Hvordan bytte bakre vindusvisker på Leaf 2013-modell

Startet av Lena82, mandag 21. januar 2019, klokken 13:36

« forrige - neste »

Lena82

Hei!

Kan noen forklare meg steg for steg hvordan å bytte bakre vindusvisker (altså bare viskebladet) på Leafen min (kanskje med noen bilder) ? Jeg finner ikke noe brukbar info på nett, og uansett hva jeg prøver på så er det ingenting som løsner eller gir etter, og jeg er redd for at jeg skal knekke noe viktig. Viskeren er aldri byttet før.
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

2000hoe

Hele armen skrus av som en enhet. [emoji6]

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Lena82

Hva mener du? Må jeg skru av hele stangen for å bytte viskeren? Er altså bare selve viskerbladet som skal byttes.
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

Electrix

Så man skal bytte hele greia? Merkelig.

Jeg fikk ikke av bakviskeren på min 2012 Leaf så jeg bare trakk ut viskerbladet. Så tok jeg av bladet på en biltema-visker til 34,90 og fjernet de to metalldelene som ligger i bladet, kuttet den til passe lengde og satt inn igjen de to medalldelene som fulgte med nissanviskeren. Litt pirk å få på plass, men den fungerer fint nå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Vesterskog

Sitat fra: Electrix på mandag 21. januar 2019, klokken 13:48
Så man skal bytte hele greia? Merkelig.

Jeg fikk ikke av bakviskeren på min 2012 Leaf så jeg bare trakk ut viskerbladet. Så tok jeg av bladet på en biltema-visker til 34,90 og fjernet de to metalldelene som ligger i bladet, kuttet den til passe lengde og satt inn igjen de to medalldelene som fulgte med nissanviskeren. Litt pirk å få på plass, men den fungerer fint nå.
Kjørte også den. Fungerte greit.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lena82

Jeg har kjøpt ny vindusvisker/viskerblad som skal passe, jeg bare forstår ikke hvordan man skal få av den gamle.. På nett finner jeg bare at man skal sette bladet i den og den vinkelen, og så dra den av.
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

cra

http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Deler

Riktignok lenge siden jeg byttet til en slik, men innbiller meg at det bare var å dra den gamle rett av; den var bare "klipset" på. Mulig jeg husker feil her, men det ser også ut som det bare er å dra den av, men den sitter godt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lena82

Jeg får prøve litt til..

Vet noen om det er krav til helt fungerende bakre vindusvisker på EU-kontroll? Gummien på halve viskeren er revet av. Får jeg en 1'er eller 2'er på den..?
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

kaiat

Det er ikke krav om vindusvisker bak. Mange biler som ikke har det, f.eks. sedaner og enkelte varebiler. Men fremme blir det mangel med defekt vindusvisker.

I følge verkstedmanualen på Leaf må det byttes komplett arm. Skulle jeg ha gjort dette, ville jeg brukt oppskriften under. Jula selger løs viskergummi forresten.

Sitat fra: Electrix på mandag 21. januar 2019, klokken 13:48

Citroel

Se video av montering her:
https://www.driveden.com/car-parts-c2/wiper-blades-c114/bosch-nissan-leaf-2010-2017-rear-wiper-blade-p94307

Å ta av er veldig enkelt, det er bare motsatt av montering :)

Og det er ikke nødvendig å ta av viskerarmen.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Electrix

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA