Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjensidige: Dyrere forsikring på elbil

Startet av JEG, søndag 27. januar 2019, klokken 11:08

« forrige - neste »

Løve

Som er bullshit, unntatt for Tesla S&X som har latterlig dyr karosseri-reparasjon. De må skru opp prisen på Tesla, ikke på el-bil.

THE

Er ikke sikker på om karosserireparasjon på X og S er latterlig dyrt.

Ble påkjørt av et utenlandsk vogntog på ei ferge. Resultatet ble et par bulker på venstre bakskjerm, riper på støtfanger og falkevingedør. Døra måtte hellakkeres. I tillegg var det noen plastlister som måtte byttes. Takst var på drøyt 20000,- kroner.

Hadde fryktet mye verre, og bare noen få tusen høyere takst enn prisen jeg fikk på samme skade hos MPS for moro skyld.

Siden det er aluminiumskarosseri blir det mer omfattende med oppretting og lakkering siden de må vente et døgn mellom forskjellige arbeidsoppgaver og jobben tar minst tre dager, men det har ikke noe med at det er elbil å gjøre.

Selvfølgelig vil det bidra til høyere pris på forsikring, bl.a. fordi forsikringsselskap må stille med leiebil i inntil to dager ekstra ved skade.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amatøren

Sitat fra: Løve på søndag 27. januar 2019, klokken 11:23
Som er bullshit, unntatt for Tesla S&X som har latterlig dyr karosseri-reparasjon. De må skru opp prisen på Tesla, ikke på el-bil.

:+1:

Slik som e-Golf så har den og fossil utgaven det samme utstyret. Unntaket er batteripakken som koster en del, men til gjengjeld så har den ikke kostbar fossil motor og girkasse.

Alle innskyldninger for å skru opp inntektene og kanskje samtidig smiske med elbilhatere.  ???
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: THE på søndag 27. januar 2019, klokken 12:48
Siden det er aluminiumskarosseri blir det mer omfattende med oppretting og lakkering siden de må vente et døgn mellom forskjellige arbeidsoppgaver og jobben tar minst tre dager, men det har ikke noe med at det er elbil å gjøre.

Selvfølgelig vil det bidra til høyere pris på forsikring, bl.a. fordi forsikringsselskap må stille med leiebil i inntil to dager ekstra ved skade.

Det bør strengt tatt kun ha noe å si om man har leiebildekning inkludert. De fleste selskaper har produkter der man kan droppe dette, jeg har kun kasko på min TMX og ikke noe utvidet dekning eller maskinskadedekning. Begge de to er tilleggsprodukter, uten de har jeg ikke krav på leiebil.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Oddaa

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. januar 2019, klokken 13:22
Det bør strengt tatt kun ha noe å si om man har leiebildekning inkludert. De fleste selskaper har produkter der man kan droppe dette, jeg har kun kasko på min TMX og ikke noe utvidet dekning eller maskinskadedekning. Begge de to er tilleggsprodukter, uten de har jeg ikke krav på leiebil.

Og uten maskinskadedekning heller ingen dekning for skade på elektronikk og batteri på grunn av ytre påvirkning etter det jeg har fått opplyst.

Usikker på om det er en sjanse jeg tør å ta, det kan bli en lang kamp mot nettselskapet ved feil/overspenninger og et evt lynnedslag tar ingen ansvaret for.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Ingeniøren

Sitat fra: Oddaa på søndag 27. januar 2019, klokken 17:15
Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. januar 2019, klokken 13:22

Og uten maskinskadedekning heller ingen dekning for skade på elektronikk og batteri på grunn av ytre påvirkning etter det jeg har fått opplyst.

Usikker på om det er en sjanse jeg tør å ta, det kan bli en lang kamp mot nettselskapet ved feil/overspenninger og et evt lynnedslag tar ingen ansvaret for.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men det kan være en lang kamp men forsikringselskaper og. Vi har vel alle hørt om hvordan de som selger eierskifteforsikring opererer og en lokal kar fikk fylt olje i grunnen da tanken var fjernet da tankbilen sjåføren tok feil hus og fikk erstatning etter å ha kjempet i flere år.

Men ja, jeg har tegnet forsikring som dekker maskinskade jeg og....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Løve

Ingeniøren

Sitat fra: Løve på søndag 27. januar 2019, klokken 23:57
Hva er maskinskade?

På en elbil kan det f.eks være batteriet eller drivunit /elmotor og reduksjonsgir. Ting går som regel greit om bilen er ny og i garanti men ville ikke hatt en Tesla uten garanti og uten forsiking på drivunit. Eller at man får feil på elanlegget hjemme slik at elektronikken i bilen ryker....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Trekkoppbil

Det er noe å tenke på ved valg av bil.

Løsninger som er dyre for forsikringselskapet, kan være enda dyrere for bilsten.

Nå trur jeg helelektriske biler kan være enklere enn andre elektriske biler som kan være tettapkka med komponenter i sine hybridversjoner. Jeg antar det kan være vanskelig å reparere på tettpakka biler, og det kan være mange komponenter som kan gå i stykker.

Blandt helektriske biler, er det ymse løsninger. Noen biler er nok enkle og rimelige i drift, mens andre kan være dyre.

Det at elektroniske bokser i bilen ikke kan byttes ut uten videre, og bilen må kanskje fraktes til originalverksted for å programmeres om etter at komponenter er bytta ut, kan fordyre en reparasjon med mange tusen.
Infotainment var nevnt som et eksempel, som jeg tipper ikke er noen vanlig sak for forsikringselskapene, men som kan bli en dyr sak for bileier.  I enkelte billigmodeller av biler, kan man bytte ut infotainmentanlegget med 3. parts anlegg. Nylig har jeg prøvd billigmodellen av Leaf, og der kunne jeg bytte ut hele hovedenheten med en Androidboks hvor jeg fikk nettradio, navigering, dab, ladeapper, fm, trykkskjerm, hva jeg måtte ønske av apper, for samme prisen som jeg måtte betale for en enkelt kartoppdatering til et originalanlegg, eller det jeg har pleid å betale når jeg har måttet erstatte ett SD-kort i en vanlig Leaf.

En annen sak er premiummerker der man må til originalverksted for å utføre vanlige reparasjoner. Får man mangellapp på en eu-kontroll, så er det kanskje ingen andre enn originalverkstedet som kan skaffe vanlige slitedeler til bremsene, og man risikerer å måtte vente uker og måneder på time.

Det sies at en populær BEV i USA er like dyr å forsikre som en Porsche 911. Om prisene som var oppgitt i en artikkel er helt representative kjenner jeg ikke til, men det sier vel noe.

bno

Man ønsker (målet er) vel å ta ut merverdien eier har ved å ha valgt elbil. Først skal disse vandalene høste på forsikringssida, så skal man høste på hurtiglade sida, så skal man høste på økt avgift(er), så tar verkstedene sine inntekter på for(dyr)ende og unødvendig, men "tvunget" garanti service, fyll inn her selv....

Oppsummert:
Forskjellen mellom fordelen med elbil vs ICE vil bli inkrementelt (under vikariende motiv) bli stjålet fra eiersida så man ender opp på sikt med at noen få (som alltid) tjener fett ved å hente ut merverdien fra familien. Der kan være sikre på (om vi ikke organiserer oss med mer forbrukermakt) at de vil innhente deviasjonen så snart det åpner seg muligheter. Sann mine ord. Her (jeg er ikke medlem) TOCN og x.vis dette forum inn og som motkrefter. Jeg tror ikke PK baserte elbil foreningen vil komme til å gjøre noe nyttig eller representerer et instrumentelt verktøy for elbil eiere på sikt. Det blir som NAF der man ivaretar millionlønninger på medlemenes bekostning. Vent å se jeg kommer til å få rett, men håper inderlig jeg tar feil. Vi må da begynne å fendre av dette potensielt tyveriet som vil komme. Forsikring er bare et første steg, myndigheter det neste.

Digresjon (les unødvendige bompenger)
I fjor var norges statsbudsjett 700 milliarder høyere enn Finland sitt med samme befolkningtall. Hvor har man gjort av disse 700 milliardene?Politikere i dette landet bruker altså 700 millidarder på ting som Finland ikke trenger? Hva bruker  de disse midlene til. Det snakkes det mindre om i MSM. Men de gjør alt de kan for å skape misunnelse som brer seg som myggsopp over hele befolkningen og det gjør de,  slik at andre ting går under radaren. :)

Burger

Tallet 700 milliarder, hvor kommer det i fra?

Er det justert for kostnadsnivå? Brutt opp i inntekt vs forbruk? Tallet kan bety at man får inn mer i form av skatt og yter mer tilbake. Det kan bety at man skattlegger Oljen for 700 milliarder og bruker det på popcorn i offentlige sammenhenger og skatteparadis for regjering.

Tallet blir litt for søkt til å kunne forholde seg til det bortsett fra emosjonelt : "Det er stort og dermed bra/dårlig" (stryk det som ikke passer følelsen når man sammenligner Norge med Finland)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

bno

Du må da ikke holde på med det stråmann tullet :-) Blir bare babbel og uforståelig.... :D

Norge har ca. 5 mill. innbyggere
Finland har ca. 5 Mill. innbyggere
Sverige har ca. 10 Mill. innbyggere

Statsbudsjettet for Norge er dobbelt så høyt som i Finland. Finlands statsbudsjett i 2018 var på ca.: NOK 530 milliarder.
"Norge bruker altså 700 milliarder på oppgaver som ikke er «nødvendige» i Finland"

Statsbudsjett i Sverige er dobbelt så høyt som Norge.

"Med tanke på at Sveriges befolkning (10,1 millioner) er dobbelt så stor som Norge, så spør man seg hvordan det er mulig, med mindre vi ikke sløser og nærmest hiver penger ut av vinduet?"

Kilder:
http://enerwe.no/okonomi-og-finans/norges-statsbudsjett-er-dobbelt-sa-stort-som-i-finland/

http://www.ebnorge.no/norsk-okonomi-statsbudsjett-er-bompenger-et-symptom-pa-stortingets-manglende-forstaelse-for-okonomi-og-tall/

Gardin

Sitat fra: bno på tirsdag 05. februar 2019, klokken 18:58
Statsbudsjett i Sverige er dobbelt så høyt som Sverige
Kunne ikke sagt det bedre selv   :D

Wibla

Så var det dette med kildekritikk...

Dette er en meningsløs avsporing, kan vi snakke om forsikring igjen?
2018 Tesla Model S 75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA