Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Låse opp kabel fra ladeport uten Tesla-knapp på ladekabel?

Startet av HCO, tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:43

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:32
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:28
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:24
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:47
Sitat fra: P85D på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:16
Om bilen er opplåst (mobil i lomma eller keycard på B-stolpen) løser kontakten i bilen ut om man stopper ladingen på ladestasjonen.

Gjelder det også hvis lading har stoppet av seg selv fordi den er fulladet (eller ladet til definert nivå)? Det løser i såfall hele «problemet»
Det tviler jeg på, da vil det være for enkelt å stjele ladekablene.

Ikke hvis kabelen er låst så lenge bilen er låst
Ahaa. Ja nå tror jeg at jeg skjønner. Om kontakten løses ut når bilen låses opp og lading er ferdig?

Det var spørsmålet, ja  :)

Zett

Sitat fra: Mippen på fredag 08. mars 2019, klokken 09:08
Sitat fra: 1000kwh på fredag 08. mars 2019, klokken 07:59
Eller så kan du jo bruke appen?
Uten dekning i betong kjeller?

Tror det funker selv uten dekning da Model 3 kommuniserere med telefonen via bluetooth og ikke bare igjennom internett.

Fleksnes

Sitat fra: Mippen på fredag 08. mars 2019, klokken 09:08
Sitat fra: 1000kwh på fredag 08. mars 2019, klokken 07:59
Sitat fra: Mippen på fredag 08. mars 2019, klokken 07:57
Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2019, klokken 07:52
Min 2017 S90 stoppet aldri lading da jeg låste opp bilen, men I-PACE gjør det. Litt uvant, den starter igjen etter en tid, men bilen må låses opp på nytt får å løsne kabelen. På Tesla er vel kabel med Tesla-knapp det riktige valget, vesentlig mer elegant.

Tåpelig at man skal bruke ekstrautstyr for å låse ut kabelen på en Tesla når andre produsenter gjør det mye enklere.  Jeg trenger 2-3 kabler på grunn av lade logistikk, så det blir også kostbart å måtte kjøpe kabel med knapp. Alternativet er å kjøpe en fob, men det er ikke gratis heller.
Eller så kan du jo bruke appen?

Uten dekning i betong kjeller?

Hvis du ikke bor i kjelleren uten dekning så kan du vel låse den opp på vei ned til kjelleren så er den løs når du kommer fram?

jora

Har noen funnet en billigere løsning enn å kjøpe kabel med knapp fra Evchargeking?

Har noen prøvd å legge inn Tasker plugin for Tesla på Android? Lurer på om jeg skal teste (når jeg får bil) å enten sette opp telefonen til å låse opp ladeporten med en nfc tag eller programmere om bixby knappen på Samsung telefonen til å låse opp. Utrolig tungvint å måtte trykke seg inn: låse opp telefon -> finne app -> vente på at den lastes inn -> lås opp i app. Med nfc tag eller lignende så kan telefonen automatisere dette. Noen som vet om ladeporten låser seg selv om man ikke kobler fra innen en hvis tid?

Carl Anton Stenling

Den låser seg selv igjen relativt raskt.

Burde vært en innstilling i bilen om at ladelåsen skal frigis når man nærmer seg bilen, dvs. samtidig med at speilene felles ut.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Counterpointer

Om det er billig er et definisjonsspørsmål

Men appen EV Watch gjør st du kan åpne fra klokka. Evt be Siri gjøre det. App koster 22kr tror jeg

RuneW

Er det noe slags spesiell heksekunst man skal gjøre for å få løsnet Tesla sin medfølgende mobil-lader (med Shuko-adapter)? Jeg mener jeg fikk den greit ut ved å låse opp bilen og trykke på knappen, men de siste 10 gangene jeg har prøvd får jeg den ikke løs selv om jeg trykker. Dioden begynner å blinke litt annerledes, men den bilen slipper ikke taket. Jeg har helt gitt opp å trykke på knappen og bruker appen hver gang for å løsne kabelen, men det er jo litt knotete må jeg innrømme.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

robinbj

Sitat fra: RuneW på søndag 07. april 2019, klokken 00:22
Er det noe slags spesiell heksekunst man skal gjøre for å få løsnet Tesla sin medfølgende mobil-lader (med Shuko-adapter)? Jeg mener jeg fikk den greit ut ved å låse opp bilen og trykke på knappen, men de siste 10 gangene jeg har prøvd får jeg den ikke løs selv om jeg trykker. Dioden begynner å blinke litt annerledes, men den bilen slipper ikke taket. Jeg har helt gitt opp å trykke på knappen og bruker appen hver gang for å løsne kabelen, men det er jo litt knotete må jeg innrømme.

Når du trykker på knappen og ladelampa endrer farge uten å slippe laderen så er det fordi bilen er låst. Jeg pleier å åpne ein dør før jeg trykker på knappen. Det fungerer hver gang men er jo litt tungvint.
2015 VW e-Golf, Hvit, Har alt untatt Lane assist, Ambient lys og innfellbare speil.

2017 Hyundai Ionic, Svart, Teknikk, Skinn

Handyman

Sitat fra: robinbj på søndag 07. april 2019, klokken 09:39

Når du trykker på knappen og ladelampa endrer farge uten å slippe laderen så er det fordi bilen er låst. Jeg pleier å åpne ein dør før jeg trykker på knappen. Det fungerer hver gang men er jo litt tungvint.
Jeg trykker bestandig bare på knappen, og støpselet frigjøres selv om bil en er låst eller i dvale.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Jeg vet bilen må låses opp (for å sikre kabelen mot tyveri). Pleier å lukke opp bakdøra og smekke den igjen før jeg prøver å ta ut kabelen. Har også prøvd med bakluka åpen...

Men kjerringa sier nå at hun aldri har hatt dette problemet (de 2 gangene hun har prøvd). Kan det være at jeg klarer å trykke "feil" på knappen? Skal man trykke, slippe og vente på hvitt led, eller holde knappen inne til hvit led?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

robinbj

Sitat fra: Handyman på søndag 07. april 2019, klokken 09:50
Sitat fra: robinbj på søndag 07. april 2019, klokken 09:39

Jeg trykker bestandig bare på knappen, og støpselet frigjøres selv om bil en er låst eller i dvale.

Det har jeg aldri opplevd, selvom jeg har prøvd mange ganger. Merkelig at det ikke er likt på alle biler? Fungerer ikke med original ladekladd eller med evchargeking type2 kabelen
2015 VW e-Golf, Hvit, Har alt untatt Lane assist, Ambient lys og innfellbare speil.

robinbj

Sitat fra: RuneW på søndag 07. april 2019, klokken 10:11
Jeg vet bilen må låses opp (for å sikre kabelen mot tyveri). Pleier å lukke opp bakdøra og smekke den igjen før jeg prøver å ta ut kabelen. Har også prøvd med bakluka åpen...

Men kjerringa sier nå at hun aldri har hatt dette problemet (de 2 gangene hun har prøvd). Kan det være at jeg klarer å trykke "feil" på knappen? Skal man trykke, slippe og vente på hvitt led, eller holde knappen inne til hvit led?

Hmm. Godt spørsmål. Klarer ikke å huske hvordan jeg trykker på kabelen. Må gjøre litt testing seinere i dag.

Handyman

Sitat fra: RuneW på søndag 07. april 2019, klokken 10:11

Hos meg varierer det, noen ganger må jeg holde knappen inne, andre ganger trenger jeg bare et kort trykk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

rklokk

Har du en Samsung klokke med Tizen OS kan denne appen brukes.
https://www.facebook.com/KlokkProjects

To klikk og ladeporten er åpen...
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA