Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Opprinnelsesgarantier på ren strøm

Startet av Griffel, onsdag 23. november 2011, klokken 22:39

« forrige - neste »

Griffel

TU:
http://www.tu.no/motor/article294052.ece

"Nå er det mulig også for elbilister å få energipåfyll på bensinstasjonen. Men det koster penger."


"Det er Statoil-stasjonen på Økern i Oslo som fra i dag er i verdensklasse:
Her tilbys nå både bensin, diesel, hydrogen og hurtiglading for elbiler. "

"Dette er ikke den første offentlige hurtigladeren i Norge, men den første der det koster penger å lade.
En virkelighet elbilister må belage seg på først som sist."

Dette er vel en naturlig utvikling. :o

" 29 kroner for ti minutters lading koster det, iallfall en periode. Statoil beskriver det nemlig som et åpningstilbud.
I beste fall får du 8 kWh inn på batteriet på ti minutter, noe som i energimengde tilsvarer under en liter bensin. "

Spådom av Griffel i dette innlegg : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4110.msg35795.html#msg35795

3 kr/min var vel ikke et dårlig tips. Jeg har ikke blitt brukt som konsulent og har ingen forbindelse med Statoil. ;D



Statoil Norge-direktør Dag Roger Rinde og statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet sto for den offisielle åpningen av hurtigladeren på Økern. Foto: Håkon Jacobsen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 17. november 2011, klokken 20:10
" 29 kroner for ti minutters lading koster det, iallfall en periode. Statoil beskriver det nemlig som et åpningstilbud.
I beste fall får du 8 kWh inn på batteriet på ti minutter, noe som i energimengde tilsvarer under en liter bensin. "

Spådom av Griffel i dette innlegg : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4110.msg35795.html#msg35795

3 kr/min var vel ikke et dårlig tips. Jeg har ikke blitt brukt som konsulent og har ingen forbindelse med Statoil. ;D

Og min spådom er at de får svært få kunder til denne prisen. 2.90/min gjør at milprisen blir høyere enn for en dieselbil. Blir jeg avhengig av disse for å komme meg på hytta tar jeg heller Touranen og sparer endel tid i samme slengen.

Skjønner heller ikke hvorfor alle på død og liv skal ta betalt pr. minutt. Pr. kWh gir mye mer mening synes jeg, rundt 2,- pr. kWh er en grei pris (150% avanse).

Prisen på 29,-/10 min. gir en kWh-pris på typisk rundt 5 kroner for en Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hkaspenberg

Her priser Statoil seg ut av markedet før markedet har oppstått. Helt sløvt med slike priser, men samtidig, for Statoil, veldig smart. Ved å sette prisen såpass høyt sørger de for at kun noen få kommer til å bruke den.  Dermed har de et påskudd for å kople den ned om et år eller så. Hydrogenpumpa har de allerede bestemt seg for å stenge, ref. http://www.tu.no/motor/article292969.ece

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Statoil er neppe så dumme at de ikke ser problemene de står foran.
Selv om prisen på drivstoff vil stige fremover, vil salget gå ned både pga. høye priser og elbiler som fremstår som reelle alternativer til en fossilbil.
Siden Statoil er avhengig av vekst, tror jeg de ser seg etter andre inntekter -og da er jo elbiler ganske åpenbare.

Jeg tror dette er en velfundert (men ikke dermed riktig) prispolitikk hvor det ikke er strøm de selger, men tjenster (vi lader bilen din). At mennesker med behov for hurtiglading er villig til å betale ganske mye er vel innlysende?
Jeg ser dette som et eksperiment for å teste ut betalingsvilligheten på hurtiglading. Og i et marked uten konkurranse er risikoen lav i slike eksperimenter. Det øyeblikk hurtigladere dukker opp på billigstasjoner (uten bemanning), må de enten halvere prisen eller selge utrolige gode boller!

Hydrogen var det vel bare noen få som virkelig trodde på? (ref. problemene med distribusjon/infrastruktur)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 18. november 2011, klokken 09:25
Hydrogen var det vel bare noen få som virkelig trodde på? (ref. problemene med distribusjon/infrastruktur)
Thomas
Aboslutt enig, Thomas, men i artikkelen legges det vekt på at "Her tilbys nå både bensin, diesel, hydrogen og hurtiglading for elbiler ". Det er bare noen noen uker siden de bestemte seg for å legge ned hydrogenpumpene. To motstridende budskap som viser Statoils egentlige hensikt; å tviholde på oljeøkonomien så lenge som mulig.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

sven erik

hei seriøst jeg synes dette er dyrt men hva ville dere gitt for  å få ladet tanken 80% når dere skulle til hytta eller til sølandet  eller noe sånt ? en slipper  bommer å kansje å en slipper å ha 2 biler  men hva kunne hvert prisen ?
å om det hvar et sted der en kunne sitte å ta en kaffe og noe å bite i  leke plass til barna  et sted å varme seg toaletter ++  så en fikk jort alt en trenkte under veis  hva er man villige da til å  betale ?

jeg er seriøst intresert i dette  da jeg vurderer å ta taki dette å  lage siklige steder langs veier  der det i dag ikke er planlakt rask lading  men vile da lage sted for alle   for jeg vet å utolmodig barna blir i bilen å ja de fleste på langtur  selvklart jeg ser penger i dette men  vil å se  en fordel om en kan bruke 30 min til noe annet en å stå på en asfalt  eller inne på en bensinstasjon 

er faktisk bedre plasering i moss  ved en veikro

Lynet

Pris pr minutt blir meget uheldig på Leaf. Hvis batteriene er for varme eller kalde reduseres effekten betydelig slik at batteriene ikke skal ta skade, da blir det dyre kWh!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Helge

Kan man si at en "absolutt øvre grense" er når prisen når opp på bensin- og dieselprisene i kr per kjørte mil? Som sjåfør ønsker en selvsagt likevel en så lav som mulig pris under dette... ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Med andre ord maks 3,5 kr / kWt? eller maks 175 kr/t fra en 50 kW Chardemo lader.

Basert på at en Dieselbil drar 0,5 l/mil og dieselen holder seg under 14 kroner.

Vi trenger ca 4 Kwt for å kjøre like langt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Helge på mandag 12. desember 2011, klokken 11:27
Kan man si at en "absolutt øvre grense" er når prisen når opp på bensin- og dieselprisene i kr per kjørte mil? Som sjåfør ønsker en selvsagt likevel en så lav som mulig pris under dette... ;D

Det er jo hyggelig at prisen er lav, men priser på ulike ting er jo forskjellig, pris på bensin, diesel, biogas, propangas, og hydrogen er jo i utgangspunktet ganske ulik.

Egentlig ville jeg nok finne meg i å betale en høyere pris på hurtiglading når behovet er tilstedet, i og med at det aller aller meste av den strømmen jeg trenger er tilnærmet gratis. Litt hjemme til vanlig tariff, litt "på butikken" gratis, litt på kommunale plasser gratis, mest hos arbeidsgiver gratis og litt på hurtiglader som noen steder er gratis andre steder rådyrt. Konkuranse og sidesalg og andre forhold vil nok gjøre at prisen vil variere mye mellom hurtigladestasjoner.

Totalen blir uansett lavere enn annet drivstoff. Dersom jeg var nødt til å "tanke" strøm daglig på hurtigladestasjon vill jeg nok ikke vurdere elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA