Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av OneMore, onsdag 23. november 2011, klokken 21:02

« forrige - neste »

OneMore

Heisan folks,

Jeg er helt desperat etter en lader som kan lade 4 stk SAFT blokker om gangen (10A).
Ettersom dette ikke er min sterke side ber jeg om forslag til en som er overkommelig priset.
Helst noe jeg kan plukke opp på Clas, Biltema, Jula ?? Sønnak ?

Takker for alle forslag!

Denne skal jeg ha inntil proffladeren kommer.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar

Vil ikke det letteste være å bruke 2 stk. C-tek ladere og lade to og to batterier omgangen ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OneMore

Blir ikke det en veldig dyr løsning ? 10Ah 
Er det riktig type ladning? Konstant Ah osv.
Er også en fordel at man stiller Ah en plass ?


OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Foreslår at du først leser nøye gjennom http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf

Dersom du bruker en lader som er til blybatteri (f.eks. CTek) så må du passe på tiden og stoppe ladingen når batteriet er fullt. 10A (ampère) skulle være trygt å lade med selv om det blir litt overlading, men vær forberedt på at vannforbruket sannsynligvis vil øke. (Eventuellt minke hvis du ikke lader fullt).

Hvorfor vil du lade 4 blokker (tilsammen 24V) i gangen? Tror det kan føre til stor ubalanse i cellene. Når jeg bruker ekstra-laderen lades alle blokkene samtidig og den ekstra ladestrømmen går gjennom kontaktorboksen slik at strømmen registreres av energimeteret. Jeg skrur av ekstraladeren med koblingsur når fase 1 lading er ferdig og lar originalladeren toppe opp og balansere batteriet. Se tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2675.0.html
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Heisan, dette er for løse blokker, som skal lades i 13 1/2 time med nøyaktig 10Ah.
For deretter cap testes.

Jeg har nå fått lånt meg en lader :-)

Jeg lader 4 da jeg har loggere til 4. Det passer også veldig bra, med det jeg rekker
å kapasitet teste før selvutladning/spenning gjør at testen blir dårligere.
Jeg venter også alltid 1+ time før jeg tester første blokk for å unngå at den tester
bedre en di neste. Passer også på at di har så lik temp som mulig.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

OK, da skjønner jeg hva du skal. Trodde først du skulle lade en hel bil med defekt originallader.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Sitat fra: OneMore på fredag 18. november 2011, klokken 13:24
Heisan, dette er for løse blokker, som skal lades i 13 1/2 time med nøyaktig 10Ah.
For deretter cap testes.

Jeg har nå fått lånt meg en lader :-)

Jeg lader 4 da jeg har loggere til 4. Det passer også veldig bra, med det jeg rekker
å kapasitet teste før selvutladning/spenning gjør at testen blir dårligere.
Jeg venter også alltid 1+ time før jeg tester første blokk for å unngå at den tester
bedre en di neste. Passer også på at di har så lik temp som mulig.

OneMore

Les deg opp litt på strøm og energi, du mener sikkert å lade i 13,5 time med 10 ampere, det blir da totalt 135Ah

Hele Norge snakker om at vi bruker strøm. Har sjekket med amperemeteret mange ganger, det går akkurat like mye strøm i ene lederen inn til huset som det går i den andre ut. Konklusjonen blir da at jeg ikke bruker strøm i hele tatt  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

OneMore


[/quote]

Les deg opp litt på strøm og energi, du mener sikkert å lade i 13,5 time med 10 ampere, det blir da totalt 135Ah

Hele Norge snakker om at vi bruker strøm. Har sjekket med amperemeteret mange ganger, det går akkurat like mye strøm i ene lederen inn til huset som det går i den andre ut. Konklusjonen blir da at jeg ikke bruker strøm i hele tatt  ;D
[/quote]


Helt riktig, veldig godt observert  :o
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA