Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Linnea, tirsdag 29. november 2011, klokken 22:14

« forrige - neste »

Linnea

EDIT: trenger 6 brukte NiCd. Ring/meld 48362878 eller send PM for å avtale pris og det praktiske. Brukt EVlite er også av interesse.



Fikk vannfyllingslampe nylig, enten fordi verkstedet ikke fyllte vann slik de sa de hadde gjort forrige gang bilen var inne, eller fordi jeg har fått hull på batteriene noe sted? En annen mulig årsak kan være at verkstedet ikke gjennomførte vedlikeholdslading før den påståtte vannfyllingen? Jeg ble fakturert for vannfylling, de hadde ført opp antall liter vann de hadde brukt, men energimeteret stod på 60% da jeg hentet bilen og jeg fikk vannfyllingslampe innen en mnd etterpå  ???  I tillegg fikk jeg varsellampe for "elektrisk feil" etter å ha kjørt bilen ca 15 km etter at vannfyllingslampen kom på. Bilen har nå bare stått i en ukes tid, og jeg er svært usikker på om jeg tør kjøre den til merkeverkstedet, som primært driver med fossilbiler, etter nevnte episode.

Jeg hadde i utgangspunktet batteriproblemer, men var litt sen med å se på det, og det har forverret seg. Lurer på hvordan jeg nå skal gå fram med målinger av de friske batteriene for å finne brukte batterier som matcher? Utladingskurve? Hvordan skal jeg få til dette med en bil som strengt tatt ikke bør kjøres? Hvordan skal jeg gjøre det med vannfyllingen? Fylle som vanlig med noen defekte batterier i to av kassene, eller bytte ut de defekte først? Kan vannfylling foretas uten diagnoseinstrument? (hadde bestillt og betalt for en Lexia, men Tollevesenet var svært raske med å sende den tilbake/destruere den da jeg innen en uke ikke sendte dem noen dokumentasjon på at oppgitt verdi på pakken stemte med hva jeg hadde betalt for den  ::)

Hva vil det koste å få fikset problemene, med bytte av inntil 6 (evt 9) batterier og montering av Robometer hos noen som har bedre greie på PSA enn Citroens fossilverksted i Trondheim? Hvem kan/vil i såfall gjøre dette?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Elmo

#1
Hull i batteriene kan ikke alene kunne gi vannlys.
Vannfyllingslampen er ikke styrt av hvor mye vann det faktisk er igjen på batteriene men av at elektroniken måler hvor mye overlading bilen har fått siden siste nullstilling (overlading er det bilen står og lader etter 100%).

At energimeteret står på 60% etter påstått vannservice tyder på at de enten har fyllt vann uten å kjøre påkrevet vannserviceladeprogram først, eller at de ikke har fyllt vann i det heletatt.
At du får vannfyllingslampe innen en mnd etter påstått vannservice beviser at de iallefall ikke har nullstilt overladingstelleren på servicen.
Det er dessverre ikke mulig å utlede hva de gjorde uten å spørre dem, men uansett bør du iallefall ikke være fornøyd med jobben som er gjort og kreve pengene tilbake (og ikke bruke det verkstedet for vannservice mere).

At lampen for elektrisk feil kom på har neppe noe med vannservice problematikken å gjøre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Slutter meg til Elmo sin forklaring, vil bare tilføye: I beste fall har de gjort jobben helt riktig, men har glemt å nullstille telleverket som teller antall timer overladet. Det at energimeteret sto på 60% kan bety at de lånte bilen en tur i lunsjpausen  :D

Dette at brukte byttebatterier skal være tilpasset de andre i kapasitet er litt overdrevet. Hvis du kun skal bytte noen få og du setter inn brukte som er like gode eller bedre vil det gå bra. Pass på at de er ladet ca like mye som de andre.
Det er de med minst kapasitet som vil få juling hver eneste gang du kjører tomt, dette vil være nøyaktig de samme hver eneste gang.
(Jeg har individuell overvåking i en Think og har observert rekkefølgen i 2,5 år og den er eksakt den samme hver eneste gang.)
Dette betyr at det bør være 3-4 eller helst flere blokker som er like dårlige og går tomme samtidig, slik at bilen stopper. Om noen blokker er ekstra gode betyr det ingenting. Problemene kommer hvis det er en eneste et lite antall celler som går tom før de andre. Da blir de reversert ved tomkjøring, de spalter vann både ved utlading og fulllading, og er i fare for å bli tørre.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA