikkstasjon som har det forvaltningsmessige ansvaret for å godkjenne en ombygging. Det innebærer at du må rette henvendelsen din til den Trafikkstasjon som du ønsker skal behandle saken. Vær obs på at hvis du først har begynt på en stasjon, så må saken fullføres der. Du kan ikke forsøke et annet sted hvis du ikke er fornøyd med resultatet der du startet først.
Punkt 7 siste avsnitt sier helt klart at dokumentasjon ikke kan kreves på de punktene trafikkstasjonen med rimlighet kan kontrollere selv.
Det er med andre ord den dokumentasjonen du selv legger frem dvs. tegninger beregninger henvisninger etc. som vil avgjøre hva som kreves av ytterligere dokumentasjon. Skriver du en søknad med utfyllende og detaljert om hva du skal gjøre så er du langt over halvveis. Desverre er det de færreste som tar seg denne jobben, etter min mening så foregår minst 50% av en ombygging foran en PC, og resten i garasjen. Jeg har selv gjort flere omfattende ombygginger som alle er godkjent og min erfaring er at hvis man gjør en ordentlig jobb og dokumenterer dette grundig så er det ganske mye som er mulig å få til

SFOOR

(Statens Vegvesens spesialistgruppe for ombyggde, oppbygde og reparerte kjøretøy)
Dett er en "spesialist" gruppe oppnevnt av Statens Vegvesen, med folk fra forskjellige Trafikkstasjoner som skal bistå de lokale Trafikkstasjoner med en uttalelse i saker hvor Trafikkstasjonen ikke ser seg i stand til å gjøre en egen vurdering. Det er viktig å merke seg at SFOOR ikke er et forvaltningsorgan, så det er Trafikkstasjonen som skal ta den forvaltningsmessige avgjørelsen. Det er alikevell liten grunn til å tro at en Trafikkstasjon vil oversende en søknad til vurdering hos SFOOR og deretter ikke rette seg etter en negativ anbefaling fra de. Erfaring med SFOOR (startet 2004) er ikke udelt positive (forsøk en googling av SFOOR). Ting kan tyde på at det vil lønne seg å forsøke å oppnå en dialog med sin egen Trafikkstasjon og evt. besinne seg når det gjelder ønsket modifikasjon til det Trafikkstasjonen føler seg bekvem med å vurdere selv, uten å blande inn SFOOR







Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Meget bra innlegg, som bør føres inn i Wikiet vårt. Fikser du det Casper?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EVlithium.net

Da er det jo en mulighet for at det skal gå bra alikevel :) :)

Jeg ringte litt rundt i dag og pratet med en meget hyggelig fyr som heter Knut Eikrem, han kunne fortelle meg litt mere og var veldig god til å forklare.

Jeg hadde fundert en lang stund på hvilken bil type som egnet seg for å oppgradere denne citystromeren min og har tengt på både golf og eller en passat..stasjonsvogn ville vert flottest for meg vil jeg tro. så jeg spurte han om mulighet for å få dette til.. det kunne vere vanskelig fordi nyere biler er med airbag og med ABS bremser...  altså har bilen abs så kan jeg ikke bruke regennerering...  og jeg kan ikke ha airbagger fordi motoren og kontrolleren er så gammel fra min citystromer at det ikke har noe elektromagnetisk støy garanti for dette...  så de vil sansynligvis ødelegge for utløstningen av airbaggene.

men kansje man kan fjerne ABS og Airbagger?  og få den godkjent slik..  det må jeg finne ut av :)
Webstore: www.evlithium.net

hkaspenberg

Sitat fra: la2ula på fredag 13. april 2012, klokken 10:44
Da er det jo en mulighet for at det skal gå bra alikevel :) :)

Jeg ringte litt rundt i dag og pratet med en meget hyggelig fyr som heter Knut Eikrem, han kunne fortelle meg litt mere og var veldig god til å forklare.

Jeg hadde fundert en lang stund på hvilken bil type som egnet seg for å oppgradere denne citystromeren min og har tengt på både golf og eller en passat..stasjonsvogn ville vert flottest for meg vil jeg tro. så jeg spurte han om mulighet for å få dette til.. det kunne vere vanskelig fordi nyere biler er med airbag og med ABS bremser...  altså har bilen abs så kan jeg ikke bruke regennerering...  og jeg kan ikke ha airbagger fordi motoren og kontrolleren er så gammel fra min citystromer at det ikke har noe elektromagnetisk støy garanti for dette...  så de vil sansynligvis ødelegge for utløstningen av airbaggene.

men kansje man kan fjerne ABS og Airbagger?  og få den godkjent slik..  det må jeg finne ut av :)

ABS-bremser og regenerering burde vel ikke skape noen problemer. ABS-sensorene slår jo ikke inn før hjulene er blokkert. Både nye Think, trillingene og Leaf har ABS/regen. Har er jeg på tynn is: Sitter ikke akselerasjons-sensorene for airbaggene i airbaggene selv?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

EVlithium.net

det som blir problemet med airbag er at jeg må skaffe dokumentasjon på min siemens simovert 6sv-long og siemens ac motoren som dokumenterer at dette ikke gennererer elektromekanisk støy som kan forstyrre airbag elektronikken.

jeg har lest et sted her om noen som kunne lage målinger og skrive dokkumentasjon om akkurat dette men husker ikke hvor å hvem det var ..er det noen som vet dette?

Norkring tror jeg er blitt nevnt i forum en gang..?? noen som vet?
Webstore: www.evlithium.net

Griffel

Sitat fra: la2ula på fredag 13. april 2012, klokken 12:06

jeg har lest et sted her om noen som kunne lage målinger og skrive dokkumentasjon om akkurat dette men husker ikke hvor å hvem det var ..er det noen som vet dette?

Det er nok fler, men NEMKO, og DNV gjør slike målinger. Hva det vil koste har jeg ingen formening om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA