Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bompenger?!?!

Startet av Patriq Backlund, lørdag 19. november 2011, klokken 15:56

« forrige - neste »

Patriq Backlund

Jeg skiftet nylig dekk på våres Kewet 5. Det er jo ikke noe frem eller bak å jekke på, så jeg satte jekken på siden under døren og tok de to hjulene på den ene siden, så de andre. Etter det har jeg fått en "during" når jeg kjører, som følger helt proporsjonalt hastigheten. Det durer og vibrer, akkurat likt som når lagret på kardangen på en tidligere 4x4 bil jeg hadde tok kvelden.
Når jeg nå står bak å ser, ser det ut som om camber (hellingen) på ene bakhjulet er mye større enn det andre. Tåler ikke bilen å stå på "høykant" på bare to hjul? Noe som vart borte i dette før? Hva som evt kan ha falert ? Bare ett lager? Lager? "Spindel"?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Wired

Det er nok muligens ett defekt hjullager, bilen tåler helt fiin og bli jekket opp. 8)

Patriq Backlund

Men kan hjulet stå skjevt selv om lagret er ødelagt? Tenker at da går muligens hjulet tregt og durer. Men skjevt?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Patriq Backlund

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Sikker på at dekket er montert riktig? At det ikke sitter skeivt på, eller er løst?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Eller at det er brukt feil hjulbolter, eller glemt å trekke til?

Å skifte dekk på Kewet / Buddy har alltid blitt gjort på den måten.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Patriq Backlund

Ok, da skal jeg se over lagrene til å begynne med. Sitter de bare med en mutter som er dratt med korrekt moment ? Enkelt å komme til å se over ? Eller er det noe innkapslade saker som man i tillegg må ha noen spesiel-verktøy for å komme til ?

Hjulene sitter riktig, og boltene er etterstrammet etter kjøring. Det var bare at siden det kom rett etter skift så ble jeg misstenksom.
Jeg tror fortsatt at det faktum at den stod skeivt var det som utløste problemene - men muligens at lagret var så og si ødelagt i forveien men ble kraftig forverret av skeiv-lasten.

Jeg skal se om jag kan få målt camber for å se om det er noe utslag. Jeg har bare stått rett bak bilen og prøvd å jæmføre. Mulig jeg oppfatter det feil når jeg sier at det ene hjulet ser ut til å ha mer camber enn det andre. Det er jo i utgangspunktet høy camber på hjulene bak.
(noen som vet hvorfor ?)
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Wired

Ja jeg vet hvorfor. ;)
Om man velger og tro meg er en annen sak, grunnen til at buddy(flere av de, men ikke alle ) har ulike camber i bakstillingen er rett og slett unøyaktig produksjon av bærebruene.
rett og slett. 8) Men det man kan trøste seg med er at det har liten til ingen innvirkning på kjøreegenskapene.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA