Hovedmeny

Designfeil bakluke

Startet av Trapper, lørdag 19. januar 2019, klokken 11:23

« forrige - neste »

Trapper

Hva i all verden tenkte designerne på her:

https://m.youtube.com/watch?v=hCv_Ha0oWjE

Noen må ha røyka rimlig sterke saker for å få til dette.

Håvar

Ser for meg 15 kg slaps som kommer seilende ned  :-\
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Kan jo bli interessant med mye snø [emoji848]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kris_TM3

Dette er ikke bra! Er dette en tidlig versjon av Model 3? Er det noen som vet om det er utført justering for å hindre at vann renner inn?

Handyman

Sitat fra: Håvar på lørdag 19. januar 2019, klokken 11:26
Ser for meg 15 kg slaps som kommer seilende ned  :-\
Det blir som på mange sedaner..... det havner i bagasjerommet.
Det finnes sågar en genial løsning på dette problemet..... fjerne snøen før man åpner luka.
Når det gjelder vann, er det flere som sier at dersom man åpner luka litt, og lar det verste vannet renne av, så er problemet nesten borte.
Man kan se på videoene at de åpner luka fort for å få størst mulig effekt.
Men når det er sagt, så kunne nok gummilista med fordel vært utformet annerledes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lynkjapp

Gummilisten er vel allerede redesignet én gang. Dessverre ga det ikke den store effekten i den sammenligningsvideoen jeg så.

Når det gjelder snø ser jeg ikke dette som et stort problem. Man må jo uansett børste av bilen før man kjører, så da kan man jo børste den av før man åpner bagasjen. Hvis man har ting i hendene så får man midlertidig sette dem i baksetet eller noe. Og hvis man forvarmer bilen så er problemet fullstendig borte før man kommer til den.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. januar 2019, klokken 11:35
Det finnes sågar en genial løsning på dette problemet..... fjerne snøen før man åpner luka.
Når det gjelder vann, er det flere som sier at dersom man åpner luka litt, og lar det verste vannet renne av, så er problemet nesten borte.
Man kan se på videoene at de åpner luka fort for å få størst mulig effekt.
Men når det er sagt, så kunne nok gummilista med fordel vært utformet annerledes.
Løsningen er som du sier enkel og det er for min del ikke hver dag jeg åpner bagasjen, antagelig ikke en gang i uka heller....

Men det hadde selvfølgelig vært bedre om den var idiotsikker!

JorEl

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 19. januar 2019, klokken 11:51
Gummilisten er vel allerede redesignet én gang. Dessverre ga det ikke den store effekten i den sammenligningsvideoen jeg så.
Spørsmålet blir vel da om dette er gummilisten før eller etter redesign.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. januar 2019, klokken 12:07
Men det hadde selvfølgelig vært bedre om den var idiotsikker!

Hver gang man lager noe idiotsikkert, så dukker det opp en enda større idiot ;)
Model S 85D

sjokomelk

Ånei, nå må vi kaste alle andre sedaner i verden også...
Begynner å bli litt lei clickbait-videoer fra Bjørn nå dessverre.

Det er akkurat samme greia på mer eller mindre alt annet av sedaner som har vært bygd de siste 80 (?) årene. Snakk om krisemaksimering... :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

stefse

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 19. januar 2019, klokken 12:29
Ånei, nå må vi kaste alle andre sedaner i verden også...
Begynner å bli litt lei clickbait-videoer fra Bjørn nå dessverre.

Det er akkurat samme greia på mer eller mindre alt annet av sedaner som har vært bygd de siste 80 (?) årene. Snakk om krisemaksimering... :P
Nåh.
De fleste sedaner har ei renne i forkant av åpningen for å unngå akkurat dette.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

sjokomelk

Det har Model 3 også det. Men hvis du vrenger opp bakluka i full fart så er det fort gjort at det kommer for mye vann for fort. Hadde samme problemet på en '97 VW Passat også.

Blir litt som å si at ytterdøra mi hjemme har en designfeil - Hvis noen står utenfor og jeg åpner døra så hardt og fort jeg bare kan, så vil jeg treffe de i fjeset hvis de ikke har flyttet seg. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

Virelli

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 19. januar 2019, klokken 12:36
Blir litt som å si at ytterdøra mi hjemme har en designfeil - Hvis noen står utenfor og jeg åpner døra så hardt og fort jeg bare kan, så vil jeg treffe de i fjeset hvis de ikke har flyttet seg. :P
Presis og god sammenligning!

sjokomelk

Eller så har alle kopper og glass her i verden også designfeil. For hvis du fyller det helt til randen, holder det i hånda og gjør en brå bevegelse, så vil vannet kommet over kanten. Løsningen på dette er at du beveger deg veeeeldig rolig og tar en slurk for å redusere innholdet.
Samme gjør du med bagasjelokket på bilen din. Åpne litt så det aller verste renner av før du åpner helt. Men hvis du er såpass dum at du ikke forstår hvordan fysikk fungerer, så må du bare fortsette å få tingene dine våte. ;D :P :laugh:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA