Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av RuneW, torsdag 24. november 2011, klokken 20:54

« forrige - neste »

antwerpen

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 22. november 2011, klokken 18:24
Sitat fra: eirikw på fredag 18. november 2011, klokken 22:33
Sitat fra: daggad på fredag 18. november 2011, klokken 13:38
- At den leveres med Flux Capacitor med minimum 1,21 gigawatt effekt.
hehe ja og at den leveres i rustfrittstål og kan fly..


Jeg har tro på om vi kanskje om 200 år får flygende elbiler, men det er nok ikke noe vi får oppleve. Selv om det hadde vært utrolig gøy :D :D

Flygende elbiler, unnskyld, elfly er jo allerede en realitet, om enn ikke i produksjonsversjoner ennå:

http://blog.cafefoundation.org/?p=4679

Flyene som kom på 1. og 2.plass fløy ca. 195 miles på 1t50min (mao. 106 MPH) og brukte ca. 17 kWh energi per passasjer på turen. Mao. ganske mye bedre ytelse enn en stakkars Leaf/Mjau++ som heller ikke kan kjøre/fly i luftlinje. Kan også nevnes at det mest støysvake (hvis man kan kalle det støy) flyet er rundt 1000 ganger stillere enn et vanlig motorfly (Cessna/Piper), dersom mine beregninger av 90 vs. 60 dB er riktige... Så da kan man mao. regne med at småflyplassnaboer (Lillestrøm, Rygge, Hønefoss, Hamar, Hokksund etc.) heller begynner å fly selv enn å slåss for å få nedlagt flyplassene.

For å gjøre innlegget trådriktig så ønsker jeg meg vinger på neste leaf (dere har sikkert lagt merke til at løv flyr dårlig, om enn bedre enn frukt og bær (som alle interessant nok har samme form i entall og flertall)).

arnejorg1

Sitat fra: ovehei på onsdag 23. november 2011, klokken 09:10
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 22. november 2011, klokken 18:24
Jeg har tro på om vi kanskje om 200 år får flygende elbiler, men det er nok ikke noe vi får oppleve. Selv om det hadde vært utrolig gøy :D :D

Det tror jeg faktisk vi får oppleve, elmotorer med 10kw/kilo, 6 axis gyro, og lettere batterier kommer.

I RC verden finnes qudrocoptere som er superenkle å fly, og noen flyr seg selv og. Bensin motorer var konge for få år siden i RC verden, nå er det helt dominert av elmotorer.

Utvikling skjer ikke linært, på 80 tallet trodde vi at vi skulle få flybiler snart, vi fikk ikke det, men vi fikk Internett som få forutså omfanget av. Nå går vi inn i en ny fase med disruptiv teknologisk utvikling, den kommer til å bli mer synlig i den fysiske verden. De neste 30 år blir ekstreme tror jeg..





Jeg vet det fins slike ting i rc verden, men de er betydelig lettere. Det må utvikles superbatterier for og få en tung elbil til og fly, men det kommer nok. Vi kan ialefall være enig i at utviklingen kommer til og gå fort de neste 30 årene. Elbilutviklingen har jo virkelig skutt fart de siste årene
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

#47
Sitat fra: antwerpen på onsdag 23. november 2011, klokken 18:40
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 22. november 2011, klokken 18:24
Sitat fra: eirikw på fredag 18. november 2011, klokken 22:33
Sitat fra: daggad på fredag 18. november 2011, klokken 13:38
- At den leveres med Flux Capacitor med minimum 1,21 gigawatt effekt.
hehe ja og at den leveres i rustfrittstål og kan fly..


Jeg har tro på om vi kanskje om 200 år får flygende elbiler, men det er nok ikke noe vi får oppleve. Selv om det hadde vært utrolig gøy :D :D

Flygende elbiler, unnskyld, elfly er jo allerede en realitet, om enn ikke i produksjonsversjoner ennå:

http://blog.cafefoundation.org/?p=4679

Flyene som kom på 1. og 2.plass fløy ca. 195 miles på 1t50min (mao. 106 MPH) og brukte ca. 17 kWh energi per passasjer på turen. Mao. ganske mye bedre ytelse enn en stakkars Leaf/Mjau++ som heller ikke kan kjøre/fly i luftlinje. Kan også nevnes at det mest støysvake (hvis man kan kalle det støy) flyet er rundt 1000 ganger stillere enn et vanlig motorfly (Cessna/Piper), dersom mine beregninger av 90 vs. 60 dB er riktige... Så da kan man mao. regne med at småflyplassnaboer (Lillestrøm, Rygge, Hønefoss, Hamar, Hokksund etc.) heller begynner å fly selv enn å slåss for å få nedlagt flyplassene.

For å gjøre innlegget trådriktig så ønsker jeg meg vinger på neste leaf (dere har sikkert lagt merke til at løv flyr dårlig, om enn bedre enn frukt og bær (som alle interessant nok har samme form i entall og flertall)).


Elfly er på markedet men ikke elfly-biler.

http://www.electraflyer.com/
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Lynet

ECO-modus bør være førtevalg. D-modus som andrevalg kan da døpes om til sportsmodus.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på torsdag 24. november 2011, klokken 19:19
ECO-modus bør være førtevalg. D-modus som andrevalg kan da døpes om til sportsmodus.

Helt enig. Skulle vært mulig å velge ECO som standard, jeg bruker aldri annet. En mulighet for å programmerer ønsket regen-styrke i begge modus hadde også vært særdeles velkommen. Da hadde vel omtrent alle blitt fornøyd...

At cruise control må slås på hver gang synes jeg også er noe dritt, jeg glemmer til stadighet å slå den på og blir overrasket når bilen sakker farten. I Touranen vår er det en av/på bryter som blir stående i samme stilling, så der er den alltid "på".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Boogie

Jeg vil gjerne ha automatisk ECO-mode på bilen.
Bruk av D (drive) har jeg nesten ikke bruk for, og burde være et aktivt valg.
Nå er det omvendt.

Oppvarmet frontvindu! Dette trekker kun 150W i motsetning til klimanalegget som trekker opptil 4000W.

Låsbar luke for laxdekontakt (og helst også EVSE enheten.
Ser for meg folk på vei hjem fra byen som tar ut ladekabelen eller bryter av luken til ladestasjonen.
Hvorfor skal den stå rett opp?

Litt større helning på støtfanger bak. Dritten legger seg oppå fangeren. Burde kunne renne av når det er mye regn...

Beskyttelse på dørene når man åpner dem. Kommer du borti en annen bil er det småskader/merker med en gang...
Trodde det var slutt på dette for mange år siden..

Kommer sikkert på mer etterhvert.

Leser Nissan denne tråden, eller må vi melde inn ønskene våre?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

daggad

SitatLeser Nissan denne tråden, eller må vi melde inn ønskene våre?

Carlos Goshn har opprettet bruker her inne så det er ikke vits å melde det inn til Nissan. Alt vi ønsker blir rettet umiddelbart.  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: Boogie på søndag 27. november 2011, klokken 13:00
Låsbar luke for laxdekontakt (og helst også EVSE enheten.
Ser for meg folk på vei hjem fra byen som tar ut ladekabelen eller bryter av luken til ladestasjonen.
Hvorfor skal den stå rett opp?

Ladekabelen låses lett fast til ladekontakten ved hjelp av en liten hengelås gjennom hullet i den knappen du trykker på for å ta ut ladepluggen. Ladeluka pleier jeg bare å legge nedpå ladepluggen, ingen vits i at den står rett til værs nei.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: Boogie på søndag 27. november 2011, klokken 13:00Oppvarmet frontvindu! Dette trekker kun 150W i motsetning til klimanalegget som trekker opptil 4000W.

Dette er allerede på listen :-)

Sitat fra: Boogie på søndag 27. november 2011, klokken 13:00Låsbar luke for laxdekontakt (og helst også EVSE enheten).

Låsbart utvendig rom for ladekabel kan jeg i alle fall slenge på. Som skrevet under her, så er det allerede løsninger for låsing av kabelen.

Sitat fra: Boogie på søndag 27. november 2011, klokken 13:00Litt større helning på støtfanger bak. Dritten legger seg oppå fangeren. Burde kunne renne av når det er mye regn...

Lagt til.

Sitat fra: Boogie på søndag 27. november 2011, klokken 13:00Beskyttelse på dørene når man åpner dem. Kommer du borti en annen bil er det småskader/merker med en gang...

Lagt til.

Sitat fra: Boogie på søndag 27. november 2011, klokken 13:00Leser Nissan denne tråden, eller må vi melde inn ønskene våre?

Hehe - hadde det vært noe tak i dem, så burde de absolutt ha gjort det...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Bil2

Sitat fra: Boogie på I dag kl. 13:00
Beskyttelse på dørene når man åpner dem. Kommer du borti en annen bil er det småskader/merker med en gang...

Dette finnes allerede. Kan bestilles som ekstrautstyr sammen med bilen. Ikke gratis, riktignok :) tror det koster et par tusen kroner. Dette er forøvrig utstyr som ettermonteres i Norge, så det er sikkert mulig å sette det på i etterkant.
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

flux


RuneW

Sitat fra: ovehei på onsdag 07. desember 2011, klokken 13:09
Varmekabelmatter i gulvet.

Er dette noe som finnes i noen biler? Jeg har tydeligvis mye å lære!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

flux

Sitat fra: RuneW på onsdag 07. desember 2011, klokken 13:13
Er dette noe som finnes i noen biler? Jeg har tydeligvis mye å lære!
Jeg har aldri hørt om det :) Men jeg merker at jeg blir kald på beina i Leafen, og det blir jo litt slaps og snø der om vinteren som fører til at en må guffe på ganske mye varmluft mot beina og det bruker mye strøm. Det kan hende det er unødvendig om en får opp effektiviteten på varmeanlegget generellt.

daggad

Skal varmekabler i gulvet ha noe effekt så må du sitte i sokkelesten...og det er jo ikke lov. Så kjøp deg heller noen skikkelig gode ullsokker istedet ! ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

arnejorg1

I alle biler kan du jo styre varmen ned mot bena. Jeg tror varme i matta må sluke enormt mye strøm.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA