Jomfrutur med gen 1 Leaf - 1430 km

Startet av Rs2-GTi, søndag 27. januar 2019, klokken 11:27

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Prisforskjellene på elbil nordpå og sørpå er store, og nå som jeg har funnet "riktig" bil, så er det på tide å begynne planleggingen av turen. Tanken er å kjøre dette i tre etapper. Skien-Øyer, Øyer-Trondheim og Trondheim-Bodø.

Jeg har jobbet med bil tidligere, men er helt grønn (hehe) på elbil. Hva må jeg forvente meg? Hva må jeg huske? Bilen er en 2013, gått 85000 km og har 11 streker på batteriet igjen.

Hvilke forberedelser må jeg gjøre før turen? Jeg har forstått det slik at jeg må registrere meg for å hurtiglade. Er det noen som er å foretrekke over andre? Det er kun hjemmelader med på bilen, må jeg skaffe meg en hurtigladekabel før turen, eller er dette på stasjonene? (blir lite hurtiglading når jeg kommer hjem)

Det jeg ser for meg er egentlig å legge opp til etapper på 6-7 mil. Er det en god taktikk mtp at bilen har 11 streker? Jeg vil jo helst ha effektive hurtigladinger, men må jeg lade forbi det for å klare etappene?

Har jo lest mye de siste dagene om dette, men greit å spørre likevel. På en så lang tur så har man jo ikke lyst til å fryse to døgn i strekk. Men bør jeg legge opp til det? Taper man masse rekkevidde på 20 grader kontra 10 grader i bilen?

PS! Ser ut til at det blir en flytur hjem etter etappen Skien - Øyer pga jobb, så jeg kan klare å velge bort de kaldeste dagene til å kjøre nordover på.

Kangoo

Generelt sagt, så lader du mest effektivt og rimeligst når du lader ofte, altså i området 20-80% (30-70%) oppladet batteri. Det kan derfor være like greit å bare tenke rund 5 mil mellom hver lading. Da har du også litt å gå på om du kommer til en stasjon som ikke virker.

Vil også nevne at du godt kan risikere akkurat det å komme til en som ikke virker, men at det da oftest fungerer greit å ringe til de som styrer ladestasjonen, så resetter de stasjonen fra sitt kontrollrom. Informasjon og telefonnummer finner du på stasjonen.

Det er også greit å laste ned app og registrere seg hos alle aktuelle ladeoperatører langs reiseruten, og aller enklest blir det om du har meldt deg inn i elbilforeningen og registrert ladebrikken fra velkomstpakken hos de aktuelle ladeoperatørene.

Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Rs2-GTi

Når man kommer 10 mil utenfor Oslo så gir jo etappene seg selv.

Er det noen selskaper som er billigere / bedre å lade hos enn andre? Er det ladekabel overalt, er det bare tull å låne med seg en hurtigladekabel? Finns det månedsabbonement som er lure å bruke når man skal på langtur?

I know nothing ..

jkirkebo

Sitat fra: Rs2-GTi på søndag 27. januar 2019, klokken 12:09
Når man kommer 10 mil utenfor Oslo så gir jo etappene seg selv.

Er det noen selskaper som er billigere / bedre å lade hos enn andre? Er det ladekabel overalt, er det bare tull å låne med seg en hurtigladekabel? Finns det månedsabbonement som er lure å bruke når man skal på langtur?

I know nothing ..

Alle hurtigladere har fast kabel. Sørg for å skaffe deg en type 2 til type 1 kabel om det ikke følger med bilen, da har du mulighet til å saktelade på 3,7kW på type 2 stolpe om du kommer til en hurtiglader som ikke fungerer og du ikke har rekkevidde til å nå neste.

Registrer deg hos minimum Fortum og Grønn Kontakt. Om du blir medlem av Elbilforeningen får du en brikke som kan brukes på begge, ellers kan du bestille brikke fra begge to på nett. Bruk vanlig løpende betaling (registrer et kredittkort), ingen av de tilbyr noe abonnement.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kangoo

Du klarer kanskje 10 mil ut fra fulladet batteri, men husk at ved hurtiglading opp til 70-80% og ny hurtiglading ved 20-30% så blir kjørelengden mellom hver lading ganske mye kortere.

Løve

Grønn kontakt gir mengderabatt når du lader med app hos dem.

jkirkebo

Sitat fra: Løve på søndag 27. januar 2019, klokken 12:50
Grønn kontakt gir mengderabatt når du lader med app hos dem.

Rabatten er vel akkurat den samme om du lader med app eller brikke?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

leafnor

Oi oi, du er tøff, vintertur med slik bil. Jeg har har kjørt Oslo-Trondheim på kalde vinteren med 24kWh leaf.
Det viktige er nevnt allerede, slik som:
- Kjøp deg en Type 2 til type1 kabel, smart å ha om det blir så at du kommer ut for en lader som ikke virker
- Hurigladerne har som det sies egne kabler, så strengt tatt klarer du deg uten noe annet, men!!
- Skaff deg som det nevner brikke fra Fortum og Grønn kontakt,
- Kjør Rv 3, ikke E6 over Dovre.
- Lad på alle hurtigladerne. Jeg ville ladet til 9 av 12 streker, det er mellom 70-80%
- Ha med ullpledd!
- Når du lader, så sett på varmen til maks, så du varmer bilen godt opp mens du lader, så sett ned temp rett før du avslutter hurtigladingen.
- Sjekk at du har OK dekktrykk, f.eks at det ikke er udner 2,7 kg
- Følg trafikken, ikke kjør forbi alle!
- Egentlig er ikke lengden på turen noe problem. Problem får man om man bommer på hvor mye strøm en skal ha før neste ladestopp!

God tur.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Limodriver

Jeg ville tenkt meg nøye om før jeg la ut på en slik tur. Jeg solgte akkurat en Leaf med nesten 90km og 11 streker.

Jeg hurtigladere ikke de siste årene så vet ikke hvor lang tid en må beregne. Jeg vil tro 30-40 minutter. Med varme (som er vanskelig å få komfortabel dersom veldig kaldt) ville jeg ikke regnet mer enn 50km mellom hver lading. Kanskje ville jeg ladet så ofte som mulig og ikke mer enn til 80%.

Når du regner antall ganger du må hurtiglade samt kostnad og tid vil det ta lang tid. Jeg ville sjekket pris for transport. Lange strekk uten hurtigladere ville gjort meg utrygg mhp rekkevidde. Ta med pledd, varme klær og sørg for mat og varm drikke. Rekkeviddeangst er en reell angst du ikke skal neglisjere.

Electrix

Jeg har en 2012 Leaf, kjørt 90 000 og har 11 streker igjen. Den er den første typen og har vannbåren varme (ikke varmepumpe), noe som gir litt mer strømforbruk enn de med varmepumpe. Den har heller ikke %visning av gjenværende batterikapasitet, kun 12 streker som gir veldig lite info.

Hvis du har samme så vil jeg anbefale å skaffe deg å skaffe en OBDII Bluetooth enhet og LeafSpy slik at du kan følge bedre med på batteristatusen, og to holdere til mobiltelefon slik at du kan ha en til LeafSpy og en til navigasjon, har du bare en går det også å bytte mellom appene, men på lengre tur er det greit å kunne ha begge oppe.

I tillegg har jeg varmemodden som er omtalt på leaf forumet, en liten bryter med motstander og plugger som plugges inn mellom bilen og AC-panelet. Da kan man skru av varmen, eller sette ned temperaturen på varmen uten å skru av ventilasjonen. Veldig greit om man skal spare strøm, uten denne er det bare full effekt på varmeelementet eller all ventilasjon av som er valget. Med denne pluggen/bryteren kan du varme opp under hurtiglading og så kjøre ganske langt uten å bruke strøm til varme, spesielt greit om det begynner å knipe på rekkevidden, men du fremdeles trenger luft på vinduet.

Et par ting å huske på, det går mest strøm til varme i begynnelsen av turen når bilen er varm, etter et par timer kjøring er bilens inventar varmet opp og det behøves ikke så mye energi for å opprettholde varmen.

I tillegg er bilens batteri under bilen varmet opp fra -5 grader til +35 grader, noe som også gir bedre rekkevidde og raskere hurtiglading. Min erfaring er at ved 0 grader utetemperatur og 110km/t kjøring 3 sek bak andre biler (helst større biler) så stabiliserer batteriet seg rundt 40-45 grader og man kan da kjøre rundt 60-70 km mellom hver hurtiglading på 15 min. Jeg har da grei temp inne, alltid på ratt og setevarme, og varmer ekstra opp under hurtiglading.

Grønn Kontakt gir rabatt på hurtiglading 10%-40% avhengig av hvor mye du lader, du vil nok få 40% rabatt i løpet av denne turen om du legger en del av ladingen til deres ladere.

Pass også å på å kombinere all stopp med lading, spis og gå på do der det er hurtigladere.

En ting til, regn med at første hurtiglading er treg hvis batteriet er kaldt, så da kan det lønne seg å bare lade 15min og kjøre videre selv om man har under 50% batteri, tempen øker også under kjøring så neste gir bedre hastighet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

goggo

Dette kunne jo være en fin ferietur på sommerføre, men på vinteren??
Kortrekkevidde elbil over fjelloverganger på vinteren kan være direkte farlig hvis du ikke er godt forberedt, men det er du sikkert klar over.
Ha i alle fall med mat/drikke/sovepose for uforutsette opphold på fjellet :)

Biltransport høres jo ut som det mest fornuftige alternativet men det koster deg vel oppunder 10000,- fra Skien til Bodø, så det er jo en del penger å bruke.

Som andre har sagt tidligere; forhåndsregistrer deg og få RFID brikke fra Fortum og GK (Grønn Kontakt), evt. meld deg inn i Elbilforeningen og bruk brikka du får derfra.
Sett også opp konto hos Bilkraft (BKK), du må lade hos BKK hvis du skal kjøre over Øyer/Dovre i stedet for Østerdalen hvor det er bedre dekning med ladere.

Du kan lade med APP i stedet for RFID hos alle operatørene, men erfaringene er at det er mye mindre knot og problemer med RFID brikker. Elbilforeningens brikke kan du også bruke hos BKK.

Du "MÅ" dessuten ha med en type2 til Type1 ladekabel, da du nesten garantert vil støte på hurtigladere som ikke virker på en slik tur.

Jeg vil dessuten sterkt anbefale at du melder deg inn i NAF eller sørger for at du har tilgang på gratis/billig tauing til nærmeste ladestasjon på annen måte.

God tur :)
mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Strømbil

ODB dongle og LeafSpy er nok et must til en slik tur, samt lesestoff\ipad til "pausene" som man kan bli litt lei av etter en så lang tur. Varmemod sett kan nok være lurt. Kan fort spare inn en del der. Tape til å "tette" hull i frontfanger, slik at man ikke slipper inn mye kald luft til vannrørene kan også hjelpe. Selv dekket jeg mine rør med isolasjon fra rørlegger uken etter at jeg fikk bilen.

Litt OT: Hva koster en slik bil sørpå?
Svart Nissan Leaf 2013.

Limodriver

Avhengig av hvor fin/velholdt bilen er bør du få en europeisk med varme i baksete og ratt for 80-100k.

ragnasan

Hør om du får god pris på Hurtigruta mellom Trondheim - Bodø. med lugar og bil. De pleier og gi gode priser utenfor sesongen.
Trondheim
Nissan Leaf -2012  170 000km 31.07.20
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)
Peugeot E2008 GT Line i bestilling

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA