Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av RuneW, torsdag 24. november 2011, klokken 20:54

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 19. juli 2012, klokken 21:36
Jeg fikk beskjed om å la være å antirustbehandle bilen etter mottakelse, da det var nkludert!

Har dette skriftlig i epost, mener jeg.

Ja, jeg mener også at enkel antirustbehandling var inkludert. Det var den utvidede varianten som måtte forhandles fram til.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Moru

Som relativt ny Leaf eier har jeg fulgt med på forumet i lang tid før jeg omsider bestemte meg for å kjøpe!
Etter å ha passert de første 100 mil kjenner jeg meg godt igjen i mange av deres synspunkter, både de positive og de negative.

Jeg kommer med et ønske til neste modell som jeg ikke tror noen andre har nevnt enda:

Da vi bor slik til at det er en god del lange nedoverbakker (og ditto motbakker...), hadde jeg sårt ønsket meg mer "motorbrems"/regenerering enn det ECO-giret gir, et ECO2-gir som hadde vært så lavt giret at en hadde sluppet å sitte konstant å bremse i de bratteste nedoverbakkene for ikke å være en fare for omgivelsene i et boligfelt etc...
Men det aner meg at Nissan ikke ønsker et ECO2-gir, da dette vil medføre at bremsene på mange Leafer vil være ubrukt og ruste fast med tid og stunder.

Det er vanskelig å lage en el-bil som tilfredsstiller alle, men hittil har "Leafen min" svart til forventningene, men jeg ser at samboern bruker den mer og mer, så heldigvis er ferien snart over og jeg kan begynne å bruke den til og fra arbeid igjen :D  :)

Hell
Sølv-Leaf 4/7-2012.
24000 behagelige km pr 30/10-2013!

cra

Sitat fra: Moru på fredag 27. juli 2012, klokken 19:04
Det er vanskelig å lage en el-bil som tilfredsstiller alle, men hittil har "Leafen min" svart til forventningene, men jeg ser at samboern bruker den mer og mer, så heldigvis er ferien snart over og jeg kan begynne å bruke den til og fra arbeid igjen 

Ja, noe som gjorde den mindre tiltalende for våre bedre halvdeler hadde kanskje gjort seg. Jeg hører også stadig vekk at "Du skel vel jobbe hjemmefra i morgen, slik at jeg kan ta Leaf'en på jobb?"  ;D

Ellers så tror jeg det regenereres mer når du bremser; bare følg med på knottene mot venstre når du bremser. Det blir flere av dem når du trår på pedalen (opp til et visst punkt, selvsagt), og jeg tror ikke jeg har hatt alle uten å være borti bremsepedalen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

En aldri så liten endring i mekanismen på lade"korken" (den oransje) slik at denne presses løs når man vipper låseklaffen til side. Jeg opplever ofte at min ikke spretter opp med det samme, og noen ganger må jeg pirke løst lokket.

Det ser ut som det er en liten vippe-arm på låsearmen, men den er for kort til at den presser løs selve lokket.

Regner med at det at den "suger seg fast" er et tegn på at pakninga er tett og fin, og at det således er et bra tegn.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Det problemet har jeg aldri hatt, hverken etter regn, snø, sludd, kulde eller varme...

Har riktignok måttet fjerne snø fra hovedluka for å kunne lukke den i vinter, men that's it.

Men kunne godt tenkt meg en mekanisme som lukket lokkene (hurtiglading og normallading) når man smekker igjen hovedluka. Har ved et par anledninger klart å lukke hovedluka med ladeporten stående åpen. Var glad det var tørt og fint de få gangene det har skjedd...

cra

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 01. august 2012, klokken 10:36
Men kunne godt tenkt meg en mekanisme som lukket lokkene (hurtiglading og normallading) når man smekker igjen hovedluka. Har ved et par anledninger klart å lukke hovedluka med ladeporten stående åpen. Var glad det var tørt og fint de få gangene det har skjedd...

Ja, det gjorde jeg de første gangene også; er vant med at lokket smekker igjen av seg selv på Think'en. HEldigvis er luka (i alle fall på daglig-lade-porten) slik at "lille-panseret" fint kan lukkes igjen selv om lokket er åpent.

Nå er rutina på plass, og det er lenge siden sist jeg kom til åpent ladelokk. :)

Tenkte jeg skulle sjekke ved høve om det kan være noe fett e.l. på pakninga som gjør at det klistrer seg fast, men til nå har ikke problemet vært så stort at jeg har hverken husket på eller prioritert det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

En litt mer retningsbestemt bluetooth-paring med telefonen, evt. kortere rekkevidde. Det er like forvirrende hver gang jeg sitter på hjemmekontoret (i garasjen) og snakker i telefonen og fruen parkerer utenfor. Jeg "mister" den jeg snakker med, og den jeg snakker med har plutselig fruen på tråden, og hun skjønner enda mindre enn oss to andre tilsammen....  ???  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaffen

#157
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. november 2011, klokken 12:22
Designet synes jeg er fint, og vi har fått mange positive tilbakemeldinger på utseende. Men jeg har også et par ting jeg ønsker meg på neste utgave:

- Teleskopratt
- DAB-tuner
- Opsjon på større batteripakke
- Xenon eller LED fjernlys
- Mulighet for hengerfeste
- Mulighet for full regen på gasspedalen og ingenting på bremsepedalen

Det er det jeg kommer på i farten...

Vil tro at full regen på gasspedalen er litt farlig for biler bak. Full regen bør markeres bak med bremselys.

Kunne ønsket meg en posisjon for ingen regenerering. Kun regenerering på bremsepedalen. På denne måten kunne man utnytte trilleteknikken best mulig, noe som ville passet meg glimrende på min kjørerute. Litt slitsomt i lengden å nappe gearknotten i N.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

jkirkebo

Sitat fra: Leaffen på onsdag 22. august 2012, klokken 09:09
Vil tro at full regen på gasspedalen er litt farlig for biler bak. Full regen bør markeres bak med bremselys.

Og det er det ikke noe teknisk problem med. Tesla Roadster gjør dette, ihvertfall US versjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: Leaffen på onsdag 22. august 2012, klokken 09:09
Vil tro at full regen på gasspedalen er litt farlig for biler bak. Full regen bør markeres bak med bremselys.

Leafen bremser vel ikke mer på regen enn en fossilbil gjør på girene?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

zathras

Apropos lys i ladeluka, så finnes dette allerede som et tilvalg, dog kun i Japan så vidt jeg vet: http://ev.nissan.co.jp/LEAF/OPTION/dop.html (ca. midt på siden; pris rundt 1300-1400 kroner).
Det burde jo ikke være noe i veien for å få dette inn som tilvalg her i landet, annet enn vilje...

Blått lys bak logoen i grillen kan jeg derimot klare meg godt uten  :P

cra

Sitat fra: zathras på onsdag 19. september 2012, klokken 08:49
Det burde jo ikke være noe i veien for å få dette inn som tilvalg her i landet, annet enn vilje...

Det var da uhorvelig dyrt!!  :o  Skal greie å lage noe selv til en brøkdel av prisen. Hva trengs da? En spenningsomformer (evt. lampe med batteri) og en kvikksølvbryter eller noe tilsvarende som gjør at lyset kommer på når luka er helt åpen. (Jeg legger den alltid nedpå etter at jeg har plugget i kabelen)

Sitat fra: zathras på onsdag 19. september 2012, klokken 08:49
Blått lys bak logoen i grillen kan jeg derimot klare meg godt uten  :P

Sikkert like greit å skippe det, ja. Jeg tror nok "onkel" ville hatt ett og annet å si om at du kjørte med blått lys i grillen. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

zathras

Sitat fra: cra på onsdag 19. september 2012, klokken 09:33
Sitat fra: zathras på onsdag 19. september 2012, klokken 08:49
Det burde jo ikke være noe i veien for å få dette inn som tilvalg her i landet, annet enn vilje...

Det var da uhorvelig dyrt!!  :o  Skal greie å lage noe selv til en brøkdel av prisen. Hva trengs da? En spenningsomformer (evt. lampe med batteri) og en kvikksølvbryter eller noe tilsvarende som gjør at lyset kommer på når luka er helt åpen. (Jeg legger den alltid nedpå etter at jeg har plugget i kabelen)

Ja, stusset litt på prisen jeg og... skulle jeg mekket noe selv ville jeg muligens brukt en magnetbryter, en timer-chip og en lysdiode eller to og støpt det inn i en plastklump slik at det ikke tæres av elementene. Men jeg tviler på at jeg gidder, siden jeg allerede har endret lysplasseringen i garasjen slik at det ikke er noe problem, samt at jeg vil bestille en ladekabel fra charge-amps til å ha liggende i bilen, og da er det jo lys i den.

Sitat fra: cra på onsdag 19. september 2012, klokken 09:33
Sitat fra: zathras på onsdag 19. september 2012, klokken 08:49
Blått lys bak logoen i grillen kan jeg derimot klare meg godt uten  :P

Sikkert like greit å skippe det, ja. Jeg tror nok "onkel" ville hatt ett og annet å si om at du kjørte med blått lys i grillen. ;)

Sleng på blå LED-ring rundt kjøre-/tåkelys og skiltholder med blå LED-striper på sidene og (kan fås som totalpakke "blue coordination" til rundt 6500,-), så blir nok "onkel" ekstra fornøyd  ;D
Tro jeg står over for min del, men det er bare fordi det ikke passer så godt på høstløvet mitt altså...  ::)

En annen merkelig ting som er listet opp på den siden er nummer 3 fra bunnen... en motorisert "pinne" med LED-lys i toppen (blått, såklart), som markerer hjørnet foran på passasjersiden, omtrent som på mange gamle Volvo lastebiler. Må si jeg foretrekker parkeringssensorer framfor noe sånt.

BE

Jeg vil bare minne om at dere ved å blinke med fjernlysene, når bilen er avslått og lysbryteren står på auto, vil få 30 sekunder med nærlys for hver gang dere blinker med lysene (opp til 2 minutter). Dette lyset er mer en godt nok til å se det dere trenger for å sette i kabelen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kryten

Sitat fra: BE på onsdag 19. september 2012, klokken 10:49
Jeg vil bare minne om at dere ved å blinke med fjernlysene, når bilen er avslått og lysbryteren står på auto, vil få 30 sekunder med nærlys for hver gang dere blinker med lysene (opp til 2 minutter). Dette lyset er mer en godt nok til å se det dere trenger for å sette i kabelen.

Må prøves, dette er nok en av de viktige tingene som står i manualen (som ikke leses fra perm til per gitt)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA