Hovedmeny

E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!

Startet av My2cents, torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

mthoring

Det er rattvarme eller skinnhansker for min del, så jeg tar gjerne rattvarme.

Godt eller dårlig blodomløp er en grov overforenkling. Kroppen er skrudd sammen slik at hvis man fryser så kuttes varmen i ekstremitetene tidlig, noe annet er indikasjon på sykdom (eller alkoholbruk). Ellers er eneste muligheten til å ikke fryse på henda å ikke være kald i det hele tatt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ladov

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. januar 2019, klokken 22:55
Fint med rattvarme, for all del. Men kanskje mest viktig for folk med dårlig blodsirkulasjon i hendene?
...
Folk er forskjellige. Jeg vet at hvis vi skal dusje alle sammen(4 stk) så er det best for husfreden at jeg dusjer sist. Ikke at jeg liker å dusje i kaldt vann men i motsetning til kona har jeg glemt opplevelsen før jeg har tørket og kledd på meg.. ;)

Men jo, det er nesten litt rart at 3ern ikke har rattvarme. Burde ikke koste all verden men jeg får satse på at varmetråder i setene+varmen fra viftene gjør at vi ikke savner rattvarme.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

olavxxx

Jeg kommer nok ikke til å savne rattvarme, det er en av tingene jeg gav opp ved å gå fra en late 17 X med ALT utstyr. Går også glipp av flere ting man gjerne definerer som luksus.

Men for meg er det verdt det, kommer neppe til å fryse på hendene heller siden Tesla har så bra varmeapparat.
Man slår jo bare på varmen før man når bilen, skal ikke mange minutter til, så er den gjennomvarm.

Gjør man ikke det, blir jo uansett setet kaldt, det er verre enn kaldt ratt (med mindre man sitter i en bil med stoff-seter, må nesten setene varmes).

Så det er mine tanker da :P Jeg brukte sjeldent rattvarme på X og når jeg brukte den, slo jeg den av veldig fort.
Samme med setevarme, jeg slår det av med en gang jeg kjenner setet er litt lunk, ellers føles det klamt ut.

Skulle jeg hatt noe som ikke er på model 3 i dag, er det andre ting enn rattvarme :-P
Fins nok en ting eller to jeg hadde valgt i tillegg som utstyr, blant annet smidde felger+++.

Counterpointer

Sitat fra: ladov på søndag 27. januar 2019, klokken 23:11
Men jo, det er nesten litt rart at 3ern ikke har rattvarme.
Det er ikke rart, det er en katastrofe! Det drar jo bilen ned på E-Tron nivå  [emoji849] (E-tron med ACC da vel å merke.)

Frontene i pro eller contra rattvarme begynner å bli skarpere. Dette er en sak som deler entusiaster [emoji854]

ladov

Sitat fra: knut.aulie på søndag 27. januar 2019, klokken 23:18
Sitat fra: ladov på søndag 27. januar 2019, klokken 23:11
Men jo, det er nesten litt rart at 3ern ikke har rattvarme.
Det er ikke rart, det er en katastrofe! Det drar jo bilen ned på E-Tron nivå  [emoji849] (E-tron med ACC da vel å merke.)

Frontene i pro eller contra rattvarme begynner å bli skarpere. Dette er en sak som deler entusiaster [emoji854]
På den ene siden har vi de som synes manglende rattvarme er KRISE?

Mens på den andre siden har vi de som ikke bryr seg noe særlig, fordi de som meg ikke fryser lett, eller i det minste ikke plages noe særlig med kalde fingre/tær/ører..? Mangelen på entusiasme fra den siste gruppen gjør det nok vanskelig å få i gang en skikkelig krangel. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

daggad

Jo det er KRISE at det ikke er varme i RATTET...synes min frue, godt vant fra Leafen. Jeg er litt mer ..meh ok..litt dumt da men..

Men jeg er jo sær da. ELSKER ananas på pizza. Skjønner typen ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: e-Stig på søndag 27. januar 2019, klokken 22:47
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. januar 2019, klokken 19:48
Sitat fra: e-Stig på fredag 25. januar 2019, klokken 15:56
For å holde konstant fart og avstand. Å ligge bak en bil med yoyo-kjøring er irriterende. Jo flere som kjører med cruisekontroll jo smidigere går trafikken. Det får ikke hjelpe at Tesla er svindyre på dette. For meg er det helt utenkelig å kjøpe en bil uten den siste teknologien på plass, selv om man kanskje kan kjøpe dette i etterkant?
Jeg kjører mye mykere og jevnere manuelt bak andre biler enn det ACC klarer.

Med ACC kjører man akkurat like ujevnt som bilen foran. Med CC eller manuell kjøring kan man kjøre mye jevnere.

Uten bil foran er CC klart best da den ikke driver med "fantombremsing" for biler i andre felt eller i tunneler.

Men hvis "alle" kjører med cruisekontroll vil vi får optimale forhold for fin flyt i trafikken. Det er jo ikke til å komme fra at ACC er med på å øke sikkerheten i trafikken. Hvis alle er bakstreverske og ikke tar i bruk ny teknologi så kommer vi ikke videre. Litt overraskende å lese at Tesla-fan er så konservative. Hvis ingen kjøper ACC hvordan skal det da gå med autopilotene?

Det er ikke slik at man kræsjer uten ACC. Det er andre systemer som skal ta seg av slikt. Jeg har "collision warning" på "early" og da piper det høylytt ganske tidlig om jeg tar innpå bilen foran med stor hastighetsforskjell. Om jeg ikke bremser selv vil nødbrems aktiveres.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Tiger123

Sitat fra: Løve på søndag 27. januar 2019, klokken 12:41
E-Tron er klargjort for app-fri lading. Noe som vil bli rullet ut i 2019.

https://butikk.audi.no/elbil/e-tron/e-tron Trykk på «Lading» helt til høyre.

Hele SC-fordelen til Tesla er på vei ned i dreneringsrørene.

Wohoo løp og kjøp! Skikkelig imponerende av noen som har lagd biler i fire hundre år.

Tiger123

Sitat fra: Tellus på fredag 25. januar 2019, klokken 15:44
Sitat fra: emurof på fredag 25. januar 2019, klokken 15:24

Rattvarme er bra å ha hvis bilen er elendig til å varme opp kupeen, men med Model 3 går det jo lett som en lek å skru på varme fra stua si og gå ut når bilen er varm. Da vil rattet også være varmt. Eventuelt kan du med enkelhet styre luftstrømmene med varmluft mot hendene dine hvis du er litt kald.

Votter og hansker er helt klart undervurdert ja. Egentlig trenger man ikke varmeapparat heller. Hva er galt med en skikkelig pelskåpe ? Hadde M3 kommet uten seter så hadde det også gått fint. En banankasse gjør samme nytten og er mer miljøvennlig  :)

Votter og hansker..., ingen som foreslår det?

Seriøsiteten her inne daler på samme måte som rekkevidden til e-tron har gjort siste året..

Tiger123

Sitat fra: PF på søndag 27. januar 2019, klokken 18:57
Kan vel være fordi de kommer med en helt ny sensor som kjenner om du holder i rattet og ikke må styre litt i mot som mange andre leverer.

Audi, BMW osv er som tidligere nevnt eldgamle bilprodusenter. Men derfor går også utviklingen deres så utrolig tregt. Skal ikke være love å henge etter en 15 år gammel produsent, på tekniske ting? Eller på noe som helst egentlig?

Ang rattvarme så vil jeg savne det om min neste bil ikke har det. I Leaf klarer de å ha denne helt nye sensoren som kjenner om jeg holder i rattet, og samtidig ha rattvarme:) Premium vetdu;)

THE

Er litt spent på hvordan styring av varmluftstrømmen i TM3 vil fungere. Pga. at det ikke er instrumenter foran rattet, så har du luftdyser som blåser rett på rattet og hendene. Godt mulig det vil gi noe av den samme effekten som varme i rattet. Rattet blir varmet opp raskere, og hendene blir varmet opp.

I utgangspunktet ville jeg foretrekke rattvarme, men skal ikke avskrive løsningen i TM3 som dårlig før jeg har prøvd.

Når det er sagt er det veldig behagelig å plassere gjennomfryste fingre på varmt ratt etter å ha pakket sammen skiutstyr til familien og fått det i bilen etter skitur i 15 minus. Hjelper ikke at fingrene er gode og varme etter skituren når man må av med votter for å pakke sammen alt utstyret, og da biter kulda raskt i mine fingre i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: mthoring på søndag 27. januar 2019, klokken 23:07
Godt eller dårlig blodomløp er en grov overforenkling.

Forsåvidt sant det. Men det gjelder da også i enda sterkere grad dette:
Sitat fra: mthoring på søndag 27. januar 2019, klokken 23:07
Kroppen er skrudd sammen slik at hvis man fryser så kuttes varmen i ekstremitetene tidlig, noe annet er indikasjon på sykdom (eller alkoholbruk).
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: THE på mandag 28. januar 2019, klokken 10:08
Er litt spent på hvordan styring av varmluftstrømmen i TM3 vil fungere. Pga. at det ikke er instrumenter foran rattet, så har du luftdyser som blåser rett på rattet og hendene. Godt mulig det vil gi noe av den samme effekten som varme i rattet. Rattet blir varmet opp raskere, og hendene blir varmet opp.
Dette er et interessant poeng, og det gjenstår å se hvordan det fungerer. Imidlertid er det mange fosilbiler jeg har kjørt opp gjennom årene som har hatt luftdyser på begge sider av rattet uten at det var i nærheten av det å varme selve rattet.

emurof

Sitat fra: Handyman på søndag 27. januar 2019, klokken 12:08
Sitat fra: emurof på søndag 27. januar 2019, klokken 11:53
Sitat fra: shb på lørdag 26. januar 2019, klokken 13:01
Da jeg fikk min Tesla 21.august 2013. Hvor mange ladere hadde Tesla da. Jo 4 på Gol. Ionity har åpnet flere før bilene kommer.

Å? Så de har flere ladere i Norge totalt sett enn Tesla?
Tror han prøver å si at Ionity har flere tilgjengelige ladere i det bilen begynner å rulle på veien, enn det Tesla hadde da Telsaene ble levert.

Akkurat. Ser ikke helt relevansen for noe som helst, men :) Det virker liksom ikke helt sammenlignbart.

emurof

Sitat fra: Løve på søndag 27. januar 2019, klokken 12:41
E-Tron er klargjort for app-fri lading. Noe som vil bli rullet ut i 2019.

https://butikk.audi.no/elbil/e-tron/e-tron Trykk på «Lading» helt til høyre.

Hele SC-fordelen til Tesla er på vei ned i dreneringsrørene.

Du mener, bortsett fra at Tesla vil kunne lade på de samme laderne, pluss egne superladere? Så Tesla-eiere vil fortsatt ha en stor fordel med mer enn dobbelt så stort ladenettverk.

Så de rørene virker ganske tette. Kanskje jobbe litt med dreneringen på andre måter i stedet?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA