Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av RuneW, torsdag 24. november 2011, klokken 20:54

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: BE på onsdag 19. september 2012, klokken 10:49
Jeg vil bare minne om at dere ved å blinke med fjernlysene, når bilen er avslått og lysbryteren står på auto, vil få 30 sekunder med nærlys for hver gang dere blinker med lysene (opp til 2 minutter). Dette lyset er mer en godt nok til å se det dere trenger for å sette i kabelen.

Ja, det er et bra tips. Ellers er det überbillig (129,-) å sette inn en slik selv:

http://www.jula.no/nattlampe-med-bevegelsessensor-ip54-421203

Den fungerer helt perfekt (også når du skal dra ut kontakten og lukke små plastikklokk uten mulighet til å bruke fjernlys-trikset).

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Line

Hei,

Enig i mye her.
En annen liten ting jeg savner er håndtak (i taket) på førersiden.
Fikk litt ryggproblemer, og det var et herk å komme seg inn og ut av bilen uten det håndtaket som er i alle andre biler.
Burde kanskje vært mulig å ha noen innstilling i korsryggen også.

Ogi

Jeg er stort sett glad i bilen, me til å være ærlig, hele brukergrenesesnitt til Leaf (både i bilen, app og på weben) må oppgraderes. Er latterlig ulogisk og bruker-fiendtlig. Dette er ikke godt nok skal man selge bilen til andre kunder enn "early adopters".

Jeg fatter ikke hvordan Nissan kunne tror dette er tilkstrekkelig når neste hele kundemassen deres har eier mobil telefoner som koster bare noen tusenlapper og leverer en opplevese på en helt annen nivå.

cra

Sitat fra: Line på torsdag 20. september 2012, klokken 17:33
En annen liten ting jeg savner er håndtak (i taket) på førersiden.
Fikk litt ryggproblemer, og det var et herk å komme seg inn og ut av bilen uten det håndtaket som er i alle andre biler.
Burde kanskje vært mulig å ha noen innstilling i korsryggen også.

Trudde det var helt vanlig (en regel?) at det ikke er slikt håndtak på førersida? Justerbar korsryggstøtte hadde sikkert vært ok (selv om jeg for min del sjelden merker noe særlig endring i komfortnivået på disse), og bedre høydejustering hadde vært greit for oss som er langbeinte. Kanskje justering av "lengda" på setet slik at man får mer støtte under kneet?

Er enig i at app'en er håpløst treg; den burde kommunisere direkte med bilen, ikke via en eller anne server langt borte. Flere minutter forsinkelse for å hente ut status holder ikke. Savner mest en fysisk måler jeg kan se gjennom vinduet uten å starte opp app'en eller bilen, slik som på f.eks. think'en. Greit når man går forbi bilen om kvelden og skal vurdere om man skal sette på lading.

Norsk stemme på navigeringa hadde også vært greit, men det er kanskje mest fordi jeg er vant med "Liv" fra TomTom'en. Leaf'en bruker jeg bare der jeg er kjent uansett, så navigeringa er mer plagsom enn til nytte sånn sett; det er krøkkete å legge inn destinasjon.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 21. september 2012, klokken 16:05
Savner mest en fysisk måler jeg kan se gjennom vinduet uten å starte opp app'en eller bilen, slik som på f.eks. think'en. Greit når man går forbi bilen om kvelden og skal vurdere om man skal sette på lading.

SOC-meteret fikser dette. Kan enkelt monteres slik at det ses fra utsiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. september 2012, klokken 18:45
Sitat fra: cra på fredag 21. september 2012, klokken 16:05
Savner mest en fysisk måler jeg kan se gjennom vinduet uten å starte opp app'en eller bilen, slik som på f.eks. think'en. Greit når man går forbi bilen om kvelden og skal vurdere om man skal sette på lading.
SOC-meteret fikser dette. Kan enkelt monteres slik at det ses fra utsiden.

Jeg vet, men jeg må prøve å beholde roen hva mer ekstrautstyr angår framover nå. Men det står på lista. Synes likevel en slik funksjon kunne vært levert som standard, men vi får det da til på et vis slik som ting er nå, bare mye mer tungvindt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Jeg sliter litt med at beltet-justeringen ikke går høyt nok. Jeg er ikke spesielt høy (ca 180), men har allikevel en irriterende  følelse av at beltet sitter nede på skulderen og føler at jeg må dra det opp hele tiden. Dette selv med beltet på høyeste stilling.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Jeg er 191cm og har ingen problemer...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ogi

Vindusviskere har dårlig dekning. Når det snør eller regner, finner man en stor og høye omrade på venstre siden av frontrutern hvor sjåføren har dårlig syn. Dette er egentlig fårlig.

Saken er ikke spesifike til elbiler - bare dårlig bil design.

cra

Sitat fra: Ogi på onsdag 31. oktober 2012, klokken 11:48
Vindusviskere har dårlig dekning. Når det snør eller regner, finner man en stor og høye omrade på venstre siden av frontrutern hvor sjåføren har dårlig syn. Dette er egentlig fårlig.

Saken er ikke spesifike til elbiler - bare dårlig bil design.

Har lagt merke til dette, ja.  :-\

Det kjipeste med snø er at all snøen på taket raser nedover frontruta ved første oppbremsing (og det trenger ikke være hard bremsing heller). Dette er helelr ikke spesifikt for Leaf/elbil, men noe det ikke ser ut til at noen har tenkt på å gjøre noe med. Vurderer å få på et takstativ e.l. for å forhindre dette. Kanskje fabrikere noe med magnetfester som har "pizza-slice-fasong" som kan ligge med spissen bakover og styre snøraset ut mot sidene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 31. oktober 2012, klokken 11:53
Det kjipeste med snø er at all snøen på taket raser nedover frontruta ved første oppbremsing (og det trenger ikke være hard bremsing heller). Dette er helelr ikke spesifikt for Leaf/elbil, men noe det ikke ser ut til at noen har tenkt på å gjøre noe med. Vurderer å få på et takstativ e.l. for å forhindre dette. Kanskje fabrikere noe med magnetfester som har "pizza-slice-fasong" som kan ligge med spissen bakover og styre snøraset ut mot sidene.

Er det ikke enklere å investere i en børste med langt håndtak og feie snøen av taket før du kjører ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 31. oktober 2012, klokken 12:26
Er det ikke enklere å investere i en børste med langt håndtak og feie snøen av taket før du kjører ?

Når det er nysnø så kan man gjøre det, ja. Jeg har forøvrig høy nok "apefaktor" til at jeg kan gjøre dette uten hverken høye hæler eller lang børste, men problemet er i grunn verst når bilen har vært parkert snøfri og varm mens det snør. Da fryser det fast på taket og lar seg ikke børste av. Når man har kjørt en stund og taket blir varmt igjen løsner det, og så kommer det farende.  :-\  Og så er det jo et par kvadrat med nedbør som det er greit å slippe å legge rundt bilen før man skal avgårde. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sla

Sitat
Når det er nysnø så kan man gjøre det, ja. Jeg har forøvrig høy nok "apefaktor" til at jeg kan gjøre dette uten hverken høye hæler eller lang børste, men problemet er i grunn verst når bilen har vært parkert snøfri og varm mens det snør. Da fryser det fast på taket og lar seg ikke børste av. Når man har kjørt en stund og taket blir varmt igjen løsner det, og så kommer det farende.  :-\  Og så er det jo et par kvadrat med nedbør som det er greit å slippe å legge rundt bilen før man skal avgårde. ;)

Mener å huske at du både har garasje hjemme og parkerer både frostfritt og nedbørsfritt på jobb :D
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

kenmyh

Sitat fra: cra på onsdag 31. oktober 2012, klokken 11:53
Sitat fra: Ogi på onsdag 31. oktober 2012, klokken 11:48
Vindusviskere har dårlig dekning. Når det snør eller regner, finner man en stor og høye omrade på venstre siden av frontrutern hvor sjåføren har dårlig syn. Dette er egentlig fårlig.

Saken er ikke spesifike til elbiler - bare dårlig bil design.

Har lagt merke til dette, ja.  :-\

Det kjipeste med snø er at all snøen på taket raser nedover frontruta ved første oppbremsing (og det trenger ikke være hard bremsing heller). Dette er helelr ikke spesifikt for Leaf/elbil, men noe det ikke ser ut til at noen har tenkt på å gjøre noe med. Vurderer å få på et takstativ e.l. for å forhindre dette. Kanskje fabrikere noe med magnetfester som har "pizza-slice-fasong" som kan ligge med spissen bakover og styre snøraset ut mot sidene.

Ikke for å kverulere, men dette er også trafikkfarlig, sikkerhetsmessig. Om all snø raser nedover frontruten, vil du til slutt ikke se noe.. Og da er det ikke godt å si hva som kan skje. Samme om snøen som ligger på taket, løsner under kjøring og treffer bilen bak så har du skyld i det. Dette blir det samme som usikra last, og du kan få bot og førekortbeslag av politiet for dette. (Kjenner folk som har fått krafige bøter fordi de har kjørt med snø på taket som har truffet bilen bak og lagd skade etc).
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA