Hovedmeny

Designfeil bakluke

Startet av Trapper, lørdag 19. januar 2019, klokken 11:23

« forrige - neste »

bmw2002

En av grunnene til at jeg droppet Model 3 var sedan. Har hatt Audi sedan før med bagasjerommet fullt av vann etc...

Har derimot ikke dette problemet på min 73 modell BMW.
Generelt var jo bilene før mye mer praktiske:
- Formuftig dekkdimensjon som ga god komfort
- Skvettlapper
- Lister på dører som beskytter mot bulker
- Støtfangere så man slapp skader når man rygget inn i noen i 3 km/t
- God utsikt ved kjøring fremover og rygging
- ...

z4rd

Også var det sikkerhet, da.

Model 3 er en av de sikreste bilene som noensinne er blitt produsert. Føler det er et viktigere argument enn alt det som er blitt nevnt i denne tråden :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

olavxxx

Sitat fra: z4rd på søndag 20. januar 2019, klokken 21:26

Model 3 er en av de sikreste bilene som noensinne er blitt produsert. Føler det er et viktigere argument enn alt det som er blitt nevnt i denne tråden :)
Det er sant, det er bilen testet i USA med minst sannsynlighet for personskade.
På plass nummer to er X, nummer 3 er S.

Så, ja, imponerende! Så selv om han fyren som demonterte model 3 driver å whiner om at Tesla har laget den unødvendig komplisert kanskje ikke har skjønt at det muligens er for å øke sikkerhet :-) Han mente jo de burde lage enklere karrosserigreier i bagasjen osv..

Jeg skulle selv ønske det var annen luke bak, men bilen ellers er GULL! :-)

Handyman

Sitat fra: olavxxx på søndag 20. januar 2019, klokken 21:33
Sitat fra: z4rd på søndag 20. januar 2019, klokken 21:26

Det er sant, det er bilen testet i USA med minst sannsynlighet for personskade.
På plass nummer to er X, nummer 3 er S.

Så, ja, imponerende! Så selv om han fyren som demonterte model 3 driver å whiner om at Tesla har laget den unødvendig komplisert kanskje ikke har skjønt at det muligens er for å øke sikkerhet :-) Han mente jo de burde lage enklere karrosserigreier i bagasjen osv..

Jeg skulle selv ønske det var annen luke bak, men bilen ellers er GULL! :-)
Så nettopp et langt program med ham på Youtube nettopp, og det var omtrent bare det kompliserte chassiset og fortsatt litt "dårlig" fit&finnish utvendig som han ville forbedret. Ellers er nå meget imponert over bilen, og det generelle inntrykket er at på alt det andre er Tesla langt foran konkurrentene. Han vår jo meget kritisk i starten.
Får håpe det betyr at kvaliteten også er blitt bedre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hawK

Noen som vet om samme problemstilling gjelder frunken? eller om det er drenering under vindusviskerne som tar seg av problemet der..

Handyman

Sitat fra: hawK på mandag 21. januar 2019, klokken 14:50
Noen som vet om samme problemstilling gjelder frunken? eller om det er drenering under vindusviskerne som tar seg av problemet der..
Hadde noen fått til å lage et problem ut av det, hadde vi nok hørt om det.  ;)

Edit: hva med at "vindusviskerne spruter på meg når de er i bruk i regnvær og jeg står ved siden av vinduet" ...eller... "snø ramler inn i fanget mitt når jeg ruller ned vinduet uten å ha fjernet snøen først"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Kan ikke noen lage en Teslabjørn-parodi med vinduet åpent i regnvær, vann i trynet og "Shieeeeeet!"? ;) Garantert mange klikk, og en referralkode i tillegg, så er det gratis roadster neste.

Balrog

Jeg testet på model S for å sjekke om den har tilsvarende designfeil på takluka, og jepp, det har den. med mye snø på taket og parkert i nedoverbakke faller snø inn i bilen når luka åpnes. Enda verre er det at det faktisk snør rett inn i bilen om man kjører med takluka åpen i snøvær. Jeg hadde faktisk ikke testet dette før. Shiiiit..

Lurer på om Model 3 heller ikke er designet for å kjøre med en bøtte med isvann i baksetet ved hard oppbremsing i sving? Og hv vil skje om man kjører med åpen frunk i høy hastighet i regnvær? Håper noen ser seg kallet til å teste ut dette også
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Hodetelefoner

Lukk luken raskt opp på S. Det samme skjer. Tesla skulle aldri lansert en billig bil..

Jeronan

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 22. januar 2019, klokken 06:42
Lukk luken raskt opp på S. Det samme skjer. Tesla skulle aldri lansert en billig bil..

Maybe it was an issue  pre-facelift, but I never have any issue with water or snow entering the trunk when opening the hatch on our Model S 75D from late 2017.

The hatch is totally different and the big seal on the top is placed far down and high enough to catch all water that seeps through on top and redirect its nicely down along the sides.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Prøv å åpne bakluka på Model X med snø på, mens begge falkevingedørene står åpne, og helst mens noen sitter på andre og tredje seterad. SHIEEEET.  :laugh:

Counterpointer

Sitat fra: gr på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:53
Prøv å åpne bakluka på Model X med snø på, mens begge falkevingedørene står åpne, og helst mens noen sitter på andre og tredje seterad. SHIEEEET.  :laugh:
Heldigvis eller desverre finnes det ingen vaksine mot idioti [emoji23]

THE

Og for å toppe idiotien kan du jo kjøre bilen inn i garasjen uten å lukke FWD først også.

Det finnes noen mennesker der ute som er ute etter å finne alle mulige, og umulige, designsvakheter på absolutt alle dingser og duppeditter. Bøying av iPhone ved påføring av stor kraft på et bestemt punkt på telefonen var jo en Youtube-hit for noen år siden. Videoer der man viser at telefoner med glass både foran og bak knuser når man slipper dem fra 2 meters høyde ned på baderomsflisene er jo på Youtube nesten før de første telefonene er tilgjengelig i butikken.

Folk som kjører med full gass mot en betongvegg for å teste nødbremsesystemene på en bil kan du helt sikkert finne videoer av også om du leter. Som sagt det finnes ingen grenser for hvor dum man kan være. Noen gjør det for å få klikk, og noen er nok dessverre bare så lite intelligente... Hvem som er verst er jeg sannelig ikke sikker på. Stort sett kommer man veldig langt med sunn fornuft og litt tid til å lese i brukermanualen for produktet man har anskaffet seg.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjornskj

Er greit å idioterklære folk som synes dette er et problem men personlig vil jeg nok foretrekke at jeg ikke får bagasjerommet fullt av vann hvis jeg ikke åpner luken sakte nok - hva nå "sakte nok" er. Dette betyr ikke at jeg liker å kjøre inn i garasjer med dørene åpne eller klager på at det blir bulker i bilen om jeg kjører inn i en vegg - som noen her synes å tro.

Men er enig at dette er ikke en deal breaker, i det minste ikke for meg. Har i dag en Golf og der renner det regnvann inn på setene om jeg åpner bakdørene når det regner, noe jeg syner er hakket værre så jeg håper dette ikke er et problem på TM3.

geear

Det har litt med måten det blir lagt frem på, bjornskj. Sensasjonserklært clickbait. Da må man tåle litt i retur.  :-X

Jeg har hatt sedaner før. Felles for de alle har vært at om de åpnes med luka full av snø, så raser det inn i bagasjerommet, akkurat som på Passat CC-en som vises tidligere i tråden. Jeg har faktisk hatt andre biler enn sedaner også før. Felles for de alle er at dersom man ikke fjerner snø over dørkarmen, så raser det inn når man åpner døra.

e-Golfen min får ikke bare vann på ytterkant av sitteputa i baksetet, men den fikk til og med vann inn gjennom basshøyttaleren i bakdøra, på grunn av en design/produksjonsfeil. Det førte til at hele gulvet måtte skiftes. Shiiieet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA