Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkforsegling

Startet av Kallagtunet, fredag 25. november 2011, klokken 07:24

« forrige - neste »

Kallagtunet

Siden den andre tråden er lukket så opprettes denne der de om ER opptatt av dette kan diskutere den manglende dekningen i garantien og utviklingen mhp dette temaet og forhåpentlivis juble når dette er på plass.

De som ikke er opptatt av dette kan få lov til å slippe både å lese og poste i denne tråden ;D

Kallagtunet

Her er MIN kronologiske oppsummering av hva som har skjedd I forhold til Nissan og Garantibestemmelser på batteripakken. Mye av dette er gjengitt mer i detalj og med mer engasjement for ikke si temperament i denne tråden som nå er lukket (og ja jeg vet at jeg bodro sterkt til å holde temperaturen oppe i den tråden..):

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3883.0.html

16. September 2011: Offisielt forhåndssalg av Nissan Leaf begynner

De som hadde registrert seg på Nissan sine hjemmesider eller hos forhandler fikk info om at de nå kunne skrive formell kjøpskontrakt. Vilt tro at de fleste som har bestilt bil og som følger dette frorumet bestilte i signerte i denne perioden eller før.

8. Oktober 2011: Offesiell lansering og salgsstart

Nissan begynner med å annonsere Leaf i forskjellige aviser og i forskjellige nettkampanjer mot vanlige kunder. Om garanti sier man på nettsidene. " I tillegg til den standard 5 års /100.00k km Nissan nybilgaranti har Nissan en  5 års /100.000 km garanti på alle elbil komponenter. Elbilgarantien dekker elementer som litium-ion batteriet, motoren, vekselretteren, bilens kontrollmodul, reduksjonsgiret, AC/DC omformeren, laderen, ladeutaket og ledningen."

Link: http://www.nissan.no/#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/warranty

I forkant av dette har Nissan har gitt info til Elbilforeningen og deres kjøpsveielder der de oppgir 80% etter 5 år og "70% igjen av batteriets kapasitet etter 8-10 år" og at end of life på batteriet er vurdert når det har 70% restkapasitet. Link:  http://elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/60

Basert på dette og biles meget rosende forhåndsomtale og det faktum at det er den første 5 seters elbilen som vil dekke behovet til en "vanlig" forbruker skriver ett rekord antall kunder (6-700) kontrakt på Nissan Leaf i løpet av kort tid.

25 Oktober 2011 får de første kundene oversendt informasjonsskriv som må signeres før de får bil.


I skrivet står det i tillegg til vilkårene som er annonsert og markedsført tidligere: Batteriet er forventet å opprettholde  80% av sin opprinnelige kapasitet etter 5 år og 70% etter 10 år med normalt bruk og anbefalt vedlikehold. Refusjon eller kompensasjon kan ikke kreves som følge av at batteriet potensielt har lavere kapasitet enn de overnevnte estimater"

Link til skjemaet: http://www.tu.no/multimedia/archive/00180/TU20111026Nissan_le_180476a.jpg

Denne info sammen med info om ladekabelen som ikke er hovedtemaet i denne tråden skapte heftig debatt og frustrasjon hos mange som hadde bestilt og ventet på Leaf her på forumet og pressen ble tipset og Teknisk ukeblad kjørte følgende artikkel: http://www.tu.no/motor/article293179.ece

Elbilforeningen har følgende omtale: http://elbil.no/elbiler/507-elbilen-leaf-og-usikkerhet-om-lading-og-garanti

27. oktober 2011 Nissan informerer innrømmer at skrivet er klønete formulert.

TU skriver følgende artikkel om dette: http://www.tu.no/motor/article293209.ece

Og elbilforeningen denne: http://elbil.no/elbiler/508-klonete-leaf-skriv

Spente kunder venter i håp om nytt skriv fra Nissan:

30. Oktober 2011 Krav om forbud mot Nissan Leaf reklame blir sendt Forbrukerombudet

TU rapporterer om saken som Lars har gjort en kjempeinnsats for å belyse i denne artikkelen: http://www.tu.no/motor/article293307.ece

31. Oktober Nissan sender ut oppdatert informasjonsskriv som det kreves underskrift på for å få bil.

Formuleringene i skrivet er endret men mhp garanti mhp restkapasitet er det ingen endringer i innhold. Formuleringene er nå som følger: "Kapasiteten for litium ion-batteriet (elbil-batteriet), som alle litium ion-batterier, avtar med tid og bruk. Tap av batteriets kapasitet som følge av gradvis kapasitetsreduksjon dekkes ikke av garantien."


Link til artikkel og skriv: http://elbil.no/elbiler/512-ny-info-fra-nissan-om-elbilen-leaf

Debatten raser om å signere dette skrivet betyr at man fraskriver seg rettigheter mange kunder er skeptiske til å signere og oppfatter dette som ett kontraktsbrudd fra Nissan i forhold til den informasjonen som ble gitt ved kjøp og som gis gjennom markedsføringsmaterialet for Leaf. En egen tråd på forumet opprettes for der en diskuterer om en vil signere eller ei: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4378.0.html

Elbilforeningen varsler på sine sider i samme artikkel at NAF/Forbrukerrådet/Elbilforeningen NAF/Forbrukerrådet/Elbilforeningen berammer ett møte med leverandørene for å diskutere de generelle uklarhetene rundt batterier på elbiler.

31. Oktober 2011 første kunder får sine etterlengtede elbiler utlevert fra forhandler

Kunder får også instruksjonsbok som bekrefter at Nissan tar store forbehold mhp levetid på batteripakken. I brukermanualen står følgende: "Li-ionebatteriets kapasitet og evne til å holde på oppladet energi vil, i likhet med alle andre tilsvarende batterier, avta med alder og bruk. Etter hvert som batteriet eldes og kapasiteten avtar, vil dette gi kortere rekkevidde for kjøring sett i forhold til rekkevidden som var gjeldende når bilen var ny. Dette er normalt og forventet, og skyldes ikke en feil eller defekt ved Li-ione batteriet ditt. Nissan antar at gjenværende batterikapasitet vil være omtrent 80% av den opprinnelige når batteriet er 5 år gammelt, men dette er en omtrentlig verdi som kan variere( og være betydelig lavere), avhengig av hvert enkelt Li-ionebatteri og bruk av dette."

Link til bilde fra instruksjonsboken: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3883.msg39892.html#msg39892

Som en ser fra instruksjonsboken er det også info om at bilen er programmert slik at den faktisk har en alarm som varsler om at batteriet er utslitt og må byttes, men samtidig vil ikke Nissan ut med en verdi for hvilken restkapasitet batteriet har når dette varselet kommer.

17. November 2011. Nissan kommer med presiseringer knyttet til informasjonsskriv og krever ikke lengre signatur på skjemaet.

Nissan tar selvkritikk mhp info skrivet og toner ned risikoen mhp info tidligere gitt om medfølgende landekabel. Den manglende garanti på restkapasitet på batteriet blir ikke kommentert i intervjuet men det blir påpekt "Kundene behøver ikke å signere skrivet. Men alle vil motta det og må lese det for å ha mottatt nødvendig og hensiktsmessig informasjon i forbindelse med kjøp av en elektrisk bil."

Link til artikkel: http://elbil.no/elbiler/527-presiseringer-om-nissans-infoskriv

18. November 2011 Santander/Nissan lanserer finansiering med garantert gjenkjøpsverdi

Santander/Nissan kommer med en Light leasing avtale med garantert innbytte pris dette påvirker ikke garanti bestemmelsene på selve bilen diskuteres i følgende tråd og påvirker ikke garanti bestemmelsene på selve bilen

Og der står saken per i dag 18. november 2011.

Nissan vil fortsatt ikke garantere noen restkapasitet på sin batteripakken samtididig som man fortsatt kjører sine annonser og info på hjemmesidene som forleder kunder til å tro at batteriene har garanti.

Siden batteripakken er en så viktig og elbilens desidert dyreste komponent så vil restkapasitet og forventet levetid være alfa omega for den enkeltes regnestykke om elbil med dens begrensinger fortsatt er et økonomisk fornuftig alternativ. Siden Nissan ikke har gått ut med noen offisiell kostand på å bytte batteripakke så lagt så er det heller ikke enkelt for en forbruker å vurdere dette. Man har indikert en pris per Celle som fort gjør at pakken koster opp mot 200.000 kroner men man sier samtidig og sikkert er dette sannsynlig at produksjonskostnaden skal ned. Om redusert produksjonskostnad vil gi store utslag på prisen forbruker måtte betale vil heller ikke sikkert.

Vi vet at elbilforeningen jobber med NAF/Forbrukerrådet med å skal ha ett møte med leverandørene for å diskutere de generelle uklarhetene rundt batterier på elbiler og jeg håper at dette kan føre frem men gitt den standhaftighet Nissan har vist i saken er jeg ikke veldig optimistisk.

Håpet er nå fra min side er at en eller fler riksdekkende medier kan gripe fatt i denne saken og belyse den for det den er og på den måten at en forhindrer at forbrukere blir lurt til å kjøpe elbil på feil grunnlag. Jeg har selv vært i kontakt med flere journalister som har vist interesse men det har så langt har det ikke materialisert seg i noe bred omtale. Oppfordrer andre til å tipse og sende mailer til journalister slik at denne saken får den oppmerksomheten den fortjener og på den måten kan tvinge leverandøren å gi Nissan Leaf den garantien en fortjener...

Oppdatering 20. Mars 2012.

Elbilforeinginen tar opp saken igjen og viser hvor dårlig denne saken er for Nissan men enda verre for oss Nissan Leaf eiere: http://www.elbil.no/elbiler/625-elbilen-leaf-og-batterigaranti
Godt i at i alle fall Mitsubishi gir garanti der Nissan kun gir villedende markedsføring.
Har også lagt ved «garanti» bestemmelsene for Leaf der alle unntakene mhp batteripakken er beskrevet i detalj. Trist lesning.

Thomas Parsli

Jeg antar du vil diskutere hva garantien faktisk dekker, så jeg vil begynne med noe spørsmål jeg synes er sentrale i diskusjonen:


* Siden Nissans garanti i nord-amerika trekkes frem som et forbilde, hva sier den egentlig om restkapasitet?
Jeg har lest en del om den og den virker like "rundt" som den norske.

* Vet noen om det er andre grunner enn tøff konkurranse med GM Volt som gjorde at Nissan utvidet garantien til 8år/160.000km?

* Garantien på Tesla Roadster er fremstilt som den beste noen gang gitt -hva sier den om restkapasitet?
Og hvordan har den fungert i praksis? (noen i USA har garantert rukket å kjøre veldig langt på disse årene)

* Har Tesla sagt noe om batterigaranti på Model S?

* Hva sier Citroén, Peugeot, Renault og Mitsubish om restkapasitet på sine batterier?


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Jeg kan ikke se at Kallagtunet har nevnt andre produsenter med et eneste ord i denne tråden?

Meg bekjent har ingen andre produsenter noen god restkapasitets-garanti, men det er ingen god unnskyldning for at ikke Nissan har det.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Go-carter

Thomas Parsli prøver nok heller å få på plass en diskusjon om hva andre vellykkede elbiler har for en garanti - og sammenligne denne med Nissan sin(eventuelle).
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RuneW

Sitat fra: Go-carter på fredag 18. november 2011, klokken 13:19
Thomas Parsli prøver nok heller å få på plass en diskusjon om hva andre vellykkede elbiler har for en garanti - og sammenligne denne med Nissan sin(eventuelle).

Vellykkede på hvilken måte da? Salgstall? Eller brukererfaringer når det gjelder restkapasitet på batteriene etter 5 år? Det finnes kanskje noen Teslaer som har gått i 5 år (vet ærlig talt veldig lite om den bilen)?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Nå selger vel ikke Nissan biler i et vakuum, gjør de vel?

Hvis andre produsenter gir like god eller bedre garanti, kan man som forbruker forelle Nissan at man forventer mer.

Og hvis det viser seg at konkurrentene har bedre garanti enn Nissan kan man opplyse det klart og tydlig i kjøpsveiledningen: http://elbil.no/elbiler/332-ny-kjopsveiledning-for-elbiler

Men for all del, hvis noen ønsker en egen tråd om at Nissan er skikkelig teite og sånn -skal jeg holde meg langt unna...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 18. november 2011, klokken 13:22Men for all del, hvis noen ønsker en egen tråd om at Nissan er skikkelig teite og sånn -skal jeg holde meg langt unna...

Riktig! Dette er en 100% ren "Nissan er skikkelig teite og sånn"-tråd!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

CarlosJardinero

Jeg personlig er ganske forbannet - fremdeles merker jeg - og synes Nissan er utrolig teite.

Årsaken er at de ikke bryr seg om batterikapasiteten etter to år kan være 40 %. De insisterer på at de forventer at den skal være 80 % etter fem år, men sier samtidig at de ikke kan garantere det fordi det er så mange variabler som spiller inn. Samtidig vil de heller ikke si hvilket grunnlag de har for faktisk å forvente at batteriet er 80 % etter fem år. Kan de da virkelig påstå at de forventer at kapasiteten er 80%, når de ikke begrunner forventningen? Frykter de at folk faktisk skal følge veiledningen til punkt og prikke og dermed som forbruker forvente det samme som Nissan?

Man skulle tro at manualen forklarer hva som forventes for at man som forbruker kan forvente 80 % kapasitet etter fem år, men der står det i stedet at man kan regne med at kapasiteten kan bli langt lavere en 80 % fordi verden er så komplisert...

Takk, nå har jeg fått ut litt restfrustrasjon.

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på fredag 18. november 2011, klokken 13:21
Vellykkede på hvilken måte da? Salgstall? Eller brukererfaringer når det gjelder restkapasitet på batteriene etter 5 år? Det finnes kanskje noen Teslaer som har gått i 5 år (vet ærlig talt veldig lite om den bilen)?

De eldste er nå omtrent 3 år gamle og de som har kjørt lengst har passert 100.000km. Ingen har hittil rapportert om merkbart dårligere batterikapasitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joachim

Så vidt jeg vet er det ingen andre produsenter som har en klar garanti på restkapasitet. På den annen side er det vel ingen andre som har forsøkt å vri seg unna ved å samle inn signaturer for å frasi seg garantiansvar...

Selv om jeg digger bilen - og har levering om en drøy måned - så har tråden livets rett. Vi kan takke den gamle for at vi nå slipper å signere skrivet. I tillegg er det satt krefter i sving for oppklare usikkerheten rundt garantien.

Kallagtunet

#11
Her er intensjon å diskutere Nissan sine garantivilkår og måten de informerer om dem. Hvis andre vil starte tråder om andre merkers betingelser så er det egne seksjoner for det.

For meg og mange andre er Leaf eneste relevante elbil alternativ per i dag så hva andre har og ikke har er mindre relevant.

daggad

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. november 2011, klokken 14:25
Sitat fra: RuneW på fredag 18. november 2011, klokken 13:21
Vellykkede på hvilken måte da? Salgstall? Eller brukererfaringer når det gjelder restkapasitet på batteriene etter 5 år? Det finnes kanskje noen Teslaer som har gått i 5 år (vet ærlig talt veldig lite om den bilen)?

De eldste er nå omtrent 3 år gamle og de som har kjørt lengst har passert 100.000km. Ingen har hittil rapportert om merkbart dårligere batterikapasitet.
Skal det i utgangspunktet være noe særlig forskjell på Tesla og Nissans batteriteknologi ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Dersom batterikapasiteten etter to år skulle være redusert til 40% er jeg nokså sikker på at forbrukerombudet vil være ganske klare på hvem som må ta regninga for nytt batteri. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 18. november 2011, klokken 14:30
Her er intensjon å diskutere Nissan sine garantivilkår og måten de informerer om dem. Hvis andre vil starte tråder om andre merkers betingelser så er det egne seksjoner for det.

For meg og mange andre er Leaf eneste relevante elbil alternativ per i dag så hva andre har og ikke har er mindre relevant.

Etter å ha gått bananas i en rekke andre tråder, er du plutselig blitt puritansk i "din egen" tråd ???

Og i tillegg til å ikke ville diskutere ting som faktisk kan få Nissan til å endre garantien, fraber du deg at andre har meninger om dette?
Makan >:(

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA