Hovedmeny

Tester Audi E-tron

Startet av ktiller, onsdag 30. januar 2019, klokken 19:20

« forrige - neste »

z4rd

Ikke ute etter å krangle på denne måten. Men synes den første påstanden din er passe drøy uten at du backer det opp med noe av substans. At e-tron er bedre på alt annet er feil etter min erfaring med TMX Det at Audi er mer riktig for deg er jo helt greit. Det er en subjektiv sak. Det bryr jeg meg lite om.

Jeg personlig konkluderer ikke på vegne av andre, men kun for min egen del. Skrev et innlegg om det i en annen tråd om prøvekjøring tidligere i dag.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Crown

Sitat fra: z4rd på fredag 22. februar 2019, klokken 19:18
Ikke ute etter å krangle på denne måten. Men synes den første påstanden din er passe drøy uten at du backer det opp med noe av substans. At e-tron er bedre på alt annet er feil etter min erfaring. Det at Audi er mer riktig for deg er jo helt greit. Det er en subjektiv sak. Det bryr jeg meg lite om.

Jeg personlig konkluderer ikke på vegne av andre, men kun for min egen del. Skrev et innlegg om det i en annen tråd om prøvekjøring tidligere i dag.

Nå hadde du vel konkludert på forhånd, i og med at du alt hadde avbestilt, så underbevisst hadde du vel et sterkt ønske om å støtte din egen beslutning :) Men er det den lille halvtimen sammen med selger du også har fått som prøvekjøring? Det kan vel neppe kalles _erfaring_ i så fall. Ikke får du testet de gode lysene, levd mer med kjøreegenskapene og lydnivået, testet evt night vision, levd mer med førersetet, montert på takboks etc. Det er vel ingen som har _erfaring_ med e-tron enda bortsett fra en håndfull testere.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

z4rd

Erfaring med TMX. Til og med rettet det. Det er kanskje en fordel før man dømmer det sønder og sammen? Er du ikke enig? Jeg reagerte på at en som ikke har erfaring med TMX sier den er dårligere på alt annet.

Og ja, jeg hadde konkludert på forhånd mtp avbestilling. Fordi jeg ble meget skuffet når de offentliggjorde rekkevidden. Jeg var innstilt på 400-området.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Synes det var en bra test som oppsummerer konkurransesituasjonen bra. Viser styrker og svakheter ved hver bil. Audi tar jo ingen klar seier med mindre eneste parameter er støy og finish.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Nettopp. Det er jo akkurat det jeg prøver å si.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Crown

Sitat fra: z4rd på fredag 22. februar 2019, klokken 19:27
Erfaring med TMX. Det er kanskje en fordel før man dømmer det sønder og sammen? Er du ikke enig?

Man vil jo være farget av eget valg og det man er vant til. Men at e-tron er mer premium (materialkvalitet, støynivå etc) er det ikke tvil om, så litt sterkt at du krever model X100D-rekkevidde til e-tron pris for å "vurdere" e-tron. Så vidt jeg har fått med meg så koster X75D og e-tron det samme i praksis. For meg faller X dessverre ut alt i startgropen pga førersete som er ubrukelig for en med lang rygg. Men alle bilene er topp biler.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

z4rd

Ikke uenig i at man farges av egne valg. e-tron ligger for meg høyere i pris + lading i tillegg sammenlignet med hva jeg ga for min. Lavt 800 vs høy 800. Dette er følgelig noe jeg har tatt med i mitt regnestykke. Det handler om totaløkonomi og forventninger til syvende og sist. Men nok om mine vurderinger. Begge er fine biler!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jkirkebo

Sitat fra: Gitzern på fredag 22. februar 2019, klokken 19:10
Og konklusjonen din er at Tmx er bedre enn e-tron? Stort sett alle Tesla eiere her stresser på rekkevidde og lademuligheter. Hvis du ser bort i fra det? Jeg trenger ikke å akse fra 0-100 på under 5 sek. Det meste av tester favoriserer e-tron og de fleste jeg prater med som eier Tmx har en del å fortelle som ikke kommer fram i tråder som dette. Har kjørt en del Audi og vært passasjer Teslaer. Men klart mye er smak og behag. Helt klart Audi for meg.

Alt kommer jo an på hva man vektlegger. For meg er TMX best på alt jeg bryr meg om. Den har mest plass og kan trekke tyngst henger. Det er det aller viktigste. Rekkevidde er ikke så farlig, jeg klarer meg fint med X75D. Ikke ladehastighet heller, jeg hurtiglader i hovedsak på CHAdeMO med ca. 39kW i snitt. Ei heller akselerasjon, min gjør 0-100 på 6,2 sek. men står permanent i chill mode så den bruker nok fort 1-2 sekunder mer.

Men godt stereoanlegg er kjekt, og der har jeg ikke noe å utsette på Tesla-anlegget. Har dog ikke hørt det i e-Tron så jeg vet ikke hvor godt det er i sammenligningen. Siden jeg i hovedsak bruker Spotify setter jeg stor pris på at det er integrert.

Jeg tror også TMX vinner på baksetekomfort (ihvertfall 6-seter som jeg har). Og for min del, absolutt på utseende. Men det blir litt subjektivt igjen. 
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

linge

Snitt forbruk på turen TMX 2,15 og e-tron 2,35 ca 9 % i TMX favør, men jeg velger ikke bilen pga forbruk alene. Hvis en fossil bil bruker 0,5 pr. mil og en annen 0,55 pr mil, så er det bagatellmessing. Så hvorfor så viktig på elbil? Andre ting som Night vision, Matrix lys, komfort ( støy, stoler) osv betyr mere for min del, så får andre gjøre sine valg.
e-tron 55 2021 Sportback
e-tron 55 2019 solgt

Gitzern

Dette ble veldig subjektivt ja, men hvis du er opptatt av lyd så tror jeg BO med akustikkglass i en e-tron ikke står noe tilbake for Tmx lyden. Jeg syns Tmx er for stor og liker ikke bakdørene. Kona får problemer med Tmx på kjøpesentre og den er for stor for garasjen på hytta. Skiboks får du ikke på.

samotholt

Sitat fra: linge på fredag 22. februar 2019, klokken 21:18
Snitt forbruk på turen TMX 2,15 og e-tron 2,35 ca 9 % i TMX favør, men jeg velger ikke bilen pga forbruk alene. Hvis en fossil bil bruker 0,5 pr. mil og en annen 0,55 pr mil, så er det bagatellmessing. Så hvorfor så viktig på elbil? Andre ting som Night vision, Matrix lys, komfort ( støy, stoler) osv betyr mere for min del, så får andre gjøre sine valg.
Enig at litt forskjell i forbruk ikke har så mye å si, spesielt fordi folk har forskjellige måter å bruke bilen på og dermed vil ulike biler ha sine fordeler. Det gjelder selvsagt også utstyr, komfort osv.

Jeg synes likevel at forbruket til Audi er skuffende høyt. Strengt tatt så regnet jeg med at E-tron ville ha samme rekkevidde som X100D. Da hadde det blitt kjøp her i gården. Når det er sagt så har jo også Model X ganske høyt forbruk da...

Grunnen til at forbruket har mye å si på elbil, er rett og slett rekkevidden. Det er faktisk en fordel å komme seg fra A til B (og kanskje også tilbake).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Jon65

Sitat fra: linge på fredag 22. februar 2019, klokken 21:18
Snitt forbruk på turen TMX 2,15 og e-tron 2,35 ca 9 % i TMX favør, men jeg velger ikke bilen pga forbruk alene. Hvis en fossil bil bruker 0,5 pr. mil og en annen 0,55 pr mil, så er det bagatellmessing. Så hvorfor så viktig på elbil?

Hvis man ligger i grenseland på rekkevidde til hytta betyr det ganske mye hvis de 10% forskjell i forbruk gjør at du risikerer en halv times ladestopp (inkl kø i helgeutfarten). På en fossilbil derimot tar det sjelden mer enn 3 min å fylle opp litt ekstra så her har 10% økning i forbruk marginal betydning..

hemi

høyere forbruk 10% er ikke noe problem, men når du mangler 17KWH netto... vs konkurrent som har vært på markedet noen år og potensielt kan øke størrelsen.

Gitzern

Hvis man ligger i grenseland på rekkevidde til hytta, så har man altså 30+ mil dit. Da har man ofte behov for å stoppe å handle, late vannet, kjøpe litt boller/ kaffe etc og kan lade 20 min samtidig. Det gjør vi i dag, bortsett fra å lade, da vi har dieselbil. Rekkeviddeangsten er overdrevet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA