Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Laderutiner

Startet av hma, tirsdag 29. november 2011, klokken 18:29

« forrige - neste »

hma

Hei,

Her vil jeg dele mine erfaringer fra et lite prosjekt jeg nettopp har gjennomført på Think'en.
Inspirasjon og idé kom i fra Poppe sin tråd om sentrallås:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3662.0.html
samt Mhp sin tråd om Rclick fjernstyring:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4144.0.html

Jeg kjøpte et komplett sett fra Rclick med sentrallåsmotorer, ledninger, styringsenhet og to stk elektroniske nøkler med integrerte nøkkelblad. Prisen ble ca kr 650 inklusiv frakt og moms.
http://www.rclick.co.uk/product_info.php?cPath=53&products_id=399
Edit: Til Think bestilte jeg RN30 nøkkelblad.

Trinn 1 - Montering av sentrallåsmotorer i dørene
  - Dørpanelene ble demontert ihht verkstedmanualen avsnitt 6.2.1.
  - Deretter ble motorene satt inn slik som vist på image(0).
  - Låsestagene ble tilpasset på stedet (ulik utført på hver side). Jeg kuttet stangen ca 1/4, slik at "kroken" ble igjen på den lengste delen.
  - Den korteste biten ble tilpasset med tang for å passe inn i låsemekanismen.
  - Brukte "sammenføynings-sukkerbiten" for å koble sammen og justere de to delene, se image(1).
  - Testet at alt fungerte, både elektrisk og mekanisk, med en 12V strømforsyning (på grønn og blå ledning).
  - Merk! Førerdøren kun kan låses når den er lukket.


Trinn 2 - Framføring av kabler til dørene
  - Rclicksettet er dimensjonert for 4 dører, så jeg klippet av ledningene til bakdørene (blå og grønn) og benyttet masterenhetene på begge dørene.
  - Fronten ble demontert ihht verkstemanual punkt 6.1.1. for å komme til ved A-stolpen.
  - På førersiden boret jeg ett 10mm hull i plasplata som ligger i nedre forkant av sidespeilet. Pass på når du borer at du ikke skader andre ledninger på innsiden (f.eks ligger OBD-kabelen nokså nær). Lag et lite styrehull med et lite bor først om du er usikker, se image(3).
  - På pasasjersiden trekkes kablene ut via ventilluka. Ingen boring nødvendig, se image(2).
  - For å komme inn i dørene ble kablene lagt i en krympestrømpe for å beskytte mot mekanisk slitasje. Deretter ble de stukket inn mellom plasten og metallrammen. Det er ikke trangt og plasten klemmer ikke spesielt hardt på kablene. Når døra åpnes og lukkes vil kabelen få en fin og naturlig vandring.
  - Fra førersiden trakk jeg kablene over til passasjersiden bak vifta/varmeapparatet (stor svart boks). Det er litt trangt og vannskelig å komme til, men jeg brukte en metallstreng med en liten krok for å fiske fram kablene.


Trinn 3 - Tilkobling til bilens ledningsnett
  - Styringsenheten trenger tilkobling til permanent (usvitsjet) +12V og jord. Du kan i tillegg tilkoble baklukeåpner og blinklys (noe jeg gjorde).
  - Stereoanlegget ble tatt ut ved å benytte bøylene
  - Usvitsjet +12V ble hentet fra kontakten til stereoanlegget (se rød "snylter" på bilde image(5) )
  - Blinklys for høyre og venstre side ble koblet nødblinklysbryteren. Se image(5) med rød/blå og rød/grønn ledning tilkoblet 2 stk blå snyltere. Disse kobles til de to brune ledningene på styringsenheten.
  - For å ta ut denne bryteren og får tilgang til ledningene, tok jeg ut samtlige brytere fra høyre (regen) til venstre (nødblink).
  - Benyttet samtidig anledningen til å fikse pæra til 10A-lading. Bryterene trykkes ut ved å trykke på innsiden. Det er ingen spesielle mothaker som må presses sammen, kun et "sperrelag" i overkant av bryterene.
  - Baklukeåpneren utløses fra Relé 13 (R13) ved at pinne 2 kobles til jord en kort tid (negativ puls). Denne tilkoblingen finnes på undersiden av relé-blokka hvor to stk rosa ledninger går ut. Den ene rosa ledningen går til alarmkontakten, mens den andre går til baklukebryteren. Se image(4) til høyre i midten. Der kobles en enkel snylter (ikke avbildet) til styringsenhetens rosa ledning.
  - Jord ble tilsluttet chassis på en eksisterende skrue/mutter.
  - Alle øvrige ledninger på styringsengeten ble fjernet fra kontakten.
  - Blinkedioden ble montert på dashboardet ved det nedre venstre hjørnet på vinduet. Ledningen var enkel å føre fram til styringsenheten.
  - Styringsenheten ble festet med dobbeltsidig tape på en chassisplate, et stykke over teppekantens slutt. Den ble montert med antenneledningen pekende oppover og kabelkontaktene nedover.


Trinn 4 - Filing og montering av nøkkelblad
  - Rclick leverer med to stk nøkkelblad som kan files. På nettsidene skriver de at de ikke leverer nøkkelblad i løs vekt, så det gjelder å få filt nøklene rett på første forsøk. Nøkkelbladene settes inn i nøkkelen ved å skru ut to stk miniskruer.
  - Jeg gjorde tabben å bruke Mister Minit på et kjøpesenter en lørdag formiddag. Da jeg kom hjem passet nøklene bare delvis, dvs bare den ene veien i tenningslåsen. Jeg fikk i tillegg filt nøkler til min Rav4 EV (hvor jeg også har montert rclick keyless-entry), og her passet nøklene enda dårligere; ladeluka lot seg ikke låse opp i det hele tatt! Måtte derfor finne fram filsettet og korrigere nøklene manuelt og lykkes med det.
  - Vil således anbefale å bruke en låsesmed med god tid, god kompetanse og godt utstyr.


Trinn 5 - Trykk og kjør
Løsningen fungerte perfekt og jeg er veldig fornøyd. For å åpne bakluka holdes trunk-knappen inne i 3 sekunder, da blinker lysene tre ganger og så åpnes låsen. Låsing og lukking av dørene indikeres med 1 og 2 blink.

Alt i alt en enkel og moro modifikasjon som ikke koster skjorta, og som er praktisk i bruk. Anbefales! :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Caspar

Kanonoppskrift slike skulle vi hatt flere av på forumet. Jeg er aktiv på en del amerikanske Jeepforum og der er det gode tradisjoner for å lage detaljerte beskrivelser slik som dette. Vi har jo Elbilwiki, men jeg savner alikevell gode beskrivelser med bilder, all kred til deg som gidder å bruke tid på dette, det er gull verdt for nestemann  :)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Ja, dette var en imponerende forseggjort gjennomgang!  :D  To stjerner i margen til deg, hma!  Til den prisen der ser jeg for meg at dette kan bli en aktuell mod på min egen think også - så snart jeg får på plass ny bakaksling. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Sitat fra: cra på mandag 21. november 2011, klokken 11:01
Antar det var RN30 bladet du bestilte?

Ja, det stemmer, jeg skal oppdatere veiledningen :)

Ellers, takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

gislet


Flott veiledning som eg vil prøve å følge :)
Men nøkkelblad RN30 finnes ikke som opsjon lenger på rightclick sine sider.
Er det samme blad som f.eks NE73 ?

Takker for tips.

-Gislet
Think City US 2001 som har gått 36000km. Men sjåføren er nybegynner :-)
Stavanger

hfosse

Handlet fra Rclick for 2 uker siden, da fikk jeg RN30 bladet.
Den finnes ikke i pakken med sentrallåsen, så du må kjøpe løse blader i tillegg.
kostet et par pund ekstra

gislet

Aha, da forstod eg det  :)
Takker for info.

-gislet
Think City US 2001 som har gått 36000km. Men sjåføren er nybegynner :-)
Stavanger

gislet

Hei Igjen.
Jeg har hatt kontakt med Rclick, og de svarer:
"Yes, we have change the names of many key blanks,
we are now using the silca codes to make it easy for customers to identify
they are the same key blanks,,, just code has been changed"

Videre sier de at RN30-bladet nå heter NE73 hos dem.

-Gisle
Think City US 2001 som har gått 36000km. Men sjåføren er nybegynner :-)
Stavanger

cra

Er på nippet til å bestille selv, men trur kanskje jeg skal få montert robometeret og få bilen EU-godkjent først. Men dette er definitivt neste på lista!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: gislet på tirsdag 03. april 2012, klokken 12:17
Jeg har hatt kontakt med Rclick, og de svarer:

Du spurte dem ikke samtidig om de kunne merke pakken med verdu under £20 da? Da går det under 200-kr grensa. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hfosse

Til alle dere som har planlagt å gjøre dette. Se vedlagt bilde....
Plassen merket med rødt er ikke en god plass å borre. Det resulterer i at det kommer masse kobberspon ut :(

Så nå må hele dashbordet ut, og en stor kabelkveil må inspiseres, skjøtes og isoleres.... Der røyk denne påsken :(

elektrolux

Og den kabelbunten er virkelig stor, og stiv.

En jobb jeg ikke misunner deg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: hfosse på tirsdag 03. april 2012, klokken 18:02
Så nå må hele dashbordet ut, og en stor kabelkveil må inspiseres, skjøtes og isoleres.... Der røyk denne påsken :(
Det gjør du lett på en kveld (ikke spør hvordan jeg vet det).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA