Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Da ble det en buddy på meg :)

Startet av RuneW, onsdag 23. november 2011, klokken 21:28

« forrige - neste »

daggad

#45
Så så Hans Håvard...du må da ikke ikke skjære alle over en kam heller da ! ;)

Jeg som mange andre av barnerumpene her inne ble lokket inn av de nye elbilmodellene. Og har stor respekt for dere som har banet veien for de utmerkede incentivene elbilister har i Norge i dag. Tusen takk for det.
Men selv om vi er kommet til duk og dekket bord så betyr ikke det at gjennomslaget er sikret for godt. Elbiler kan faktisk bli slått tilbake og da er det en enda tøffere bakke å komme tilbake fra.
Jeg har derfor en viss forståelse for de paramillitære ungkalvene som vil tvinge lille Nissan til å gi oss utvidede garantier på grunn av deres store ord men akk så små handlinger i dette batterispørmålet.

Men som dere som har vært uten en stormfull natt før sier: Vi kan ikke bare kjempe imot, vi må faktisk jobbe med de for å kunne høste resultater. Den enkle måten å vise hva vi mener om dette på er å la være å kjøpe produktene. Men der har vi misslykkes helt siste året. De selger bilene i bøtter og spann.

Hvorfor er det da slik: Jeg mener at Norge og sikker verden forøvrig er overmoden for elbiler som er sammenlignbare med fossilbiler. Og som den første iPhonen så er vi villige (i alle fall i rike Norge med "billige" elbiler) å ta sjansen på at vi nå er så og si der. Det er vi selvsagt ikke. Både Leaf 1, 2, 3, 3GS, og 4 vil bli langt bedre biler. Med helt sikkert langt bedre garantier.

Det er derfor jeg sier: Les og lær mest mulig om bilene som er, og ta valget for deg selv om du er villig til å risikere å gå inn nå. Om ikke, vent.
Om vi skal presse Nissan og de andre store så tror jeg ikke vi oppnår stort mer enn å minske interessen deres for Norge. Det er vi i alle fall ikke tjent med.

Til slutt: Batteriene står i bilene allerede. De blir hverken bedre eller dårligere av en garanti. Vi kan nok sove bedre om natten om vi får en prosentsats å forholde oss til, så jeg håper den kommer. Men jeg er ikke villig til å ofre viljen og lysten til å ta steget inn i fremtiden for dette.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Elmo på fredag 18. november 2011, klokken 23:15
Vel, inntil nylig var dette forumet primært et sted hvor elbilister hjalp hverandre med problemløsninger og delte (primært tekniske) ideer til felles beste

Men kjære Elmo, vi kjenner hverandre såpass godt, og du er så smart, at du veit at de da må kjøpe seg en elbil først. Og så vente til garantitida er over.
Lov å være sammen med oss før det. Så raus må vi være. Deres tid vil også komme;-)
St.Hanshaugen

daggad

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 18. november 2011, klokken 23:42
Sitat fra: Elmo på fredag 18. november 2011, klokken 23:15
Vel, inntil nylig var dette forumet primært et sted hvor elbilister hjalp hverandre med problemløsninger og delte (primært tekniske) ideer til felles beste

Men kjære Elmo, vi kjenner hverandre såpass godt, og du er så smart, at du veit at de da må kjøpe seg en elbil først. Og så vente til garantitida er over.
Lov å være sammen med oss før det. Så raus må vi være. Deres tid vil også komme;-)

Godt sagt av styreformannen i elbilforeningen vi skal bli medlemmer i.
Må bare beklage, men ante ikke at dette var et forum for reparasjoner av elbiler. Dere burde endre navnet..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

#48
Sitat fra: Elmo på fredag 18. november 2011, klokken 23:15
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 18. november 2011, klokken 21:07
Hvis det er ett problem med nye og engasjerte elbil intereserte så skjønner jeg ingenting. Kanskje på tide med en ny hobby? ;D

Vel, inntil nylig var dette forumet primært et sted hvor elbilister hjalp hverandre med problemløsninger og delte (primært tekniske) ideer til felles beste.

Jeg har ikke egentlig noe imot at dere wannaby og justbeen elbilister kommer inn med deres tanker og bekymringer her, men problemet for meg er som Hans sa (i tillegg til flere gullkorn)
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 18. november 2011, klokken 22:56

Forøvrig gledelig med økt aktivitet på alle elbilnettsider. Men nå begynner forumet å bli en vel stor tidstyv.

Når en av de som trenger hjelp eller råd nå poster et innlegg, så er sjansenstor  for at de som kanskje kunne hjelpe ikke ser skogen for bare trær eller rett og slett har forlatt hele forumet pga SPAM.

Og det tror jeg ikke noen av oss, nye eller gamle, elbilister er tjent med i lengden.


At noen ser det som ett problem at fler personer blir interreserte i elbil og bruker tid på forumet her er jeg faktisk overrasket over.  Må si meg ganske forundret over holdningene til gamlegutta her utrykker.

Fortsetter en med den holdningen så blir det en selvoppfyllende profeti skal dere se men jeg trodde ikke det var målsetningen.


Kallagtunet

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 18. november 2011, klokken 23:42
Sitat fra: Elmo på fredag 18. november 2011, klokken 23:15
Vel, inntil nylig var dette forumet primært et sted hvor elbilister hjalp hverandre med problemløsninger og delte (primært tekniske) ideer til felles beste

Men kjære Elmo, vi kjenner hverandre såpass godt, og du er så smart, at du veit at de da må kjøpe seg en elbil først. Og så vente til garantitida er over.
Lov å være sammen med oss før det. Så raus må vi være. Deres tid vil også komme;-)

Det er godt sagt men du tar feil... De nye elbilistene som kommer i tusentall selger bilen før garanti tiden er ute. De er ikke interresert i å mekke. De vil ha ett vanlig problemfritt bilhold og bruke tid på andre ting enn å skru på 6 år gamle elbiler. Forumet, hvis dere ikke skremmer folk vekk vil derfor skifte fokus og og diskusjonene vil få annet innhold. Det er den brytningen som er begynnt...

Kallagtunet

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 18. november 2011, klokken 22:56

Forøvrig gledelig med økt aktivitet på alle elbilnettsider. Men nå begynner forumet å bli en vel stor tidstyv. Forsøker å konsentrere meg om endelig å få slått inn den siste spikeren som sikrer omforent minstekapasitet på batterier, ikke bare for Nissan, men alle merker.

Da plinger ny forummelding. Spent som alltid, er jeg. Så er det bare nok en gjentagelse av gjentagelsen av gjentagelsen.

Det er lov til å sette seg inn i elbilen, ha en vederkvegelig opplevelse, tenke noen nye tanker og så formidle disse. Ikke resirkulere, sjøl om jeg er stor fan av gjenvinning, jeg. Muggrønn og muggen gamleelbilist som jeg er.


Selvinnsikten er det i alle fall ikke noe iveien med...  ;D


Aspiranten

#51
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 00:03
Det er godt sagt men du tar feil... De nye elbilistene som kommer i tusentall selger bilen før garanti tiden er ute. De er ikke interresert i å mekke. De vil ha ett vanlig problemfritt bilhold og bruke tid på andre ting enn å skru på 6 år gamle elbiler.

Dette stemmer for vår del ihvertfall.

Halve vitsen med nybil (forruten sikkerhet) er for oss å slippe problemer. Jeg har rett og slett for mange hobbyer til å kunne ligge under en bil og skru. For min del er elbilforumet ett sted for inspirasjon til en grønnere mobil hverdag, lobbyisme ovenfor stat, kommune og bedrifter (bedre vilkår) og sist men ikke minst, å treffe likesinnede for å slå av en drøs rundt vår nye teknologi.

Jeg håper at disse ønskene og bruksområdene for forumet kan eksistere side ved side med gamlekara som skrur :-) Og at vi slipper "this town aint big enough for the two of us" holdninger. :-)

Edit: skrivefeil
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: daggad på fredag 18. november 2011, klokken 23:47

Må bare beklage, men ante ikke at dette var et forum for reparasjoner av elbiler. Dere burde endre navnet..

Det det er langt fra bare det men det er også en av de mange fasetter i forumet.

Som en annen av gamlingene i muppet showet må også jeg kommentere litt:

Selvfølgelig er det bare fint at at det blir fler aktive på elbilforum. Til tider har det jo vært nesten for stille å kjedelig. Elbilforeningen trenger flere medlemmer og jeg slutter nok snart så det er bra at andre tar over. Men jeg har også vært med en stund og forstår Elmo. Noen ganger er nok nok.

Men dette kommer til å normalisere seg av seg selv.

Nissan Leaf batteri info 634 innlegg. Et kjempeviktig tema men etter 300 innlegg er nok det meste sakt og skrevet.

Bekreftet leveranse, Jeg forstår entusiasmen til de som nå vet at de får en bil men 338 innlegg om dette. Etter de 50 første har fortalt at nå får jeg bil og det har kommet noen gratulasjoner er det ikke så spennende lenger.

Nissan Leaf bestilt 198 innlegg. Heller ikke av stor generell interesse men igjen jeg forstår entusiasmen.

Status bestilling 135 innlegg iløpet av en mnd. Men den har nå dødd av seg selv.

Nissans håndtering, lansering, og skriv + en interessant bil har gjort sitt til denne statistikken.

Stenging av tråder 53 med denne om ingen rekker å komme før meg.

Men nå har snart Nissan pionerene fått sine biler og ting vil bli mer normalt og for de fleste mer interessante emnene kommer igjen til å dominere.

Bruker erfaringer
Rekkevidde
Strømforbruk
Råd og tips av alle slag
Nye modeller og trender
tull og tøys, humor og kanari
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Go-carter

#53
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 19. november 2011, klokken 00:19
Halve vitsen med nybil (forruten sikkerhet) er for oss å slippe problemer. Jeg har rett og slett for mange hobbyer til å kunne ligge under en bil og skru. For min del er elbilforumet ett sted for inspirasjon til en grønnere mobil hverdag, lobbysime ovenfor stat, kommune og bedrifter (bedre vilkår) og sist men ikke minst, å treffe likesinnede for å slå av en drøs rundt vår nye teknologi.

Jeg håper at disse ønskene og bruksområdene for forumet kan eksistere side på side med gamlekara som skrur :-) Og at vi slipper "this town isnt big enough for the two of us" holdninger. :-)


...noen av oss skrur til og med på helt nye biler ;D Handler om nysgjerrighet...

Er sikker på at dette jevner seg ut etter hvert :) Leaf-fanboys holder seg jo trossalt til Leafdelen, og vi som sliter med det andre har våre egne steder, akkurat som alle andre bilforum  :) Noen er interessert i problemfritt bilhold, og vil knapt vite hva som er under panseret, mens den andre enden av skalaen helst vil dele bilen i atomer, og finlese koblingsskjemaet  :) Vi kan nok alle leve sammen!  ::) :D

Sitat
Det er godt sagt men du tar feil... De nye elbilistene som kommer i tusentall selger bilen før garanti tiden er ute. De er ikke interresert i å mekke. De vil ha ett vanlig problemfritt bilhold og bruke tid på andre ting enn å skru på 6 år gamle elbiler. Forumet, hvis dere ikke skremmer folk vekk vil derfor skifte fokus og og diskusjonene vil få annet innhold. Det er den brytningen som er begynnt...

Joda, selvfølgelig kommer det flere "vanlige" bilister som kjører elbil. Og det er bra! Det er faktisk fantastisk at flere får innsikt i den fantastiske verden mange av oss har levd i i flere år :) (undertegnede kun to, dessverre) Men dere må nok leve med at minst halve forumet her fremdeles vil dreie seg om utvikling, ideer, konsepter, reparasjoner og vedlikehold. Forumet baserer seg ikke på daglig erfaring fra alles kjøreturer(til det har vi facebook), men erfaringer over lengre tid, konstruktiv diskusjon, og forhåpninger/diskusjon om nye kommende modeller, våre ideer, og andre pioneerprosjekter. Hvor hadde vel gamle kewet-eiere, nyere buddyeiere, vi som  sliter med både ny og gammel Think  ;D Vært uten dette forumet? Håpløst fortapt...  :) Og disse bilene, som var elbilens spede vugge de siste ti-femten årene her i norge(og i større sammenheng) vil holde seg på veien i flere år fremover, og enklete er fremdeles eksepsjonellt gode konkurrenter til de nye modellene som kommer. La oss beholde dette forumet som et sted for mangfold, det er mer enn plass nok til alle, både teknisk nysgjerrige(som meg) og ola nordmann i gata som kun vil ha et kjøpstips... :)

Du snakker som at det å skru på seks år gamle biler er tabu, eller mindreverdig(?). Husk at noen har dette som hobby ;) Eller jobb. Eller rett og slett bare har en mani for sære ting  :D Eller vil ha bruksbilen sin til å holde en sesong til :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

daggad

Jeg kan ikke fatte og forstå at de som er erfarene og leder denne foreningen/forumet kan vise en ovenfra og ned holdning som det man leser i denne tråden.
Hva i all verden er det som gjør at dere i et åpent forum kan si at andre meninger er utdebatterte etter en viss tid og at disse blokkerer andre personers muligheter til å få frem sine egne saker som de brenner for ?
Skjønner dere ikke hvordan åpne fora virker !?
Detter er lagt opp etter gruppeemner, og en av disse heter "Nissan Leaf". Men neida, disse som tydeligvis har abonnert på "siste innlegg" klarer ikke forstå at vi sitter i vårt eget rom og ikke bråker for andre som vil diskutere sine egne ting.
Jeg vil kalle dette bakstreversk og gammeldags !
Kudos til Go-carter. Han forstår hvordan ting er skrudd sammen (og ikke bare biler).

Nå fikk jeg blåst ut litt, lover å være blid igjen i andre tråder...  :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

hma

#55
Hei,

Jeg skal kun snakke for meg selv, og kommenterer denne tråden kun generelt.

Mitt primære mål med deltagelse på elbilforum er å lære mer om elbiler og livet som elbilist. Jeg har følgelig fulgt omtrent samtlige innlegg de siste to årene, men registrerer nå en dreining (polarisering) med et svakt negativt fortegn.

For å oppsummere vil jeg si at varemerket til elbilforum.no i lang tid har vært:
 - Stor grad av presise innlegg
 - Høy kompetanse
 - Kvalitet framfor kvantitet
 - Høfflighet, fellesskap og samhold
 - Toleranse (og humor)


Når man starter en tråd eller svarer på et innlegg, bør man på forhånd sjekke om det du vil si allerede er dekket eller omtalt.
Deretter bør man stille seg følgende spørsmål:
- "Har det jeg skriver relevans eller er det nyttig informasjon for flere enn meg selv?"

elbilforum.no finnes flere deltagere med usedvanlig god kompetanse og innsikt, ikke bare innen elbiltekniske spørsmål. Når jeg ser deres innlegg, vet jeg at det er nyttig lesing. Jeg synes det vil være trist om vi mister noen av disse skribentene.

Funksjonen "siste innlegg" er svært nyttig fordi den gir deg mulighet til å følge alt som skjer, slik at man kan holde seg oppdatert. Verdien av denne funksjonen er omvendt proporsjonal med mengden av "koseprat" eller "tomgangstanker".
Alternativet er kun å lese tråder innen utvalgte seksjoner, men det er på langt nær like effektivt med utgangspunkt i forumets tekniske funksjonalitet.


Min oppfordring til alle er kort og godt; Les over innlegget ditt, og vurder dets relevans og nytte før du poster.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Thomas Parsli

Sitat fra: hma på lørdag 19. november 2011, klokken 11:08
Når man starter en tråd eller svarer på et innlegg, bør man på forhånd sjekke om det du vil si allerede er dekket eller omtalt.
Deretter bør man stille seg følgende spørsmål:
- "Har det jeg skriver relevans eller er det nyttig informasjon for flere enn meg selv?"

Min oppfordring til alle er kort og godt; Les over innlegget ditt, og vurder dets relevans og nytte før du poster.

Amen til det!


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

dissern

Sitat fra: daggad på lørdag 19. november 2011, klokken 02:49
Jeg kan ikke fatte og forstå at de som er erfarene og leder denne foreningen/forumet kan vise en ovenfra og ned holdning som det man leser i denne tråden.
Hva i all verden er det som gjør at dere i et åpent forum kan si at andre meninger er utdebatterte etter en viss tid og at disse blokkerer andre personers muligheter til å få frem sine egne saker som de brenner for ?
Skjønner dere ikke hvordan åpne fora virker !?
Detter er lagt opp etter gruppeemner, og en av disse heter "Nissan Leaf". Men neida, disse som tydeligvis har abonnert på "siste innlegg" klarer ikke forstå at vi sitter i vårt eget rom og ikke bråker for andre som vil diskutere sine egne ting.
Jeg vil kalle dette bakstreversk og gammeldags !
Kudos til Go-carter. Han forstår hvordan ting er skrudd sammen (og ikke bare biler).

Nå fikk jeg blåst ut litt, lover å være blid igjen i andre tråder...  :D

Helt enig! Noe av det som skrives her nå er kort sagt forbløffende.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Kallagtunet

Det kan jo hende at det som er er definert som ikke interesant for noen ER interresant for andre...  Det siktes sikkert til bla den meget omtalte leaf batteri info tråden og sikkert det noen omtaler som gjentakelser der. Men fakta er at det er en av de mest leste trådene på forumet så interesse har det hatt for noen men tydligis ikke for alle. Jeg for eksempel har null interesse i hvoddan man selv bygger en ladelkabel til leaf eller delesituasjonen til buddy og leser derfor ikke disse trådene.

Hvis dette skal bli ett større forum tror jeg at dere som føler dere har gammel hevd på det må lære dere mulig funksjonalitet på ett forum. Jeg trodde faktisk elbil gjengen var teknisk interreserte og klarer å finne ut av dette. Og hvis det betyr at en ikke kan bruke siste innlegg funksjonaliteten så er vel ikke det verdens undergang er det vel?

Når det gjelder høflighet, så synes jeg dere kan se gjennom utfall og innfall her og se hvem som er verst mhp dette.. Jeg synes fler av de som har vært med lenge kunne ha godt av å slå opp det ordet i ordboken så skal jeg også gjøre mitt.


Elmo

#59
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 18. november 2011, klokken 23:42
Men kjære Elmo, vi kjenner hverandre såpass godt, og du er så smart, at du veit at de da må kjøpe seg en elbil først. Og så vente til garantitida er over.
Lov å være sammen med oss før det. Så raus må vi være. Deres tid vil også komme;-)

Jada Hans, vi er helt på bølgelengde her, og jeg gir meg ikke på forumet ;)  OG, jeg følger faktisk med på Nissan trådene, for hadde det ikke vært for at jeg har flere PSAer og nok deler til å leve med dem lenge så hadde det stått en Leaf i oppkjørselen min allerede. Uansett batterigaranti og forventet rekkevidde etter 5 år.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA