Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

GL1

Sitat fra: emurof på søndag 07. april 2019, klokken 20:25
Sitat fra: hELgenen på mandag 01. april 2019, klokken 20:31
Glem historien. Er bilen registrert en gang tidligere er det bruktbil. Så er spørsmålet om bilen er solgt som ny bil,eller brukt. Kjøper burde også bli informert om feil som er utbedret

Herregud. En bil som ikke engang er hentet ut er ikke bruktbil. Det får da være grenser.
Helt klart at bilen en en bruktbil om den har vært registrert på andre i forkant. Dette hefter ved bilen fremover, ved at den alltid vil stå oppført med flere eiere enn det som "egentlig er tilfelle". Sånt teller i negativ retning i min mening.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

GL1

Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 11:12
Bestilte 12 desember. levering Stavanger. Final invoice 22 februar, da bilen kom til Zeebrugge. Ikke hørt ett kløyva ord fra Tesla etter det. Måtte ringe og stå i uendelig lang kø for å komme gjennom hver gang. Snakke med Tesla i dag; bilen "min" er solgt til noen andre. Jeg er satt opp med ny bil som ennå ikke har forlatt fabrikken i San Francisco. Ingen info - måtte bare ringe og mase. Ikke snakk om noen kompensasjon. Ny antatt levering i midten av mai. Kundebehandlingen når stadig nye høyder :-) Er bilen verdt det?
Forstår frustrasjonen veldig godt. Og du kan gå ut fra at det dukker opp "ting" etter at du har fått bilen også, det er en rullende datamaskin.

Men til ditt spørsmål: -Ja, det er verdt det.... Jeg synes det er lett å se bort fra trøbbelet når jeg er ute å kjører, trives godt bak rattet, og imponert over hva som bor i bilen/teknologien.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

GL1

Sitat fra: lerkarls på mandag 08. april 2019, klokken 13:26
Jeg var og hentet min M3 I dag, og er svært fornøyd!

Bare et par spørsmål over ting jeg reagerte på I turen hjem
1. Rattet er relativt hardt å navigere med / skru, nesten som om det ikke er "servo", er dette vanlig?
2. Ganske mye hjulstøy fra bilen, selv med sommerdekk.
3. Faller fort I hastighet, men mulig dette er pga jeg ikke er vant til elektriske biler...

1. I menyvalget "driving" kan du velge mellom tre nivåer av fasthet på styringa.
2. Sommerdekk støyer vel gjerne mer, pga hardere gummi?
3. I samme menyvalg kan du sette regen til low, så triller bilen mer når du slipper gassen. Jeg selv liker denne innstillingen bedre.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

trykkertor

Sitat fra: GL1 på mandag 08. april 2019, klokken 17:04
Herregud. En bil som ikke engang er hentet ut er ikke bruktbil. Det får da være grenser.
Helt klart at bilen en en bruktbil om den har vært registrert på andre i forkant. Dette hefter ved bilen fremover, ved at den alltid vil stå oppført med flere eiere enn det som "egentlig er tilfelle". Sånt teller i negativ retning i min mening.
Her må jeg si meg enig.
Tok meg selv i å se på finn.no etter noen lett brukte motorsykler i går. Det er snakk om en modell som kom sommeren i 2017. Altså snakker vi da om en mc-modell som knapt er 1,5 år gammel.
Fant 2 stk som var aktuelle, men den ene var oppført med 2 eiere, og den andre med 1 eier.
Ren instinktivt tenkte jeg at den mc-en med 2 eiere på så kort tid var mindre interessant en den med kun 1 eier.
Kanskje jeg burde ringer og spørre eieren om den kun har hatt 1 reell eier, og en registrerings-"feil" gjør at den er oppført med 2?
Nei, gidder ikke det. Holder fokus på tilsvarende mc som er oppført med 1 eier.

Slik kan en potensiell kjøper av brukt Model 3 tenke om 1, 2, 3 eller 5 år.
Kommer til å bli rikelig utvalg med slike på brukten, og da velger en typisk bil med færre eiere. En ringer jo ikke og spør hver enda en om det er reelt antall oppførte eiere.

Øyvind.h

Antall eiere kan man da fint redigere på Finn så det er ikke noe problem. Bare å velge 1 eier og påpeke i annonsen at pga rot var bilen på papiret registrert på en person som aldri hadde den i hende. Tipper få vil la det gå ut over prisen. At den blir bruktbil før den i det hele tatt er klartgjort og utlevert? Tja. Jeg skal ikke konkludere, men klarer ikke helt se de helt store praktiske konsekvensene. Når det er sagt mener jeg naturligvis det har kommet frem mange klønete og dårlig håndterte saker i forbindelse med M3 flommen nå i mars. Jeg har alltid ment at jevn og stabil leveranse er bedre enn kaosflommene de holder på med. Resultatet er jo roughly det samme. Kanskje billigere å leie en varemesse og selge enormt en kort periode, spesielt mtp hvor vanvittig mye pr som dras ut av disse toppene. Men det er en del negative konsekvenser også som jeg mener ikke veier opp for fordelene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Glem historien. Er bilen registrert en gang tidligere er det bruktbil. Så er spørsmålet om bilen er solgt som ny bil,eller brukt. Kjøper burde også bli informert om feil som er utbedret

Hvorfor teller det negativt når det ikke har noen praktisk betydning? Bilen er jo aldri rørt av noen andre (kunder/eiere) før.

GL1

Sitat fra: emurof på mandag 08. april 2019, klokken 21:02

Hvorfor teller det negativt når det ikke har noen praktisk betydning? Bilen er jo aldri rørt av noen andre (kunder/eiere) før.
Fordi den for alltid vil være registrert i offentlig register med flere eiere enn «det riktige»

Snakker av erfaring, da jeg selv nylig har solgt bil som kun jeg har kjørt siden den var ny, men har vært registrert 2 ganger.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

kTesla

Enkelt forklart: pris er lik tilbud og etterspørsel. Vi er flere som mener det er negativt at bilen har en ekstra eier. Derav blir en eventuell etterspørsel etter de bilene med en ekstra eier lavere, som igjen slår ut i pris. Ergo, jeg hadde ikke akseptert en bil med en ekstra registrert eier uten kompensasjon. Uansett om jeg er enig eller uenig i den generelle innvirkningen på pris og klassifiseringen som «bruktbil».

Imagine

Sitat fra: emurof på mandag 08. april 2019, klokken 21:02

Man skal ikke undervurdere en bilkjøpers psykologi som gjør at de velger å slå til eller bli usikre.
En del kan fort tenke at det sikkert var en problembil som ble levert tilbake som Tesla solgte rett videre til en som kanskje ikke var like nøye. Og det får man aldri forklart mer rundt da denne personen som tenker slik aldri tar kontakt på salgsannonsen pga egne antakelser.
Urettferdig? Kanskje ja, men markedet er hardt og brutalt og fungerer ikke ideellt.
Kjøp handler om følelser og trygghet. Den minste usikkerhet kan ødelegge en kjøpshandling, selv om den egentlig kanskje er helt uberettighet og uten betydning.

magnetic

En returnert/avvist bil kan og være bedre, da tesla nødigt vil oppleve avvisning av bilen 2 ganger, så da utbedrer/lakkerer de ordentlig.

tuono

Tror at jeg i min tid som bruktkjøper av biler som det var grei tilgang på var forholdsvis representativ. Startet med at jeg sorterte ut alle objekter innenfor interressefeltet som fremkalte den minste tvil.

Om det ligger en haug med biler innenfor hva som er aktuelt, så gidder man ikke å gå dypere inn i "tvilstilfeller". Man går videre med annonserte biler innenfor det mest åpenbare mht. modell, utgave, evt. farge og prisklasse man har bestemt: Færrest mulig eiere, lavest kilometer og servicehistorikk.

Om det dreier seg om kjøretøyer med en svært begrenset tilgang, så blir saken en annen.

Handyman

Jeg var og hentet min M3 I dag, og er svært fornøyd!

Bare et par spørsmål over ting jeg reagerte på I turen hjem
3. Faller fort I hastighet, men mulig dette er pga jeg ikke er vant til elektriske biler...
Bilen triller veldig bra...bare prøv å sette den i Nøytral (hold girvelgeren oppover en liten stund) så vil du antagelig oppleve at den triller bedre enn alle andre bilder du har prøvd.
Sett den i drive når du vil ha pådrag igjen, det ikke skadelig da det ikke er noe gir som kobles ut eller inn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elmo

Ser ikke noe "klaging" på den enorme aksellerasjonen - du som ikke er vant til elbiler  :D ;) :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

mrslovvo

Fått avtalt levering førstkommende mandag kl 17:00 på Grorud. Bilen ble registrert igår, med annet VIN enn på FI. Bilen er registrert første gang i går.

Ropepåelgen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA