Hovedmeny

Designfeil bakluke

Startet av Trapper, lørdag 19. januar 2019, klokken 11:23

« forrige - neste »

HalvorV

Som nevnt over er dette helt normalt på en sedan.
Opplevd dette både på 98mod Passat og de to siste generasjoner BMW 5-serie.

Men #baklukegate har vel livets rett noen videoer til før fornuften forhåpentligvis går seirende ut av kampen.
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Tellus

Ha ha,

Dette er en typisk Elon design flaw, men mange sliter med å innrømme det. Hvorfor i alle dager kunne de ikke enkelt og greit kopiert opplegget til MS som funker helt greit. Beyond me....

Magnus Hansen

Går jo tilbake til ønsket om bedre plasser høyden i baksetet med kontinuerlig glass over.mfor de aller fleste oss hadde det vært bedre og heller ofret høyde formå få til en skikkelig bakluke

Handyman

Sitat fra: Tellus på lørdag 19. januar 2019, klokken 12:45
Ha ha,

Dette er en typisk Elon design flaw, men mange sliter med å innrømme det. Hvorfor i alle dager kunne de ikke enkelt og greit kopiert opplegget til MS som funker helt greit. Beyond me....
Design handler ofte om kompromisser, og renna på Model 3 er nok minimert til fordel for en større åpning.
Det synes jeg er helt greit.
Det er ikke nødvendigvis en designfeil, når sidevinduene er fulle av snø, og dette ramler inn i bilen når man åpner dem. Det er en inteligensfeil hos brukeren ;-)
At du ikke skjønner hvorfor den ikke kunne ha samme luke som Model S er helt OK.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

hehe, skjønner nå hvorfor det snakkes om Tesla-menighet. :D
Å gjøre bakruta litt kortere, og trunk panelet litt lengre hadde løst dette.
Har også hatt sedaner, og ja dette er et problem, men her har man gjort problemet større enn det strengt tatt pleier å være.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

GOS

Sitat fra: Tellus på lørdag 19. januar 2019, klokken 12:45
Ha ha,

Dette er en typisk Elon design flaw, men mange sliter med å innrømme det. Hvorfor i alle dager kunne de ikke enkelt og greit kopiert opplegget til MS som funker helt greit. Beyond me....

Hadde du giddet å følge med så hadde du vist hvorfor designet er sedan og ikke hatchback. Det er nødvendig for å få holdeplass bak på en så lav og arerodynamian bil. Skulle du hatt hatchback så måtte du hatt en tverrbjelke over der som hadde ødelagt hodehøyden bak.

Synes det begynne å bli litt mye negativt fra deg igjen nå Tellus. Kos deg med e-Ampera så skal vi andre høste dårlige og gode erfaringer med Model 3 og rapportere det inn her.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: stefse på lørdag 19. januar 2019, klokken 13:09
hehe, skjønner nå hvorfor det snakkes om Tesla-menighet. :D
Å gjøre bakruta litt kortere, og trunk panelet litt lengre hadde løst dette.
Har også hatt sedaner, og ja dette er et problem, men her har man gjort problemet større enn det strengt tatt pleier å være.
Jeg forsvarer ikke designet, men prøver å forstå hvorfor det er slik. Når det gjelder vann inn i bakluka har de åpenbart inngått et kompromiss mot noe annet, som jeg prøvde å forklare.
Men å skissere løsninger på et problem, når man ikke har deltatt i designprosessen blir helt meningsløst.
Hvis man ikke vet hvor komplisert slike prosesser er, bør man unngå å komme med løsninger som man ikke vet konsekvensen av.
Dette kan godt være noe som blir forbedret senere, slik at man kan åpne luka raskt med masse vann på.
Poenget er at det ser ut til å være et noe konstruert problem, og det klarer man alltid å finne.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øggen

Samme som på X'n detta. Må "kjøre av" vatnet på den også før Falkedørene kan åpnes.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Trapper

Har skjedd litt siden 1997 tydeligvis. Rart med det i grunn. Det Tesla har gjort her står til stryk. Har hatt flere sedaner som ikke har hatt dette problemet med vann. Men for all del, det er løsbart; du kan jo bare sørge for å stå innendørs eller under tak når bakluka åpnes. Det er jo praktisk.

Amoss

Sitat fra: Trapper på lørdag 19. januar 2019, klokken 14:03
Men for all del, det er løsbart; du kan jo bare sørge for å stå innendørs eller under tak når bakluka åpnes. Det er jo praktisk.

Feil, man må enten stå med bilen innendørs eller under tak hele tiden mens det regner eller snør - evnt. så lenge at det rekker å smelte/tørke først - dersom man er for lat til å feie av eller har det for travelt til å åpne luken litt saktere slik man normalt gjør på en hver sedan med bagasjeromlokk.
Model S 85D

Lynkjapp

Sitat fra: stefse på lørdag 19. januar 2019, klokken 13:09
hehe, skjønner nå hvorfor det snakkes om Tesla-menighet. :D
Er man med i menigheten bare fordi man ikke er enig med hylekorets krisemaksimering av alle potensielle men kanskje avkreftbare problemer med Tesla? ;)

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

stefse

Akk ja.
Ikke værre enn at problemet kan utbedres med litt sikaflex i nedkant av ruta, slik at vannet renner mer på sidene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på lørdag 19. januar 2019, klokken 14:44
Akk ja.
Ikke værre enn at problemet kan utbedres med litt sikaflex i nedkant av ruta, slik at vannet renner mer på sidene.
Regner med du kødder nå? #"Spretthopp"  ;D
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Oppvippbar takrenne :P
Designet ser jo veldig slick og aerodynamisk ut, regner med fokuset lå her, sammen med luke åpningens str.
Ikke greit å skulle tenke på alt, det vet jeg alt om :P
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA