Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Låse opp kabel fra ladeport uten Tesla-knapp på ladekabel?

Startet av HCO, tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:43

« forrige - neste »

emurof

Er det fortsatt Tesla EVCharge (32A) som er kabelen som gjelder hvis man trenger knapp for å frigjøre kabel fra bil?

Fungerer det på Model 3? Dvs. at man ikke må frem med app eller fob eller lignende for å frigjøre kabelen?

Finnes det andre kabler med samme løsning? Er EVChargeKing samme kabel?

braaten22

Evchargeking fungerer helt likt som tesla kabelen. Strålende fornøyd med den
Tesla Model 3 Lr 2021

yurgh

Er jo litt på siden av "vanlig bruk" men nevner det, uansett.

Har ladeboks med fast kabel og dermed uten Teslaknapp. Bruker Home Assistant smarthus-system, så har satt opp en lysbryter over utgangsdøra kun til dette: når jeg trykker på den våknes bilen, lading stopper og kabelen låses opp.

Så innen jeg er ved bilen er kabel klar til utkobling.
Funker jo bare hjemme, men er uansett her jeg lader 99% av gangene.

ladov

Sitat fra: yurgh på fredag 19. mars 2021, klokken 15:20

Har ladeboks med fast kabel og dermed uten Teslaknapp. Bruker Home Assistant smarthus-system, så har satt opp en lysbryter over utgangsdøra kun til dette: når jeg trykker på den våknes bilen, lading stopper og kabelen låses opp.

Det var skikkelig snedig. :)

Home Assistant er logget inn på din konto og trigger avslutning/opplåsing?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

yurgh

Sitat fra: ladov på fredag 19. mars 2021, klokken 17:54Home Assistant er logget inn på din konto og trigger avslutning/opplåsing?

Stemmer, jeg har laget en egen bruker til bilen for Home Assistant. Bruker den innebygde Tesla-integrasjonen til å utføre handlinger på bilen (starte lading etter strømpris, forvarme, defroster etc), og Teslamate til hendelser (f. eks slå på lys på parkeringsplassen når bilen kommer inn i hjemmesonen, statistikk over kjøring og lading)

Elmo

Sitat fra: yurgh på fredag 19. mars 2021, klokken 15:20

Skulle hatt en egen tråd for slike kule integrasjoner  :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

jlan

J
Sitat fra: Elmo på mandag 22. mars 2021, klokken 13:40
Skulle hatt en egen tråd for slike kule integrasjoner  :+1:
Jeg har EV-Car under testing (men jeg er litt usikker på om det er helt trygt). "OK Google, ask EV car to open charge port" - fungerer både for å åpne luken og for å låse opp kabellåsen.Men jeg må av og til spørre to ganger hvis bilen sover. Det kan bli litt mye mas å snakke med både egen frue, google-damen og EV-car-damen før jeg kommer meg av gårde.

Så nå er jeg tilbake på en Tesla Tasker plugin løsning på telefonen (muligens ikke helt trygg den heller). Ideen er at når jeg går inntil en NFC tag ved utgangsdøren med telefonen i lommen, så skal kabelen låses opp. Men foreløpig må jeg låse opp telefonen først.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA