Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av RuneW, torsdag 24. november 2011, klokken 20:54

« forrige - neste »

Aspiranten

Man kan gjerne huske på at fremtidens boliger vil ha særdeles skjerpede krav til energitetting. Allerede krever TEK10 tetting, isolasjon, bedre vinduer og varmegjenvinning i ventilasjonsystemet. Målet er passivhustandard før 2020. Med passivhustandard vil energisuget til varmeovnene være omtrent null. Hvorvidt man kan lade med ekstra styrke blir da opp til den enkelte bolig. Noen krever kontinuerlig 10-20kw hver time bare for å holde noenlunde lunk (gamle hus fra tie)dlig 2000 og eldre), mens for nyere er det 20kw i dagsbehov for strøm.

Med overforbruksmåler/wattmeter er det jo heller ingen problemer å overvåke når det er ok å lade og ikke. Det er jo bare å sjekke wattmeteret på kjøkkenet i forbifarten mens man er på vei bort til ovnen. Står det en elbil og trekker ladestrøm så lar man enten være, eller så skrur man av ladingen mens man lager middag. Forloveden sier her nå at de nye målerene som kommer fra 2014-2017 inkluderer trådløst og intelligent wattmeter. Du kan visstnok koble deg til via både pc, mobil og ett eget, medfølgende eksternt display.

Dersom carwings hadde fungert tilfredstillende og hatt konkurranse, så kunne det også vært enkelt å integrere programmet (apps er bare ett moteord fra PR avdelingen til apple) i husets interne systemer. Ergo, trykk på en knapp for å trykke av lading og frigjøre strøm til stekeovn m.m. Med ett slikt system ville det fungert ihvertfall på sommeren også for gamle hus å ha en rasklader på egen, fersk nylagt kurs. Med en 16A lagt opp ved siden av til vinterlading (10-20kw varmeovner i=bare 5-15kwh tilgjengelig for lading, avhengig av isolasjon, vinduer og tetthet.)

Vi drømmer om å bygge passivhus så for oss ville det ikke vært noe som helst problem å bygge inn en så kraftig lader koblet til husstrømmen vår. Faktisk kunne vi vel strengt tatt ha ladet både plug-in hybriden min og elbilen hennes samtidig uten å merke noe til det. 10kw+10kw=5kw til overs til fryser, akvarium, kjøleskap, LED belysning og ett par datamaskiner. Varmen sørger vi for selv ved å lekesloss litt  ;D
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: RogerB på mandag 26. desember 2011, klokken 20:22
Og hva er problemet med 10kW lading på 3x63A ?

Det er samtidighetsfaktoren som spiller inn her.

De fleste av oss bruker knapt 3kW kontunielig, så en gang i blandt 6kW ekstra på matlaging fra kl16:00 til ca 18:00.

For de av dere som tror dere ikke kan ha 32A enfase på 3x63 så tar dere feil.

Stikkordet er "SAMTIDIGHET"

Hvis du kan styre effektuttaket ditt ja. Jeg har en vann/vann varmepumpe koblet på trefase 32A. Normalt trekker den bare 3-4kW men om det blir skikkelig kaldt går tilleggsvarmeren på. Den trekker da 3,6 eller hele 9kW. Det blir oppunder 13kW til sammen eller gode 32A trefase (jeg har IT-nett).

Dvs. at om jeg lader bilen med 32A i flere timer og varmepumpa går på med maks effekt pga. at det er -20 grader ute har jeg brukt opp mine 63A på en fase. Dessverre finnes det jo ganske mange andre kurser her også. Jeg har f.eks en induksjonsovn som også er koblet på trefase, dog 20A. Hvilke(n) fase(r) den trekker strøm fra avhenger av hvilke plater jeg fyrer opp. 2 av 3 vil trekke fra samme fase som bilen. Dessuten har vi to stekeovner, to vaskemaskiner, to oppmaskmaskiner (leier ut en leilighet) og en tørketrommel.

Å styre dette slik at ingen faser belastes med mer enn 63A i lengre tid er helt umulig. Selv om varmepumpa bare går på 4kW for å lage varmtvann kan induksjonstoppen trekke 12A fra samme fasen som bilen samtidig som et par andre 16A-forbrukere står på. Om det går i dass går hovedsikringen, ikke noe jeg ønsker skal skje akkurat.

De som har 3x40A inntak (ganske vanlig) vil slite ennå mye mer da en enkelt 16A-forbruker på samme kurs vil dytte forbruket opp i 48A. Har man 3x50A eller 3x63A og kun enfase-forbrukere er det noe enklere da man kan sørge for at bilen (f.eks på L1-L2) har mesteparten av den for seg selv mens andre tunge forbrukere er koblet mellom L1-L3 eller L2-L3. Med TN-nett er det ennå enklere. 3x63A 400V gjør det helt uproblematisk faktisk. Dessverre er det ganske få som har såpass.

Men med tunge trefase-forbrukere på hhv. 32A og 20A blir det bortimot umulig. Ikke kan jeg holde styr på hva varmepumpa gjør heller, den styrer seg helt selv.  Vel, teoretisk kunne jeg koblet ut tilleggsvarmeren mens bilen lader via en strømsensor og en relé men med noen timers billading og lav effekt fra varmepumpa blir det kaldt inne i kuldeperioder. Da blir kona og leieboerne sure isteden  ::)

Min svoger har enfase 35A inntak. Hadde vært morsomt å prøvd 32A lading der  ;D


Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radiobil1

Sier fortsatt at nye forstoler med bedre sidestøtte, med elektrisk innstilling med memory på nøklene er pri 1.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Aspiranten

Etterisoler huset ditt jkirkebo. Da slipper du tilleggsoppvarming så strømnettet inn til huset ditt gløder på kalde dager...
Nissan Leaf

jkirkebo

#94
Sitat fra: Aspiranten på mandag 26. desember 2011, klokken 22:28
Etterisoler huset ditt jkirkebo. Da slipper du tilleggsoppvarming så strømnettet inn til huset ditt gløder på kalde dager...

Det er ikke lønnsomt å isolere mer. Vi har to bygninger på tilsammen 270m2 som varmes opp til 24 grader. Strømforbruket for oppvarming og varmtvann til to husholdninger havner i år på 10.300kWh. Ethvert virkningsfullt tiltak vil få ekstremt lang nedbetalingstid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. desember 2011, klokken 22:14
Sitat fra: RogerB på mandag 26. desember 2011, klokken 20:22
Og hva er problemet med 10kW lading på 3x63A ?

Det er samtidighetsfaktoren som spiller inn her.

De fleste av oss bruker knapt 3kW kontunielig, så en gang i blandt 6kW ekstra på matlaging fra kl16:00 til ca 18:00.

For de av dere som tror dere ikke kan ha 32A enfase på 3x63 så tar dere feil.

Stikkordet er "SAMTIDIGHET"
De som har 3x40A inntak (ganske vanlig) vil slite ennå mye mer da en enkelt 16A-forbruker på samme kurs vil dytte forbruket opp i 48A. Har man 3x50A eller 3x63A og kun enfase-forbrukere er det noe enklere da man kan sørge for at bilen (f.eks på L1-L2) har mesteparten av den for seg selv mens andre tunge forbrukere er koblet mellom L1-L3 eller L2-L3. Med TN-nett er det ennå enklere. 3x63A 400V gjør det helt uproblematisk faktisk.
Sjekk med elektriker hva de skal ha for å endre inntak til 3x125A.

Vi moderniserte elanlegg og fikk 3x125A inntak. For oss var det minimal forskjell i kost på det og std 3x63A når vi uansett måtte ha nytt. Nettlev ba om grunn for 125A inntak og jeg oppgav hurtiglading av elbil, det var ok. Det er vel og sannsynlig at europeiske elbiler vil benytte innebygde 3fase ladere.


jkirkebo

Sitat fra: flux på mandag 26. desember 2011, klokken 22:48
Sjekk med elektriker hva de skal ha for å endre inntak til 3x125A.

Vi moderniserte elanlegg og fikk 3x125A inntak. For oss var det minimal forskjell i kost på det og std 3x63A når vi uansett måtte ha nytt. Nettlev ba om grunn for 125A inntak og jeg oppgav hurtiglading av elbil, det var ok. Det er vel og sannsynlig at europeiske elbiler vil benytte innebygde 3fase ladere.

Vi slet nok med å få tillatelse til å gå opp fra 3x50A til 3x63A. Tok en god stund å få igjennom den søknaden. Oppgraderingen var enkel siden det allerede lå god nok kabel (3x16mm2 kobber) fra inntaksboksen til sikringsskapet. Byttet altså kun OV + monterte overspenningsvern.

3x125A betyr ny inntakskabel og mye pes. Og som sagt har jeg ingen tro på at søknaden går igjennom. Dessuten er ikke behovet der, selv på sikt med en Model S med 85kWh batteri klarer vi oss fint med 20A lading.

Trefaselading vil jeg tro vi som har IT-nett ikke kan benytte. Standarden ser ut til å være laget for 400V TN-anlegg og det er ikke så rart siden alle andre enn Norge og Albania bruker det. Kan det benyttes så blir jo 3x16A mer enn godt nok med 6.4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. desember 2011, klokken 22:59
3x125A betyr ny inntakskabel og mye pes. Og som sagt har jeg ingen tro på at søknaden går igjennom. Dessuten er ikke behovet der, selv på sikt med en Model S med 85kWh batteri klarer vi oss fint med 20A lading.
Trefaselading vil jeg tro vi som har IT-nett ikke kan benytte. Standarden ser ut til å være laget for 400V TN-anlegg.
En annen grunn til større inntak er mulighet for tidsstyrt lading ved lavere prisnivå. Myndighetene bør "styre" nettleverandører til å tilby timesmålere og større inntak, slik at "smarte" forbrukere/ladere selv kan lade eller avbryte lading basert på prisnivå. På sikt med mange slike smarte forbrukere kan kapasitet i nettene utnyttes bedre.

bno

#98
Hvis du kan styre effektuttaket ditt ja. Jeg har en vann/vann varmepumpe koblet på trefase 32A. Normalt trekker den bare 3-4kW men om det blir skikkelig kaldt går tilleggsvarmeren på. Den trekker da 3,6 eller hele 9kW. Det blir oppunder 13kW til sammen eller gode 32A trefase (jeg har IT-nett).

Dvs. at om jeg lader bilen med 32A i flere timer og varmepumpa går på med maks effekt pga. at det er -20 grader ute har jeg brukt opp mine 63A på en fase. Dessverre finnes det jo ganske mange andre kurser her også. Jeg har f.eks en induksjonsovn som også er koblet på trefase, dog 20A. Hvilke(n) fase(r) den trekker strøm fra avhenger av hvilke plater jeg fyrer opp. 2 av 3 vil trekke fra samme fase som bilen. Dessuten har vi to stekeovner, to vaskemaskiner, to oppmaskmaskiner (leier ut en leilighet) og en tørketrommel.



Jkirkbo
Man kan ikke generaliserer basert på det du sier. De fleste faller ikke inn i den kategorien du er i. Har selv et vann/vann bergvarme system. Å styre dette går greit. Eksempelvis når det gjelder tilleggsvarmeenheten kan den styres, men jeg kan vel se at det ikke alltid er ønskelig å slå denne av, men ideelt sett skal anlegget dimensjoners slik at denne ikke slår inn annent enn i sære tilfeller.

Ellers lar jeg meg imponere av "Strømforbruket for oppvarming og varmtvann til to husholdninger havner i år på 10.300kWh." Jeg har 180Km2 en husholdning og ingen jenter ;D ;D , men ser at jeg ikke har gjort en god nok jobb med oppgradering av loftet til 20cm iso(marginal kost). Men jeg kommer ikke under 13000Kw/år så jeg har nok endel å strekke meg etter  ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Aspiranten

Jeg skal ha 50cm på loftet  8) Merkostnaden er liten "når man uansett er inni der". En annen ting å huske på når man kostnadsberegner tiltak nå er å bestemme seg for hvor lang nedbetalingstid inngrepene skal ha. Ett fint kjøkken, bad osv. eller kanskje en natursteinsmur i hagen betaler ikke seg selv før du selger. Likevel elsker folk å bruke mye midler her, for deretter å klage på strømprisene...

Nå som Leaf har vist at det er fullt mulig å kjøre elektrisk i familietrafikken uten å gå på noen kompromisser så vil salget ta av. Modellene kommer på løpende bånd fremover. Oljen peaker i disse dager. Lille Aldous forlenger verdens oljeforbruk med hva, 30 dager? Lofoten bare 10 dager... Prisene på drivstoff vil gå opp, flere velger elbil, strømprisene går opp, regningene går opp... Selv med den storstilte utbyggingen frem mot 2020 som EU har pålagt oss og Ola Borten Moe stjeler æren for  ;D ved å fronte seg selv med utspill som "Vi skal bygge 44 Alta kraftverk mot 2020", vil prisene ikke bli lavere på grunn av det økte forbruket, bla. forårsaket av industri og elbiler.

Vi står foran en energikrise. Å forvente 5 års innsparing på ENØK tiltak er dårlig planlegging. Ser man det i en 30 års periode så er 10,000,- innspart i året plutselig 300,000,- + renter. De pengene der kan man kjøpe mye isolasjon for...  ;)



Nettleverandøren her oppe leverer ikke andre alternativer til private enn 3x65 sier forloveden min som jobber der. Mer enn det så blir det industriavtale. Wattmeter blir derfor enn så lenge eneste mulighet for rasklading for folk her oppe.

Hvor mye tid snakker vi for å lade en elbil med såpass mye kraft da? Ett par timer? Jeg ser for meg å komme hjem, lage middag og så sette bilen på lading i en 30-60 minutt. Det vil jo gi mer enn nok juice til å rekke evt. gjøremål på kvelden.- mens vaskemaskinene går etterpå  :)
Nissan Leaf

bno

Her er mye bra Aspiraten. Du har fått med deg det essensielle. armepumpean/vann vmange lo av meg da jeg valgte å nedgradere kjøkken løsningen for 14 år siden å la 15 cm. isopor i stedet for 5 som var standard da. Isolerte litt ekstra. La inn vann/vann VP etc. har aldri angret men de som lo da ler ikke lengre. De sitter med panelovnenen sine. Peisen jeg bygget er brukt 2 ganger. Det nye huset får ikke noe ildsted og det blir passivhus og infratruktur lagt inn for solpaneler, solfangere på taket. Varmesystemet bygger på VP bergvarme samt mulighet for kjøing ved behov. Det er slike tiltak der alle bidrar som via mulitplikator effekten får tatt grep som monner. Politikerne gir bare smuler til folket i støtteordninger, men sløseren får subsidiert over en lav sko. Merkelig dette, men vi kommer ikke utenom politikk når det er snakk om energi spesielt. Om få år vil vi generere mye (det meste) av energibehovene selv via sol og vind(private små vindturbiner) osv. Men huff nå glir vel dette mer og mer off topic. Beklager, moderator får eventuelt gi beskjed så lagger vi det en annen plass.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Aspiranten

Vi får lage oss en egen tråd i offtopic bno. Her var det mange interessante erfaringer som jeg vil høre mer om  :D
Nissan Leaf

Øststua

Veldig bra Aspiranten og bno! :)

Jeg venter min Leaf i slutten av januar, og dette er mitt første innlegg her. Noe overraskende er at det første innlegget er om energiforvaltning generelt, i en tråd om noe helt annet...

Når det er sagt, strømforbruket i en husholdning i sin helhet, fra belysning via matlaging til lading, har i aller høyeste grad sammenheng. Jeg nevner ikke strøm til oppvarming, da jeg mener dette er noe som bør kuttes helt ut... Jeg blir gjerne med på å høre om og bidra i en tråd om dette, enten her eller anna sted. Vi er snart ferdig med å restaurere et over hundre år gammelt tømmerhus, har etterisolert, har solfangere, har vedovn med vannkappe... og strømforbruket per år er nå nede i 4739 kWh (snitt 13 kWh/døgn sommer som vinter) for rundt 180 m2 boareal. Vel, vel...
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

Noppo

Det burde være lett for Nissan å lage et sporingssystem. Alt nødvendig utstyr finnes i bilen. (GPS, gsm modul, og ferdig kommunikasjonsløsning carwings). Det er kunen software endring som skal til...

Et FG-godkjent sporingssytemer er veldig dyrt, men gir rabatt på forsilringen. I tillegg er det mye større sannsynlighet for å finne igjen en stjålet bil, eller om du har glemt hvor du har parkert. ;)
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

bno

Systemet fra Continental (ja dekkprodusenten) har tilrettelagt dette i det systemet som er i Leaf. I så måte er hardware på plass det, ja.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA