Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkforsegling

Startet av Kallagtunet, fredag 25. november 2011, klokken 07:24

« forrige - neste »

Mortenmann

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 06. juli 2012, klokken 23:39Hvis man kjøper en elbil uten væskebasert temperaturstyring av batteriet, så får man ta konsekvensene av dette. :P

Leafene i Arizona fungerer som de er designet, da kan jeg ikke akkurat klandre Nissan for at de ikke løper til for å gi bort gratis erstattninger.

Jeg hadde vært mye mer bekymret hvis det var en eneste kunde i f.eks norge som hadde ett batteri på 80% av ukjent grunn, uten at Nissan tok tak i det og erstattet batteriet.
Kanskje, men våre venner i USA har forholdt seg til "anslaget" Nissan har brukt i sin markedsføring; 70-80% etter 5 år.
SølvLeaf

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på fredag 06. juli 2012, klokken 23:08
Dette har vi vel mistenkt også ville skje, men de har ikke forbrukerrådet der borte...

Men ikke noen garanti. Og for dem som har skrevet under eller mottatt Nissan sitt skriv der de helt klart posisjonerer batteriet som en slitedel for å ha en god sak hos forbrukerrådet så skal dette bli interresant å følge om to år...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mortenmann på fredag 06. juli 2012, klokken 23:48
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 06. juli 2012, klokken 23:39
Hvis man kjøper en elbil uten væskebasert temperaturstyring av batteriet, så får man ta konsekvensene av dette. :P

Leafene i Arizona fungerer som de er designet, da kan jeg ikke akkurat klandre Nissan for at de ikke løper til for å gi bort gratis erstattninger.

Jeg hadde vært mye mer bekymret hvis det var en eneste kunde i f.eks norge som hadde ett batteri på 80% av ukjent grunn, uten at Nissan tok tak i det og erstattet batteriet.
Kanskje, men våre venner i USA har forholdt seg til "anslaget" Nissan har brukt i sin markedsføring; 70-80% etter 5 år.
Ett anslag er et anslag. Det varierer med bruksmønster. Og det er velkjent at høye temperaturer dreper batterier.

Hvis markedsføringen i Arizona har vært villedende syns jeg Nissan skulle i beste fall tilby å kjøpe tilbake bilene til prisen der leaf-eierne har betalt like mye som for en tilsvarende leasing-avtale. Å bytte batteriene er bare helt bak mål, fordi det neste batteriet kommer ikke til å være noe bedre om et år eller to. Skal Nissan måtte bytte batteriet tre ganger før den 8 års garantien går ut? Og så skal eierne bytte batteriet hvert andre år de har lyst til å bruke bilen etter det?

Jeg tror nesten det blir billigere for Nissan å ta tilbake bilene og gi eierne en 40 kWh Model S i stedet!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hens

Selv med væskebasert kjøling hjelper det lite når utetemperaturener for høy, og asfalten kan benyttes som stekepanne.
Jeg tror nok at det trengs spesialtilpassede biler med isolert bunn og bruk av carport med dobbelt tak for å redusere oppvarmingen av batteriet.

-Og parkeringsplass med vannspreder. ;D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Sitat fra: hens på lørdag 07. juli 2012, klokken 11:05
Selv med væskebasert kjøling hjelper det lite når utetemperaturener for høy, og asfalten kan benyttes som stekepanne.

Øh, jo, det går da fint det. Så lenge man har en kjølekompressor med tilstrekkelig kapasitet. Vi snakker aktiv kjøling her, ikke passiv (kun varmeveksling), ihvertfall for Teslas del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Nord-Amerikautgaven av i-MiEV 2012 har visstnok aktiv kjøling hvor air condition-kompressoren benyttes for å holde batteritemperaturen nede.

Kanskje noe å vurdere også for Nissan?

For øvrig er det bekymringsfullt at vi ser en del tidlig batterislitasje ved høy omgivelsestemperatur for Leafen. En generell metode for å vurdere levetid i kvalitetsstudier er jo å utsette utstyret for tøffere miljø for å fremskynde slitasje.

Selv om det er vanskelig å overføre dette til norske forhold, så øker erfaringene risikoen for at Leafs kapasitetsreduksjon vil komme etterhvert også ved lavere temperaturer enn Arizona. Det kan derfor være smart å sikre seg at kjøremønstret fungerer greit også ved rundt halvparten av ny kapasitet. Som nevnt tidligere er det fornuftig å ikke kjøre bilen helt tom for ofte siden slitasjen ved lav ladestatus antas å være høyere enn rundt 80 % ladestatus. Arizona-erfaringene tilsier moderasjon i forhold til hurtiglading ved høy omgivelsestemperatur.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA