Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Opprinnelsesgarantier på ren strøm

Startet av stenling, lørdag 19. november 2011, klokken 19:47

« forrige - neste »

Erik N

Hei alle sammen !

Da har jeg tatt mot til meg og kjøpt meg en elbil. Det er en 2001mod som er tilbake importert fra USA i 2006. Gått 52k km
Har vel gjort feilen mange gjør skjønner jeg og ikke lest nok om de før jeg handlet, for etter å ha lest disse 22 sidene er det mye å tenke på.. Men men nå har jeg ihvertfall kjørt noen turer og alt virker :)

Bilen jeg har kjøpt er en granitt grå bil med alle servicer fulgt siden ny. Den har nylig nullstillt batteripakke og vedlikeholdsarbeid ladning jevnlig hos automotive services før det auto plaza. Ble byttet 6 batterier i oktober og nå er visst pakken veldig jevn sa de på automotive.

Så.. Denne laderen da.. Den lader fint nå, tidligere eier har hatt den siden 2006 og kjørt hver dag, noen
grunn til at de ryker? Noe jeg kan gjøre for å hindre dette? Min har en annen type ladeinntak, som er mer som
3 fas.. Er dette bedre? Hva er status på å prøve å få leget, tak i tegningene til denne? Må jo være ett firma som produserte de for Think?

Neste vannservice er på 54k, noen i Bærum/Asker området som kan hjelpe til med dette? Anbefalinger?

Ellers noe jeg må tenke på?

Håper å lære masse og bli kjent med hyggelige folk her inne, for det virker som alle her er her for å hjelpe hverandre :)

Mvh Erik

Baltor

Gratulerer og lykke til. Dette er en veldig kul "farge", den beste?
Kjør bilen pent, særlig i motbakker, ikke la deg stresse av andre som ligger bak. Kan du kjøpe eller låne Nikometer vil du lære mye om strømforbruk i ulike situasjoner.
Strømtilkoblingen din er ikke 3 fas, du har bare 3 pinner, og en er jording. Men denne er mye mer robust enn den vanlige tilkoblingen under frontvinduet, så dette skal du være fornøyd med.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Erik N

Takk :) jeg liker "fargen" selv ;) når den er tilbakeført i 2006.. Vil det si at det er en egenlig en 2006mod? Første service er tatt på 4400km hos autoplaza Skøyen.. Ble batteriene byttet da den kom til Norge igjen?

elektrolux

#3
Siden du har lest deg opp vet du at tomkjøring er fy fy, og som Baltor sier, kjør alltid forsiktig, særlig i motbakker. Det er utrolig hvor mye strøm Thinken klarer å trekke bare det blir litt motstand.

Det rødmarkerte feltet neders på energimeteret skal respekteres. Nærmer du deg 15% lader du.

Nå om vinteren bør faktisk ikke bilen kjøre lengre enn 2500km mellom vannservice; i alle fall inntil du har etablert hvor tørst den virkelig er. Har selv en bil som trenger vann for hver 1750 km og en som kan rulle over 5000 km

Lykke til med "verdens beste" Elbil. ( "Null" verdt, men god som gull ) ;)  Hele delebiler får du for prisen på en storservice på en moderende dieselbil. ;)

Blir ofte kalt evighetsmaskin, et uttrykk jeg også har hørt om BMW K serie motorsykkelen min som nå runder 22 år uten noe som helst problem uttover ny generator og batteri for 17 år siden, og ny vannpumpe for 3 år siden..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Erik N

Takk :) Har fått med meg at du liker Think ;)

hma

Hei,

Du har alt fått noen gode råd ser jeg, og jeg skal gi deg noen av mine (basert på egen erfaring med min grønne 2000-modell):


1. ALDRI gjør forsøk på å finne ut hvor langt bilen kan gå på en lading. Personlig kjører jeg aldri bilen under 20% SOC. Dette er også i tråd med Th!nk sin anbefaling (i instruksjonsboken).

2. Kjøp et 'Nikometer' så raskt som mulig http://www.evmonitor.info/ (laget av 'BauDemo' på forumet)!
Med Nikometer ser du pakespenning, strømtrekk, batteritemp, samt at du kan utføre vedlikeholdslading/vannfylling på egen hånd. Dvs. du blir 100% selvgående.
Uten Nikometer kjører du i blinde, satt på spissen kan det sammenlignes med å spille russisk rulett.

3. Strømtrekk / spening:
   - Ved SOC > 85% , eller pakkespenning > 114V , kjør med maks strømtrekk 150A
   - Ved SOC < 85%, eller pakkespenning mellom 106-114V, kjør med maks strømtrekk 100A
   - Ved pakkespenning mellom 100-106V, kjør med maks strømtrekk 75A
   - Ved pakkespenning under 100V, kjør maks med 50A trekk. Finn et ladepunkt så raskt som mulig.


4. Ulempen med kun å kjøre med Nikometer er at du ikke kjenner den eksakte årsak til at pakkespenningen faller (om det skyldes en eller flere enkeltceller).
   - PakTrakr http://www.paktrakr.com/ er et instrument som gir spenning på samtlige blokker og kan avsløre en svak enkeltcelle.
   - Robometer er et annet instrument som måler spenningen over to halvdeler av pakken (eks blokk 1-9 og blokk 10-18) og gir alarm dersom avviket mellom disse er for stort.

5. La ladeprosessen fullføre i så stor grad som mulig. Bilens framdriftsbatteri har tilsammen 95 celler i serie, hver på 1,2V nominell spenning (19 stk 6V-blokker).
Når billen fullades vil disse bli så like som mulig. Dersom lading avbrytes stadig kan noen av disse ha en lavere spenning.
I tillegg husker batteristyringen (BMS) dersom du avbryter lading, og vil tilføre ekstra overlading ved neste anledning.


6. Det er viktig (som Elektrolux sier) å fylle vann langt oftere enn hva bilen selv krever (dvs. når servicelampa for vann lyser).
Et batteri med lite vann er sårbart for varmgang, både under bruk og under overlading.

7. Bruk ALLTID laderen i 10A-modus, det reduserer varmeutviklingen i laderen og dermed minker sjansen for at laderen ryker.
10A er aktivert når lyset på trykkknappen over stereoen lyser. Men - merk! - glasset rundt 10A-lampa har en tendens til å "sote igjen", dvs at du ikke greier å se om pæra lyser.
Ved å bruke Nikometeret kan du kontrollere hvilken possisjon bryteren står i.

8. Bakakslingen kan ryke, men du kan forebygge ved å bore inn smørenippler og presse inn fett. 'Lynet' på forumet kan overhale akslingen om den er i stykker.

9. Kjør bilen med jevn fart, forsøk å holde strømtrekket så konstant som mulig under kjøring, og du vil ha et langt og lykkelig liv med din "nye" gamle Th!nk :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Erik N

#6
Takk for gode råd! :) min er en USA mod, så jeg kan ikke velge mellom 10 eller 16A.. Har ikke noe knapp for dette heller.

Kjører alltid til maks 20% og lader den kun på natten via en timer som kun står på i 10 timer. Dette hadde forrige eier gjort og jeg overtok timeren hans. Den går på kl 21 om kvelden og går av kl 7 slik den er klar om morgen til jobb. Kjørte strekningen Sandvika-Skøyen idag og den står nå på 80% Kjørestrekning:11,9 km er dette ok?

Hvem bør jeg ta service hos? Automotive som har hatt bilen hver gang ellers, de kjenner bilen godt visstnok.

Prøver jo å kjøre så pent som mulig, går jo sport i å bruke gassen minst, i stor forergelse for de bak meg =P

Erik

hma

Hei,

Sitat fra: Erik N på mandag 14. november 2011, klokken 10:44
Kjører alltid til maks 20% og lader den kun på natten via en timer som kun står på i 10 timer.
Med 10 timer ladetid er du omtrent garantert at ladingen alltid blir fullført. Jeg for min del bruker ikke timer/koblingsur.
Når du setter bilen til lading blinker ladeindikatoren på dashbordet. Når ladingen er fullført lyser den permanent. Dermed kan du sjekke når bilen er fullladet (og om timerinstillingene er tilstrekkelige.

Siden du alltid kjører til 20% vil jeg anbefale deg å være veldig forsiktig når du kommer under 40% all den tid du ikke har Nikometer. Som sagt; kjøp et Nikometer så raskt som mulig slik at du får kontroll på hva som skjer under kjøring. Et Nikometer er en standard Palm (m515) med et spesialtilpasset program for Th!nk.

Sitat fra: Erik N på mandag 14. november 2011, klokken 10:44
Hvem bør jeg ta service hos?
Service på Th!nk er det samme som å fylle vann på batteriet. For å gjøre service kjøper du et Nikometer, en fyllingsnippel og 15 liter av-ionisert vann (hos et firma som selger truck-batterier). Alt dette koster like mye som en "service" hos verksted, samt at du slipper alt styret med å være uten bil en dag eller to. Prosedyren er beskrevet på elbilwiki og er svært enkel.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Sitat fra: Erik N på søndag 13. november 2011, klokken 21:56
Så.. Denne laderen da.. Den lader fint nå, tidligere eier har hatt den siden 2006 og kjørt hver dag, noen
grunn til at de ryker? Noe jeg kan gjøre for å hindre dette?


Mvh Erik
Gratulerer med elbil og velkommen til forumet!
Mange gode svar på de andre spørsmålene.

Laderen er egentlig laget for å monteres loddrett, men i Th!nk ligger den pga plassmangel. Det medfører at det kan samle seg vann på lokket som så siver inn i laderen og lager kortslutning.

Unngå å kjøre så nærme bilen foran i regnvær og snøvær at du ligger i vannspruten.

Forskjellige metoder for å hindre vanninntrenging er diskutert på forumet. Har selv tapet over kanten av lokket og festeskruene med duct tape (kalles også gaffateip, ducktape).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#9
Løsningen min på dette er å bruke en rundfil på 5mm og file 3 stk nedsenkninger i nedre kanten. Dermed renner vannet vekk og ligger ikke oppå og siger inn i laderen.

Når laderen likevel er ute, kan en sjekke at softstart kretsen ser strøken ut. Er det tegn på vermgang der, må en snarest kortslutte releet og sette på en ekstern softstart krets.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: hma på mandag 14. november 2011, klokken 10:20
7. Bruk ALLTID laderen i 10A-modus, det reduserer varmeutviklingen i laderen og dermed minker sjansen for at laderen ryker.
10A er aktivert når lyset på trykkknappen over stereoen lyser. Men - merk! - glasset rundt 10A-lampa har en tendens til å "sote igjen", dvs at du ikke greier å se om pæra lyser.
Ved å bruke Nikometeret kan du kontrollere hvilken possisjon bryteren står i.

Jeg har opplevd dette, ja. Det virker som om det er selve "pæra" som blir svart. Jeg løste det ved å plukke ut 10A-bryteren og byttet om selve knappen med den umerkede knappen midt i, slik at 10A igjen vises som det skal.

Det ligger forresten en beskrivelse på hvordan man kan koble bryteren om til permanent 10A på elbilwiki.no: http://www.elbil.no/wiki/Think:Modifikasjoner
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Beklager eventuell avsporing av tråden.

Sitat fra: cra på mandag 14. november 2011, klokken 13:17
Det virker som om det er selve "pæra" som blir svart. Jeg løste det ved å plukke ut 10A-bryteren og byttet om selve knappen med den umerkede knappen midt i, slik at 10A igjen vises som det skal.

@cra: Kan du gi en liten beskrivelse om hvordan du tok ut bryteren? Tok du ut stereo'n først? Hvordan fungerer mothakene som holder bryteren på plass?

Min lampe har blitt helt svart iløpet av det siste halve året og jeg tenker å ta den ut. Ville vært kjekt med noen tips for å slippe å bryte i stykker noe :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Erik N

Da har ting snudd seg litt.. Han jeg kjøpte bilen av hadde egentlig solgt den til en annen, å han fikk kjøpe den tilbake.. Må si jeg ble litt urolig ang laderen og andre problemer som kan oppstå med disse bilene.. Så det gikk greit å levere den tilbake.

Men, jeg skal ha elbil ;) idag har jeg og Joachim på forumet her vært å prøvekjørt en Citroën saxo, en pegeuot 106 og en buddy.. Hvilken av disse er best for en som ønsker å kjøre frem og tilbake til jobben, uten for mye batterisjekk, vedlikehold osv? Budsjett er ca 70k

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#14
Sitat fra: Erik N på mandag 14. november 2011, klokken 22:11
Citroën saxo, en pegeuot 106 og en buddy.. Hvilken av disse er best for en som ønsker å kjøre frem og tilbake til jobben, uten for mye batterisjekk, vedlikehold osv? Budsjett er ca 70k
Buddy har færre deler og derfor mindre ting som kan gå i stykker. Går ut fra at den i likhet med de aller fleste Buddy har blybatteri. Blybatteriet gir veldig begrenset kjørelengde om vinteren. Det hjelper om bilen står i varm garasje. Blybatteriet er vedlikeholdsfritt, men har en levetid på bare rundt 20.000 km. Prisen på nytt batteri var 19.000 +MVA sist jeg hørte om det.

Edit: I Buddy-tråden står det nærmere 40.000, går ut fra at det er med moms.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA