Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannservice, bytte av ladestyrke og Lexia-trøbbel er ingen god COMBO!

Startet av BE, onsdag 23. november 2011, klokken 17:01

« forrige - neste »

elektrolux

#30
Sitat fra: Lynet på lørdag 26. november 2011, klokken 23:00
Men er det noen som har funnet ut hva som er beste plassering av bombrikken?

Alle "mine" er plasserte i et skap i garagen.  ;D

Spesielt nå etter klargjøring av reglene, der det endelig er fastslått at en ikke trenger bombrikke virker dette som den beste plassen. :D

Sorry, men du la nesten opp til dette svaret selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

xzornixz

Jeg har min i det sorte feltet, mellom speil og regnsensor på høyre side, funker fint det:)

akseln

I dag fikk jeg min første faktura fra Fjellinjen. Den var på 102,- etter min tur til Hamar i forrige uke og passeringer på nye E6 mot Minnesund. Litt underlig at de ikke klarer å unngå fakturering. Det står til og med "Miljøvennlig kjøretøy" på fakturaen :-)

Griffel

#33
Sitat fra: Akseln på fredag 27. januar 2012, klokken 16:51
I dag fikk jeg min første faktura fra Fjellinjen. Den var på 102,- etter min tur til Hamar i forrige uke og passeringer på nye E6 mot Minnesund. Litt underlig at de ikke klarer å unngå fakturering. Det står til og med "Miljøvennlig kjøretøy" på fakturaen :-)


Følg denne oppfordringen:
Sitat fra: el-snorre på onsdag 28. september 2011, klokken 16:37
Administrasjonsleder i elbilforeningen har da snakket med Fjellinjen og Vegdirektoratet og forklart situasjonen.

Fjellinjen ønsker at Elbilforeningen videreformidler navnet på de av deres "abonnenter" som har opplevd dette, slik at de kan sjekke dette og eventuelt ta dette videre med med systemleverandøren Q-free.

Vegdirektoratet på sin side opplyser på sin side noe vi som elbiliseer allerede vet:
"El-biler som har fritaksbrikke kan kjøre gratis gjennom alle bomstasjoner"
Godt vi kan være enig om noe med dem i alle fall, et godt utgangspunkt.

Har du blitt fakturert med elbil i et "fremmed" bomselskap, send en epost med fult navn/regnr til elbilforeningen norstart@elbil.no

Så lenge Bomselskapenen ikke blir kvitt dette problemet med fremmedpasseringer er det vanskelig å argumentere for at elbiler skal skaffe brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

snurre100

Vegdirektoratet på sin side opplyser på sin side noe vi som elbiliseer allerede vet:
"El-biler som har fritaksbrikke kan kjøre gratis gjennom alle bomstasjoner"


Gjelder ikke bomstasjonen på Svinesund.
Venter på Kia E Niro

el-snorre

Sitat fra: Akseln på fredag 27. januar 2012, klokken 16:51
I dag fikk jeg min første faktura fra Fjellinjen. Den var på 102,- etter min tur til Hamar i forrige uke og passeringer på nye E6 mot Minnesund. Litt underlig at de ikke klarer å unngå fakturering. Det står til og med "Miljøvennlig kjøretøy" på fakturaen :-)

Jeg skal følge opp dett til uken, dette er ikke annet en tøvete fra bomselskapet.
Kan det være at du har fått gebyr for manglende brikke? Likefult skal du kunne slippe unna.
Vegvesenet, og bomselskapene sliter med fakturakommunikasjonen dem i mellom, det er derfor dette skjer men må la seg unngå.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

akseln

Så bra! Passeringene er registrert med brikke, så dette er normalt registrerte passeringer.

Send meg gjerne en pm hvis du trenger detaljer.

asbkar

Jeg ble også fakturert 65,- for passeringer i Østfold, har bombrikke fra oslo. Jeg betalte, og opprettet en sak i webløsningen deres og spurte hvordan dette burde håndteres så jeg slipper å faktureres for å kjøre i andre bomselskaper senere. Fikk følgende svar:
SitatDet var ved en feil ikke lagt inn EasyGo-fritak på avtalen, men dette er rettet nå. Vi har også kreditert de passeringen som er belastet feil, beløpet på 65,- kroner blir trukket fra på neste faktura på avtale 1 på dette kundenummeret.

Ting ordnet seg med andre ord. Har ikke kjørt i "fremmede" regioner etter dette, men er tydeligvis bare et "flagg" som må settes, og som de av og til glemmer å sette.

|<
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

elektrolux

Siden jeg framla samferdselsdepartementets skriv om AUtopass og bompenger til Nordjæren bompengeselskap er ingen nye faktura dukket opp.

Det ser dermed ut som de har lært, eller at de i sin tid forsøkte å bløffe på seg krav om bombrikke.

Reglene er enkle. Elbil ER gratis gjennom bommen med eller uten brikke. Har en ikke brikke kan en ikke benytte feltet for Autopass, og må kjøre i manuelt betjent fil. I automatiske anlegg er det bare å kjøre gjennom.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Jeg har nå kjørt uten brikke hver dag siden desember i Oslo, så langt uten faktura i posten. :)

El-vis

Endring kom i fjor - før det kunne elbilen kjøre i bomringen i Oslo uten problem og uten brikke, nå må(bør) alle elbiler ha brikke. Fortsatt gratis uten, men mye styr når du får regning for bompassering i posten og må stå i telefonkø hos Fjellinjen for å få den slettet igjen.
Her i Oslo ordnes det greit på Esso-stasjonene.

Husker forøvrig i starten da bomstasjonene var manuelle med betjening og elbilen fortsatt et særsyn, at vi stoppet ved hver passering, rullet ned vinduet, smilte pent og sa "elbil" og så fikk vi kjøre igjennom gratis. Det var tider..  :)
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

Aspiranten

Sitat fra: El-vis på lørdag 28. januar 2012, klokken 22:48
Husker forøvrig i starten da bomstasjonene var manuelle med betjening og elbilen fortsatt et særsyn, at vi stoppet ved hver passering, rullet ned vinduet, smilte pent og sa "elbil" og så fikk vi kjøre igjennom gratis. Det var tider..  :)

Si fra når du er i Molde så kan du få kjøre Leafen en tur og gjenoppleve fordumstider. Her oppe går nemlig utviklingen litt saktere enn i Oslo  :D
Nissan Leaf

elektrolux

Sitat fra: El-vis på lørdag 28. januar 2012, klokken 22:48
Endring kom i fjor - før det kunne elbilen kjøre i bomringen i Oslo uten problem og uten brikke, nå må(bør) alle elbiler ha brikke.

Første gang jeg hører om en slik endring, og noe rart, da mine undersøkelser hos samferdselsdepartementet er av nyere dato enn "i fjor".

Kan du vise til denne endringen, og nøyaktig hva går den ut på?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El-vis

Sitat fra: elektrolux på søndag 29. januar 2012, klokken 12:30
Sitat fra: El-vis på lørdag 28. januar 2012, klokken 22:48
Endring kom i fjor - før det kunne elbilen kjøre i bomringen i Oslo uten problem og uten brikke, nå må(bør) alle elbiler ha brikke.

Første gang jeg hører om en slik endring, og noe rart, da mine undersøkelser hos samferdselsdepartementet er av nyere dato enn "i fjor".

Kan du vise til denne endringen, og nøyaktig hva går den ut på?

Fra Fjellinjen.no
Fritaksberettigede
Ordningen med fritak i bomringen for buss i rute, utrykningskjøretøy, elbiler, hydrogenbiler og forflytningshemmede forutsetter AutoPASS-avtale med Fjellinjen.
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

elektrolux

Det er bare svada fra Fjellinjen. Nordjæren hadde en lignende formulering.

Heldigvis er det høyere makter som bestemmer, og det fritt fram om en vil ha brikke eller ikke.
Passering er gratis uansett.

Men husk på å kjøre i riktig felt gjennom manuelle bomstasjoner. Kjører du i felt for Autopass uten å ha Autopass kan du bli ilagt bot.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA