Hovedmeny

Designfeil bakluke

Startet av Trapper, lørdag 19. januar 2019, klokken 11:23

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 19. januar 2019, klokken 12:29
Ånei, nå må vi kaste alle andre sedaner i verden også...
Begynner å bli litt lei clickbait-videoer fra Bjørn nå dessverre.

Det er akkurat samme greia på mer eller mindre alt annet av sedaner som har vært bygd de siste 80 (?) årene. Snakk om krisemaksimering... :P

Varierer fra sedan til sedan. På Model 3 har bakvinduet et ganske slakt fall og veldig kort avstand fra enden av vinduet til toppen av bagasjeromsåpningen. Det gjør at det skal lite til for at vannet klarer å "hoppe over" gapet, og lande i bagasjerommet istedet. Andre sedaner har brattere rute bak, og større gap mellom åpning og vindu, på disse skal det mere til for at dette skjer.

Uansett hvordan vi snur og vender på dette, så er dette ikke så heldig, men slettes ikke isolert til bare Model 3.

hELgenen

Sitat fra: z4rd på lørdag 19. januar 2019, klokken 14:42

https://youtu.be/bkSuyXnCSO4

Helt tydelig Elon sin feil, ref. Tellus.

Ha,ha... :laugh:

Nei,her må en inn med spoiler eller noe som stopper snø,vann osv
Litt dumt dette her,men når en vet er det ikke lenger noe å bry seg om. Håper Elon får med seg alle snodigheter på denne og de andre modellene og lager bedre løsninger i fremtiden...

Counterpointer

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 19. januar 2019, klokken 14:24
Sitat fra: stefse på lørdag 19. januar 2019, klokken 13:09
hehe, skjønner nå hvorfor det snakkes om Tesla-menighet. :D
Er man med i menigheten bare fordi man ikke er enig med hylekorets krisemaksimering av alle potensielle men kanskje avkreftbare problemer med Tesla? ;)
Definitivt ikke!

Alle, absolutt alle biler har design som er en avveiing av forskjellige formål opp mot hverandre. Det kan være små eller store ting. Det er like tåpelig å lage store problemer av småting som det er å si at noe ikke er et problem når det er det.

På forumet er det alle typer, leser en mye er det lett å skjønne når noen er for eller imot en biltype. Jeg for min del hopper over både de som er ekstremt pro og ekstremt negative.

Bakluka til Model 3 er ikke optimal, men foreløpig ser det ut som omtrent som de fleste andre sedaner og forholdsvis lett å unngå.

Tesla har laget en roadster, en hatchback, en stor SUV og en sedan. Det er naturlig at de differensierer utvalget sitt synes jeg. Det kommer en liten SUV og pick up. Totalt sett er dette helt forventet fra en amerikansk produsent.

Det er jo litt typisk at noen blåser opp dette. Sedan er ikke mitt førstevalg i det hele tatt, men siden det beste alternativet for meg er Model 3 så blir det noen sedanulemper.....

geear

Neste intelligenstest for Teslabjørn blir når han skal åpne en sidedør når snøen henger over kanten på taket... klarer han å ta frem labben og dra bort en stripe langs takkanten, eller blir det ny clickbait-video når snøen ramler inn i kupéen?! ;)

Vesel

Sitat fra: gr på lørdag 19. januar 2019, klokken 22:38
Neste intelligenstest for Teslabjørn blir når han skal åpne en sidedør når snøen henger over kanten på taket... klarer han å ta frem labben og dra bort en stripe langs takkanten, eller blir det ny clickbait-video når snøen ramler inn i kupéen?! ;)
Hmm. Vinteren for to år siden i Ålesund snødde det så mye at jeg ikke bare måtte spa løs bilen den ene dagen, men også måtte spa ut av den etter å ha åpnet døra.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Toalmar

Blir spennende å se om det blir en endring på veien vannet tar om man bygger om med sterkere gassdempere for å få "Automatisk åpning"
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Sitat fra: Toalmar på søndag 20. januar 2019, klokken 00:20
Blir spennende å se om det blir en endring på veien vannet tar om man bygger om med sterkere gassdempere for å få "Automatisk åpning"
Kan ikke se hvorfor dette skulle bety noe for hvor vannet tar veien.
Løsningen på problemet er i følge US-brukere først å åpne luka noen cm slik at det meste vannet renner rolig av luka, for så å åpne resten ette 2-3 sekunder.
En "automatisk" åpning vil vel heller forsterke problemet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Balrog

Snakk om i-landsproblem. Tenker de fleste med IQ over 50 sikkert driter seg ut med dette en gang og sier "shiiiit" med litt vann i bagasjerommet, og med normal lærekurve ikke gjentar suksessen. Gjør man denne blemma ofte bør man vel ikke kjøre bil i det hele tatt, da er man vel typen som rygger inn i garasjen med bildøra vidåpen.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Øyvind.h

Sitat fra: z4rd på lørdag 19. januar 2019, klokken 14:42

https://youtu.be/bkSuyXnCSO4

Helt tydelig Elon sin feil, ref. Tellus.
Nå må du huske på at VAG ikke har så lang erfaring. De leverer kun til menigheten som aksepterer at ikke alle funksjoner er ideelle under alle forhold.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Sitat fra: Handyman på søndag 20. januar 2019, klokken 00:31
En "automatisk" åpning vil vel heller forsterke problemet.
Mulig det, men med den endringen vil luken ikke gå så langt opp, i tillegg går den vel saktere opp enn hva som var tilfelle her.
Jeg tar mulig feil, men det blir spennende å se om det er noe annerledes.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øggen

Sitat fra: Toalmar på søndag 20. januar 2019, klokken 00:20
Blir spennende å se om det blir en endring på veien vannet tar om man bygger om med sterkere gassdempere for å få "Automatisk åpning"

Absolutt. Må berre sørge for at luka sprette raskt nok opp slik at den kasta vannet over taket
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Norse Machine Service

Sitat fra: Øggen på søndag 20. januar 2019, klokken 02:19
Sitat fra: Toalmar på søndag 20. januar 2019, klokken 00:20
Blir spennende å se om det blir en endring på veien vannet tar om man bygger om med sterkere gassdempere for å få "Automatisk åpning"

Absolutt. Må berre sørge for at luka sprette raskt nok opp slik at den kasta vannet over taket
2023 Model X Plaid
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 27. Desember 2022

2019 Model 3 Performance
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 22. Mars 2019

olavxxx

Er vel en konsekvens av at dagens biler skal være mest mulig aerodynamiske.
Se på feks Volvo 240, der er det takrenner over sidedørene, det er store renner i bagasjeromsåpningen osv.

Klart at det er jo designvalg som ble gjort på 60-70-tallet for å fange vann/snø osv.
Men bilene var jo lite aerodynamiske, dagens biler har rammeløse vinduer som fryser fast/man får litt vann/snø inn til tider.

Så kanskje det er bedre å kalle det en designkonsekvens enn en designfeil? Alle bilfabrikanter går de veiene nå for tiden, for å optimalisere for effektivitet.

Toalmar

Sitat fra: Øggen på søndag 20. januar 2019, klokken 02:19
Absolutt. Må berre sørge for at luka sprette raskt nok opp slik at den kasta vannet over taket
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Sitat fra: Øggen på søndag 20. januar 2019, klokken 02:19
Sitat fra: Toalmar på søndag 20. januar 2019, klokken 00:20
Blir spennende å se om det blir en endring på veien vannet tar om man bygger om med sterkere gassdempere for å få "Automatisk åpning"

Absolutt. Må berre sørge for at luka sprette raskt nok opp slik at den kasta vannet over taket
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA